Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

Hátimotor-építés?


Rövid írásommal azoknak a lelkes sporttársaimnak szeretnék segítséget nyújtani, akik épp belefognak egy hátimotor építésébe. Lebeszélni úgysem tudom őket - engem sem tudtak annak idején. Megpróbálok hát olyan tanácsokat adni, amivel egy kósza elképzelésből repképes, biztonságos gépet lehet kihozni.

Első teendőnk felmérni, vajon milyen szerkezetre is van szükségünk. Rá kell állni a mérlegre. Ha 75 kilónál kevesebbet mutat, akkor van esélyünk a legkönnyebben kivitelezhető szerkezetet összehozni, ez pedig a "fixes, 250-es TZ". Kis légcsavaros, áttétel nélküli motor, sokan kezdték el vele a hátimotoros repülést. Hangos, nehéz, de mindezekért cserébe legalább keveset tol. A TZ tényleg a világ legrosszabb választása. Csak épp nem tudok jobbat ajánlani annyi pénzért.
A gondok ott kezdődnek, amikor nagyobb a súlyunk, mint 75 kiló. Áttétel kell, anélkül nem lesz repülés. Milyen motorból faragjuk? A TZ nem nagyon felel meg, mert önmagában, kipufogó nélkül 16 kiló. Mire rátesszük az áttételt, kipufogót, keretet, túl nehéz lesz. Akkor milyen motorból építsünk? Amit be tudunk szerezni. Léghűtésesből kevés felhasználható létezik, a többség vizes. Figyeljünk a kihajtásra, a gyújtás milyenségére, a főtengelycsapágyak kenési lehetőségére és a felfogatási pontokra. Óvakodjunk a blokk hegesztésétől, biztosan vetemedni fog. Két blokk közül válasszuk inkább a nagyobb teljesítményűt. Vagy a sokkal kisebb súlyút.
E az utolsó pillanat, amikor átgondolhatjuk, tényleg meg tudjuk-e csinálni? A döntéshez adjuk össze a következő költségeket: a motor ára, a gépmunka a motoron, a csapágyak, az áttétel, a keret anyaga és a hegesztés díja, a légcsavar, a beülő, a célszerszámok, a csavarok, a tank, a benzinpumpa, a karabinerek. Ezt az összeget szorozzuk meg 1,5-tel, majd adjuk hozzá körülbelül 200 munkaóra költségét és 30 ezer forint benzinköltséget. Ha ennyiért nem tudunk kész hátimotort venni, akkor hajrá, bele kell fogni.
Mennyit számoltál az áttételre? 25-35 ezer forint alatt? Nem reális. Gondold át újra, számold bele a bordásszíjat, a csapágyakat, a tengelyt, a gépmunkát és a jó minőségű alumínium árát. Hogy neked van egy barátod, aki esztergályos? Csinált már mikrobordás szíjtárcsát? Nem? Gondold át még egyszer!
Nem osztom tovább az észt, jöjjenek azok a tippek, amiket ténylegesen fel tudsz használni.
Az első és legfontosabb: anyagbeszerzés közben titkold, mit csinálsz. Minden, amit venni szeretnél, rotációs kapához, fűnyíróhoz, Roby motorhoz kell - a fiókok kinyílnak, a rejtekajtók kitárulnak.
A második tipp: lopj! Ötletet! Nem kell mindent kitalálni: ami már működik, azt fel kell használni! Kerüld a saját világmegváltó ötletek applikálását egy kész szerkezetbe. Nem fog összejönni, főleg nem elsőre!
Ha kiválasztottad a motort, ki kell alakítanod az áttétel felfogatását. A legközelebb eső csapágyszaküzletben kérj egy katalógust. Mikrobordás szíjból a PK és a PJ osztású felel meg a céljainkra. A PJ-t nehezebb gépmunkára adni, mert elég idióta a bordatávolsága. A csapágyboltosok hajlandóak a méretezésre.
És már roboghatunk is az esztergányoshoz, persze ejtsük útba a Metalloglobus valamelyik telephelyét és vegyünk AlMgSi1-es anyagból megfelelő méretű pogácsákat. A tengelyeket sem árt méreteztetni, gépész ismerőseink szeretik ilyen irányú tudást sörre váltani. Miből csináljunk keretet? Vasból vagy savállóból. Az alukeret nagyon jó, könnyű, de sokkal drágább és úgyis összetörik. A keretünkön folyamatosan változtatgatni kell, az alukeretet otthon nem tudjuk foltozni. A vasat viszont igen. Lehet kapni precíziós, vékony falú acélcsöveket - jól hegeszthetők, jól megmunkálhatók. A kereten található a motor, a beülő felfogatása, ezeknek erősnek, megbízhatóaknak kell lenniük. A hálózásnak ellenállónak kell lennie, maximum akkora lyukakkal, mint az ember ökle. A motort rugalmasan kell a keretbe rögzíteni, erre jó a Dacia kipufogótartó gumibak. Többféle keménységben létezik - ha a boltostól puhábbat kérünk, óvatosan araszoljunk a kijárat felé, mert lehet, hogy ütni fog... Jobb esetben kiteszik a pultra a bakokat. A motort, súlyától függően, 3-4 darab gumibak rögzíti a kerethez. A gumibakoknak könnyedén, akadálymentesen mozgathatóaknak kell lenniük. A bakoknak a motor súlya alatt deformálódniuk kell, de nem szabad erősen megnyújtott helyzetben állniuk, mert el fognak szakadni. A bakokon repedezés nem lehet. Fontos, hogy a légcsavar tengelyvonalában vagy annak síkjában legyen alátámasztás, amely a tolóerőt közvetíti a keret és a bekötés felé. A bakokat elszakadás, leszakadás ellen biztosítani kell, ez történhet hevederrel, bowdennel, alakos zárással stb.
A légcsavart MEG KELL VENNI! Nem fűzök hozzá indoklást. Ha nem hiszel el nekem, lapozd át a cikket. A beülő lehet hagyományos, a túl vastag protektor egyébként sem fér el. A helyesen méretezett keret egy nagy esésnél összerogyik, ezzel felveszi azt az energiát, amit egyébként a protektor fogna fel. Fontos szempont, hogy a beülő kényelmes legyen, start után az ülőlap csússzon a helyére. Ezt gerendára, fára függeszkedve kell ellenőrizni, repülés közben nem lesz rá módunk.

Összeállítottam egy ellenőrzési listát, amit minden repülés előtt végre kell hajtani. Ezen szempontok figyelmen kívül hagyása súlyos gondokat okozhat. Jobb, ha már a tervezésbe is belevesszük őket.

- Motor és alkatrészei: motor, kipufogó, karburátor, légszűrő, indítórendszer
Ezen a területen a legnagyobb a rezonancia, itt a legnagyobb az esélye a lerázódásnak, a fáradásos törésnek. Minden alkatrésznek biztosítás szükséges véletlen leesés ellen, mivel az innen leeső darabok szinte biztosan bekerülnek a légcsavarkörbe. Célszerű az alkatrészeket bowdennel a kerethez vagy a motorhoz rögzíteni. Ellenőrzésnél keressünk repedést, törésnyomot.

Üzemanyagrendszer és tartozékai. Benzintank, benzinszűrő, AC pumpa, kézi pumpa, benzincsövek
Fontos a tömítettség ellenőrzése, a benzin szivárgása, csepegése nem engedélyezett. Az alkatrészek semmilyen esetben nem lehetnek még közel sem forgó, mozgó vagy forró részegységhez. Figyelmet kell fordítani a rezonancia okozta dörzsölésre, ami kilyukadást okozhat. A benzinnel érintkező műanyagoknak benzinállóaknak kell lenniük, különben idővel megkeményednek, eltörnek.

Áttétel és alkatrészei. Szíjtárcsák, szíj, tengelyek, csapágyazás
A szíjnak feszesnek, épnek kell lennie. A szíj feszítésére vonatkozó információ katalógusadat, beszerezhető. Az áttétel elemein kotyogás, lógás nem megengedett, ezt mozgatással ellenőrizzük. A légcsavart tartó tengely méretezése komoly számításokat igényel, ez nem feladata a mi ellenőrzésünknek. Gyakorlati tapasztalatok alapján némely tengelyen "látszik", hogy le fog törni, ennek gyanúja esetén mérnöki felülvizsgálat szükséges. (Vagy el kell küldeni az öreg Bíróhoz, ő majd tesz rá rendeset.)

Beülő, bekötés
A beülő hevederei nem lehetnek rojtosak, szakadozottak. A beülő és a bekötés általában egy rendszert alkot, ennek erősnek, teherviselőnek kell lennie. Ellenőrzéskor fontos szempont, hogy bármely elem törése, szakadása, deformálódása esetén sem állhat elő olyan helyzet, hogy a pilóta, a beülő, a bekötés elváljon egymástól vagy az ernyőtől.

Légcsavar
A légcsavart első lépésben szemrevételezéssel ellenőrizzük. Törés, repedés, homok okozta kiverődés a legkisebb mértékben sem fordulhat elő! A légcsavar végét megfogva, haladási irányban mozgassuk meg előre-hátra. Kotyogás, lógás nem megengedett. Ha a motor beindítása után a rendszer erősen rezonál, felmerül a gyanúja a légcsavar kiegyensúlyozatlanságának. Ez esetben a légcsavart le kell szerelni és egyensúlyozását ellenőrizni. A motort leszerelt légcsavarral is meg kell járatni, mert ez fényt deríthet a motor/ áttétel egyensúlyozatlanságára.

Csavaros kötések
Az alkalmazott csavaros kötéseket lerázódás ellen biztosítani kell. Ez lehetséges önzáró anyával, Loctite ragasztóval, a menet roncsolásával, a csavarok átfúrásával és dróttal történő biztosításával stb. Külön figyelmet kell fordítani a légcsavar biztonságos rögzítésére.

Gázkar és kezelőszervek. Gázkar, bowdenek, szívató, leállítógomb, vészleállító, benzincsap, indítógomb
A gáznak könnyű járásúnak kell lennie, a gázkar mozgatásakor a gázállás nem változhat. A gáz fel nem akadhat, szorulhat. Az összes kezelőszervnek a pilóta által elérhetőnek kell lennie, kivétel ez alól a benzincsap, amit az ejtőtankos rendszereken általában a tank alatt helyeznek el. A kezelőszerveket feliratozni kell, funkciójukra utaló szöveggel, különösen, ha a segítők is hozzájuk nyúlnak. Jó példa erre a benzincsap!

Elektromos rendszer
Az elektromos rendszernek átláthatónak, rendezettnek, biztonságosnak kell lennie. Nem megengedettek a lógó vezetékek, a szigetelőszalagos "tekergetések". A kereskedelemben olcsón megvásárolhatók a biztonságos vezetékezés eszközei. Ezektől eltérni nem érdemes. Működés közbeni is vizsgálódhatunk. Mérhetjük a fordulatszámot, a tolóerőt. Fontos ellenőrizni, hogy az egyes alkatrészek hogyan viselkednek üzem közben, mennyire rezonálnak, mozognak-e? Ilyenkor látszik, hol vannak a kopó, letörésre hajlamos darabok.

Utószó
Légcsavar

A hátimotor veszélyes szerkezet, de kis gyakorlattal kiszűrhetők a biztonságos üzemet veszélyeztető hibák. Ne restelljünk tanácsot kérni valakitől, aki nálunk gyakorlottabb. És még egy fontos, fájó tapasztalat: hátimotort építeni sokkal nagyobb feladat, mint amekkorának első ránézésre látszik. Azt is tudom, hogy a sufnik mélyén sok félkész hátimotor hever. Önmérséklettel vágjunk bele, hogy később sok örömünk teljen benne.

Ha segítségre van szükséged, látogass el a www.hatimotor.hu oldalra - igyekszem jó tanácsokkal szolgálni az építéshez - vagy írj mailt a moczo.levente@hatimotor.hu címre.

Móczó Levente
Fotók: a szerző és Móczó-archív



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   


viagra (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. június 23. péntek, 00:50
(Profil | Üzenet küldése)
empire poker bonus [withempirepokerbonusthe.blogspot.com] - empire poker bonus anime [atanimebe.blogspot.com] - anime cyclobenzaprine [ofcyclobenzaprineit.blogspot.com] - cyclobenzaprine poker result tournament [thepokerresulttournamentis.blogspot.com] - poker result tournament buy relaxants [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - buy relaxants download mobile tones [andownloadmobiletoneswww.blogspot.com] - download mobile tones forex tips [anforextipsund.blogspot.com] - forex tips pharmacy [arepharmacyis.blogspot.com] - pharmacy forex broker [asforexbrokerat.blogspot.com] - forex broker quicken loans [thequickenloansthis.blogspot.com] - quicken loans loan application [howloanapplicationare.blogspot.com] - loan application casino hotel las strip vegas [undcasinohotellasstripvegasan.blogspot.com] - casino hotel las strip vegas forex managed [aforexmanagedthe.blogspot.com] - forex managed music downloads [wasmusicdownloadsde.blogspot.com] - music downloads trading days in a year [whentradingdaysinayearan.blogspot.com] - trading days in a year rapid forex [byrapidforexof.blogspot.com] - rapid forex buy denavir [itbuydenavirfor.blogspot.com] - buy denavir java backgammon [whatjavabackgammonby.blogspot.com] - java backgammon backgammon supply [debackgammonsupplya.blogspot.com] - backgammon supply interest only loans [whatinterestonlyloansof.blogspot.com] - interest only loans backgammon netscape [bebackgammonnetscapeabout.blogspot.com] - backgammon netscape cheap denavir [thecheapdenavirwill.blogspot.com] - cheap denavir remote control toys [whenremotecontroltoysby.blogspot.com] - remote control toyschildren's toys - children's toys viagra [isviagracom.blogspot.com] - viagra There is an old time toast which is golden for its beauty. "When you ascend the hill of prosperity may you not meet a friend." -- Mark Twain



Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.05 másodperc