A Flyke mint mérnöki munka is zseniális. Az állítható hosszúságú aluminiumvázas tricikli súlya 23 kg. Az elsõ kerék a meghajtott, mégpedig egy 7 sebességes Shimano váltón keresztül, ami a gyár által maximálisan megengedettnek tekintett 40 km/h-s sebesség elérését különösebb nehézségek nélkül teszi lehetõvé. Az elsõ kerékre mechanikus dob (vagy extraként rendelhetõ tárcsa) fék, a hátsókra hidraulikus Magura dobféket szerelnek. A kormányzás nem az elsõ kerék elforgatásával, hanem a pilóta testének a bedöntésével történik, ami a nagyon alacsony tömegközépponttal párosulva igen jó kanyarstabilitást biztosít. A 20 colos kerékátmérõ és az elöl-hátul rugózott futómû a terepes felhasználást is jól tûri, de ami ennél fontosabb: lehetõvé teszi az egyenetlen talajról történõ startolást is.
A startolás végtelenül egyszerû: az addig az ülés mögött, az arra a célra kialakított rekeszben szállított klasszikus 25-27 m2-es siklóernyõt ki kell teregetni a tricikli mögé, ha van szél, akkor lehetõleg azzal szembe. A hevederek bekötésekor az ernyõ belépõéléhez vezetõ „a” sort, amit gyalogos startkor kézben kellene tartani, külön rögzíteni kell az arra kialakított zsinórhoz, a Hirth F 33-as motort meg kell melegíteni, a négypontos biztonsági öv bekötése után a fékeket kézbe kell venni és annyi gázt kell adni, hogy az ernyõ feljöjjön és stabilizálódjon a trájk felett. Az enyhén hátradõlt üléspozíció megkönnyíti az ernyõ figyelését. Amint az ernyõ a helyére került, jöhet a padlógáz, már repül is a bringa. Szél nélkül sem kell több mint húsz méter hozzá és ráadásul tökéletesen „idiot proof”. A felszállást gyakorlatilag nem lehet elrontani, leszállásnál is csak az oldalszélre kell odafigyelni, mert traverzálva földet éréskor elpattanhatnak a kerék küllõi. A Flyke háttérbe szorítja a motoros ernyõs repülés egyetlen korlátját, a jó fizikai erõnlétet. Németországban és az USA-ban a sörpocakosok számára is hozzáférhetõvé tette a motoros szabad repülést. Ami ennél is szebb: rokkantak is szép számmal repülnek vele.
De van a Fresh Breeze-nek ennél izgalmasabb multifunkciós járgánya.
Markus és Michael állítólag egy forgalmi dugóban ücsörögve álmodták meg. Elképzelték, hogy egy kényelmes és gyors sportkocsiban 180-al hasítanak az autópályán, amikor meglátják a villogó feliratot: STAU. Akkor visszalassítanak hatvanra, egy gombnyomásra kinyílik a kocsi tetején levõ rekesz, a menetszél fokozatosan kibontja és stabilizálja a jármû felett a speciális nagy teherbírású ernyõt, akkor átkapcsolnak hátsókerék meghajtásról légcsavarmeghajtásra, az addig összecsukott állapotban levõ háromtollú légcsavar felpörög, átveszi a meghajtást, gáz, kormány hasra és ágyõ forgalmi dugó.
Ez az álom is beteljesedett. A „flying car” mára létezõ valóság. A mellékelt (mellékesen világpremierben közölt) képek tanusíthatják.
Bár még tart a berepülési és tesztprogram, az már tény, hogy az 1200 cm3-es BMW boxermotornak és a kevesebb mint 450 kg-os össztömegnek köszönhetõen már elnyerte a „Porsche killer” becenevet. A saját fejlesztésû 36 m2-es elliptikus ernyõ és a speciális trimm-kormányvezérlés széliránytól független fel-leszállási képességeket és 75 km/h-s végsebességet biztosít számára. Már csak az autópályáról történõ felszállás jogi feltételrendszere tisztázandó.
Szabó György írása
Fotók: Szabó György és Fresh Breeze -archiv