HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Aero 2005 magyar szemmel


Wild Thing Jabiru motorral, Helix légcsavarral
Diesel motoros Samba XXL
Az id√©n el√Ķsz√∂r nem kaptam fel m√°r a fejem a magyar sz√≥ra az Aero-n. Olyan √©rz√©sem volt, mint a rep√ľl√Ķsb√°lon. Mindenki ott volt, aki sz√°m√≠t √©s aki nem sz√°m√≠t. Al√°bbiakban teljesen ad hoc jelleggel adtunk sz√≥t n√©h√°ny arraj√°r√≥ f√∂ldinknek.

Fejes Attila: Az id√©n √∂t√∂dsz√∂r j√°rtam Friedrichshafenben, √≠gy lehet√Ķs√©gem volt nyomon k√∂vetni az elm√ļlt √©vek v√°ltoz√°sait. A tapasztalatok szerint egyre b√Ķv√ľl a rep√ľl√Ķg√©pgy√°rt√°shoz kapcsol√≥d√≥ ipar√°gak – √ļgymint szersz√°mipar, kiszolg√°l√°s, de ak√°r a vend√©gl√°t√≥ipar – mind sz√©lesebb term√©kpalett√°val jelennek meg a ki√°ll√≠t√°son. P√©ld√°ul az egyik c√©g olyan √°llv√°nyrendszerrel jelent meg, amely egy kis Cessna √©s egy utassz√°ll√≠t√≥ Boeing karbantart√°s√°n√°l, jav√≠t√°s√°n√°l egyar√°nt hat√©kony – mondhatni testre szabott – seg√≠ts√©get jelent, nagym√©rt√©kben megk√∂nnyebb√≠tve a szolg√°ltat√≥ dolg√°t. Ez a tendencia meghat√°roz√≥ a rep√ľl√Ķg√©piparban, amely – hasonl√≥an p√©ld√°ul az aut√≥iparhoz – egyre ink√°bb szerte√°gaz√≥v√° v√°lik.
Sz√°momra leny√Ľg√∂z√Ķ volt a n√©met rep√ľl√Ķsz√∂vets√©g tev√©kenys√©ge: a val√≥ban k√∂zponti szerepet bet√∂lt√Ķ szervezet minden lehets√©ges m√≥don √©s eszk√∂zzel igyekszik t√°mogatni az √©gisze al√° tartoz√≥ – √©s nemritk√°n v√°llalkoz√°sk√©nt m√Ľk√∂d√Ķ – klubokat, iskol√°kat, azaz v√©gs√Ķ soron a rep√ľl√Ķsportok fejl√Ķd√©s√©t. Nemr√©g p√©ld√°ul nagyon komoly kutat√°st v√©geztek a balesetmegel√Ķz√©s ter√©n, √©s k√∂zz√© is tett√©k az eredm√©nyeket. (√Čn magam is hasznos√≠tani tudom √Ķket a saj√°t iskol√°mban.) Folyamatosan n√∂velik a rep√ľl√Ķsportok jelenl√©t√©t – csak a ki√°ll√≠t√°son megt√∂lt√∂ttek egy csarnokot. Mindez nyilv√°nval√≥an tov√°bb fogja er√Ķs√≠teni a n√©metek poz√≠ci√≥j√°t a rep√ľl√©s valamennyi ter√ľlet√©n. N√©metorsz√°gban egy√©bk√©nt m√°r nemcsak rep√ľl√Ķg√©p-v√°s√°rl√°sra, hanem a pil√≥tajogos√≠t√°s megszerz√©s√©re is kidolgoztak p√©nz√ľgyi konstrukci√≥kat, azaz egyes bankok hajland√≥ak megfinansz√≠rozni a kik√©pz√©st.
B√ľszkes√©ggel t√∂lt√∂tt el, hogy a Friedrichshafenben bemutatott hazai ul minden tekintetben meg√ľt√∂tte a ki√°ll√≠t√°s m√©rc√©j√©t. Oktat√≥k√©nt a vitorl√°z√≥ √©s a sportrep√ľl√Ķg√©pekre ford√≠tottam nagyobb figyelmet. A vitorl√°z√≥piacon nyilv√°nval√≥ az er√Ķs cseh jelenl√©t. Ott volt a PW–5 vil√°gvitorl√°z√≥ egykori alternat√≠v√°ja, a Silent. Maga a t√≠pus korszakalkot√≥, de egyel√Ķre nincs versenyf√≥ruma, illetve kateg√≥ri√°ja. A motorosok szegmens√©ben pedig – r√°c√°folva a j√≥slatokra – ma is meghat√°roz√≥ak a klasszikus f√©m√©p√≠t√©s√Ľ sportrep√ľl√Ķg√©pek (Piper, Cessna); el√©rhet√Ķ √°ron beszerezhet√Ķ, √ļj riv√°lisaik (p√©ld√°ul a Cirrus) – eddig legal√°bbis – nem tudt√°k kiszor√≠tani √Ķket.
Friedrichshafenben f√Ķleg olyan partnereket kerestem, akikkel a Horizontaero Rep√ľl√Ķklub vezet√Ķjek√©nt egy√ľtt tudn√©k m√Ľk√∂dni. Sz√°mos c√©ggel, valamint osztr√°k √©s n√©met klubokkal siker√ľlt felvenni a kapcsolatot.

Frei L√°szl√≥: Az id√©n voltam el√Ķsz√∂r Friedrichshafenben. Az Aeromagazinban olvastam r√≥la, gondoltam, kiugrom megn√©zni. Ott volt minden olyan gy√°rt√≥ √©s forgalmaz√≥, aki sz√≠nvonalat k√©pvisel.
L√©nyegesen t√∂bb ul-t mutattak be, mint kisrep√ľl√Ķg√©peket – egy√©bk√©nt ez a tendencia jellemzi √°ltal√°ban a sportrep√ľl√©st is, ami egy√©rtelm√Ľen az ul-ek alacsonyabb √ľzemeltet√©si k√∂lts√©geire, valamint a sz√©lesebb r√©tegek sz√°m√°ra hozz√°f√©rhet√Ķ kik√©pz√©sre vezethet√Ķ vissza. Engem UL-ben a cseh TL 96-os √©s kisg√©pekn√©l az osztr√°k Katana fogott meg legink√°bb. El√Ķbbi gy√°rt√≥j√°t√≥l vettem m√°r g√©pet, azaz rep√ľltem is vele. A Katan√°t szint√©n „teszteltem” √©lesben; n√©h√°ny √©ve egy magyarul besz√©l√Ķ b√©cs√ļjhelyi „nyugd√≠jas” – egykori k√∂zforgalmi pil√≥ta – j√°rta vele az orsz√°got. A g√©p rep√ľl√©si tulajdons√°gai kiv√°l√≥ak, de – a TL 96-oshoz hasonl√≥an – bizony nem olcs√≥. A t√∂bbi t√≠pusr√≥l puszt√°n a l√°tottak alapj√°n nem mondan√©k v√©lem√©nyt – nyilv√°n azok is csod√°latos g√©pek, amelyek Magyarorsz√°gon borsos √°ruk miatt szint√©n nemigen fognak elterjedni. Nagyon tetszettek az – am√ļgy v√©gk√©pp megfizethetetlen – ul helikopterek is.
T√∂bb a ki√°ll√≠t√°son bemutatott ul-t√≠pust m√°r d√≠zelmotorral szereltek, amely v√°rhat√≥an a Rotax nagy ellenfele lesz: √°rban mindenk√©ppen, de tal√°n m√©g min√Ķs√©gben is kiv√°ltja azt. Nagy el√Ķrel√©p√©s t√∂rt√©nt a biztons√°gi berendez√©sek ter√ľlet√©n is. A mostani, ul-g√©pekre k√∂nnyen felszerelhet√Ķ piropatronos ment√Ķerny√Ķk m√°r nagyon komoly, 80 m2 k√∂r√ľli fel√ľlettel rendelkeznek, √©s teljes biztons√°got ny√ļjtanak.
A magam r√©sz√©r√Ķl nagyon el√©gedett voltam: l√°tszott, hogy a rendez√Ķknek nem ez az els√Ķ ki√°ll√≠t√°sa. A tervek szerint j√∂v√Ķre m√°r csoportosan – olyan t√≠zen-tizenketten – megy√ľnk a kisk√Ķr√∂si klubt√≥l.

Martinecz Endre: Az id√©n m√°sodik alkalommal voltam Friedrichshafenben. Nagyszer√Ľ ki√°ll√≠t√°s, ahol bizony nem b√≠rtam elfelejteni, hogy a vil√°g melyik fel√©r√Ķl √©rkeztem. Els√Ķsorban a GA (General Aviation) rep√ľl√Ķg√©p, a motor- √©s alkatr√©szgy√°rt√≥k, √ļj UL VLA t√≠pusok, valamint a d√≠zelmotorok √©rdekeltek. Kedvenc t√≠pust neh√©z lenne megnevezni, volt n√©h√°ny. Ami √ļjdons√°got jelentett, az a gyakorlatban is haszn√°lhat√≥ elektromos motoros vitorl√°z√≥g√©p, a Silent volt. A ki√°ll√≠t√≥k k√∂z√∂tt az Apoll√≥t hi√°nyoltam.
Ami az ul-gy√°rt√°sban nyomon k√∂vethet√Ķ tendenci√°kat illeti: egyre ink√°bb igazi kompozit rep√ľl√Ķg√©pek k√©sz√ľlnek, amik csak a kisebb b√ľrokr√°cia miatt ker√ľlnek az UL kateg√≥ri√°ba. Alig van m√°r egyszer√Ľ, olcs√≥ rep√ľl√Ķ.

Sz√°sz Alajos: N√©gy-√∂t alkalommal j√°rtam m√°r Friedrichshafenben, r√©szben „munkahelyi √°rtalomb√≥l”, r√©szben pedig az√©rt, mert minden √ļjdons√°g √©rdekel. A szervez√©sre azt lehet mondani, hogy perfetto. √ögy t√Ľnik, Magyarorsz√°gr√≥l egyre t√∂bben l√°togatnak el a ki√°ll√≠t√°sra. Szinte minden hazai kisg√©pes csapat ott volt, √©s persze rengeteg „priv√°t” √©rdekl√Ķd√Ķ is. Kellemesen meglepett, hogy ez√ļttal magyar ki√°ll√≠t√≥ is volt Friedrichshafenben, a ball√≥sz√∂gi csapat √©s csod√°s kis repcsij√ľk „szem√©ly√©ben”. Az √©rdekl√Ķd√Ķk sz√°mos √ļjdons√°got l√°thattak, melyekb√Ķl szerencs√©re a magyar pil√≥t√°k is r√©szes√ľlhetnek. Sorra j√∂nnek majd az √°ltalunk forgalmazott √ļj rep√ľl√Ķg√©pek, a k√©tmotoros displayes DA 42-esek, a robotpil√≥t√°val, GPS-szel √©s elektronikus m√Ľhorizonttal ell√°tott CT-k. Szem√©lyes kedvencem a DA 42, amely √ļgy rep√ľl, mint egy kis jet. Egy m√°sik √©rdekess√©g a VFR CT-szimul√°tor, √©s persze nem utols√≥sorban a Corvus.
V√©lem√©nyem szerint az ul-gy√°rt√°s most kezd kett√©v√°lni: az egyik vonal az egyszer√Ľ, hagyom√°nyos g√©pek√©, a m√°sik min√Ķs√©gben √©s teljes√≠tm√©nyben egyar√°nt a motoros rep√ľl√Ķg√©pekhez k√∂zel√≠t√Ķ – s√Ķt, esetenk√©nt azokat meg is halad√≥ – ultrak√∂nny√Ľek√©. Hi√°nyoltam a ki√°ll√≠t√°sr√≥l az amerikaiakat: √ļgy l√°tom, hogy – szemben az eur√≥pai gy√°rt√≥kkal – nem veszik komolyan az √∂reg kontinens ul-piac√°t.
Az elmondottakhoz m√©g annyit f√Ľznek hozz√°: hajr√°, magyarok! Csod√°k pedig vannak, csak azokat mi csin√°ljuk.

V√©g P√°l: 1991 √≥ta minden ki√°ll√≠t√°st megn√©ztem, √©s h√°rom alkalommal ki√°ll√≠t√≥k√©nt r√©szt is vettem a ki√°ll√≠t√°son √©s v√°s√°ron. Engem els√Ķsorban az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķg√©pek √©rdekelnek, √©s ez az a hely Eur√≥p√°ban, ahol ezek a kis rep√ľl√Ķg√©pek mindig is t√ļlnyom√≥ t√∂bbs√©gben megjelentek. Ezek a k√∂zismert nev√ľk√∂n a motoros s√°rk√°nyok, a botkorm√°nyosok, az autogir√≥k √©s egyre t√∂bb k√∂z√∂tt√ľk az ul helikopter.
A merev sz√°rny√ļ g√©pek ter√©n tapasztalhat√≥ a legnagyobb fejl√Ķd√©s √©s differenci√°l√≥d√°s. A 90-es √©vek elej√©n m√©g nem v√°lt sz√©t ez az √°gazat, nem d√Ķlt el a fejl√Ķd√©si ir√°ny. Az √°ltalunk 1993-ban √©s 1995-ben is bemutatott „Kolibri” is ink√°bb seg√©dmotoros ul vitorl√°z√≥g√©p volt, mint a manaps√°g l√°that√≥ mini motoros rep√ľl√Ķg√©pek, amelyek mellett m√°ra megjelentek az igazi ul seg√©dmotoros vitorl√°z√≥ rep√ľl√Ķg√©pek is. Szeretn√©k a ki√°ll√≠t√°s kapcs√°n tervez√Ķm√©rn√∂ki √©s berep√ľl√Ķ pil√≥tai szempontb√≥l √≠rni egy olyan probl√©m√°r√≥l, ami mindenkit nyomaszt, √©s tal√°n most felszabadulhatunk e nyom√°s al√≥l.
√Čvek √≥ta abszol√ļt nyilv√°nval√≥, hogy az FAI megmagyar√°zhatatlan merevs√©ge az ul 450 kilogrammos maxim√°lis felsz√°ll√≥t√∂meg√©t illet√Ķen elfogadhatatlan k√©nyszerhelyzetbe hozza az egy√©bk√©nt egyre szebb √©s jobb ul g√©pek tervez√Ķit √©s gy√°rt√≥it. Az ul rep√ľl√Ķg√©p s√ļlykorl√°tja olyan, mint az Andersen mes√©ben az a bizonyos cs√°sz√°r az √ļj „l√°thatatlan ruh√°j√°ban”. Mindenki l√°tja, hogy mez√≠telen, de senki nem sz√≥l. Pedig egyszer√Ľ sz√°mtanp√©ld√°r√≥l van sz√≥. Egy ul rep√ľl√Ķg√©p – a motorok fogyaszt√°s√°t figyelembe v√©ve – minimum 60 liter, vagyis 45 kilogramm √ľzemanyagot c√©lszer√Ľ, hogy mag√°val vigyen. K√©t ember m√©g az el√Ķ√≠r√°sok szerint is 90 + 90 = 180 kilogramm t√∂meg√Ľ, de a val√≥s√°gban enn√©l csak t√∂bb a mai elh√≠zott vil√°gban. 450 –180 – 45 = 225 kilogramm. (√Čs akkor m√©g egy uzsonn√°s t√°sk√°t sem sz√°moltam csomagnak.) Aki egy kicsit is √©rt a rep√ľl√Ķg√©pekhez, az tudja, hogy 225 kilogramm √ľres t√∂megb√Ķl esetleg egyszem√©lyes rep√ľl√Ķt lehet meg√©p√≠teni, nem pedig olyan k√©tszem√©lyes g√©pet, amely el√©ri, s√Ķt meghaladja a 200 kilom√©ter/√≥r√°s sebess√©get. Egy rep√ľl√Ķg√©pnek nem csak megfelel√Ķen szil√°rdnak, hanem merevnek is kell lennie, mert a sebess√©g n√∂veked√©s√©vel fenyeget√Ķen jelentkeznek az aeroelasztikus jelens√©gek. A gyakorlatban is tal√°lkoztam vel√ľk berep√ľl√©seim sor√°n, √©s mondhatom, felejthetetlen eml√©k mindegyik.
A Zenair 701 amfibía. Az UL kategória 450 kg-ához képest az uszótalpak
miatt megengedett + 10 % felszállótömeg, vagyis a 495 kg össz felszállótömeg
tartása esélytelen, ezért eleve az 560 kg-ot célozza meg
H√°t mez√≠telen a cs√°sz√°r, √©s mindenki szemet huny. Szem√©rmesen hallgatnak az √ľres t√∂megr√Ķl, vagy kozmetik√°zz√°k az adatokat. Persze azt senki nem √°ll√≠tja a k√©tszem√©lyes rep√ľl√Ķj√©r√Ķl, hogy 225 kilogramm. Friedrichshafenb√Ķl mindig nagy t√°ska prospektussal j√∂v√∂k haza, van mib√Ķl v√°logatni. Csak n√©h√°ny p√©lda a felt√ľntetett √ľres t√∂megekre: CT 2K– 268 kilogramm; Storm –293 kilogramm; Zephyr – 285 kilogramm; Eurostar – 286 kilogramm; Euro Fox – 270 kilogramm; valamint a k√©t szt√°r: Fascination – 290 kilogramm; Dinamic – 280 kilogramm. Teh√°t szer√©nyen 268–293-at √≠rnak, de a val√≥s√°gban 300 kilogramm alatt egyik sincs, √©s egy 270 kilogrammos rep√ľl√Ķbe m√°r egy csepp benzint sem lehetne tankolni, mivel 270 + 180 = 450.
A cs√°sz√°r bizony mez√≠telen. √Čs ezt mindenki l√°tja, de sz√≥lni nem mer senki. Mi akkor a realit√°s? 320 kilogrammos rep√ľl√Ķ, 180 kilogrammos √ľl√©sterhel√©s, valamint 45 kilogramm √ľzemanyag, 15 kilogramm csomag. √ćgy j√∂tt ki nekem az 560 kilogrammos maxim√°lis felsz√°ll√≥t√∂meg, amit csod√°k csod√°j√°ra a magyar Polg√°ri L√©gik√∂zleked√©si Hat√≥s√°g 2003 nyar√°n az UL A2 M√Ľk√∂d√©si Szab√°lyzatban j√≥v√° is hagyott. Az igazgat√≥ √ļr ezzel a vil√°gon els√Ķk√©nt olyan lehet√Ķs√©get teremtett, amely v√©gre lehet√Ķv√© tette egy val√≥ban biztons√°gos ul l√©trehoz√°s√°t √©s felmentett benn√ľnket a hazudoz√°s k√©nyszere al√≥l. Nagy nyom√°s al√≥l szabadultunk meg, √©s Voloscsuk Andr√°ssal el is hat√°roztuk, hogy v√©gre csin√°lunk egy ilyen „IGAZ” rep√ľl√Ķt.
20 h√≥nap kem√©ny munk√°val azut√°n el is k√©sz√ľlt a Corvus Corone (dolm√°nyos varj√ļ – a varj√ļk k√∂z√ľl √Ķ az, aki a mad√°rmegfigyel√Ķk szerint sz√≥rakoz√°sb√≥l is rep√ľl, s√Ķt, ha j√≥kedve van, m√Ľrep√ľl is egy-egy ors√≥ vagy bukfenc erej√©ig). A rep√ľl√Ķnk √©ppen id√Ķben k√©sz√ľlt el ahhoz, hogy ki√°ll√≠thassuk, √©s √≥ri√°si √©rdekl√Ķd√©st v√°ltott ki. Eur√≥pai, amerikai, afrikai rajong√≥kat gy√Ľjt√∂tt√ľnk be, akik a ki√°ll√≠t√°s minden napj√°n visszat√©rtek √©s szem√©lyes l√°togat√°st k√©rtek. Sz√©p lett a kis g√©p, ezt l√°tt√°k, √©n pedig, aki rep√ľltem vele, tudom, hogy j√≥ is. Persze, hiszen addig m√≥dos√≠tgattuk, am√≠g stabil, j√≥l korm√°nyozhat√≥, r√∂vid fel- √©s lesz√°ll√≥√ļthossz√ļ, ugyanakkor gyors g√©pet kaptunk. Korm√°nyai harmonikusak, kezel√©se egyszer√Ľ. Mindenki tudta, hogy v√©gre egy olyan rep√ľl√Ķt l√°t, ahol elhiheti a prospektuson felt√ľntetett adatokat. A siker ann√°l is ink√°bb nagy volt, mivel a fent ismertetett ellentmond√°st id√Ķk√∂zben az Amerikai Egyes√ľlt √Āllamokban hivatalos szinten is siker√ľlt megoldani. Az FAA egy √ļj kateg√≥ri√°t iktatott be az ul-ek √©s a nagy g√©pek k√∂z√©: ez az LSA (Light Sport Aircraft) 600 kilogrammos maxim√°lis felsz√°ll√≥t√∂meggel. Azt hiszem, nem v√©letlen, hogy az els√Ķ motoros rep√ľl√Ķk az amerikai Wright fiv√©rek voltak. Igaz emberek, √©s nemcsak „egy igaz ember” van ott, hanem az eg√©sz l√©g√ľgyi hivatal bel√°tta, hogy nincs √©rtelme az √∂n√°m√≠t√°snak. Ebbe az LSA-felsz√°ll√≥t√∂megbe hazudoz√°s n√©lk√ľl belef√©r egy k√∂nny√Ľ sport rep√ľl√Ķg√©p. Tal√°n most a t√∂rt√©nelem sor√°n el√Ķsz√∂r j√≥ id√Ķben √©s j√≥ helyen jelent√ľnk meg mi, magyarok egy olyan g√©ppel amilyent mindenki v√°rt. A magyar hat√≥s√°g v√©gre egyszer j√≥ id√Ķben hozott j√≥ d√∂nt√©s√©vel lehet√Ķv√© tette, hogy egyszerre a vil√°g √©lvonal√°ba ker√ľlj√ľnk a rep√ľl√Ķnkkel. Persze ez a g√©p nem a semmib√Ķl j√∂tt l√©tre, el√Ķdei (csak 1975 √≥ta Magyarorsz√°gon tervezett √©s meg√©p√≠tett 16 k√ľl√∂nb√∂z√Ķ t√≠pus a Sz√∂csk√©t√Ķl az Apollo Foxig) tervez√©se √©s √©p√≠t√©se, berep√ľl√©se √©s √ľzemeltet√©se sor√°n √∂sszegy√Ľlt √∂sszes tapasztalatot felhaszn√°ltuk. √ćgy olyan igazi magyar term√©k k√©sz√ľlt el, amellyel a valamikori szovjet tilt√°s ellen√©re bizony√≠thatjuk, hogy – egy szint√©n mes√©b√Ķl vett hasonlattal √©lve – v√©ge a csipker√≥zsika-√°lomnak, √©s tal√°n megint lehet nek√ľnk is – j√≥ n√©h√°ny k√∂zbees√Ķ l√©p√©st kihagyva – cs√ļcstechnol√≥gi√°val dolgoz√≥ rep√ľl√Ķg√©piparunk.

Kocsner Oszk√°r: Igyekszem k√©t√©vente eljutni a ki√°ll√≠t√°sra, az elm√ļlt h√°rom-n√©gy alkalommal siker√ľlt ott lennem. Friedrichshafenben futnak √∂ssze a magyar rep√ľl√Ķt√°rsadalom – a nagy csal√°d – olyan tagjai, akik sokszor √©vekig nem tal√°lkoznak. √Čn is ott gratul√°ltam V√©g Palinak a „jubileumi” tizedik g√©p√©nek meg√©p√≠t√©s√©hez √©s berep√ľl√©s√©hez.
A ki√°ll√≠t√°s – √ļgymond– helyre teszi a szakmai identit√°sunkat: bizonyos megl√°t√°sokat vagy k√©telyeket igazolhat, esetleg √ļj koncepci√≥t seg√≠thet megfogalmazni, att√≥l f√ľgg√Ķen, hogy a rep√ľl√©s mely √°g√°nak rabszolg√°ja vagy h√≥dol√≥ja a l√°togat√≥. Azon vagyunk, hogy ami az ott l√°tottak k√∂z√ľl √°thozhat√≥, azt √°thozzuk az egyel√Ķre szeg√©nyesnek mondhat√≥ magyar aviatik√°ba. Az elm√ļlt t√≠z esztend√Ķben igyekeztem oroszl√°nr√©szt v√°llalni az √ļj t√≠pusok behozatal√°ban √©s honos√≠t√°s√°ban. Annak idej√©n a rep√ľl√©st motorok vonatkoz√°s√°ban a Rotax 582-essel kezdt√ľk, azt√°n j√∂ttek a Rotax 912-essel szerelt komolyabb g√©pek, mint a Star √©s a Storch, de az√≥ta sz√°mos m√°s technika is √©rkezett m√°s √ľzemeltet√Ķk √°ltal. Egy rep√ľl√Ķg√©p behozatala √©s honos√≠t√°sa persze √∂nmag√°ban csak egy dolog. A rep√ľl√©si ig√©nyek felm√©r√©se ut√°n fel kell dolgozni a t√≠pus saj√°toss√°gait, √©s ennek megfelel√Ķen elk√©sz√≠teni az √°tk√©pz√©si tematik√°t. M√©ghozz√° olyan szinten, hogy a pil√≥ta √∂r√∂m√©t lelje a t√≠pus rep√ľl√©s√©ben, ugyanakkor a lehets√©ges vesz√©lyekkel is tiszt√°ban legyen.
√Ėt-hat √©ve m√©g tal√°lkoztunk Friedrichshafenben kiforratlan, mondhatni „eretnek” m√Ľszaki megold√°sokkal. Mostanra a merev sz√°rny√ļ ul-rep√ľl√©s t√≠pusok √©s min√Ķs√©g vonatkoz√°s√°ban egyar√°nt kiteljesedett, csak elv√©tve bukkan fel egy-egy r√©gm√ļltat id√©z√Ķ m√Ľszaki megold√°s. Az ig√©nyess√©g pedig nemcsak a tartalomban, hanem t√∂bbek k√∂z√∂tt az enteri√Ķrben, az alkalmazott anyagok megv√°laszt√°s√°ban √©s a kidolgozotts√°gban is jelentkezik. Mostanra alapvet√Ķen k√©t „ir√°nyzat” k√ľl√∂nb√∂ztethet√Ķ meg: a kik√©pz√Ķg√©pek√©, illetve az ig√©nyes hobbipil√≥t√°k sz√°m√°ra k√©sz√ľlt g√©pek√©, amelyek √°r vonatkoz√°s√°ban v√°rhat√≥an magass√°gi rekordot d√∂ntenek. Ami az el√Ķbbieket illeti: mostanra siker√ľlt meg√©p√≠teni azokat az aerodinamikai „csod√°kat” – p√©ld√°ul a G1 –, melyek val√≥ban seg√≠tik a rep√ľl√©s „r√∂g√∂s √ļtj√°ra” l√©p√Ķ n√∂vend√©ket. A „luxusj√°rg√°nyokn√°l” a t√∂k√©lyre fejlesztett m√Ľszaki kidolgozotts√°g mellett l√°that√≥an gondot ford√≠tanak a r√©szletekre is, hogy a rep√ľl√©s val√≥ban √©lm√©nyt jelentsen a pil√≥ta sz√°m√°ra.
√Ėr√∂mmel t√∂lt√∂tt el, hogy V√©g Pali √©s csapata j√≥volt√°b√≥l magyar ul is bemutatkozott Friedrichshafenben. Azt gondolom, hogy – dac√°ra a k√∂lts√©geknek – a Moln√°r Zoli√©kkal v√©gzett szakmai munk√°nk eredm√©ny√©nek is meg kellene jelennie, hiszen az √°ltaluk gy√°rtott technika m√©lt√≥ a rendezv√©ny sz√≠nvonal√°hoz.
Aeros tr√°jk elektromos felf√ľggeszt√©svari√°ci√≥s trimmszerkezettel
Hi√°ny√©rzetem a motoros m√Ľrep√ľl√©s ter√ľlet√©n volt, amely az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©s mellett a m√°sik szerelmem. Jelenleg Magyarorsz√°gon nincs k√∂ztes alternat√≠va a klasszikus kik√©pz√Ķg√©pek √©s a legt√∂bbek sz√°m√°ra nem el√©rhet√Ķ Extra 300 k√∂z√∂tt, ami el√Ķbb-ut√≥bb az ig√©ny, majd a probl√©ma szintj√©n fog jelentkezni. Nemr√©g m√©g m√Ľrep√ľl√Ķ safety trainingeket rendezt√ľnk, √©s hamarosan a Tr√©neren k√≠v√ľl nem lesz erre alkalmas t√≠pus az orsz√°gban. M√°r az el√Ķz√Ķ ki√°ll√≠t√°son beleszerettem az egyik lehets√©ges megold√°st k√≠n√°l√≥ Cap 10C-be. Sajnos a Pitts – v√©lhet√Ķen a nagy t√°vols√°g miatt – nem k√©pviseltette mag√°t Friedrichshafenben.
Tizen√∂t-h√ļsz eddig sem ismeretlen, de nem is t√ļl ismert gy√°rt√≥ mutatott be ul helikoptert; az √©p√≠t√©s l√°that√≥an k√≠s√©rleti f√°zisban van. √ēszint√©n sz√≥lva kiss√© szkeptikus vagyok az ilyen jelleg√Ľ ul-tev√©kenys√©ggel szemben. Trend lesz, ez nyilv√°nval√≥ – ugyanakkor t√©ny, hogy a motoros rep√ľl√©s alapja – √©rtelemszer√Ľen – a hajt√≥m√Ľ √©s az √°tt√©telek. A magam r√©sz√©r√Ķl megv√°rn√°m, m√≠g valaki legal√°bb egy Robinson 22-szintû tartalmat produk√°l. Az eddigi k√≠s√©rletek m√°r csak az√©rt sem arattak osztatlan sikert, mert az ul helikopteres rep√ľl√©sben felmer√ľl√Ķ probl√©mahalmaz l√©nyegesen nagyobb, mint a t√∂bbi – √©s j√≥form√°n mindenki sz√°m√°ra el√©rhet√Ķ – ul-m√Ľfaj eset√©ben. Az elgondol√°soknak egyel√Ķre a sz√Ľk szakmai k√∂rben kell be√©rni√ľk, √©s csak ezut√°n ker√ľlhetnek a nyilv√°noss√°g el√©. Ezzel egy√ľtt Friedrichshafenben l√°ttunk n√©h√°ny kiforrott modellt is, p√©ld√°ul a Bell 47 √ļjra√°lmod√°s√°t, a Safarit.
Koll√©g√°immal egy√ľtt ig√©nyes √ľzletembereket szolg√°lunk ki helikopteres rep√ľl√©s vonatkoz√°s√°ban a Sunflower keretei k√∂zt – az ott lefektetett, szigor√ļnak mondhat√≥ szakmai elveket egyel√Ķre nem szeretn√©nk megfert√Ķzni az ul helikopteres rep√ľl√©ssel, mert √ļgy gondolom, hogy nem √∂sszeegyeztethet√Ķk.
Tal√°lkoztunk egyebek mellett √ļj √ļsz√≥talpakkal is. Felvett√ľk a kapcsolatot gy√°rt√≥ikkal, s√Ķt nem kiz√°rt, hogy Magyarorsz√°gon is k√©sz√ľl majd v√≠zi papucs – rem√©lj√ľk, addigra a hat√≥s√°g is felk√©sz√ľl a hidropl√°nrep√ľl√©s fogad√°s√°ra. A gy√∂ny√∂r√Ľ rep√ľl√Ķg√©pek ellen√©re √∂t percre az√©rt „megnyergeltem” a Zodiacot, melyet tov√°bbra is a legide√°lisabb kik√©pz√Ķg√©pnek tartok az als√≥sz√°rnyas rep√ľl√Ķg√©pek k√∂z√∂tt. A rendszerv√°ltoz√°s ut√°n sokan kiszorultak a rep√ľl√©sb√Ķl, gyakran √©ppen azok, akik a legt√∂bbet tett√©k √©rte – ez sajnos a demokr√°cia egyik velej√°r√≥ja. Az ul- vagy movit rep√ľl√©s √©rv√©nyes alternat√≠v√°juk lehetne, ez persze adott esetben sajnos egyfajta alkuval is j√°r. Persze intelligencia k√©rd√©se is, hogy valaki ne sz√©gyennek, hanem er√©nynek tekintsen mondjuk egy sz√©p t√ļra megrep√ľl√©s√©t. Am√ļgy is t√ļl kellene l√©pni a „mezei√ľrge-√ľld√∂z√©sen”, amire a mostani 800–1000 km-es elm√©leti auton√≥mi√°j√ļ ul-ek igencsak lehet√Ķs√©get adn√°nak. 98-ban Feh√©rv√°ri Tam√°ssal m√©g Rotax 582-essel csettegt√ľnk √°t az Appennineken…
Mindig is azt gondoltam, hogy az ul-ez√©st az √°tlagemberek sz√°m√°ra is el√©rhet√Ķv√© kell tenni, √©s a mai napig is ezt vallom, ezen dolgozom. Fontos, hogy ha b√°rkiben is felmer√ľl a rep√ľl√©s ig√©nye, akkor azzal meg tudjuk ismertetni √©s szerettetni a rep√ľl√©st az √ī ig√©nyeinek √©s √°lmainak megfelel√Ķen – √©s ez adott esetben azon az els√Ķ emberen m√ļlik, akivel √ī tal√°lkozik. Az ul √©s a movit relat√≠ve olcs√≥, hat√©kony, √©s t√≠z emberb√Ķl h√©t k√©pes megtanulni. M√°r „csak” a szakmai seg√≠t√Ķknek √©s a felvev√Ķ piacnak kellene √ľgyesen √©s f√Ķleg megfelel√Ķ szakmai ig√©nyess√©ggel egym√°sra tal√°lniuk… Aminek persze elengedhetetlen felt√©tele, hogy a hazai ul-rep√ľl√©s √ľgye avatott kezekbe ker√ľlj√∂n.

Moln√°r Zolt√°n √©s Vereb Gy√∂rgy: M√°r k√∂r√ľlbel√ľl t√≠z alkalommal voltunk Friedrichshafenben. L√°togat√°sunk c√©lja, hogy nyomon k√∂vess√ľk a v√°ltoz√°sokat: tudnunk kell, merre tart a vil√°g, mi a trend, hiszen √≠gy l√°tjuk, le vagyunk-e maradva vagy sem.
Az Apollo Fox leg√ļjabb modellje sajnos nem lehetett ott – mert rengeteg volt a munk√°nk, mi magunk is kevesebb id√Ķt t√∂lt√∂tt√ľnk a ki√°ll√≠t√°son, mint szerett√ľnk volna. Nem az anyagiakon m√ļlott, k√©ptelens√©g volt megszervezni, hogy elmenj√ľnk. A ki√°ll√≠t√°son megnyugodva √°llap√≠tottuk meg, hogy az Apollo Fox kateg√≥ri√°j√ļ g√©pek k√∂z√∂tt min√Ķs√©gben nem vagyunk lemaradva Eur√≥p√°t√≥l, √°rban viszont j√≥val a piac alatt vagyunk.
N√©zz√ľk a ki√°ll√≠t√°s toplist√°j√°t:
A merev sz√°rny√ļak k√∂z√∂tt tov√°bbra is vezeti a mez√Ķnyt a cseh TL 2000 Sting – amely beh√ļzhat√≥ fut√≥m√Ľves –, holtversenyben a WT 9 Dynamickal. V√©lem√©ny√ľnk szerint ez a k√©t g√©p a legszebb: hib√°tlan a form√°juk, mindenf√©le extr√°val ell√°tt√°k √Ķket, nyilv√°nval√≥an ezek dikt√°lj√°k a „divatot” az ul-√©p√≠t√©sben √©s az √°rban. Szorosan m√∂g√∂tt√ľk k√∂vetkezik a Samba XXL, a Zephir (ennek a tov√°bbfejlesztett v√°ltozata az Atec 210 Faeta), a fels√Ķsz√°rnyasok k√∂z√ľl az FK 9, a CT 2 SW az ugyancsak gy√∂ny√∂r√Ľ form√°j√°val. Az FK 9 gy√°rt√≥ja b√ľszk√©n „mutogatta” a k√©tszem√©lyes Smart g√©pkocsib√≥l √°tvett turb√≥motort, amely komputeriz√°lt, injektoros, k√∂veti a magass√°got, √©s m√©g takar√©kos is – tervez√Ķi nyilv√°n minden lehets√©ges m√≥don igyekeztek n√∂velni a rep√ľl√Ķg√©p s√°rmj√°t.
A STOL g√©pek k√∂z√ľl figyelemrem√©lt√≥ volt a G1 √©s a Zenair 701 (mindkett√Ķ alulemez-√©p√≠t√©s√Ľ).
Motoros s√°rk√°nyokb√≥l nem sok ki√°ll√≠t√≥ volt az elm√ļlt √©vekhez k√©pest. √öjdons√°ggal rukkolt el√Ķ az Air Creation a Tanarggal, valamint az Aeros nevet visel√Ķ c√©g j√≥pofa vonalvezet√©s√Ľ tr√°jkj√°val. Sz√°munkra furcs√°nak t√Ľntek az Aeros magasra elhelyezett √ľl√©sei, a Rotax 912-es motort pedig igen kicsi gumiszilentekkel szerelt√©k fel.
A sz√≠nvonalas rendezv√©ny mag√°n viselte a n√©met precizit√°s minden jegy√©t. A rept√©ri k√∂rnyezetben term√©szetesen nem maradt el a hatalmas ilyenkor szok√°sos air show, amely tartalmazott mindent, ami a hasonl√≥ ilyen rendezv√©nyeken megszokott. Kezdve Villi Messerschmitt els√Ķ k√©tfedeles g√©p√©t√Ķl (amelynek csillagmotorj√°t k√©zzel r√°ntott√°k be) a nagy utassz√°ll√≠t√≥ig. Nem meglep√Ķ teh√°t, hogy t√∂bb mint t√≠zezren l√°togattak el a ki√°ll√≠t√°sra.

T√≥th Bal√°zs: Most voltam m√°sodszor Friedrichshafenben, de term√©szetesen nem utolj√°ra. Mindig tudnak √ļjat mutatni, √©s egy√©bk√©nt is kiv√°l√≥ alkalom, hogy r√©gi pil√≥ta ismer√Ķs√∂kkel √∂sszefusson az emberfia.
A motoros s√°rk√°nyoz√°s megsz√°llottjak√©nt f√Ķk√©nt a s√°rk√°nyok √©rdekelnek, de nyitott vagyok minden m√°sra is. Most ink√°bb a „minden m√°s” volt t√∂bbs√©gben. Id√©n is sz√©p sz√°mmal k√©pviseltett√©k magukat a pil√≥t√°kat mindenf√©le „j√°t√©kszerrel” √©s hasznos tartoz√©kokkal ell√°t√≥ boltok. Az√≥ta m√°r le is adtam az els√Ķ rendel√©seket.
Igazi szenz√°c√≥t, mint p√©ld√°ul egy s√°rk√°nyt, ami 200-zal utazik, 40-nel sz√°ll le, 5 litert fogyaszt √©s van hely benne 2 h√ļszkil√≥s koffernak, nem tal√°ltam. Kellemes meglepet√©s volt egy hazai √ļj fejleszt√©s√Ľ rep√ľl√Ķg√©ppel tal√°lkozni. Nek√ľnk m√©g √ļjdons√°g az ul helikopterek √©s autogir√≥k sokas√°ga is. A m√Ľanyag-√©p√≠t√©s√Ľ, gyors merev sz√°rny√ļak viszont kezdenek a jap√°n sportmotorokhoz hasonl√≠tani, ugyanis kiemelked√Ķ teljes√≠tm√©ny√ľk mellett elveszik egy√©nis√©g√ľk, mindegyik szinte ugyan√ļgy n√©z ki (nem csoda, hisz a fizika t√∂rv√©nyeit csak egyf√©lek√©ppen lehet √©rtelmezni), √©s ink√°bb csak arra szolg√°lnak, hogy villogjanak vel√ľk a hang√°r el√Ķtt, nem pedig komoly t√ļr√°z√°sra. √öjdons√°g m√©g a sok √ļsz√≥talpas merev sz√°rny√ļ, melyek igaz√°b√≥l a m√°r bev√°lt STOL-t√≠pusok adapt√°ci√≥i, de eln√©zve √Ķket egyb√Ķl kedvet kaptam egy kis f√ľrd√Ķz√©ssel √∂sszek√∂t√∂tt rep√ľl√©shez. Mivel hajdan√°n m√©g vitorl√°z√≥rep√ľl√©ssel kezd√Ķd√∂tt rep√ľl√Ķ-„karrierem”, a motor n√©lk√ľli g√©pekre is vetettem p√°r pillant√°st: √©rdekes, hogy itt is kezdenek elterjedni az √∂n√°ll√≥ felsz√°ll√°st biztos√≠t√≥ seg√©dmotorok (van, hogy elektromotorral!), √©s az ul-ekn√©l m√°r r√©g bev√°lt ment√Ķerny√Ķrendszereket is be√©p√≠tik. A szabadt√©ren ki√°ll√≠tott GA-g√©pek k√∂z√∂tt ott volt a Cirrus SR–22, Cessna-hegyek, bizjetek √©s minden m√°s, ami m√°r nem igaz√°n tartozik a hobbirep√ľl√©s kateg√≥ri√°j√°ba, de az√©rt szemet gy√∂ny√∂rk√∂dtet√Ķ.
Rengeteg kedvencem van, minden m√Ľfajb√≥l egy-egy: Cech Aircraft Works CH–701 amf√≠bia, a Drachenstudio Kecur Royal 912-es tr√°jkja, a j√≥ √∂reg Stemme S–10 movit, illetve egy nagyon patent kis helikopter, amelyben le is fot√≥ztak.
Az ul-gy√°rt√°sban egy√©rtelm√Ľen felfedezhet√Ķ a k√∂vetkez√Ķ tendencia: t√ļlnyom√≥ t√∂bbs√©gben vannak a m√Ľanyag-√©p√≠t√©s√Ľ merev sz√°rny√ļ g√©pek, 250 f√∂l√∂tti v√©gsebess√©gekkel, glass cockpittal, beh√ļzhat√≥ fut√≥val √©s a 100 ezer eur√≥t csak n√©ha √©s fel√ľlr√Ķl k√∂zel√≠t√Ķ √°rc√©dul√°val. Ma m√°r nem igaz√°n tal√°lni egyszer√Ľ cs√∂vekb√Ķl √©s rongyb√≥l √©p√ľlt kis teljes√≠tm√©ny√Ľ, olcs√≥ rep√ľl√Ķg√©peket. M√°r itt is minden high tech. Viszont m√©g a kiv√©telt k√©pez√Ķ g√©pek adj√°k az igazi ul- √©s szabad rep√ľl√©s √©rz√©s√©t, kiv√°l√≥ min√Ķs√©g√Ľek, sokoldal√ļan haszn√°lhat√≥k, szer√©nyebb √°ron. Sok helikoptert √©s autogir√≥t √°ll√≠tottak ki, de √ļgy gondolom, ezek a relat√≠ve magas √°r, a merev sz√°rny√ļakhoz vagy a s√°rk√°nyokhoz k√©pest nagy komplexit√°s √©s korl√°tozott felhaszn√°lhat√≥s√°g miatt ink√°bb csak unikumok lesznek. L√°tni lehetett, hogy a motoros s√°rk√°nyok kora le√°ldoz√≥ban van, annak ellen√©re, hogy a ki√°ll√≠tott p√©ld√°nyok az elm√ļlt 30 √©v fejleszt√©seit magukba foglalva m√Ľszaki √©s eszt√©tikai t√©ren nem hagynak k√≠v√°nnival√≥t maguk ut√°n. J√≥ p√©lda erre a Tanarg, mellyel volt m√°r szerencs√©m rep√ľlni is: minden tekintetben a cs√ļcsot k√©pviseli, k√©nyelemben felveszi a versenyt a t√©v√©z√Ķfotelommal, de igazi √°tt√∂r√©st m√©gsem jelent. A s√°rk√°nyoz√°snak √©s √°ltal√°ban az ul-rep√ľl√©snek a k√∂vetkez√Ķ l√∂k√©st egy √ľt√Ķk√©pes, er√Ķs, k√∂nny√Ľ, kis fogyaszt√°s√ļ – d√≠zel? – motor fogja tal√°n adni. Addig sem √°ll meg a fejl√Ķd√©s, a m√Ľszerezetts√©g ter√©n p√©ld√°ul m√°r standard a full digit√°lis komplex m√Ľszeregys√©g, mely az √∂sszes motor-, rep√ľl√©si √©s navig√°ci√≥s adatot megjelen√≠ti. √Čs itt nemcsak a nagyobb GA-g√©pekre gondolok, hanem az √∂sszes ul-re.
Sok gy√°rt√≥t hi√°nyoltam: r√©gi kedvencem a TakeOff, hab√°r az √ļj 1200-as BMW-blokkot m√°r lehetett l√°tni egy m√°sik standon; Moln√°r Zolik√°t √©s az Apoll√≥t; a neves s√°rk√°nygy√°rt√≥kat (Cosmos, DTA, Pegasus).
Felejthetetlen a bels√Ķ szabadt√©ri udvarban fel√°ll√≠tott s√∂rs√°torban kaphat√≥ currywurst, bratwurst, cs√ľl√∂k, szalonn√°s-k√°poszt√°s egyt√°l√©tel √©s term√©szetesen a csapot s√∂r. M√°r csak ez√©rt √©rdemes volt kimenni!
Konkl√ļzi√≥ ig√©nye n√©lk√ľl saj√°t benyom√°sommal fejezn√©m be: Az ul, m√°sn√©ven szabad motoros rep√ľl√©sre is r√°nyomta a b√©lyeg√©t a fogyaszt√≥i t√°rsadalom. Minden√°ron eladhat√≥ g√©peket kell gy√°rtani, de legal√°bbis ki√°ll√≠tani. M√°sk√©pp nem √©ri meg p√©nzt feccolni az eg√©sz ul gy√°rt√°sba. Akkor viszont olyasmit kell gy√°rtani, ami tetszik, ami eladhat√≥, m√°rpedig ez abba az ir√°nyba viszi el az ul mozgalmat, ahol pont az fog kiveszni bel√Ķle, ami a l√©nyege: a szabads√°g mozzanata. Francia ul-ismer√Ķseim ett√Ķl rettegnek a legink√°bb: ha m√°r val√≥j√°ban “igazi” rep√ľl√Ķg√©pekkel rep√ľlnek, el√Ķbb-ut√≥bb igazi pil√≥tavizsg√°t, orvosit √©s a l√©gij√°rm√Ľvek sz√°m√°ra l√©g√ľgyi certifik√°ci√≥t fog eredm√©nyezni ez a min√©l gyorsabb, min√©l er√Ķsebb, min√©l rep√ľl√Ķg√©pesebb ir√°nyba tend√°l√°s.
Az pedig pont √ļgy vissza fogja venni lend√ľlet√©t, mint a polg√°ri rep√ľl√©s√©t. Ugyanakkor az is megfontoland√≥, hogy van e √©sszer√Ľs√©g abban, hogy egy polg√°ri kisg√©pes pil√≥tavizsga szintj√©t meg nem √ľt√Ķ, vagy az annak megfelel√Ķ eg√©szs√©gi √°llapotnak nem √∂rvend√Ķ egy√©n csak az√©rt rep√ľlhessen 250 km/h-val, mert van valahonnan sz√°zezer Eur√≥ja. Vagy ink√°bb azt k√©rdezn√©m, vajon milyen neh√©zs√©gek √°r√°n rep√ľlhetek majd √©n magam, amikor n√©h√°ny ilyen polg√°ri pil√≥taselejten gyakorolta hat√°sk√∂r√©t a term√©szetes szelekci√≥? Ami a keresked√Ķi vil√°g okozta mut√°ci√≥ legf√°jdalmasabb velej√°r√≥ja, az nem is a szabads√°gjogaink v√°rhat√≥ korl√°toz√°sa, hanem a hazug√°s. Mert t√©ny az, hogy a sz√°zezres √°r√ļ csecsebecs√©k elad√°s√°hoz hazudni kell. Ezt teszi monden gy√°rt√≥, √©s nem csak a s√ļlyadatokkal kapcsolatban. Ez az√©rt k√©nyelmetlen, mert a kuncsaft, aki v√©g√ľl is l√©tezik, ahhoz szokott, hogy egy hasonl√≥ √∂sszeg√©rt megvett sportkocsi vagy luxushaj√≥ val√≥ban tudja azt, amit a prospektusban, rekl√°mban lekommunik√°lnak r√≥la. S√Ķt, ha net√°n meghib√°sodik, egy telefonh√≠v√°sra azonnal kisz√°ll egy kisebbfajta kommand√≥, ott helyben mindent megjav√≠tanak, √©s ha kell, m√©g az any√≥st is elsz√≥rakoztatj√°k minden elk√©pzelhet√Ķ m√≥don. Ehhez k√©pest, az ul gy√°rt√≥k garanci√°lis k√©rd√©sben csak a v√°llukat szokt√°k vonogatni. Ez van, ezt kell szeretni.
Mezei Kati és Sz.Gy szerkesztése és fotói.
További képek:Friedrichshafen 2005


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ ULMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.18 mŠsodperc