Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

TST–14 Bonus – ultrakönnyű movit


A közelmúltban Szalay Péter és Tóth Róbert három csehországi repülőgépgyárat látogattak végig tesztelés és esetleges vásárlás címén: az Urbanert, TL-t és a TeST-et. Utóbbinál a TST–14 Bonus segédmotoros ultrakönnyű vitorlázó repülőgépet – annak is a bemutatógépként megtartott prototípusát – próbálták ki.

A Bonus kétüléses, felsőszárnyas egyfedelű repülőgép, konzolos szárnyakkal, „T” farokelrendezéssel, egy fő- és egy segédfutóval. A féklapot a kompozitszárny felső felületén helyezték el. A szárnyakban nincsenek bordák, a szárnystruktúra főtartós, héjszerkezetű.
– Közel negyven percet repültem a Bonusszal – mondja Tóth Róbert, aki ’92-től vitorlázik, és négy-öt éve Falke típusú movittal is repül. – A Rotax 503-as motornak, illetve a szárnyvégcsúszóknak köszönhetően pillanatok alatt felszálltunk. A gép stabil 2 méter/secundumot emelkedett motorral, amit aztán egy emelésben leállítottunk. Ekkor némi negatívumot tapasztaltam: a karburátor valamelyik kifolyójával gond lehetett, mert érezhető volt a benzinszag, ez azonban elektromos benzincsappal vagy túlfolyócsővel könnyen orvosolható. A Bonus szépen, szűken csavar, leginkább egy vízzel félig megtöltött Standard Jantarhoz tudnám hasonlítani. Siklószáma a gyári adatnak megfelelően negyvenes.
Arra számítottam, hogy UL-ként viselkedik majd – ehhez képest egy nagyon jó vitorlázó és oktatórepülőgép benyomását keltette. Repülési tulajdonságai megegyeznek egy korszerű vitorláéval: kiválóan vezethető, egyáltalán nem csúszkál. Két dolog utalt arra, hogy UL-lel repülünk: a féklapot legfeljebb 150 kilométer/óránál lehetett használni, illetve a Bonus maximális sebessége alacsonyabb a vitorláknál megszokottnál.
Ajánlom ezt a kellemes gépet oktatóknak, illetve mindenkinek, aki egy hasonló kategóriájú vitorlázó repülőgép árának hatvan százalékáért szeretne egy felszállómotoros vitorlához jutni.

M. K.

Műszaki adatok

- Fesztávolság: 17 m
- Szárnyfelület: 12,01 m2
- Hosszúság: 8,24 m
- Üres súly: 225 kg
- Vne: 205 km/h
- Max. manőverezési sebesség: 150 km/h
- Max. sebesség kiengedett féklapokkal: 150 km/h
- Átesési sebesség: 62 km/h
- Max. siklószám: 40 (105 km/h-nál)
- Terhelési többes (g): +5,2/–2,6



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.05 másodperc