Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

TST–14 Bonus – ultrakönnyû movit


A közelmúltban Szalay Péter és Tóth Róbert három csehországi repülõgépgyárat látogattak végig tesztelés és esetleges vásárlás címén: az Urbanert, TL-t és a TeST-et. Utóbbinál a TST–14 Bonus segédmotoros ultrakönnyû vitorlázó repülõgépet – annak is a bemutatógépként megtartott prototípusát – próbálták ki.

A Bonus kétüléses, felsõszárnyas egyfedelû repülõgép, konzolos szárnyakkal, „T” farokelrendezéssel, egy fõ- és egy segédfutóval. A féklapot a kompozitszárny felsõ felületén helyezték el. A szárnyakban nincsenek bordák, a szárnystruktúra fõtartós, héjszerkezetû.
– Közel negyven percet repültem a Bonusszal – mondja Tóth Róbert, aki ’92-tõl vitorlázik, és négy-öt éve Falke típusú movittal is repül. – A Rotax 503-as motornak, illetve a szárnyvégcsúszóknak köszönhetõen pillanatok alatt felszálltunk. A gép stabil 2 méter/secundumot emelkedett motorral, amit aztán egy emelésben leállítottunk. Ekkor némi negatívumot tapasztaltam: a karburátor valamelyik kifolyójával gond lehetett, mert érezhetõ volt a benzinszag, ez azonban elektromos benzincsappal vagy túlfolyócsõvel könnyen orvosolható. A Bonus szépen, szûken csavar, leginkább egy vízzel félig megtöltött Standard Jantarhoz tudnám hasonlítani. Siklószáma a gyári adatnak megfelelõen negyvenes.
Arra számítottam, hogy UL-ként viselkedik majd – ehhez képest egy nagyon jó vitorlázó és oktatórepülõgép benyomását keltette. Repülési tulajdonságai megegyeznek egy korszerû vitorláéval: kiválóan vezethetõ, egyáltalán nem csúszkál. Két dolog utalt arra, hogy UL-lel repülünk: a féklapot legfeljebb 150 kilométer/óránál lehetett használni, illetve a Bonus maximális sebessége alacsonyabb a vitorláknál megszokottnál.
Ajánlom ezt a kellemes gépet oktatóknak, illetve mindenkinek, aki egy hasonló kategóriájú vitorlázó repülõgép árának hatvan százalékáért szeretne egy felszállómotoros vitorlához jutni.

M. K.

Mûszaki adatok

- Fesztávolság: 17 m
- Szárnyfelület: 12,01 m2
- Hosszúság: 8,24 m
- Üres súly: 225 kg
- Vne: 205 km/h
- Max. manõverezési sebesség: 150 km/h
- Max. sebesség kiengedett féklapokkal: 150 km/h
- Átesési sebesség: 62 km/h
- Max. siklószám: 40 (105 km/h-nál)
- Terhelési többes (g): +5,2/–2,6



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.09 msodperc