Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Merevszárnyú UL

Corvus news


A Corvus projektbe belefeccolt pénz már jócskán meghaladja az egymillió eurót, vallja be szerényen Voloscsuk András 2006. május 22-én, a két ballószögi hangár rövid inspekciója után. A látottak alapján úgy érzem, hogy inkább lefele kerekít.

A gyártĂłsoron nem kevesebb, mint hĂşsz darab Corvus láthatĂł kĂĽlönbözõ elkĂ©szĂĽltsĂ©gi állapotban, a csupasz gĂ©ptesttõl a motorprĂłbákat szenvedõ Ă©s az utolsĂł simĂ­tásokat Ă©lvezõ pĂ©ldányokig. A mĂ©hsejtszerkezetes kompozit technolĂłgia mesteri szintĂ» alkalmazása egymagában lenyĂ»gözõ látvány. Gyárilag elõre impregnált szöveteket használnak, ezeket nem kell több-kevesebb „feeling”-gel ecsetelni, Ă­gy vastagságuk, tömegadataik elõre számĂ­thatĂłak. Igaz, az ilyen nyersanyagokat – 20 °C-on kell tárolni, a jĂłl meghatározott Ă©s munkalapon dokumentált sorrendben felvitt szövetek vákuumtechnolĂłgiával sĂĽlnek egybe, ma mĂ©g 16 Ăłra alatt, nemsokára már 120 °C-on, de kĂ©t Ă©s fĂ©l Ăłra alatt. A gyártás minden fázisa szigorĂşan rögzĂ­tett, egyetlen rĂ©szegysĂ©g sem jön lĂ©tre Ăşgy, hogy valaki ne adná a nevĂ©t hozzá.
Ez Ă­gy teljesen termĂ©szetes egy repĂĽlõgĂ©pgyárban. Mert az a helyzet, hogy BallĂłszögön repĂĽlõgĂ©pgyártás folyik, Ă©s nem UL merevszárnyĂş barkácsolás. Annak ellenĂ©re, hogy az „Experimental” Ă©s „Light Sport Aircraft” kategĂłriás gĂ©pek mellett kĂ©szĂĽlnek már igazi UL kategĂłriásak is, az pĂ©ldául, amit az ULBI nevĂ» nĂ©met cĂ©g állĂ­tott ki Berlinben az ILA-n, 286 kg-os száraz tömeggel bĂĽszkĂ©lkedik, mĂ©gpedig mentõernyõvel felszerelve. Ez termĂ©szetesen meglátszik a vĂ©gtermĂ©k minden rĂ©szletĂ©n, Ă©s visszaköszön a lĂ©gĂĽgyi alkalmassági papĂ­rokbĂłl, amiket sziszifuszi munka árán állĂ­tottak össze Ă©s szereztek be AndrásĂ©k. Ez a certifikált lĂ©gi jármĂ» kategĂłria többlet passzĂ­v biztonságot Ă©s fatális mĂłdon árkĂĽlönbözetet jelent egy „sufni-tunning” gĂ©pmadárhoz kĂ©pest. Az elsõ hĂşsz megrendelĂ©s arra enged következtetni, hogy van fizetõkĂ©pes kereslet az ilyen minõsĂ©gre, luxusra.
A hat- Ă©s nĂ©gyhengeres Jabiru motorokon tĂşl, ma már a 100 Ă©s 115 lovas Rotax motorokat is szerelik a Corvusba. JĂł hĂ­r, hogy a Rotax szakemberei a helyszĂ­nen asszisztálnak az integráláshoz, mĂ©gpedig azĂ©rt, hogy a kĂ©sõbbiekben a BallĂłszögön gyártott lĂ©gi jármĂ»vek esetĂ©ben háromĂ©ves „fullos” garanciát adhassanak mindenre, ami a tĂ»zfaltĂłl elõre találhatĂł. LĂ©gcsavar szintjĂ©n is bõvĂĽlt a választĂ©k, a kĂ©t- Ă©s háromtollĂş Helixeken kĂ­vĂĽl már használják a Woodcomp Ă©s a Duc kĂĽlönfĂ©le fix Ă©s állĂ­thatĂł szögĂ» srĂłfjait. Ennyit a gyártásrĂłl, irány Jakabszállás, ahol SzabĂł Zoltán, „Topi” már vár egy kis tesztrepĂĽlĂ©sra a kettes sorszámĂş, HA–CAB lajstromĂş gĂ©ppel.
A szél erõs, lökéses, derékszögben fúj a betonra. A kék-sárga Corvus tökéletesen fest a hibátlan pázsiton. Elhelyezkedünk Topival a kényelmes bõr kagylóülésekben, már berreg is a hathengeres Jabiru. Ebbõl máris következik, hogy gépünk nem UL kategóriás, de a bordó színû, legelsõ példánynál már közel száz kilóval könnyebb. És ez még semmi ahhoz képest, hogy a ma készülõ UL kategóriás Corvusok motor nélküli teljes össztömege nem haladja meg a 209 kg-ot.
A Jabiru motorhangja teljesen George Benson-os. A zajszint olyan, hogy a fejhallgatĂł használata felesleges. Gurulunk a 32-es várĂłra, majd a 20-25 km/Ăłrás oldalszĂ©lben fel. Topi mesterien csinálja. Az oldalkormányt koppra be kell lĂ©pnie az iránytartás vĂ©gett, egy picit talán mĂ©g rá is csĂ»r, de az iránytartás Ă­gy hibátlan. A gurulási Ăşthossz mintegy hetven mĂ©ter, a gyorsulás lehetne dinamikusabb, de ahhoz állĂ­thatĂł szögĂ» srĂłf kellene. SzĂ©pen laposan felgyorsulunk 150-re, ott Ă©rzi igazán jĂłl magát madarunk. A digitális motormĂ»szereket meg kell szokni, Topi kommentárjábĂłl Ă©rzem, hogy õ inkább az analĂłg mĂ»szerekre adná le voksát. Közben elĂ©rjĂĽk a biztonságosnak vĂ©lt 200 m-es magasságot, az inverziĂłt egyelõre nem erõltetjĂĽk a legalább kĂ©tezer mĂ©teres felhõalap miatt. A Corvus egyĂ©bkĂ©nt is jĂłl bĂ­rja a turbulenciát. Sárkányszerkezete mĂ»repĂĽlõgĂ©pesen merev, rugdosĂłdĂłs idõben csak kĂ©t dologra kell figyelni: a nĂ©gypontos biztonsági öv legyen jĂł szorosra bekötve, Ă©s a manõverezĂ©si sebessĂ©g betartására. Ha ez megvan, akkor jöhetnek a g-k. És Topival gravitáciĂłs tĂşlterhelĂ©sben nincs hiány. Mig 29-hez szokott szervezete ± 4 g alatt aligha Ă©rez bármit is. Ebben a nem feltĂ©tlenĂĽl utaskĂ­mĂ©lõ játĂ©kban kiválĂł társra talált a Corvusban. Pár perc alatt mĂłdomban áll meggyõzõdni kiválĂł vadászgĂ©pes adottságaikrĂłl, majd átvehetem a botot. Eleinte lõdörög egy picit a golyĂł, de elfogadhatĂł idõn belĂĽl el tudom Ă©rni, hogy fordulĂłk közben csak egy fĂ©lgolyĂłnyit csĂşszkáljak. A bot Ă©rzĂ©keny, precĂ­z Ă©s holtjátĂ©kmentes. Van rajta kellõ mennyisĂ©gĂ» Ă©s a sebessĂ©ggel arányosan növekedõ kormányerõ. A pedálokra nem elĂ©g „Ă©ppen csak gondolni”, bevallom: nekem ez jobban bejön Ă­gy. További öt perc fordulĂłzás, fordulĂłváltás, lassĂş Ă©s gyors repkedĂ©s után már teljesen laza vagyok: váratlanul kezes a gĂ©p. Be kell látnom: ha ilyen magamfajta fakezĂ» operettpilĂłta otthonosan Ă©rzi magát benne ilyen rövid idõ mĂşltán, akkor tudhatnak valamit BallĂłszögön. KĂ©nytelen vagyok felĂĽlbĂ­rálni elõítĂ©leteimet az alsĂłszárnyas, viszonylag magas szárnyfelĂĽleti terhelĂ©ssel repĂĽlõ kompozit csĂşcsgĂ©pek iránt. A HA–CAB oda megy, ahova gondolom, kĂ©szsĂ©gesen tartja irányát, sebessĂ©gĂ©t, összessĂ©gĂ©ben Ăşgy viselkedik, mint egy igazi iskolagĂ©p. Hová lett a vadász, aminek Topi mutatta be az imĂ©nt? VĂ­zszintes sebessĂ©ge 180-190 km/h-ig Ă©lvezhetõ, de a motorfordulat alapján arra következtetek, hogy 220 km/h-s utazĂłt turbulenciamentes levegõben ki lehetne hajtani belõle. A VNE termĂ©szetesen ennĂ©l jĂłval több, a sebessĂ©gmĂ©rõ skálája szerint 260.
Az átesĂ©s elsõ jelei 0 fokos Ă­velõlappal 85 km/h körĂĽl jelentkeznek, jĂłl Ă©rzĂ©kelhetõen jelez a gĂ©p, mielõtt leadná az orrát, Ă©s elĂ©g a botot elõreengedni, hogy tovább repĂĽljön. 15 fokos Ă­velõlappal az átesĂ©si sebessĂ©g 70 km/h, ennĂ©l alacsonyabb sebessĂ©get a 30 fokos Ă­velõlappal sem lehet elĂ©rni, akkor viszont a fĂĽggõleges sebessĂ©g –7 m/s, ami lehetõvĂ© teszi, hogy Topi szĂłhasználatával „magad alá szállj”. Leszálláshoz 110 km/h-s sebessĂ©get kell tartani, a földet Ă©rĂ©s az orrfutĂłs gĂ©pek átlagában kĂĽlönösebb nehĂ©zsĂ©gek nĂ©lkĂĽl törtĂ©nik.
Bevallom, annyira meggyõzõ volt a Corvus, hogy nem is merem dicsérni, nehogy a közhely csapdájába essek. Meg aztán: a jó bornak tényleg nem kell cégér. Errõl tehát ennyit.
Közben megĂ©rkezett Thomas, aki a Corvus-Aircraftnál a gyártásĂ©rt felelõs, Ă©s vele Szilvia, akit rögtön be is osztottunk Topi mellĂ©, a lĂ©gi fĂ©nykĂ©pezkedĂ©s kedvĂ©Ă©rt. Egy jĂł kávĂ© Ă©s ĂĽdĂ­tõ után immár gĂ©ppárban szálltunk fel, Ă©s nĂ©mi termikasszisztenciával kevesebb mint tĂ­z perc alatt kĂ©tezer mĂ©teren voltunk, ahol találtunk felhõhátteret a Corvusnak. Topi közben kĂ©nye Ă©s kedve szerint hajtott vĂ©gre kĂĽlönfĂ©le elfogĂłmanõvereket G1-esĂĽnk körĂĽl. A kĂ©t gĂ©p kötelĂ©kben repĂĽlĂ©sĂ©hez nem ártott egy kis Ă­velõlap…
SzándĂ©kosan nem Ă­rok többet az EXPERIMENTAL kategĂłriás CorvusrĂłl, hátha Ă­gy meghĂ­vást kapok egy UL teszt-„hiĂ©názásra” is, aminek tapasztalatait termĂ©szetesen igyekezni fogok elfogulatlanul tárni fel az Aeromagazin olvasĂłi elõtt. Sejtem, hogy az sem lesz egy könnyĂ» meccs.

Szöveg: Szabó György
FotĂłk: Koszta PĂ©ter


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.13 Seconds