Gyári hibás, mondja magáról. Felmenői között egyetlen repülőember sem akad; sosem derült ki, honnan a késztetés. Vereb Gyuri ma meghatározó személyisége az egri Halley gyárnak és a magyar ul-repülésnek
Mindig is Egerben élt, s mivel a környéken nem volt
lehetőség a
repülésre, a gyerekkori álom "gyakorlati
kivitelezése" sokáig váratott magára. A középiskola
után a Pestvidéki Repülőgépgyárban tanult
repülőgépszerelőnek,
és az ejtőernyőzésbe is belekóstolt. Két
évig járt a szolnoki katonai főiskolára, helikoptervezetőnek
képezték, míg elég nem
lett a katonásdiból. Gépkocsivezetőnek
jelentkezett az egri művelődi házba,
művészeti előadónak vették fel, a néptánc és a népművészet
lett a
reszortja. 88-ban a szakmájában, szerelőként
helyezkedett el a maklári reptéren, ahol
vitorlával a C-vizsgáig jutott. Lépett volna tovább is,
de a
vezetőség nem különösebben támogatta Gyuri
ilyen irányú ambícióit.
Gyalogsárkányozni viszont már korábban megtanult
az Egeden, aztán megcsinálta
az átképzést motoros
sárkányra - az akkori tematikának megfelelően az elméleti
oktatás után együléses gépben, élesben győződhetett
meg frissen
szerzett ismeretei mélységéről.
Több Ordódy-versenyen vontatott is.
Gyanútlanul repült az egri klub
színeiben, mikor
jött az ukáz: jelöljenek ki maguk közül valakit a "felsőbb
utasításra" leváltott korábbi vezetőjük helyett, ellenkező esetben az MHSZ feloszlatja
a klubot. Gyurit távollétében választották meg, társai utólag tájékoztatták
a fejleményekről. Azóta ő a titkár, s bár lassan átadná ezt a feladatkört
másnak,
mostanáig egyszer sem sikerült elfogadtatnia a lemondását.
A rendszerváltás után - az MHSZ megszűntével - Gyuri
az elsők között lett
munkanélküli. Utast repültetett, oktatott,
és azon kevesek közé tartozott, akik megszerezték
az úszótalpas-jogosítást motoros sárkányra.
Abádszalók
után Olaszországban és Görögországban vitte az
önkénteseket hidroplánnal, több mint 1000 felszállása
jött így össze.
- 1800 órám
van sárkánnyal, és, az oktatásból adódóan,
olyan 13-14 ezer felszállásom - válaszolja a fenti
paramétereket firtató kérdésre. - Volt, hogy
egyetlen
nap alatt 132-szer emelkedtem a levegőbe - ez az
egyéni csúcsom, újabb "rekordkísérletet" nem tervezek.
Akkoriban a vécén ülve is
ráhelyesbítettem, ha az utcáról
behallatszott egy-egy erősebb motor zaja. Lábpedál
nélküli Racer trájkokkal oktattam - ma már ezt sem
kockáztatnám
meg.
Valami alkatrészért ment a Halley
Kft.-hez, mikor a tulajdonos, Molnár Zoli megkérdezte: vállalna-e náluk is oktatást.
Vállalt. Később be is repülte az ott gyártott, javított gépeket, és egyre többször
kérték ki a véleményét szakmai, üzleti ügyekben. 97-ben
autóbalesetben életét
vesztette Kakuk Zoltán, a cégvezető jobb keze. Molnár Zoli Gyurit hívta a helyére.
- Benzinkútvezető-helyettesként
dolgoztam, nem akartam
cserbenhagyni a főnökeimet; erre a munkára nem
lehet egyik napról a másikra új embert találni. Aztán
fél év múlva csak
átjöttem főállásba a Halley Kft.-hez.
Ma már Zoli szinte társaként kezel.
Tagja volt annak a csapatnak, amely éjszakai kötelékrepülést
mutatott be
Szaúd-Arábiában, egy iszlám vallási
ünnep alkalmából rendezett air show-n. Amúgy,
mint ismeretes, sem az éjszakai VFR, sem a kötelékrepülés
nem
jellemző sárkányos körökben. Javában
rótták a köröket, mikor Gyuri gépéről félig levált a helyiek
által felragasztott reklámmatrica, hatalmas
légellenállást
okozva az egyik szárnyon. Visszaszállt a
reptérre, letépték a reklámot, és a "riadóstart" után
még éppen elfoglalhatta helyét a
formációban.
Mostanában kevesebbet repül:
- Ha napközben "feltuningolják" az agyamat - márpedig
általában ez történik -, este inkább nem szállok
fel.
Repülni csak nyugodt körülmények között szabad.
Különben is óvatos duhaj vagyok, szeretnék öreg pilóta
lenni. Első körben a gépeket, szárnyakat
is szélcsendben
repülöm be.
Az új felfedezést a szintén Egerben gyártott Apollo Fox
merev szárnyú ul jelenti számára.
- Elfogadható áron,
elvileg 20 óra alatt meg lehet tanulni
repülni vele, bár a gyakorlatban a kiképzés inkább 30
körüli óraszámot igényel. A jelek szerint a
sárkányrepülés
is fellendülőben van.
A következő húsz évet is szeretné a repülésben,
közelebbről a Halley Kft.-nél tölteni, elsősorban
nem
azért, mert akkor éri majd el a nyugdíjkorhatárt (az
sem biztos, hogy egyáltalán lesz még nyugdíj). Apósa
helikoptervezető volt, felesége
vitorlaoktató - a családnak
nemigen lesz ellenvetése a továbbiakban sem.