Bár nem kelti katona benyomását, 1989-ig a szentkirályszabadjai helikopteres ezrednél szolgált fedélzeti technikusként. A rendszerváltozás után már vállalkozóként tért vissza szülőföldjére, Tokajba - közelebbről Erdőhorvátiba, amely Totyán kívül helyben gyártott, egyedi fejlesztésű perecéről híres.
A kezdeti nehézségek után
egyre eredményesebben repül
![]() Nem kelti katona benyomását |
A repülés persze hiányzott. Két év kihagyás
után Totya - világi nevén: Tóth József
- a miskolci repülőtéren, Szepesvári Sándor égisze alatt kezdett sárkányozni.
Ez tűnt a
legkézenfekvőbbnek, főleg viszonylagos olcsósága miatt. Két évvel
később már versenyzett, és mivel saját szavaival élve eléggé ráfeküdt erre a
dologra, már az első időkben eredményes volt. A fejlődés azért nem volt teljesen
töretlen: egyszer a Balaton fölött állt le a motor, és mivel a repülő
alatt
nem igazán volt magasság, mindjárt sikerült is megfürödni a tóban. Szétszerelve,
hajóval hozták ki a gépet.
Vontatópilótáskodott a
95-ös dunaújvárosi elő-Európabajnokságon - itt az ismert
ausztrál gyalogsárkánygyártó, Moyes csapatát rántotta fel - és a 98-as hajdúszoboszlói
női világbajnokságon. Öt éve tagja a válogatott keretnek; a matkópusztai vb-ről
az aranyat, a nagykanizsai Eb-ről a bronzot hozhatták el, részben Totya
közreműködésével.
Vörös Gyula vezető pilótának kérte fel a balatonfőkajári egyesület alakításakor.
Azóta többnyire Gyula támogatásával,
főkajári színekben versenyez, miközben
az "anyaországhoz", azaz a miskolci klubhoz sem lett hűtlen. Molnár Zoli egy
C10-es szárnnyal szponzorálta
meg. Prototípusról lévén szó, eleinte adódtak
nehézségek - az egyszemélyes szárny egyébként is egy külön világ -, de mióta
sikerült behangolni,
nagyon kellemesen repül. A "hozzá tartozó" Rotax 508 színvonalas
motornak mondható, a trájk a szakmában jól ismert Thuróczi-féle fejlesztés.
Oktatóként Totya megfordult többek között Törökországban is. Ügyesek voltak
a török növendékek, mondja, szívvel-lélekkel repültek, más kérdés, hogy
üzleti
szempontból nem igazán jött be a vendégszereplés. Szaúd-Arábiában szintén jó
néhány önkéntest beavatott a repülés rejtelmeibe.
![]() Ráfeküdt a versenyzésre |
Különösebb tanácsot nem kíván adni, a kezdő sárkányosoknak a következőket ajánlja figyelmébe:
- Akit komolyabban foglalkoztat a repülés gondolata, először is nyisson benzinkutat, ja, és mindig legyen nála óvszer. És azért látogasson el időnként egy-egy versenyre, ha másért nem, a haverok miatt...
Fotók: Tóth-archív
![]() Hol főkajári, hol miskolci színekben indul |