RamĂłn MORILLAS legĂşjabb teljesĂtmĂ©nyĂ©vel saját, 2005-ben TenerifĂ©n 5414 mĂ©teren felállĂtott magassági világrekordját döntötte meg, a 6000 mĂ©teres határt tĂşllĂ©pve! EgyĂşttal a 0-rĂłl 6000 mĂ©terre valĂł emelkedĂ©s sebessĂ©gi rekordját is felállĂtotta, ez utĂłbbi FAI általi hitelesĂtĂ©se mĂ©g folyamatban van.
Ez a kivĂ©teles spanyol pilĂłta mindig megprĂłbálja kitolni az emberi Ă©s sportteljesĂtmĂ©nyek határait. Számára nincs lehetetlen, nincs olyan kihĂvás, amelynek ne indulna neki szĂ©ria PAP motorjával Ă©s Advance Omega 7 ernyõjĂ©vel. Most is igen magasra tette a lĂ©cet, 6102 mĂ©teres magassági rekordját nem lesz könnyĂ» felĂĽlmĂşlni.RamĂłn oktĂłber 6-án 11h 40-kor szállt fel az andalĂşziai Grenada melletti motrili strandrĂłl. NĂ©gy Ăłra repĂĽlĂ©s után sikerĂĽlt 5000 mĂ©teres magasságba emelkednie az erõs Ă©szaki szĂ©l keltette emelkedõ lĂ©gáramlatokat kihasználva, melyek vĂ©gĂĽl is 6102 mĂ©terig repĂtettĂ©k. A GPS 6112 mĂ©tert jelzett, de a lĂ©gköri nyomást mĂ©rõ Brauniger IQ CompĂ©tition szerinti magassága 5917 mĂ©ter volt.
Az FAI döntĂ©sĂ©tõl fĂĽgg, hogy melyik mĂ»szer eredmĂ©nyĂ©t veszik majd figyelembe a rekord hitelesĂtĂ©se során. A repĂĽlĂ©s eredeti cĂ©lja a 6000 mĂ©terre valĂł emelkedĂ©s fĂĽggõleges sebessĂ©gi rekordjának megdöntĂ©se volt.
Az ilyen változatos viszonyok közt valĂł repĂĽlĂ©st, amit a tengerpartrĂłl valĂł felszállás után a fĂ©lsziget legmagasabb pontjai fölĂ© valĂł emelkedĂ©s jelent, kevĂ©s helyszĂnen lehet megvalĂłsĂtani, Grenadában erre csak a Sierra Nevada alkalmas.
A legnehezebb és legösszetettebb feladat az Alpujarra hegység átrepülése volt a Pic del Calballo csúcsáig a hegy felõl fújó erõs északi szélben (több mint 35 km/h). Meg kellett küzdenie a Veleta hegyoldalának 10 km/h alatti sebességgel való eléréséért.
RamĂłn több Ăzben közel állt ahhoz, hogy feladja a rekordkĂsĂ©rletet a 4000 mĂ©terig valĂł emelkedĂ©s során tapasztalt nehĂ©zsĂ©gek miatt. NĂ©gy Ăłra megfeszĂtett kĂĽzdelem után azonban vĂ©gre sikerĂĽlt az « El Corral del Veleta » zĂłnában elkapnia a dinamikus felszállĂł áramlatokat. Ezek segĂtsĂ©gĂ©vel sikerĂĽlt a 4500 mĂ©teres határon tĂşljutnia, Ă©s Ă©szaknak venni az irányt, hogy további 1500 mĂ©tert emelkedjen a Pic de Jerez csĂşcs fölĂ©.
Ramón ezen a magasságon és ebben a zónában nagyon stabil, de csak enyhe (0,5 m/s) emelést tapasztalt. Mégis sikerült feljutnia 5000, majd 5500 méterig, bár gyakran elvesztette a felszálló áramlatot, amit nem volt egyszerû feladat újra és újra elkapnia.
Ezen a magasságon a szembeszĂ©llel sĂşlyosbĂtott mardosĂł hideg mĂ©g jobban prĂłbára tette az oxigĂ©nhiány miatt egyĂ©bkĂ©nt is megviselt pilĂłtát. Az utolsĂł percekben mĂ©gis sikerĂĽlt elĂ©rnie a GPS szerinti 6112 mĂ©tert, de a barográfon mĂ©g 80 mĂ©ter hiányzott a kitĂ»zött cĂ©lhoz...
45 percet töltött 6000 mĂ©ter fölött a hidegtõl elgĂ©mberedett tagokkal, szinte centimĂ©terekĂ©rt kĂĽzdve, mĂg vĂ©gĂĽl eldöntötte, megkezdi az ereszkedĂ©st. Ekkor Ă©lte át talán a repĂĽlĂ©s legszebb rĂ©szĂ©t az ernyõvel flörtölõ cirruszfelhõk közt.
A fĂ©nykĂ©pezĂ©s Ă©s a videĂłzás sajnos nem járt igazi sikerrel a –20 fokban szinte elfagyott kezekkel. A több mint 6 Ăłrás repĂĽlĂ©s után napokba telt, mĂg vĂ©gtagjaiba ismĂ©t Ă©letet lehelt... de nem kĂ©tsĂ©ges, ilyen aprĂłság nem veheti el kedvĂ©t a további kihĂvásoktĂłl.
Szöveg: Franck Lechenet nyomán
fodĂtotta: Kádár Andrea
KĂ©pek: Morillas
fodĂtotta: Kádár Andrea
KĂ©pek: Morillas