Skill, Safety, Acro Training
Repüléstechnikai, biztonságtechnikai és akróképzés
Blaumann Attila (Indian) vagyok, a Solaris Siklóernyős Sziget oktatója, vezető pilótája.
Tíz éve oktatom a siklóernyőzést, kilencedik éve a biztonságtechnikát. Évekig versenyeztem az élvonalban, majd a speciális repülés, a műrepülés felé fordultam. Mindkét műfajban szükség van a legmagasabb szintű ernyőkezelésre és repüléstechnikára – ezek mutatták meg, hogy a repülés biztonságában milyen nagy szerepe van az ilyen ismereteknek.
Mára elfogadott gyakorlat – szerencsére még hazánkban is – a biztonságtechnikai képzés. Ez többnyire abból áll, hogy évi két-három napon keresztül az oktató vészhelyzetekről tart oktatást, elméletben és gyakorlatban. Fontos azonban tudni, hogy ez a pár napos gyakorlás nem több, mint kóstoló, ízelítő, önmagában még nem ad valódi tudást, képességet. Többszöri ismétlésre van szükség, ha pedig az csak a következő évben valósul meg, a fejlődés mértéke csekély lesz – inkább csak helyben toporgásról beszélhetünk! A nemzetközi porondon magas szinten folyik a képzés, menetrendszerűen, de nem elég érzékenyen.
Az SSA jelentése: Skill, Safety, Acro, azaz reptechnikai, biztonságtechnikai és akróképzés. E hármas – megfelelő alapra helyezve – képes olyan magas szintre juttatni a pilótát, hogy az szinte minden helyzetben megtalálja a megfelelő megoldást a kialakult problémára. „Megfelelő alap” alatt értem az átgondolt, megtervezett repülést, a józan ítélőképességet és a szabályok betartását. Türelmesen, néhány év alatt el lehet jutni a kívánt szintre. Ne felejtsétek, a repülés nem egynyári sport!
A program négy szintet különböztet meg: kezdő, haladó, speciális, oktató (biztonságtechnika). Minden szint tartalmaz rávezető reptechnikai alapokat, biztonságtechnikai elemeket, ritmikus, dinamikus és alacsony terhelésszintű gyakorlatokat (akró), egyre bonyolultabbakat és nehezebbeket. Magasabb szintre akkor érdemes lépni, amikor az előző nyilvánvalóan „elsajátítódott”, és folyamatosan használjuk a repüléseink során. Tanítjuk a helyes testtartást, a helyzetfelismerést, apránként hozzászoktatjuk a pilótát a felfokozott idegállapothoz, így kitolódnak a határai, a megoldás lassan rutinná válik. Felismeri a sablonokat, és készségszinten alkalmazza őket. Megtanulja, melyek a legnehezebb, veszélyesebb esetek, megérzi a határokat – mindezt az általunk kialakított biztonsági háló védelmében.
Az SSA-t (és saját magát) bárki kipróbálhatja, nincs korhoz és nemhez kötve. Kívánatos legalább a Növendék II jogosítás, és a B-vizsgások se gondolják, hogy már mindent tudnak. Ez a terület is dinamikusan fejlődik – ahogy változnak az ernyők jellemzői, úgy kellene követni őket. A részvétel feltételei: megfelelő típusú és állapotú felszerelés, rendezett papírok és jogosítások. Aki benevez, annak át kell esnie egy szintfelmérésen, amely lehet elméleti vagy gyakorlati. Ezt követheti a testre szabás, mely során együtt állítjuk össze a pilóta saját programját, amit végignézünk videón, majd szimulátorban próbáljuk végig az egészet. Így nem fordulhat elő, hogy valamely mozdulat, hibás kéz- vagy testtartás miatt „döcög” a haladás. A programot előre átadjuk a pilótának írásban, hogy mentálisan, lélekben is rá tudjon készülni a feladatra. Ennek nagyobb jelentősége van, mint elsőre gondolnánk, épp ezért igyekszünk beépíteni az oktatásunk minden szintjébe.
Hogy mindaz a tudás, amit megszereztünk, ne kopjon el a következő tréningig, folytatni kell a gyakorlást, de mindig csak hátrafelé, azaz csak a már megtanult elemeket vehetjük sorra. A Solaris Siklóernyős Sziget ehhez is segítséget nyújt, hiszen az SSA-t gyakorolhatod Kalocsán, vagy – ha a feltételek adottak – akár hegyen is. A kevésbé tapasztalt („kezdőbb”) pilóták esetében mindez tervezést és oktatói jelenlétet igényel, illetve aktív részvételt a pilóta részéről, az egész év során. Mindenképpen kiemelném annak a fontosságát, hogy ne vigyük át a víz felett megtanult akróelemeket szárazföldre. Nehéz megmondani, hogy ki az, aki az esetleges hibákból adódó igazi vészhelyzeteket is meg tudná oldani, főleg kis magasságban, lejtőn. A tréningek pont arra valók, hogy a bátraknak lehetőséget, helyet biztosítsanak a kedvtelésükhöz: éljék ki magukat ilyenkor, nyugodjanak le, hétköznapi repüléseiknél pedig a magabiztosságot, a nyugalmat és a fegyelmet vigyék magukkal. A feladat az oktatótól is kiemelt figyelmet, hozzáértést, képességet és pedagógiai érzéket kíván, köztünk szólva elhivatottságot, hogy fel tudja mérni, kinek mit ad a kezébe, és jó irányt tudjon mutatni a pilótáknak.
Az SSA-t végezheted Törökországban – minden évben június és szeptember közepén egy vagy két hét. Első osztályú feltételeket biztosít nemcsak a repüléshez, hanem a nyaraláshoz is (jelentkezni az elsőre február–márciusban, a másodikra május közepéig kell!). Választhatod Monacót is – az év első két hónapjában egy hét (jelentkezés december 25-éig). Ha pedig számodra nem alkalmas a távoli helyszín, Kalocsán is szervezünk hasonlókat, minden hónapban egy-egy háromnapos tábor keretein belül, nyilván nem teljesen azonos gyakorlatokkal, hiszen itt nincs alattunk víz.
2005. október 15-én az MRSZ főpilóta főmérnök helyettese hivatalosan bepecsételte a startkönyvembe a PPG-oktató jogosítást. Szabad a pálya!
Előkészítő munka gyanánt felépítettem a tanfolyam menetét. Ezt követve a növendékek biztonságosan, részletekbe menően ismerkednek meg a motoros repülés világával. A lépcsők, melyeket ide is beépítettünk, biztosítják a fokozatos és egymásra épülő ismeretek helyes és tartós rögzülését.
A 2005-ös siklóernyős-tematika – a nemzetközi gyakorlatot alapul véve – kimerítően foglalkozik a motoros siklóernyőzéssel. A tematika szerint az a pilóta, aki érvényes jogosítással és licenccel, valamint az adott évre bejelentett, nyilvántartott és műszakilag alkalmasnak ítélt szárnnyal, motorral és légcsavarral rendelkezik, és olyan helyen szeretne repülni, ahol nem tilos – felszállhat. Ez nagy szabadság – ha csak egyetlen szabad órád van, abból 45–50 percet repülhetsz. Elégedett lehetsz, neked sikerült az élet… Az elmúlt években nemcsak az előnyei mutatkoztak meg ennek a nagyszerű lehetőségnek, hanem a buktatói is. Itt is igaz a mondás: minél tagoltabb egy rendszer, annál több a hibalehetőség. Ha sokáig szeretnéd élvezni a motoros repülést, bizony oda kell tenned magad, és megtanulni mindent, az elejétől a végéig.
Aki siklóernyősként kezd motorozni, annak nyilván van valamilyen szintű felkészültsége: részt vett biztonságtechnikán, ismeri a B-elemeket stb. Ha viszont kimaradt a „gyalogos”-fázis, azaz a pilóta „egyből” motorral kezdett repülni, akkor fel kell építenie ezt a rendszert, hiszen neki is szüksége van a biztonságtechnikai ismeretekre. Erre is lehetőség nyílik a Solaris PPG biztonságtechnikai tanfolyamain, szervezett formában, előadásokkal, a nemzetközi gyakorlatnak (is) megfelelő módszerekkel és tananyaggal. A cél az, hogy a PPG-pilóta képes legyen időben felismerni bizonyos repülési helyzeteket (csukás stb.), és elsajátítsa az adott helyzetek megoldásához szükséges ismereteket.
Amennyiben felkeltettük az érdeklődésedet, keress meg minket, a honlapunkra minden információt időben felteszünk.
További információ:
Solaris Siklóernyős Sziget
Tel.: 06 20 922 53 99 (Blaumann Attila, Indian), 06 20 361 60 73 (Varga Gábor, Gavros)
E-mail: solaris@message.hu
Internet: www.solarispp.hu
Blaumann Attila (Indian)
Fotók: a szerző
Fotók: a szerző