Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

MarokkĂł 2005


Balázs fickósan pózol Marrakesh UL-repterén az elsõ elõtti napon a gépek összeszerelése elõtt
Balázs a l'aéroport UL de Marrakesh, le jour J-1, avant d'attaquer le montage des machines
Az utolsĂł napokig nem mertem bevallani páromnak, hogy a Fly in Paris-os haverekkel egy kis afrikai sárkányrepĂĽlõzĂ©sre kĂ©szĂĽlĂĽnk. Eleve bĂ»ntudattal álltam a dologhoz, nem csak a tĂ­z napos távollĂ©t, a családapához nem mĂ©ltĂł rizikĂłvállalás miatt, hanem abbĂłl a fajtajellegbõl adĂłdĂłan is, ami himnuszunk szavaibĂłl is kisĂĽt: („megbĂ»nhõdte már e nĂ©p...”). Más szĂłval: Ă©reztem, hogy ez valami brutálisan nagy buli lesz, Ăłriási Ă©lmĂ©ny Ă©s kaland, amit Ă©lvezni kell Ă©s örĂĽlni neki, mi magyarok pedig Ăşgy szoktuk meg, hogy majd meglakolunk Ă©rte…

Sikerült Tóth Balázs barátomat is belebolondítani a projektbe, mégpedig olyan formában, hogy egy db. motoros sárkányt és egy enduro motort vigyünk és felváltva hol a dûnékkel, hol a levegõvel ismerkedjünk.
A Royal Air Maroc szárnyain érkeztünk Marrakech-be, március 25.-én, huszonöten. Az értelmi szerzõ és bandavezér a magyar szakmabeliek által ismert Stephane Kübler. Jobbkeze Bernard, aki terepes Renault kamionjával hat éve afrikai rali és túraasszisztenciával keresi szûkös, de annál vidámabb kenyerét. Korábban motoros sárkányos oktató volt Biscarosse-ban, de mint legtöbben ebben a mûfajban, õ is belebukott. Azóta minden afrikai autós-motoros versenyen ott van, minden hágót, vízmosást (oued-et) ismer az Atlaszban, a Sahara oázisainak pálmafái elõre köszönnek neki. Jean Michel
Berepülés háttérben az Atlasz hófödte hegygerincével
Vol d'essai devant la crete enneigée de l'Atlas
Rivaud volt a bal keze, õt a tavalyi kárpátok ralin volt szerencsém megismerni. Harminc (azaz 30) éve él kizárólag motoros sárkányrepülésbõl, igaz, hogy ebben van oktatás, túra-asszisztencia, filmezés, új gépek tesztelése. 51 éves kora ellenére soha nem fagy le a kaján vigyor napbarnított és szélcserzett arcáról, õ a derû és a professzionalizmus legüdítõbb ötvözete.
Marokkó sajátos földrajzi-kulturális helyet foglal el Afrikában. Ahogy II. Hasszán király szerette mondani: Marokkó olyan fa, melynek gyökerei Afrikából szívják az életet adó táplálékot, levelei pedig Európából szívják a levegõt. Ami elsõre megdöbbent, az a rendõri
Útvonalon Benil Melal felé
En route pour Benil Melal
és katonai jelenlét, illetve a királynak, VI. Mohammednek a képei mindenhol. Korombeli kelet európai számára a katonai diktatúra és a személyi kultusz ellentmondásos emlékeket és érzelmeket ébresztenek.
Viszont adja magát itt a vicc: megy kĂ©t jegesmedve a Saharában, mondja az egyik: ez nagyon csĂşszĂłs lehetett, ha Ă­gy leszĂłrták homokkal… Nem tudom elkĂ©pzelni, hogy milyen lenne az Ă©let MarokkĂłban egyenruha, tiltás Ă©s általánosságban: az iszlám erkölcsi bĂ©klyĂłja nĂ©lkĂĽl, Ă­gy azonban mĂ»ködik a dolog. A lopás fogalma pĂ©ldául ismeretlen. MĂ©g a medinák (Ăłvárosok) Ăştvesztõiben, a bazárok forgatagában sem kell zsebmetszõktõl, erõszakos kereskedõktõl vagy koldusoktĂłl tartani. A helybeliek barátságosak, õszintĂ©n Ă©s diszkrĂ©ten Ă©rdeklõdõek. A rendõrök tisztelettudĂłak Ă©s segĂ­tõkĂ©szek. Bármilyen Allah háta mögötti placcon szálltunk le, tĂ­z percen belĂĽl garantáltan megjelent kĂ©t rendõr, (volt Ăşgy, hogy kĂ©zen fogva, - ez ott a barátság Ă©s nem a szexuális kisebbsĂ©g-identitás jele) elegáns Ă©s Ă©lre vasalt egyenruhában, mindig azzal nyitottak: Bienvenu au Maroc, comment ca va? Utána rengeteg idõt eltöltöttek mindenfĂ©le listák kitöltĂ©sĂ©vel Ă©s egyĂ©b bĂĽrokráciával, de soha nem csinálták utálatosan, nem fitogtatták hatalmukat. Az idõ pedig arrafelĂ© egy nagyon tág, alig Ă©rtelmezhetõ fogalom.
VI. Mohammed király szimpatikus fickó, az összlakosság analfabetizmusát leszorította a pszichológiai 50 % alá, annak ellenére, hogy a
Mesterséges tó Midelt elõtt 2500 m magasból.
A víz felszínén látható a szél ereje. A GPS 200 km/h körüli sebességet mutat.
Un lac artificiel avant Midelt, vu de 2500 m .
La surface de l'eau montre la force du vent. Vitesse GPS: 200 km/h
hivatalos állami vallás, az iszlám országos fõmanagere, döntéseiben világi és haladó, gondoljunk bele: arra képes volt, hogy összeszedette országában az összes szélhordta nejlon bevásárlótasakot.
Érkezés után egybõl az UL reptérre vitettük magunkat két kisbusszal, kipakoltuk a trélert, összeraktuk, alaposan átvizsgáltuk és berepültük gépeinket. Az Apollo 912 iXess, amit tavaly szeptemberben láttam utoljára, nem sokat vénült, bár iskolagépnek használják Coulommiers-ben és sikeresen bele is hajtottak 120 órát az elmúlt hat hónap alatt. A motor beérett, a szárnyat pedig nagyon gyorsra hangolta Stephane, így aztán olyan gépet kaptam vissza a túra idejére, amilyenrõl korábban álmodni sem mertem volna.
Mire jĂłl kirepĂĽltĂĽk magunkat, feljött a telihold, szárnyak a földre, már a teherautĂłval száguldottunk vissza belvárosi szállodánkba, ahol minden osztályon felĂĽli volt, azt leszámĂ­tva, hogy semmilyen szeszes italt nem árusĂ­tottak. Vacsorára kuszkusz volt, ráadásul hagyományteremtõ, amennyiben azután minden nap azt kaptuk. UtolsĂł este már nem tudtam megenni. RĂ©málmaimban párom kuszkusszal várt odahaza. Másnap reggel hatkor már Ăştban voltunk az UL reptĂ©rre, nyolckor már levegõben voltunk Benil Melal felĂ©. A táj „csak” fĂ©lsivatagos volt, szemlátomást nagyon erõltetik a mezõgazdaságot, ahogy költõnk mondaná: „mi mĂ­tosztalan már, de lelkiismeret mĂ©g” alapon. Rögtön feltĂ»nt: tĂ©rkĂ©p alapján nem lehet
Balázs startol az Apollóval Mideltbõl Er Rachidia felé
Balázs décolle de Midelt vers Er Rachidia avec l'Apolló
tájékozódni. Az ország méreteibõl adódóan 1 : 500.000-es léptékû térkép nem is létezik, az 1 : 1.000.000-ós léptékûek pedig pontatlanok, a navigációt megkönnyítõ öntözõvíz-vezetékek, másodrendû utak, kisebbtelepülések, sõt a jelentõs de közelmúltban épített utak is hiányoztak róluk. Így aztán maradt a GPS és ami ennél sokkal megbízhatóbb: a kötelékrepülés J. M. Rivaud-val, akit mindenki Zsanmi-nak becézett. Ô ugyanis tudta, hogy hol, milyen magasságban érdemes repülni, sõt, még a ritka kényszerleszállókat is ismerte. Benil Melal után Midelt volt az úticél, akkor már tengerszint szerint 3500 m-re kellett emelkedni. Olyan hátszelünk volt, hogy a GPS-ek 200 km/h feletti talajhoz képest mért sebességeket rögzítettek. Midelt-ben helikopteresen szálltunk le, szerencsére a napnyugtával már kisimulóban volt a szél. Arra viszont nagyon kellett figyelni, hogyan szereljük le szárnyainkat és fõleg: hogyan hordunk rájuk jó sok követ, hogy földön maradjanak. Az egyik francia csávónak ez nem sikerült. A már földre fektetett szárny alá bekapott a szél, a bele kapaszkodó franciával együtt rárepítette a húsz méterrel mögötte parkoló trájkra, a túra számukra azzal véget is ért.
Másnap a sárkányosok a Ziz szurdokot követve, mi motorosok pedig a hĂ­res-hĂ­rhedt „idegenlĂ©giĂłs
Er Rachidia repterén / A l'aéroport d'Er Rachidia
alagĂştján” át cĂ©loztuk meg Er Rachidiát, immár az Atlasz dĂ©li oldalán. A táj megváltozott: a hõmĂ©rsĂ©klet közel harminc fokot emelkedett, a növĂ©nyzet megszĂ»nt. MĂ©g csak ismerkedtem a tĂşra cĂ©ljaira harácsolt 640-es KTM-el. Az ismerkedĂ©s egyik epizĂłdja volt, amikor egy fĂ©l mĂ©ter mĂ©ly gázlĂłban elfektettem. Teljesen elborĂ­totta a vĂ­z, de amikor kiemeltem, akadĂ©koskodás nĂ©lkĂĽl beröffent. DĂşltam-fĂşltam, de talán pont a dĂĽhnek köszönhetõen utána már kevesebbet ĂĽgyetlenkedtem. A sárkányosok három-nĂ©gyezer mĂ©ter körĂĽli magasságon fagyoskodtak, egyrĂ©szt az inverziĂł fölötti nyugisabb lĂ©gtömegek barátságában bĂ­zva, másrĂ©szt a biztonság kedvĂ©Ă©rt: hajtĂłmĂ»leállás
esetén csak az országút jöhetett számításba, ez pedig egyenes útszakaszok dolgában igen gyengén volt eleresztve, kellett egy kis magasság ahhoz, hogy el lehessen érni egyet.Er Rachidia nemzetközi repterén királyoknak való fogadtatásban részesültünk. Üdítõ mentatea, mandula, pisztácia, sütikék, kóla: volt minden, ami az elcsigázott európait feldobhatja. A napnyugta Merzouga oázisában ért utol. A dûnék tövébe épített fogadó igen hangulatos volt, alig 300 m-re a kövektõl megtisztított és lehengerelt csíktól, ami reptérként üzemelt. Ez éjnek évadján bizonyult elõnyösnek, amikor felriadtam, mert feltámadt a szél és ráadásul a dûnék felõl fújt, a földre rögzített szárnyainkat így a kilépõél felõl cibálta. Kimotoroztam a csillagfényben a placcra és megállapítottam, hogy bizony két gépnek is emelgeti, görbítgeti a szárnyát a 70-80 km/h-s homokvihar.
Merzouga oázis / L'oasis de Merzouga
Az örzés-védés illúziója miatt helyszínre telepített és ott az igazak álmát alvó beduinok segítségével hordtunk köveket a hanyagul rögzített szárnyakra, így aztán tulajdonosaik túrája nem ért véget azon az éjszakán. Reggelre már alig 40-50 km/h-s volt a szél, a délutáni órákig csillapodott, estére indult be ismét. Nem nagyon értettük, hogyan és mitõl mûködik. Aznapi útvonaltervünk egyszerû volt. 330-as kurzuson repülünk Erfoud oázisáig, ott ráállunk az
Ceruzaosztás a berber gyerekeknek
Distribution de crayons aux gosses berbers
egyetlen nyugatra tartó aszfalt útra (térképen 3451-es jelölésû), arra számítva, hogy úgy két óra repülés után meglátjuk Bernard kamionját az út szélén, ott leszállunk tankolni, majd tovább követjük az utat a következõ nagyobb porfészekig, Boulmalne Dades-ig. Az elsõ szakasz nyugis volt, a tankolás pedig megkapó a környezõ falvakból összesereglett gyerekek miatt. A második szakasz viszont már határozottan rock and roll-os lett. Nem volt kedvem több ezer méteres magasságban vacogni, így aztán szlalomoztam a porördögök között. Jól lehetett látni õket, talajon öt-tíz méteres átmérõjû, öt-hatszáz méter magas minitornádók voltak, inkább oszlop mint tölcsér formájúak, mozgási irányukból és elhajlásukból a szél irányát, erejét és gradiensét is pontosan meg lehetett állapítani. Arra koncentráltam, hogy mindig lássak legalább egyet és szél felõli oldaláról kerüljem. Aztán kifogyott alólam a homok és a sziklás-köves talaj felett már nem materializálta por és homok ezeket a sajátos termik-jelenségeket. 1200 m magasan aztán beletrafáltam egybe, a horizont hirtelen függõlegesre állt, variométerem pedig egybõl három mutatós lett (A Brauniger 5 m/s-ig egy mutatóval jelzi az adott emelkedés-süllyedés értéket, 10 m/s-ig kettõvel, tíz felett hárommal.). Lekaptam a gázt és benne hagytam a sárkányt a túldöntött fordulóban. Vagy 6 spirál és kevesebb mint egy perc múlva 2300 m-en szálltam ki a megatermikbõl. Nemsokára elértük a Todra völgyét, attól kezdve az Atlasz 3200 m magas gerincének a rotorjában kellett repülni. A tömés esett ki a fogamból, volt úgy, hogy ülepem három-négy másodpercig nem érintette az ülést.
A tetániás görcs határán érkeztem meg, igaz másodiknak, a Boulmalne Dades-i katonai reptérre. Leszállásnál nem figyeltem arra, hogy több mint QNH 1500 m-en van a placc, így a kilebegtetésbõl nem lett semmi, a földet érési sebesség jóval száz felett volt, utólag is hálát adok Zolikáéknak a robusztus futómûért, amivel a Jet Start szerelik.
Ami a sebességet illeti, utazás közben kétélû dolognak bizonyult. Az tény, hogy gépem messze a leggyorsabb volt a ralin (persze az autogirót leszámítva), bármelyik sárkányt körberepültem, egyiket-másikat akár körbe is bukfencezhettem volna. Turbulens körülmények között viszont kénytelen voltam teknõcre
Laza kötelékben egy DTA-val Boulmalne Dades elõtt / En formation libre avec un DTA avant Boulmalne Dades
Egy kis utasröptetés a Boulmalne Dades-i szálloda sziklafala elõtt
Emport de passager devant la falaise de l'hotel a Boulmalne Dades
trimmelni a szárnyat, egyrĂ©szt azĂ©rt, hogy ne növeljem a „G”-ket mĂ©g a sebessĂ©ggel is (nĂ©ha akkorákat csattant a fejem felett a szárny, hogy azt hittem, mindjárt árnyĂ©k nĂ©lkĂĽl maradok) másrĂ©szt: a flatter zsinĂłrok által felhĂşzott kilĂ©põél Ăşgynevezett „S” profilt kölcsönöz az Ixess-nek, amitõl autostabil lesz Ă©s jĂłval kevesebb izommunkát igĂ©nyel kordában tartása. Azt el kell dicsekednem, hogy a legdobálĂłsabb idõben is tudtam fĂ©nykĂ©pezni, sokszor olyan sárkányt, amelyiken utas Ă©s pilĂłta nĂ©gy kĂ©zzel kapaszkodtak a trapĂ©zba, gĂ©pĂĽk mĂ©gis Ăşgy viselkedett, mint kerge marhakĂłros brahma bika a San Antonio-i rodeĂłn.
Boulmalne Dades repterétõl 100 méterre volt a szállásunk, egy koloniális stílusban épült szállodában, melynek sziklafalba vájták egyes szobáit, így még klímaberendezésre sem volt szükség. Másnap reggel a Tanargot teszteltük Balázzsal, majd a Dades kanyonba és a rózsák völgyébe kirándult a társaság bérelt terepjárókkal és enduro motorokkal. A táj szépsége kétségbeejtõ. Délután aztán elmentünk gõzfürdõbe. Azt nevezhetem megrázó élménynek. A fürdõ inkább hasonlított zugvágóhídhoz, mint mondjuk a Lukácshoz. Egy ablaktalan 20 m2-es betonhelységet kell elképzelni, ahol egy karomnyi csövön forró, egy kisebben hideg víz folyik a kõpadlóra. Mindenki kap egy mûanyagvedret, abba keveri a vizet,
Balázs itt a Tanargot teszteli, mögötte a szálloda és a reptér
Balázs teste le Tanarg, l'hotel et l'aéroport a l'arriere-plan
amit aztán magára csorgat, miközben a padlĂłn heverĂ©sz. KĂ©t mameluk sorra lecsutakol mindenkit valami darĂłc vagy hasonlĂł ronggyal Ă©s fekete hamulĂşggal. Közben a kuncsaft hátára vagy mellkasára ĂĽl. Kimondottan Ă©lvezetes, már a masszõr számára. Kopott is, lyukas is, de bugyi legalább van rajta. FeresztĂ©s után jön a masszázs, pontosabban a spanyol inkvizĂ­ciĂł válogatott trĂĽkkjei fĂĽrdõ-kontextusban. A hozzávetõleges, de annál rámenõsebb tudásĂş szakember ilyenkor igyekszik minden csontot eltörni, izmot-Ă­zĂĽletet elszakĂ­tani, vĂ©gtagokat kitĂ©pni, stb. Közben persze izgalmasan csetteg Ă©s cuppogtat, barátságosan paskolgat Ă©s vĂ©lhetõen Eszo-ja van. VĂ©gtelensĂ©gnek tĂ»nõ tizenöt perc alatt vĂ©gez azzal aki szenvtelenĂĽl tĂ»ri, de Balázs pĂ©ldául elkezdett nyögni Ă©s sziszegni, õ dupla adag „gyöngĂ©dsĂ©get” kapott.
A Dades szurdokban terepjárókkal
En 4x4 dans la vallée Dades
Ouarzazate nemzetközi reptere / L'aéroport international d'Ouarzazate
A „full” program potom 17 Dirhamba kerĂĽlt fejenkĂ©nt, ami Ăşgy nĂ©gyszáz forintnak felel meg. Másnap reggel megint Ă©n ĂĽltem motorra, a Dades völgyĂ©ben hasĂ­tottam Ouarzazate-ba, szamárkordĂ©k, egy-kĂ©t tevĂ©t Ă©s nyolc-tĂ­z berbert egy utastĂ©rben szállĂ­tĂł pick-up Peugeot-ok Ă©s Daciák zĂ»rzavarában. A nemzetközi reptĂ©ren láttam viszont a sárkányosokat. Az ilyen placcokra volt Zsanmi-nek egy eljárása: a lĂ©gtĂ©rbe elõzetes egyeztetĂ©s alapján QFE 200 m-en repĂĽlt be, majd a használatos pálya tengelyĂ©tõl biztonságos távolságban, de a reptĂ©rtõl már csak egy köpĂ©sre, egy jellegzetes tereppont felett bevárta a társaságot, amikor mindenki ott körözött a kijelölt „lĂłversenypályán”, bejelentkezett a toronynál Ă©s kialkudott egy azonnalit a kötelĂ©k számára. Megdöbbentõ, de az a társaság, amelyiknek tavaly májusban mĂ©g kereken negyven perc kellett, hogy Farkashegyrõl átrepĂĽljenek Budaörsre, Zsanmi vezetĂ©sĂ©vel alig öt perc leforgása alatt kĂ©pes volt a várakozĂł lĂ©gtĂ©rbõl besorolni rövid finálĂ©ra, biztonságos elkĂĽlönĂ­tĂ©ssel földet Ă©rni Ă©s elhagyni a futĂłt. Motiválhatta õket, hogy a frekin gyakran kĂ©t-három utasszállĂ­tĂł nagyvas pilĂłtáját is hallhattuk, amint elcsuklĂł hangon megerõsĂ­tik: várják a további utasĂ­tásokat a 11
Zagora reptere. A látszat csal, még egy
Beech King is leszállt, amíg ott voltunk
L'aéroport de Zagora. Malgré l'apparence,
on a quand meme vu atterrir un Beech King
Fiatal éjjeliõrünk, miután elvittem egy körre
Notre jeune gardien de nuit, apres son bapteme
gépes UL kötelék leszállása után. Hab a tortán: illetéket sem kellett fizetni, mert a marokkói légügyi törvény elõírja a külföldi légi rali résztvevõk számára a teljes adó és illetékmentességet az ország összes repterén. Ha kedvünk szottyant volna, akár Casablanca nemzetközi repterét használhattuk volna iskolakörözésre, ingyen és bérmentve.
DĂ©lután a Jbel hegysĂ©gen át elĂ©rtem a Dráa folyĂł völgyĂ©t, onnan már igazi sivatagi hõsĂ©gben gyĂ»rtem le a 160 km-t Zagora városáig, ami egyben egy bĂ»bájos oázis, datolyapálmákkal Ă©s ĂşszĂłmedencĂ©kkel hivalkodĂł Kasbah-kal. FĂ©nyĂ»zõ szállás várt ránk, a szemĂ©lyzet mĂ©g a rĂ©gi jĂł gyarmatbirodalmi idõk stĂ­lusában. Másnap megfizettĂĽnk ezĂ©rt a luxusĂ©rt: a Sahara szĂ­vĂ©ben berber nomádok szállásoltak el sátorban, egymilliĂł ganajtĂşrĂł bogár Ă©s nĂ©hány homoki vipera társaságában. A sátorhelyre tĂ©nyleg csak a GPS vezethette a társaságot, tĂ©rkĂ©pen be sem tudnám jelölni pontosan, hogy hol lehetett a „bivouac”. A higiĂ©niai feltĂ©telekrõl jobb nem beszĂ©lni. Az viszont Ă©rdekes, hogy pár nap sivatagi Ă©letfeltĂ©tel Ă©s egy közepes „tourista” hatására humánerõforrásaink hogy megcsappantak. PĂ©nteken reggel, amikor a sivatagi sátorhelyrõl igencsak stresszesen startoltunk, mert nagyon rossz volt a látás, ráadásul a beduinok azt jĂłsolták, hogy az erõsödõ szĂ©l által hordozott homok miatt
Szállodánk Zagorában / L'hotel a Zagora
tovább fog romlani, a nagy sietsĂ©gben elkövettem azt a kezdõhöz mĂ©ltĂł baklövĂ©st, hogy elfelejtettem bezárni a sárkány csomagtartĂłjának ajtaját. Felszálláskor hallottam, hogy valamit eltalál a lĂ©gcsavar, már azon voltam, hogy visszaszállok, de nem rázott a srĂłf, a kamion pedig már Ăşgy is jĂłval korábban elindult, hogy ott lehessen a nyugatra 150 km-re találhatĂł Foum Zguid repterĂ©n, hogy tankolhassunk, mire odaĂ©rĂĽnk. UtazĂłmagasságon aztán hátranĂ©ztem Ă©s megĂ©rtettem, mi törtĂ©nt. Egyik spaniferem kiesett a csomagtartĂłbĂłl, az már sicher volt, hogy legalább egy lĂ©gcsavartollamnak befellegzett, megnyugtatĂł volt tudni, hogy a kamionban több szett csere lĂ©gcsavar vár. AttĂłl kezdve percenkĂ©nt nĂ©ztem hátra, hogy idõben meglássam, ha többi spaniferem is követnĂ© a pĂ©ldát, ami vĂ©lhetõen a kĂ©nyszerleszállást jelentette volna. SzerencsĂ©re bent maradtak, igaz hogy kellõ magasságban repĂĽltem, egyrĂ©szt a turbulenciamentessĂ©g Ă©rdekĂ©ben, másrĂ©szt azĂ©rt, hogy legyen esĂ©lyem olyan placcra letenni a gĂ©pet, ahonnan esetleg fel tudok szállni lĂ©gcsavarcsere után. Hál’istennek nem kerĂĽlt sor erre a mutatványra. A horizontot alig lehetett látni, nem hogy a talajt. Az, hogy sziklás vagy futĂłhomokos talajra Ă©rkezem, csak a földet Ă©rĂ©s pillanatában derĂĽlt volna ki. A dĂ©li pihenõ alatt felszereltem egy Ăşj Arplast Ecopropot, aztán repĂĽltĂĽnk tovább Tarroudant-ba. EgyĂ©rtelmĂ» volt, hogy lesz mĂ©g egy tankolás, mert bedudált a nyugati, tenger felõl fĂşjĂł szĂ©l, a fennmaradt kĂ©tszáz km-t Ă­gy esĂ©lyĂĽnk sem volt egy seggbõl lehĂşzni.
Ez a szél már nem volt lamináris. Két órán keresztül harcoltunk az elemekkel és még mindig csak az út felénél tartottunk, amikor az egyik 503-as Rotax motorral szerelt sárkány lerohadt, (ezek a motorok két személlyel 20 liter felett fogyasztottak óránként) és leszállt egy az országúttal párhuzamos ösvényre.
Ouled Drissben a sárkánykülönítményre várva/En attendant l'équipe de pendulaires a Ouled Driss
A berber törzsfõnök nem hisz a szemének:
a viharos erejû szembeszél ellenére érkeznek!
Le chef du tribu berber ne croit pas a ses yeux:
ils arrivent malgré le vent tres fort!
Szálláshelyünk / Le bivouac
Bernard a kamionból hallotta rádióforgalmazását és perceken belül ott volt, így aztán mindannyian oda szálltunk le. Rossz döntés volt, nagyon sziklás volt a placc, amint földet értem, már pattant is fel egy kõ, vadonatúj légcsavarom egy tolla már meg is kapta a magáét. Mint korábban említettem, érdemes elgondolkodni teljesítõképességünk alakulásáról a stressz és a fáradtság függvényében. Az én tankomban még úgy is volt legalább egy óra rep. idõ, hogy az elõzõ placcon a légcsavarcsere miatt nem tankoltam. Semmi nem kötelezett arra, hogy azt a kutyaütõ dûlõutat bevállaljam. De ha már úgy döntöttem, hogy lesz ami lesz, leteszem a gépet, csak hogy földön lehessek és megpihentessem a lökdösõdõs levegõ által megviselt kar és hasizmaimat, jobb formában biztosan megoldottam volna álló motorral, vagy úgy, hogy kilebegtetéskor lekapom a gyújtást, hogy ne pörögjön a sróf, amikor felpattan a kavics. Utólag persze könnyû okosnak lenni. Felszálláshoz aztán egyöntetûen az országutat
Útban Tarroudant felé / En route pour Tarroudant
választottuk, annak ellenére, hogy egyik oldalon villany, másik oldalon telefondrót díszítette, a kettõ között alig lehetett húsz méter, a szél pedig oldalirányból fújt. Az enyém volt a megtiszteltetés, hogy kipróbáljam. Hasra húzott trapézzal 100 km/h-ra gyorsítottam a gépet az aszfalton, akkor lendületesen kitoltam a trapézt. A vezetékeknek esélyük sem volt, egybõl kiemelkedtem közülük.
Tarroudant-ban ismĂ©t pálmaligetes Ă©s medencĂ©s szállás jutott nekĂĽnk. KezdtĂĽk megĂ©rteni, hogy az ezeregy Ă©jszaka mesĂ©iben miĂ©rt tĂ©r vissza oly sĂ»rĂ»n a „vĂ­zdĂşs
A tankolás változatos formái / Les différents moyens pour faire le plein
kertek” mennyországĂ­zĂ» kĂ©pe. Aznap mĂ©g sört is sikerĂĽlt szerezni, potom ezer forintnak megfelelõ Dirham-Ă©rt egy-egy 25cl-es dobozt, de legalább tudtuk Ă©rtĂ©kelni. KĂĽlönösen Balázs, aki több mint 200 km dĂ»nĂ©t Ă©s 300 km másodrendĂ» utat gyĂ»rt le a KTM-el. Másnap a tengerparti köd miatt csak 11 Ăłra körĂĽl tudtak elindulni Agadir nemzetközi repterĂ©re. Ez talán mĂ©g nem is lett volna olyan nagy baj, de Agadirban elhĂşzĂłdott az idõ a formalitásokkal, a tartálykocsirĂłl törtĂ©nõ tankolással Ă©s a szirupos vendĂ©gszeretettel, Ă­gy mire felszálltak Essaouira felĂ©, már 40-50 km/h szembeszĂ©l fogadta õket. A 912-es motorral szerelt „vasak” persze bĂ­rták, de a kĂ©tĂĽtemĂ»ekbõl három is leszállt az országĂştra (más kĂ©nyszerleszállĂł nem nagyon volt a környĂ©ken) egy kis tankolás vĂ©gett. Az örök lĂşzer Pierre Joseph, az amatõr ejtõernyõs, aki mĂ©g a 737-es utasterĂ©be is magával viszi ejtõernyõjĂ©t, Ă©s aki addigra már elveszĂ­tette rádiĂłját, iránytĂ»jĂ©t Ă©s egyĂ©bkĂ©nt is mindig várni kellett rá, egy tengerparti homoksávra szállt le, hogy megnĂ©zze, mennyi van mĂ©g a tartályban, aztán felszálláskor annak rendje Ă©s mĂłdja szerint fel is borult. Baja szerencsĂ©re nem lett, de mire összeszedte magát, jött a dagály Ă©s ottrekedt Ă©jszakára. Másnap reggel aztán utolĂ©rte a társaságot, de mĂ©g arra sem lehetett rávenni, hogy szokásához hĂ­ven jĂłl kiszĂ­nezve elõadja a törtĂ©nteket (lásd: vetĂ­tĂ©s, szakĂ©rtĂ©s fogalomköre).Essaouira-ban már azĂ©rt látogattunk el a „souk”-ba (bazár), hogy emlĂ©k Ă©s ajándĂ©ktárgyakat harácsoljunk, ami már köztudottan a vĂ©g kezdete.
Souk Essaouirában / Souk a Essaouira

Másnap mĂ©g volt egy hátszeles 230 km-es szakasz amit kĂ©nyelmes hátszĂ©llel repĂĽltem vĂ©gig, nagyrĂ©szt „radada”-ban, azaz 10-20 m-es magasságban repĂĽlve, egy kis izgalmat csempĂ©szve a legelĂ©szõ tevĂ©k Ă©s pásztoraik intellektuális Ă©letĂ©be.
Aztán ismét Marrakech, szétszerelés, pakolás, este búcsúvacsora, másnap Royal Air Maroc majd Malév. Még hosszú hónapok kellenek, amíg fel tudjuk dolgozni a rengeteg élményt, a tömény, hamisítatlan kalandot. A pár nap élet-oázist a hétköznapok homoksivatagában.

Szabó György írása és fotói
Az útvonal / L'itinéraire


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Motoros sárkány


2 tone (Score: 1)
par paulpaaterson le 03 május 2006 à 19:09:07 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
2 tone [thecellphoneringtoneswho.blogspot.com] If you think last Tuesday was a drag, wait till you see what happens tomorrow!




casino list online uk (Score: 1)
par paulpaaterson le 15 május 2006 à 01:48:43 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
arizona casino river salt [howcasinopokertablewww.blogspot.com] - arizona casino river salt buy celexa [whobuyflexerilwho.blogspot.com] - buy celexa buy meridia online [whobuyflexerilwho.blogspot.com] - buy meridia online buy flexeril [whobuyflexerilwho.blogspot.com] - buy flexeril casino home page windsor [howcasinopokertablewww.blogspot.com] - casino home page windsor casino free gambling slot [howcasinopokertablewww.blogspot.com] - casino free gambling slot buy phentermine online [whobuyflexerilwho.blogspot.com] - buy phentermine online casino poker table [howcasinopokertablewww.blogspot.com] - casino poker table cheap health [whobuyflexerilwho.blogspot.com] - cheap health casino list online uk [howcasinopokertablewww.blogspot.com] - casino list online uk If you stand on your head, you will get footprints in your hair.




order viagra (Score: 1)
par paulpaaterson le 23 május 2006 à 12:32:35 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
cialis [cialis.src21.net] - cialis viagra [viagra.src21.net] - viagra phentermine [viagra.src21.net] - phentermine phentermine online [cialis.src21.net] - phentermine online buy levitra [cialis.src21.net] - buy levitra generic viagra [phentermine.src21.net] - generic viagra buy adipex [viagra.src21.net] - buy adipex order adipex [viagra.src21.net] - order adipex generic adipex [cialis.src21.net] - generic adipex adipex phentermine [phentermine.src21.net] - adipex phentermine levitra [phentermine.src21.net] - levitra adipex [viagra.src21.net] - adipex weight loss [cialis.src21.net] - weight loss generic levitra [phentermine.src21.net] - generic levitra phentermine canada [viagra.src21.net] - phentermine canada order levitra [cialis.src21.net] - order levitra order viagra [phentermine.src21.net] - order viagra You are taking yourself far too seriously.




poker games (Score: 1)
par paulpaaterson le 24 május 2006 à 23:56:16 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
poker [poker.src21.net] - poker online poker [online-poker.src21.net] - online poker texas hold em [online-poker.src21.net] - texas hold em online casino [internet-poker.src21.net] - online casino casino games [poker.src21.net] - casino games blackjack [internet-poker.src21.net] - blackjack texas holdem [poker.src21.net] - texas holdem party poker [vegas-casinos.src21.net] - party poker video poker [vegas-casinos.src21.net] - video poker poker rooms [casinos.src21.net] - poker rooms casino [vegas-casinos.src21.net] - casino strip poker [vegas-casinos.src21.net] - strip poker online gambling [online-casinos.src21.net] - online gambling poker games [online-casinos.src21.net] - poker games Q: What is purple and commutes? A: An Abelian grape.




equity loan (Score: 1)
par paulpaaterson le 27 május 2006 à 01:32:33 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
loans [loans.src21.net] - loans refinancing [refinancing.src21.net] - refinancing lenders [lenders.src21.net] - lenders auto loan [loans.src21.net] - auto loan loan [refinancing.src21.net] - loan mortgage loans [lenders.src21.net] - mortgage loans car loan [refinancing.src21.net] - car loan financing [lenders.src21.net] - financing student loan consolidation [refinancing.src21.net] - student loan consolidation personal loan [lenders.src21.net] - personal loan payday loan [loans.src21.net] - payday loan loan consolidation [loans.src21.net] - loan consolidation student loans [loans.src21.net] - student loans student loan [refinancing.src21.net] - student loan mortgage loan [loans.src21.net] - mortgage loan college loans [lenders.src21.net] - college loans refinance loans [lenders.src21.net] - refinance loans equity loans [loans.src21.net] - equity loans equity loan [loans.src21.net] - equity loan You will obey or molten silver will be poured into your ears.




loan forgiveness (Score: 1)
par paulpaaterson le 03 június 2006 à 03:55:10 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
auto financing [areautofinancingfor.blogspot.com] - auto financing retin [whoretinhow.blogspot.com] - retin used poker chips [itusedpokerchipscom.blogspot.com] - used poker chips real money backgammon [whatrealmoneybackgammonin.blogspot.com] - real money backgammon free online video poker game [defreeonlinevideopokergamethe.blogspot.com] - free online video poker game free software [thefreesoftwarethis.blogspot.com] - free software casino las mirage vegas [wwwcasinolasmiragevegasare.blogspot.com] - casino las mirage vegas forex news [thisforexnewsa.blogspot.com] - forex news poker tournament room [thepokertournamentroomde.blogspot.com] - poker tournament room poker chip set 600 [aboutpokerchipset600or.blogspot.com] - poker chip set 600 black casino jack usa [aboutblackcasinojackusawas.blogspot.com] - black casino jack usa forex historical [areforexhistoricalin.blogspot.com] - forex historical day trading how [wwwdaytradinghowwhere.blogspot.com] - day trading how forex trading system [whoforextradingsystemwhere.blogspot.com] - forex trading system iq test [aiqtestof.blogspot.com] - iq test download crazy frog mp3 [ladownloadcrazyfrogmp3that.blogspot.com] - download crazy frog mp3 metallica ringtones [ofmetallicaringtoneswith.blogspot.com] - metallica ringtones residential loans [wasresidentialloansin.blogspot.com] - residential loans refinancing [willrefinancingwhat.blogspot.com] - refinancing loan forgiveness [atloanforgivenessof.blogspot.com] - loan forgiveness You tread upon my patience. -- William Shakespeare, "Henry IV"




women small business loans (Score: 1)
par paulpaaterson le 05 június 2006 à 22:09:13 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
forex option [whatforexoptionfrom.blogspot.com] - forex option chip clay monogrammed poker [achipclaymonogrammedpokeran.blogspot.com] - chip clay monogrammed poker ortho [whoorthound.blogspot.com] - ortho real estate [larealestateis.blogspot.com] - real estate buy relaxants [thatbuyrelaxantsit.blogspot.com] - buy relaxants 1.41 poker strip video [to141pokerstripvideoin.blogspot.com] - 1.41 poker strip video refinance loans [itrefinanceloansit.blogspot.com] - refinance loans casino coushatta grand kinder [fromcasinocoushattagrandkinderthis.blogspot.com] - casino coushatta grand kinder search [asearchit.blogspot.com] - search online backgammon [atonlinebackgammonwhat.blogspot.com] - online backgammon championship backgammon game [whatchampionshipbackgammongamewhen.blogspot.com] - championship backgammon game celtic ringtones [withcelticringtonesa.blogspot.com] - celtic ringtones forex trading [whoforextradingby.blogspot.com] - forex trading casino las paris resort vegas [wascasinolasparisresortvegasto.blogspot.com] - casino las paris resort vegas commercial loans [ascommercialloanswhat.blogspot.com] - commercial loans diet [whodietas.blogspot.com] - diet the day trader [arethedaytraderthe.blogspot.com] - the day trader online poker sites [aonlinepokersitesit.blogspot.com] - online poker sites casino ontario orillia rama [atcasinoontarioorilliaramafor.blogspot.com] - casino ontario orillia rama women small business loans [comwomensmallbusinessloansby.blogspot.com] - women small business loans Your reasoning is excellent -- it's only your basic assumptions that are wrong.



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.35 _SECONDS