Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Vitorlázó

Matevz Lenarcic Ă©s a Sinus 912


Matevz
Sikeres világ körüli repülés egyedül egy ultrakönnyû repülõvel.

A pilótabarátságok egyszerûen szövõdnek, és legtöbbször egy életre szólnak.
Több éve ismertem meg Matevz Lenarcic barátomat Szlovéniában. A Pipistrel UL-gyárban találkoztunk. Különbözõ szempontok szerint válogatva ugyanazokat a repülõgéptípusokat kedveltük már ismeretségünk elõtt is. Lenarcic 2002-ben Zenair Zodiac típust választott világ körüli útjához. Ebben az idõszakban én is Zodiac géppel repültem. Persze, hogy ismertem a nevét a www.worldtranssiberia.com internetes oldalról.

Az elsõ világ körüli repülése nem sikerült teljesen. Az út nehezebb transzszibériai és amerikai részének teljesítése után a kanadai hatóság nem adott engedélyt az UL-nek az Atlanti-óceán átrepüléséhez. A bürokrácia akadályozta meg a világ körüli út befejezését. Matevz nem keseredett el. Majd legközelebb! Ha egy gondolat megérlelõdik benne, nem adja fel, csak félreteszi egy idõre, és más, érdekesebb dolgok után sorolja. Közben meghódított 8000 méteres csúcsokat Nepálban, és tett egy rövid gyalogos kitérõt az Északi-sarkkörön túli területekre.
A hosszú, magányos utazások alatt érlelte magában az UL-es világ körüli út részleteit.
Tavaly nyáron jött egy telefon tõle: 2004. június 7-én indul Szlovéniából az újabb világ körüli útra Sinus 912 ultrakönnyû repülõvel, egyedül. Az elsõ leszállást Szegeden tervezi. Izgalommal vártuk barátaimmal a repülõtéren. A meteor viharos szelet és helyi zivatarokat jelzett. A szegedi toronyban hallottam, hogy egy Piper visszafordult Pécsrõl, mert rossz az idõ. Gondoltuk, az UL biztosan nem tud eljönni ezen az útvonalon. De tévedtünk, kisvártatva bejelentkezett leszállásra a könnyed kis repülõgép pilótája. Örömmel láttam vendégül és segédkeztem a tankolásban, illetve a másnapi repülési terv elintézésében.
Este jĂłt beszĂ©lgettĂĽnk, Ă©s számba vettĂĽk, mit is változtattak a Sinuson a világ körĂĽli Ăşthoz. Meglepõen keveset. A jobb oldali botkormányt kivettĂ©k, hogy több hely legyen a szĂĽksĂ©ges felszerelĂ©shez. Nagyobb tank kerĂĽlt a szárnyakba – 160 liter ĂĽzemanyaggal a hosszĂş szárnyĂş Sinus már 2000 kilomĂ©ter felett kĂ©pes teljesĂ­teni leszállás nĂ©lkĂĽl. És termĂ©szetesen a kiegĂ©szĂ­tõ mĂ»szerek. Matevz VFR repĂĽlĂ©sre tervezte az utat, de az idõjárás kĂ©nyszerĂ­tõ erejĂ» lehet. MĂ»horizont, VOR rádiĂł is helyt kapott a mĂ»szerfalon, Ă©s a GPS: Garmin 295.

Sinus a búzamezõn
Jakutszk, Oroszország
– MiĂ©rt a hosszĂş szárnyĂş Sinust választottad a világ körĂĽli Ăştra?
– Elsõ látásra beleszerettem ebbe a gĂ©pbe, Ă©s repĂĽlõtulajdonságai mindenben megfelelnek számomra. A 60–200 kilomĂ©teres sebessĂ©gtartomány a hihetetlenĂĽl alacsony, 8 literes ĂłránkĂ©nti ĂĽzemanyag-fogyasztás mellett csak olyan gĂ©ppel Ă©rhetõ el, melynek minden porcikáját repĂĽlĂ©sre terveztĂ©k. A korábbi utam során pedig az egyik problĂ©mát a normál minõsĂ©gĂ» benzin beszerzĂ©se okozta – ez a gyĂ©ren lakott szibĂ©riai terĂĽleteken nem mindig egyszerĂ» feladat. A 2000 kilomĂ©teres hatĂłtávolság nagy segĂ­tsĂ©g lehet ilyen helyzetekben. Mindemellett a Sinus által nyĂşjtott kĂ©nyelem utánozhatatlan – mintha csak panorámafotelban ĂĽlve töltenĂ©m a napot, tĂ­zĂłrányi repĂĽlĂ©s után is jĂłl mozognak az izmaim. Legalább ennyire lĂ©nyeges szempont volt a kilátás is. Az Ăşt egyik fõ cĂ©lja ugyanis a fotĂłzás volt, Ă©s e tekintetben is ez a gĂ©p a legalkalmasabb.
– FotĂłidat rĂ©gĂłta ismerjĂĽk a www.lenarcic.net laprĂłl is. Mi kĂ©sztet a világ elhagyatott tájainak felfedezĂ©sĂ©re?
– Sokáig kutatĂł biolĂłguskĂ©nt dolgoztam, miközben a termĂ©szet Ă©s a távoli tájak után vágyakoztam. Csak a döntĂ©st kell meghozni, Ă©s ha van benned elĂ©g bátorság, Ă©letmĂłdot változtathatsz. Én megtettem. Évek Ăłta fotĂłzásbĂłl, ĂştleĂ­rásokbĂłl Ă©lek – Ă©s szabad vagyok. Tibet, SzibĂ©ria, Alaszka, Izland Ă©s az Ă©szaki sarkvidĂ©k – számomra a
Magadan, Oroszország
legkedvesebbek, csodálatos tájai Földünknek. Szinte mindenhol visszatérõ ismerõsként üdvözölnek.
A Himalájában már hat alkalommal jártam. Az ottaniak nagyon kedvesek, az emberi kapcsolatok hihetetlenĂĽl fontosak számukra – az õ Ă©letĂĽk valĂłban errõl szĂłl.
– Visszakanyarodva a repĂĽlĂ©shez: milyen pilĂłtajogosĂ­tásod van?
– Csak a nemzetközi repĂĽlĂ©sekhez legszĂĽksĂ©gesebb: PPL, CVFR.
– Milyen kiegĂ©szĂ­tõ felszerelĂ©st viszel magaddal?
– Nem tĂşl hosszĂş a lista, ugyanakkor a felszerelĂ©seket nagy körĂĽltekintĂ©ssel Ă©s persze a biztonságot szem elõtt tartva válogattuk össze. Nagy hatĂłtávolságĂş HF rádiĂł Ă©s egy felfĂşvĂłdĂł mentõcsĂłnak a tenger feletti szakaszokra, termĂ©szetesen tĂşlĂ©lõ-Ă©lelmiszercsomag, automata vĂ©szjeladĂł Ă©s szatellit telefon. Továbbá note book, szatellit modem Ă©s Inmarsat a gĂ©p folyamatos utánkövetĂ©sĂ©hez. A könnyĂ» sátor, a vĂ­zhatlan ruházat Ă©s könnygázspray a vadállatok ellen minden utam nĂ©lkĂĽlözhetetlen kellĂ©ke. Talán a fotĂłfelszerelĂ©s a legterjedelmesebb: a teljes digitális Ă©s filmes rendszer velem van.

Másnap reggel látszott, hogy zivatarokat kerülgetve folytatja az útját Matevz.
Irány Donyeck: 1660 kilométer. Mindvégig nyomon követhettük izgalmas útját, naponta frissített naplószerû leírása alapján.

Yukon, Alaszka
(A részletes beszámoló még mindig olvasható a www.rtvslo.si/protisoncu oldalon.) Matevz a Sinus UL-lel 80 nap alatt sikeresen teljesítette az elsõ egyedüli világ körüli utat.
Öt Sinus tiszteleg Szegeden Matevz tiszteletére

Nemrég egy szlovéniai repülõnapon találkoztunk.
– Micsoda ritkaság itthon találkozni veled! IsmĂ©t gratulálok a 80 napos körutazáshoz! Mi volt a legnehezebb?
– Megint a lĂ©gi irányĂ­tás bĂĽrokráciája okozta a legtöbb gondot. Az elõzetesen tervezett Ăştvonalon nem engedtek be KĂ­nába, Ă©s a szibĂ©riai Ăştvonalon is többször nehĂ©z volt repĂĽlĂ©si engedĂ©lyt szerezni. Oroszországban lassan terjedt az engedĂ©lyezĂ©sek hĂ­re: egy alkalommal MiG vadászgĂ©pekkel kĂ©nyszerĂ­tettek leszállásra egy ilyen fĂ©lreĂ©rtĂ©s miatt. Csak diplomaták közbenjárásával sikerĂĽlt dĂ»lõre jutni az orosz lĂ©gi irányĂ­tással. Az idõjárás is zord arcát mutatta, sokszor találkoztam viharokkal. VĂ©gĂĽl is 25 napon repĂĽltem, mĂ©gis 80 napig tartott a teljes körutazás.
– Volt-e mĂ»szaki gondod a Sinusszal?
– Semmi komoly. Egy defekt, Ă©s mĂ©g kĂ©t alkalommal látta szerelõ. Amerikában Ă©s az Ăşt legvĂ©gĂ©n, Olaszországban a Rotax-kĂ©pviseletek azonnal rendelkezĂ©sre álltak. Eldugult lĂ©gszĂ»rõket Ă©s gyertyákat cserĂ©ltek ki.
– A legszebb Ă©lmĂ©nyek?
– Az Ăşt során számomra az emberek barátságossága volt a legszebb. MindenĂĽtt roppant segĂ­tõkĂ©szek voltak. Nagyon sok rĂ©gi Ă©s Ăşj ismerõsnek tartozom köszönettel. MĂ©g idõben, azaz az Oshkosh Airventure idejĂ©n sikerĂĽlt landolni – az Ăştvonalban is szereplõ – Wisconsinban. Felejthetetlen Ă©lmĂ©ny, ahogy a világ legnagyobb repĂĽlõfesztiváljának százezres közönsĂ©ge ezt a kis gĂ©pet fogadta. A számomra kedves távoli tájak persze örökre az emlĂ©kezetembe vĂ©sõdtek, Ă©s a terveknek megfelelõen szponzoraimnak is tudtam igazán egyedi fotĂłkat szállĂ­tani. ĂŤzelĂ­tõket azĂłta is sokfelĂ© találni a neten.

Bajusz Huba
Fotók: Matevz Lenarcic és a szerzõ


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.10 Seconds