"Kattanás. Igen, jól gondoltam, leoldottunk. A motoros gép egy intenzív zuhanó fordulóval eltűnik előlünk. Csend, csak a szél suhog. A magasságmérő 1250 métert mutat. A repülőtér pont alattunk lehet. A pulzusom és az adrenalinszintem valahol a csúcstartományban. Tóth Ferenc, a pilóta - aki egyébként világ- és Európa bajnok e témában - utoljára megkérdezi, hogy rendben vannak-e a bekötőhevedereim. Szerintem igen, úgy érzem, mintha bebetonoztak volna az ülésbe, bólintok, kezdhetjük."
Feri kezdi is. 45 fokban a föld felé engedi a gép orrát,
a suhogás egyre hangosabb, a sebességmérő
mutatója
meglódul, 180... 200... 220... 250... Ekkor a
botkormányt meghúzva a gép máris felkapja az orrát,
és száguldunk is felfelé a bukfencben.
Hihetetlen a
terhelés, a kezeim nem tudom megemelni, csak
komoly erőfeszítéssel. Mikor újra meglátom a
horizontot, minden a feje tetején áll. Nem
sok időm
marad ezen elmélkedni, mert Feri egy gyors
mozdulattal a talpára forgatja a gépet. Huhhh, azt
hiszem most kéne egy kis levegőt
vennem.
Világbajnok pilótám megkérdi, hogy rendben vagyok-
e, folytassa? "Naná!!!" a válaszom, mire következik
minden cifra. Néha azt sem tudom,
merre
az ég és merre a föld, bár Feri - nem is értem, hogyan
- a figurák közben is folyamatosan kommentálja
a történéseket. Repülésünk utolsó
mozzanataként
a reptér pályája felett alacsonyan, irgalmatlan sebességgel,
háton(!) végigszáguldunk, majd egy elegáns
forduló után könnyeden
landolunk.
A kabintető kinyitása után még üldögélek egy kicsit
az ülésben, megvárom, míg szervezetem visszatér a
"normál üzemű működésre". Feri
mosolyogva száll
ki a gépből, "Ahogy kérted, a keményebb fajtából!".
Tényleg az volt, óhajom szerint!
Imádok vidámparkokba járni, mindent
kipróbálok,
azonban ehhez foghatót nem hiszem, hogy átélhetnék
valaha is. Félelmetesen izgalmas, kihagyhatatlan
élmény!"
A beszámolót egy, az
MDM-FOX vitorlázó műrepülőgépen
való élményrepülést kipróbáló fiatalember
elmesélése alapján rögzítettem, és tehettem volna
mindezt számtalan
további bátor vállalkozó esetében
is. Igen, ez a gép, ez a fajta repülés hatalmas,
életre szóló élmény!
Az idei szezontól már itthon is elérhető
bárki számára
a vitorlázó élményműrepülés. Többféle programból
válogathat az ilyen élvezetekre vágyó. Választhatja
mondjuk a "-5 g" programot, hogy
megtapasztalja,
az eszméletlen érzést, amikor -5 g negatív
gyorsulás próbálja kiszakítani a gép üléséből.
Dönthet egy "alapkűr" mellett, ami
könnyedebb
élményt ígér, de repülhet egy "komplett műrepülő
kűrt" is, ha ez az álma.
A Horizont Repülőiskola legutóbb hadrendbe
állított
masinája az MDM-FOX, egy kétüléses, korlátlanul
műrepülhető vitorlázógép. Szakavatott szem azonnal
kiszúrja a jellemző sajátosságok
alapján, hogy nem
egy hagyományos gépről van szó. A szimmetrikus
szárnybeállítás, a nagy kormányfelületek, a masszív
szerkezeti kialakítások jól
megfigyelhetők. A FOXnak
ugyanúgy kell repülnie háton, mint talpon, a
dinamikus kormányozhatóság nélkülözhetetlen
elvárás, és persze bírnia kell a
"nem kis" terheléseket.
A FOX megérkezésével több álom és lehetőség
megvalósulásához kerültünk közelebb.
Az élményrepülésen túlmenően komoly
sportjelentősége
is van a gépnek. Eddig a magyar vitorlázó műrepülő
válogatott keret csak egy egyszemélyes Swift
típusú géppel rendelkezett. Az
egyszemélyes gépen
nehézkesen ment számos dolog oktatása, mivel csak
a földről, rádión tudott segíteni az oktató. Ráadásul a
Swift elég túlterhelt
volt, és nem tette lehetővé a
megfelelő utánpótlás-nevelést. Ma a válogatott keret
már két gépen készülhet az Európa-bajnokságra, és
több
utánpótlásképzésre is lehetősége nyílik. Végre
jobban ki tudjuk használni, hogy Tóth Ferenc
személyében egy világbajnok műrepülő pilóta
készítheti
fel a magyar csapatot. Nem titkolt cél, hogy
csapatban is rövidesen világelsők legyünk.
Mostantól a Horizont Repülőiskolában lehetősége
van
bárkinek - akár teljesen kezdő szintről - eljutni
a műrepülő pilótajogosításig. A képzési alternatívák
közé, a vitorlázó- és motoros képzések mellé
bekerült
a műrepülés professzionális oktatása is. Akinek
már van vitorlázó pilóta-szakszolgálati engedélye (ez
a jogosítványnak felel meg), valamint
némi gyakorlata,
akár azonnal nekiindulhat a műrepülésképzésnek.
Azok a vitorlázó pilóták is megtalálják a megfelelő
lehetőséget, akik csak
belekóstolni szeretnének a dologba,
és némi extra biztonságérzetre vágynak - nekik
való az úgynevezett "biztonsági kurzus".
A FOX akár arra is
alkalmas, hogy a katonai pilótáknak
nyújtson egy nagyon gazdaságos repüléstechnikai
továbbképzési és gyakorlási lehetőséget.
Fotók: Koppány Tamás
Néhány érdekes technikai adat: | |
Szárnyfesztáv: | 14 m |
Max. engedélyezett sebesség: | 293 km/óra |
Max. terhelhetőség: | 1 személlyel +9/-6 g 2 személlyel +7/-5 g |
