Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Hátimotor

Mindig magasabbra


Ramón MORILLAS legújabb teljesítményével saját, 2005-ben Tenerifén 5414 méteren felállított magassági világrekordját döntötte meg, a 6000 méteres határt túllépve! Egyúttal a 0-ról 6000 méterre való emelkedés sebességi rekordját is felállította, ez utóbbi FAI általi hitelesítése még folyamatban van.

Ez a kivételes spanyol pilóta mindig megpróbálja kitolni az emberi és sportteljesítmények határait. Számára nincs lehetetlen, nincs olyan kihívás, amelynek ne indulna neki széria PAP motorjával és Advance Omega 7 ernyõjével. Most is igen magasra tette a lécet, 6102 méteres magassági rekordját nem lesz könnyû felülmúlni.
Ramón október 6-án 11h 40-kor szállt fel az andalúziai Grenada melletti motrili strandról. Négy óra repülés után sikerült 5000 méteres magasságba emelkednie az erõs északi szél keltette emelkedõ légáramlatokat kihasználva, melyek végül is 6102 méterig repítették. A GPS 6112 métert jelzett, de a légköri nyomást mérõ Brauniger IQ Compétition szerinti magassága 5917 méter volt.
Az FAI döntésétõl függ, hogy melyik mûszer eredményét veszik majd figyelembe a rekord hitelesítése során. A repülés eredeti célja a 6000 méterre való emelkedés függõleges sebességi rekordjának megdöntése volt.
Az ilyen változatos viszonyok közt való repülést, amit a tengerpartról való felszállás után a félsziget legmagasabb pontjai fölé való emelkedés jelent, kevés helyszínen lehet megvalósítani, Grenadában erre csak a Sierra Nevada alkalmas.
A legnehezebb és legösszetettebb feladat az Alpujarra hegység átrepülése volt a Pic del Calballo csúcsáig a hegy felõl fújó erõs északi szélben (több mint 35 km/h). Meg kellett küzdenie a Veleta hegyoldalának 10 km/h alatti sebességgel való eléréséért.
RamĂłn több Ă­zben közel állt ahhoz, hogy feladja a rekordkĂ­sĂ©rletet a 4000 mĂ©terig valĂł emelkedĂ©s során tapasztalt nehĂ©zsĂ©gek miatt. NĂ©gy Ăłra megfeszĂ­tett kĂĽzdelem után azonban vĂ©gre sikerĂĽlt az « El Corral del Veleta » zĂłnában elkapnia a dinamikus felszállĂł áramlatokat. Ezek segĂ­tsĂ©gĂ©vel sikerĂĽlt a 4500 mĂ©teres határon tĂşljutnia, Ă©s Ă©szaknak venni az irányt, hogy további 1500 mĂ©tert emelkedjen a Pic de Jerez csĂşcs fölĂ©.
Ramón ezen a magasságon és ebben a zónában nagyon stabil, de csak enyhe (0,5 m/s) emelést tapasztalt. Mégis sikerült feljutnia 5000, majd 5500 méterig, bár gyakran elvesztette a felszálló áramlatot, amit nem volt egyszerû feladat újra és újra elkapnia.
Ezen a magasságon a szembeszéllel súlyosbított mardosó hideg még jobban próbára tette az oxigénhiány miatt egyébként is megviselt pilótát. Az utolsó percekben mégis sikerült elérnie a GPS szerinti 6112 métert, de a barográfon még 80 méter hiányzott a kitûzött célhoz...
45 percet töltött 6000 méter fölött a hidegtõl elgémberedett tagokkal, szinte centiméterekért küzdve, míg végül eldöntötte, megkezdi az ereszkedést. Ekkor élte át talán a repülés legszebb részét az ernyõvel flörtölõ cirruszfelhõk közt.
A fĂ©nykĂ©pezĂ©s Ă©s a videĂłzás sajnos nem járt igazi sikerrel a –20 fokban szinte elfagyott kezekkel. A több mint 6 Ăłrás repĂĽlĂ©s után napokba telt, mĂ­g vĂ©gtagjaiba ismĂ©t Ă©letet lehelt... de nem kĂ©tsĂ©ges, ilyen aprĂłság nem veheti el kedvĂ©t a további kihĂ­vásoktĂłl.

Szöveg: Franck Lechenet nyomán
fodította: Kádár Andrea
KĂ©pek: Morillas


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.07 Seconds