Anna Markey több UL-mûfajban oktató, hazájában, Angliában és Svédországban is mûködik iskolája. Hogy teljes legyen a repertoár, hamarosan a hátimotoros-jogosítást is megszerzi, a változatosság kedvéért Magyarországon.
– 1999-ben siklóernyõzéssel kezdtem, talán a természetközelisége vonzott leginkább – meséli. – Egy idõ után azonban kevésnek éreztem. Hõlégballonoztam, késõbb motoros sárkánnyal, majd merevszányú UL-lel is megtanultam repülni, eddig mindkét „mûfajban” két-három típushoz volt szerencsém. Ma már a motorossárkány- és a merevszárnyú UL-repülést is oktatom, és megszereztem az úszótalpas-oktatói jogosítást is, egyedüli nõként Angliában.– A repülés „férfias” technikai sportként él a köztudatban. Volt-e negatív tapasztalatod nõi pilótaként?
– Soha. Ráadásul általában a növendékeim is férfiak – ebben a „felállásban” pedig végképp nem merül fel ilyen probléma. Újabb és újabb kihívásokat keresni (természetesen a biztonságosság határain belül), mindig továbblépni, folyamatosan tanulni, és fõleg élvezni a repülést – ezek azok a dolgok, amelyek igazán számítanak. A tudás, a tapasztalat, a technika sokkal fontosabb szerepet játszik, mint a fizikai erõnlét, persze nem árt némi kondíció, különösen a motorossárkány-repülésnél.
– Anglián kívül merrefelé szoktál még repülni?
– Szinte minden európai országban megfordultam már. A kedvencem Svédország, mivel földrajzi adottságai különösen kedveznek az úszótalpas repülésnek. Egyébként a hosszabb túrákat szeretem. Szívesen emlékszem vissza például arra, amikor Angliából Franciaországba repültem, a csatorna fölött.
– Hogy tetszik a magyarországi repülõélet?
– Bár csak tavaly óta és csak részben élek Magyarországon – az informatikai cégnek, amelynek dolgozom, Budapesten is van egy képviselete –, sok és sokféle légi jármûvel találkoztam errefelé. A géppark színvonalát illetõen nincs okuk szégyenre a magyar pilótáknak. Bizonyos tekintetben pedig még jobb is a helyzet, mint Angliában. Számomra meglepõ volt például az, hogy Budapest környékén több sportrepülõtér üzemel. Ugyanez London vonzáskörében elképzelhetetlen lenne – ott lényegesen több az ellenõrzött légtér.
– A továbblépés – aminek a fontosságát az imént hangsúlyoztad – a te esetedben mit jelent?
– A közeljövõben szeretném megtanulni a motoros ernyõzést is, ehhez persze fel kell majd frissítenem a „gyalogos”-ismereteimet. Távolabbi terveim között szerepel egy hoszszabb UL-es túra, Svédországból Angliába.
– m –
Fotók: Anna Markey-archív
Fotók: Anna Markey-archív