Az utolsĂł napokig nem mertem bevallani páromnak, hogy a Fly in Paris-os haverekkel egy kis afrikai sárkányrepĂĽlõzĂ©sre kĂ©szĂĽlĂĽnk. Eleve bĂ»ntudattal álltam a dologhoz, nem csak a tĂz napos távollĂ©t, a családapához nem mĂ©ltĂł rizikĂłvállalás miatt, hanem abbĂłl a fajtajellegbõl adĂłdĂłan is, ami himnuszunk szavaibĂłl is kisĂĽt: („megbĂ»nhõdte már e nĂ©p...”). Más szĂłval: Ă©reztem, hogy ez valami brutálisan nagy buli lesz, Ăłriási Ă©lmĂ©ny Ă©s kaland, amit Ă©lvezni kell Ă©s örĂĽlni neki, mi magyarok pedig Ăşgy szoktuk meg, hogy majd meglakolunk Ă©rte…
SikerĂĽlt TĂłth Balázs barátomat is belebolondĂtani a projektbe, mĂ©gpedig olyan formában, hogy egy db. motoros sárkányt Ă©s egy enduro motort vigyĂĽnk Ă©s felváltva hol a dĂ»nĂ©kkel, hol a levegõvel ismerkedjĂĽnk.A Royal Air Maroc szárnyain Ă©rkeztĂĽnk Marrakech-be, március 25.-Ă©n, huszonöten. Az Ă©rtelmi szerzõ Ă©s bandavezĂ©r a magyar szakmabeliek által ismert Stephane KĂĽbler. Jobbkeze Bernard, aki terepes Renault kamionjával hat Ă©ve afrikai rali Ă©s tĂşraasszisztenciával keresi szĂ»kös, de annál vidámabb kenyerĂ©t. Korábban motoros sárkányos oktatĂł volt Biscarosse-ban, de mint legtöbben ebben a mĂ»fajban, õ is belebukott. AzĂłta minden afrikai autĂłs-motoros versenyen ott van, minden hágĂłt, vĂzmosást (oued-et) ismer az Atlaszban, a Sahara oázisainak pálmafái elõre köszönnek neki. Jean Michel
Berepülés háttérben az Atlasz hófödte hegygerincével Vol d'essai devant la crete enneigée de l'Atlas |
MarokkĂł sajátos földrajzi-kulturális helyet foglal el Afrikában. Ahogy II. Hasszán király szerette mondani: MarokkĂł olyan fa, melynek gyökerei AfrikábĂłl szĂvják az Ă©letet adĂł táplálĂ©kot, levelei pedig EurĂłpábĂłl szĂvják a levegõt. Ami elsõre megdöbbent, az a rendõri Ă©s katonai jelenlĂ©t, illetve a királynak, VI. Mohammednek a kĂ©pei mindenhol. Korombeli kelet eurĂłpai számára a katonai diktatĂşra Ă©s a szemĂ©lyi kultusz ellentmondásos emlĂ©keket Ă©s Ă©rzelmeket Ă©bresztenek.
Viszont adja magát itt a vicc: megy kĂ©t jegesmedve a Saharában, mondja az egyik: ez nagyon csĂşszĂłs lehetett, ha Ăgy leszĂłrták homokkal… Nem tudom elkĂ©pzelni, hogy milyen lenne az Ă©let MarokkĂłban egyenruha, tiltás Ă©s általánosságban: az iszlám erkölcsi bĂ©klyĂłja nĂ©lkĂĽl, Ăgy azonban mĂ»ködik a dolog. A lopás fogalma pĂ©ldául ismeretlen. MĂ©g a medinák (Ăłvárosok) Ăştvesztõiben, a bazárok forgatagában sem kell zsebmetszõktõl, erõszakos kereskedõktõl vagy koldusoktĂłl tartani. A helybeliek barátságosak, õszintĂ©n Ă©s diszkrĂ©ten Ă©rdeklõdõek. A rendõrök tisztelettudĂłak Ă©s segĂtõkĂ©szek. Bármilyen Allah háta mögötti placcon szálltunk le, tĂz percen belĂĽl garantáltan megjelent kĂ©t rendõr, (volt Ăşgy, hogy kĂ©zen fogva, - ez ott a barátság Ă©s nem a szexuális kisebbsĂ©g-identitás jele) elegáns Ă©s Ă©lre vasalt egyenruhában, mindig azzal nyitottak: Bienvenu au Maroc, comment ca va? Utána rengeteg idõt eltöltöttek mindenfĂ©le listák kitöltĂ©sĂ©vel Ă©s egyĂ©b bĂĽrokráciával, de soha nem csinálták utálatosan, nem fitogtatták hatalmukat. Az idõ pedig arrafelĂ© egy nagyon tág, alig Ă©rtelmezhetõ fogalom.
VI. Mohammed király szimpatikus fickĂł, az összlakosság analfabetizmusát leszorĂtotta a pszicholĂłgiai 50 % alá, annak ellenĂ©re, hogy a
hivatalos állami vallás, az iszlám országos fõmanagere, döntéseiben világi és haladó, gondoljunk bele: arra képes volt, hogy összeszedette országában az összes szélhordta nejlon bevásárlótasakot.
ÉrkezĂ©s után egybõl az UL reptĂ©rre vitettĂĽk magunkat kĂ©t kisbusszal, kipakoltuk a trĂ©lert, összeraktuk, alaposan átvizsgáltuk Ă©s berepĂĽltĂĽk gĂ©peinket. Az Apollo 912 iXess, amit tavaly szeptemberben láttam utoljára, nem sokat vĂ©nĂĽlt, bár iskolagĂ©pnek használják Coulommiers-ben Ă©s sikeresen bele is hajtottak 120 Ăłrát az elmĂşlt hat hĂłnap alatt. A motor beĂ©rett, a szárnyat pedig nagyon gyorsra hangolta Stephane, Ăgy aztán olyan gĂ©pet kaptam vissza a tĂşra idejĂ©re, amilyenrõl korábban álmodni sem mertem volna.
Mire jĂłl kirepĂĽltĂĽk magunkat, feljött a telihold, szárnyak a földre, már a teherautĂłval száguldottunk vissza belvárosi szállodánkba, ahol minden osztályon felĂĽli volt, azt leszámĂtva, hogy semmilyen szeszes italt nem árusĂtottak. Vacsorára kuszkusz volt, ráadásul hagyományteremtõ, amennyiben azután minden nap azt kaptuk. UtolsĂł este már nem tudtam megenni. RĂ©málmaimban párom kuszkusszal várt odahaza. Másnap reggel hatkor már Ăştban voltunk az UL reptĂ©rre, nyolckor már levegõben voltunk Benil Melal felĂ©. A táj „csak” fĂ©lsivatagos volt, szemlátomást nagyon erõltetik a mezõgazdaságot, ahogy költõnk mondaná: „mi mĂtosztalan már, de lelkiismeret mĂ©g” alapon. Rögtön feltĂ»nt: tĂ©rkĂ©p alapján nem lehet
Balázs startol az Apollóval Mideltbõl Er Rachidia felé Balázs décolle de Midelt vers Er Rachidia avec l'Apolló |
Másnap a sárkányosok a Ziz szurdokot követve, mi motorosok pedig a hĂres-hĂrhedt „idegenlĂ©giĂłs alagĂştján” át cĂ©loztuk meg Er Rachidiát, immár az Atlasz dĂ©li oldalán. A táj megváltozott: a hõmĂ©rsĂ©klet közel harminc fokot emelkedett, a növĂ©nyzet megszĂ»nt. MĂ©g csak ismerkedtem a tĂşra cĂ©ljaira harácsolt 640-es KTM-el. Az ismerkedĂ©s egyik epizĂłdja volt, amikor egy fĂ©l mĂ©ter mĂ©ly gázlĂłban elfektettem. Teljesen elborĂtotta a vĂz, de amikor kiemeltem, akadĂ©koskodás nĂ©lkĂĽl beröffent. DĂşltam-fĂşltam, de talán pont a dĂĽhnek köszönhetõen utána már kevesebbet ĂĽgyetlenkedtem. A sárkányosok három-nĂ©gyezer mĂ©ter körĂĽli magasságon fagyoskodtak, egyrĂ©szt az inverziĂł fölötti nyugisabb lĂ©gtömegek barátságában bĂzva, másrĂ©szt a biztonság kedvĂ©Ă©rt: hajtĂłmĂ»leállás
esetĂ©n csak az országĂşt jöhetett számĂtásba, ez pedig egyenes Ăştszakaszok dolgában igen gyengĂ©n volt eleresztve, kellett egy kis magasság ahhoz, hogy el lehessen Ă©rni egyet.Er Rachidia nemzetközi repterĂ©n királyoknak valĂł fogadtatásban rĂ©szesĂĽltĂĽnk. ĂśdĂtõ mentatea, mandula, pisztácia, sĂĽtikĂ©k, kĂłla: volt minden, ami az elcsigázott eurĂłpait feldobhatja. A napnyugta Merzouga oázisában Ă©rt utol. A dĂ»nĂ©k tövĂ©be Ă©pĂtett fogadĂł igen hangulatos volt, alig 300 m-re a kövektõl megtisztĂtott Ă©s lehengerelt csĂktĂłl, ami reptĂ©rkĂ©nt ĂĽzemelt. Ez Ă©jnek Ă©vadján bizonyult elõnyösnek, amikor felriadtam, mert feltámadt a szĂ©l Ă©s ráadásul a dĂ»nĂ©k felõl fĂşjt, a földre rögzĂtett szárnyainkat Ăgy a kilĂ©põél felõl cibálta. Kimotoroztam a csillagfĂ©nyben a placcra Ă©s megállapĂtottam, hogy bizony kĂ©t gĂ©pnek is emelgeti, görbĂtgeti a szárnyát a 70-80 km/h-s homokvihar. Az örzĂ©s-vĂ©dĂ©s illĂşziĂłja miatt helyszĂnre telepĂtett Ă©s ott az igazak álmát alvĂł beduinok segĂtsĂ©gĂ©vel hordtunk köveket a hanyagul rögzĂtett szárnyakra, Ăgy aztán tulajdonosaik tĂşrája nem Ă©rt vĂ©get azon az Ă©jszakán. Reggelre már alig 40-50 km/h-s volt a szĂ©l, a dĂ©lutáni Ăłrákig csillapodott, estĂ©re indult be ismĂ©t. Nem nagyon Ă©rtettĂĽk, hogyan Ă©s mitõl mĂ»ködik. Aznapi ĂştvonaltervĂĽnk egyszerĂ» volt. 330-as kurzuson repĂĽlĂĽnk Erfoud oázisáig, ott ráállunk az egyetlen nyugatra tartĂł aszfalt Ăştra (tĂ©rkĂ©pen 3451-es jelölĂ©sĂ»), arra számĂtva, hogy Ăşgy kĂ©t Ăłra repĂĽlĂ©s után meglátjuk Bernard kamionját az Ăşt szĂ©lĂ©n, ott leszállunk tankolni, majd tovább követjĂĽk az utat a következõ nagyobb porfĂ©szekig, Boulmalne Dades-ig. Az elsõ szakasz nyugis volt, a tankolás pedig megkapĂł a környezõ falvakbĂłl összesereglett gyerekek miatt. A második szakasz viszont már határozottan rock and roll-os lett. Nem volt kedvem több ezer mĂ©teres magasságban vacogni, Ăgy aztán szlalomoztam a porördögök között. JĂłl lehetett látni õket, talajon öt-tĂz mĂ©teres átmĂ©rõjĂ», öt-hatszáz mĂ©ter magas minitornádĂłk voltak, inkább oszlop mint tölcsĂ©r formájĂşak, mozgási irányukbĂłl Ă©s elhajlásukbĂłl a szĂ©l irányát, erejĂ©t Ă©s gradiensĂ©t is pontosan meg lehetett állapĂtani. Arra koncentráltam, hogy mindig lássak legalább egyet Ă©s szĂ©l felõli oldalárĂłl kerĂĽljem. Aztán kifogyott alĂłlam a homok Ă©s a sziklás-köves talaj felett már nem materializálta por Ă©s homok ezeket a sajátos termik-jelensĂ©geket. 1200 m magasan aztán beletrafáltam egybe, a horizont hirtelen fĂĽggõlegesre állt, variomĂ©terem pedig egybõl három mutatĂłs lett (A Brauniger 5 m/s-ig egy mutatĂłval jelzi az adott emelkedĂ©s-sĂĽllyedĂ©s Ă©rtĂ©ket, 10 m/s-ig kettõvel, tĂz felett hárommal.). Lekaptam a gázt Ă©s benne hagytam a sárkányt a tĂşldöntött fordulĂłban. Vagy 6 spirál Ă©s kevesebb mint egy perc mĂşlva 2300 m-en szálltam ki a megatermikbõl. Nemsokára elĂ©rtĂĽk a Todra völgyĂ©t, attĂłl kezdve az Atlasz 3200 m magas gerincĂ©nek a rotorjában kellett repĂĽlni. A tömĂ©s esett ki a fogambĂłl, volt Ăşgy, hogy ĂĽlepem három-nĂ©gy másodpercig nem Ă©rintette az ĂĽlĂ©st.
A tetániás görcs határán Ă©rkeztem meg, igaz másodiknak, a Boulmalne Dades-i katonai reptĂ©rre. Leszállásnál nem figyeltem arra, hogy több mint QNH 1500 m-en van a placc, Ăgy a kilebegtetĂ©sbõl nem lett semmi, a földet Ă©rĂ©si sebessĂ©g jĂłval száz felett volt, utĂłlag is hálát adok Zolikáéknak a robusztus futĂłmûért, amivel a Jet Start szerelik.
Ami a sebessĂ©get illeti, utazás közben kĂ©tĂ©lĂ» dolognak bizonyult. Az tĂ©ny, hogy gĂ©pem messze a leggyorsabb volt a ralin (persze az autogirĂłt leszámĂtva), bármelyik sárkányt körberepĂĽltem, egyiket-másikat akár körbe is bukfencezhettem volna. Turbulens körĂĽlmĂ©nyek között viszont kĂ©nytelen voltam teknõcre
Laza kötelékben egy DTA-val Boulmalne Dades elõtt / En formation libre avec un DTA avant Boulmalne Dades |
Egy kis utasröptetés a Boulmalne Dades-i szálloda sziklafala elõtt Emport de passager devant la falaise de l'hotel a Boulmalne Dades |
Boulmalne Dades repterĂ©tõl 100 mĂ©terre volt a szállásunk, egy koloniális stĂlusban Ă©pĂĽlt szállodában, melynek sziklafalba vájták egyes szobáit, Ăgy mĂ©g klĂmaberendezĂ©sre sem volt szĂĽksĂ©g. Másnap reggel a Tanargot teszteltĂĽk Balázzsal, majd a Dades kanyonba Ă©s a rĂłzsák völgyĂ©be kirándult a társaság bĂ©relt terepjárĂłkkal Ă©s enduro motorokkal. A táj szĂ©psĂ©ge kĂ©tsĂ©gbeejtõ. DĂ©lután aztán elmentĂĽnk gõzfĂĽrdõbe. Azt nevezhetem megrázĂł Ă©lmĂ©nynek. A fĂĽrdõ inkább hasonlĂtott zugvágĂłhĂdhoz, mint mondjuk a Lukácshoz. Egy ablaktalan 20 m2-es betonhelysĂ©get kell elkĂ©pzelni, ahol egy karomnyi csövön forrĂł, egy kisebben hideg vĂz folyik a kõpadlĂłra. Mindenki kap egy mĂ»anyagvedret, abba keveri a vizet,
Balázs itt a Tanargot teszteli, mögötte a szálloda és a reptér Balázs teste le Tanarg, l'hotel et l'aéroport a l'arriere-plan |
A „full” program potom 17 Dirhamba kerĂĽlt fejenkĂ©nt, ami Ăşgy nĂ©gyszáz forintnak felel meg. Másnap reggel megint Ă©n ĂĽltem motorra, a Dades völgyĂ©ben hasĂtottam Ouarzazate-ba, szamárkordĂ©k, egy-kĂ©t tevĂ©t Ă©s nyolc-tĂz berbert egy utastĂ©rben szállĂtĂł pick-up Peugeot-ok Ă©s Daciák zĂ»rzavarában. A nemzetközi reptĂ©ren láttam viszont a sárkányosokat. Az ilyen placcokra volt Zsanmi-nek egy eljárása: a lĂ©gtĂ©rbe elõzetes egyeztetĂ©s alapján QFE 200 m-en repĂĽlt be, majd a használatos pálya tengelyĂ©tõl biztonságos távolságban, de a reptĂ©rtõl már csak egy köpĂ©sre, egy jellegzetes tereppont felett bevárta a társaságot, amikor mindenki ott körözött a kijelölt „lĂłversenypályán”, bejelentkezett a toronynál Ă©s kialkudott egy azonnalit a kötelĂ©k számára. Megdöbbentõ, de az a társaság, amelyiknek tavaly májusban mĂ©g kereken negyven perc kellett, hogy Farkashegyrõl átrepĂĽljenek Budaörsre, Zsanmi vezetĂ©sĂ©vel alig öt perc leforgása alatt kĂ©pes volt a várakozĂł lĂ©gtĂ©rbõl besorolni rövid finálĂ©ra, biztonságos elkĂĽlönĂtĂ©ssel földet Ă©rni Ă©s elhagyni a futĂłt. Motiválhatta õket, hogy a frekin gyakran kĂ©t-három utasszállĂtĂł nagyvas pilĂłtáját is hallhattuk, amint elcsuklĂł hangon megerõsĂtik: várják a további utasĂtásokat a 11
Zagora reptere. A látszat csal, mĂ©g egy Beech King is leszállt, amĂg ott voltunk L'aĂ©roport de Zagora. MalgrĂ© l'apparence, on a quand meme vu atterrir un Beech King |
DĂ©lután a Jbel hegysĂ©gen át elĂ©rtem a Dráa folyĂł völgyĂ©t, onnan már igazi sivatagi hõsĂ©gben gyĂ»rtem le a 160 km-t Zagora városáig, ami egyben egy bĂ»bájos oázis, datolyapálmákkal Ă©s ĂşszĂłmedencĂ©kkel hivalkodĂł Kasbah-kal. FĂ©nyĂ»zõ szállás várt ránk, a szemĂ©lyzet mĂ©g a rĂ©gi jĂł gyarmatbirodalmi idõk stĂlusában. Másnap megfizettĂĽnk ezĂ©rt a luxusĂ©rt: a Sahara szĂvĂ©ben berber nomádok szállásoltak el sátorban, egymilliĂł ganajtĂşrĂł bogár Ă©s nĂ©hány homoki vipera társaságában. A sátorhelyre tĂ©nyleg csak a GPS vezethette a társaságot, tĂ©rkĂ©pen be sem tudnám jelölni pontosan, hogy hol lehetett a „bivouac”. A higiĂ©niai feltĂ©telekrõl jobb nem beszĂ©lni. Az viszont Ă©rdekes, hogy pár nap sivatagi Ă©letfeltĂ©tel Ă©s egy közepes „tourista” hatására humánerõforrásaink hogy megcsappantak. PĂ©nteken reggel, amikor a sivatagi sátorhelyrõl igencsak stresszesen startoltunk, mert nagyon rossz volt a látás, ráadásul a beduinok azt jĂłsolták, hogy az erõsödõ szĂ©l által hordozott homok miatt tovább fog romlani, a nagy sietsĂ©gben elkövettem azt a kezdõhöz mĂ©ltĂł baklövĂ©st, hogy elfelejtettem bezárni a sárkány csomagtartĂłjának ajtaját. Felszálláskor hallottam, hogy valamit eltalál a lĂ©gcsavar, már azon voltam, hogy visszaszállok, de nem rázott a srĂłf, a kamion pedig már Ăşgy is jĂłval korábban elindult, hogy ott lehessen a nyugatra 150 km-re találhatĂł Foum Zguid repterĂ©n, hogy tankolhassunk, mire odaĂ©rĂĽnk. UtazĂłmagasságon aztán hátranĂ©ztem Ă©s megĂ©rtettem, mi törtĂ©nt. Egyik spaniferem kiesett a csomagtartĂłbĂłl, az már sicher volt, hogy legalább egy lĂ©gcsavartollamnak befellegzett, megnyugtatĂł volt tudni, hogy a kamionban több szett csere lĂ©gcsavar vár. AttĂłl kezdve percenkĂ©nt nĂ©ztem hátra, hogy idõben meglássam, ha többi spaniferem is követnĂ© a pĂ©ldát, ami vĂ©lhetõen a kĂ©nyszerleszállást jelentette volna. SzerencsĂ©re bent maradtak, igaz hogy kellõ magasságban repĂĽltem, egyrĂ©szt a turbulenciamentessĂ©g Ă©rdekĂ©ben, másrĂ©szt azĂ©rt, hogy legyen esĂ©lyem olyan placcra letenni a gĂ©pet, ahonnan esetleg fel tudok szállni lĂ©gcsavarcsere után. Hál’istennek nem kerĂĽlt sor erre a mutatványra. A horizontot alig lehetett látni, nem hogy a talajt. Az, hogy sziklás vagy futĂłhomokos talajra Ă©rkezem, csak a földet Ă©rĂ©s pillanatában derĂĽlt volna ki. A dĂ©li pihenõ alatt felszereltem egy Ăşj Arplast Ecopropot, aztán repĂĽltĂĽnk tovább Tarroudant-ba. EgyĂ©rtelmĂ» volt, hogy lesz mĂ©g egy tankolás, mert bedudált a nyugati, tenger felõl fĂşjĂł szĂ©l, a fennmaradt kĂ©tszáz km-t Ăgy esĂ©lyĂĽnk sem volt egy seggbõl lehĂşzni.
Ez a szél már nem volt lamináris. Két órán keresztül harcoltunk az elemekkel és még mindig csak az út felénél tartottunk, amikor az egyik 503-as Rotax motorral szerelt sárkány lerohadt, (ezek a motorok két személlyel 20 liter felett fogyasztottak óránként) és leszállt egy az országúttal párhuzamos ösvényre.
Ouled Drissben a sárkánykĂĽlönĂtmĂ©nyre várva/En attendant l'Ă©quipe de pendulaires a Ouled Driss |
A berber törzsfõnök nem hisz a szemének: a viharos erejû szembeszél ellenére érkeznek! Le chef du tribu berber ne croit pas a ses yeux: ils arrivent malgré le vent tres fort! |
választottuk, annak ellenĂ©re, hogy egyik oldalon villany, másik oldalon telefondrĂłt dĂszĂtette, a kettõ között alig lehetett hĂşsz mĂ©ter, a szĂ©l pedig oldaliránybĂłl fĂşjt. Az enyĂ©m volt a megtiszteltetĂ©s, hogy kiprĂłbáljam. Hasra hĂşzott trapĂ©zzal 100 km/h-ra gyorsĂtottam a gĂ©pet az aszfalton, akkor lendĂĽletesen kitoltam a trapĂ©zt. A vezetĂ©keknek esĂ©lyĂĽk sem volt, egybõl kiemelkedtem közĂĽlĂĽk.
Tarroudant-ban ismĂ©t pálmaligetes Ă©s medencĂ©s szállás jutott nekĂĽnk. KezdtĂĽk megĂ©rteni, hogy az ezeregy Ă©jszaka mesĂ©iben miĂ©rt tĂ©r vissza oly sĂ»rĂ»n a „vĂzdĂşs kertek” mennyországĂzĂ» kĂ©pe. Aznap mĂ©g sört is sikerĂĽlt szerezni, potom ezer forintnak megfelelõ Dirham-Ă©rt egy-egy 25cl-es dobozt, de legalább tudtuk Ă©rtĂ©kelni. KĂĽlönösen Balázs, aki több mint 200 km dĂ»nĂ©t Ă©s 300 km másodrendĂ» utat gyĂ»rt le a KTM-el. Másnap a tengerparti köd miatt csak 11 Ăłra körĂĽl tudtak elindulni Agadir nemzetközi repterĂ©re. Ez talán mĂ©g nem is lett volna olyan nagy baj, de Agadirban elhĂşzĂłdott az idõ a formalitásokkal, a tartálykocsirĂłl törtĂ©nõ tankolással Ă©s a szirupos vendĂ©gszeretettel, Ăgy mire felszálltak Essaouira felĂ©, már 40-50 km/h szembeszĂ©l fogadta õket. A 912-es motorral szerelt „vasak” persze bĂrták, de a kĂ©tĂĽtemĂ»ekbõl három is leszállt az országĂştra (más kĂ©nyszerleszállĂł nem nagyon volt a környĂ©ken) egy kis tankolás vĂ©gett. Az örök lĂşzer Pierre Joseph, az amatõr ejtõernyõs, aki mĂ©g a 737-es utasterĂ©be is magával viszi ejtõernyõjĂ©t, Ă©s aki addigra már elveszĂtette rádiĂłját, iránytĂ»jĂ©t Ă©s egyĂ©bkĂ©nt is mindig várni kellett rá, egy tengerparti homoksávra szállt le, hogy megnĂ©zze, mennyi van mĂ©g a tartályban, aztán felszálláskor annak rendje Ă©s mĂłdja szerint fel is borult. Baja szerencsĂ©re nem lett, de mire összeszedte magát, jött a dagály Ă©s ottrekedt Ă©jszakára. Másnap reggel aztán utolĂ©rte a társaságot, de mĂ©g arra sem lehetett rávenni, hogy szokásához hĂven jĂłl kiszĂnezve elõadja a törtĂ©nteket (lásd: vetĂtĂ©s, szakĂ©rtĂ©s fogalomköre).Essaouira-ban már azĂ©rt látogattunk el a „souk”-ba (bazár), hogy emlĂ©k Ă©s ajándĂ©ktárgyakat harácsoljunk, ami már köztudottan a vĂ©g kezdete.
Másnap mĂ©g volt egy hátszeles 230 km-es szakasz amit kĂ©nyelmes hátszĂ©llel repĂĽltem vĂ©gig, nagyrĂ©szt „radada”-ban, azaz 10-20 m-es magasságban repĂĽlve, egy kis izgalmat csempĂ©szve a legelĂ©szõ tevĂ©k Ă©s pásztoraik intellektuális Ă©letĂ©be.
Aztán ismĂ©t Marrakech, szĂ©tszerelĂ©s, pakolás, este bĂşcsĂşvacsora, másnap Royal Air Maroc majd MalĂ©v. MĂ©g hosszĂş hĂłnapok kellenek, amĂg fel tudjuk dolgozni a rengeteg Ă©lmĂ©nyt, a tömĂ©ny, hamisĂtatlan kalandot. A pár nap Ă©let-oázist a hĂ©tköznapok homoksivatagában.
SzabĂł György Ărása Ă©s fotĂłi