Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

Aero Friedrichshafen 2007


Az idei kiadás felülmúlta várakozásainkat. A morózus gazdasági helyzet, a döglődő piac hipnózisában nem is mertem ilyen újdonságokkal spékelt, felvillanyozódott vásárra számítani.

A négynapos esemény péntekére ugrottunk ki, nagy elővigyázatosan négy keréken, pedig az európai léptékű anticiklon, a kimaradt tél után hirtelen jött kora nyár és a Schengen-övezet merevszárnyas, de akár motoros sárkányos látogatást is lehetővé tett volna. A pénteki nap előnye, hogy még meg lehet közelíteni a kiállított gépmadarakat, a kiállítók még nem unják túlzottan a sok buta kérdést és van szuflájuk válaszolni, a büfékben pedig nem kell fél órákig sorba állni. Hátránya, hogy egy munkanapon a látogatók életkora értelemszerűen hatvan év fölött van, ami megtévesztő a polgári és az UL repülés gyakorlóinak, hódolóinak és imádóinak az identitását illetően.
Két éve sem volt meglepő magyar szót hallani, az idén viszont már a kiállítók véleménye szerint is majdhogynem túlerőben voltunk. Olyannyira, hogy felötlött bennem: minek írni beszámolót, ha egyszer mindenki itt van?
Korszakalkotó újítást nem láttunk, de folyamatosnak és rendületlennek ítéltük meg a fejlődést, és egyértelmű, hogy több újdonság volt, mint két évvel ezelőtt. Ez jó jel.
A kiállítók több mint kilencven százalékban ugyanazok voltak, mint az előző, sőt: a négy évvel ezelőtti Aero alkalmával, portékáik is alig változtak, így még egyszer, harmadszor nem készítenénk leltárt, akit igazán érdekel, az a www.vampair.hu portálon megtalálja a részletes és kimerítő beszámolókat.
Csak az újdonságokra szánunk néhány szót, a teljesség igénye nélkül, és persze kellő szubjektivitással, abban a sorrendben, ahogy egy ordináré látogató felfedezhette őket a keleti kapu felől.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter

A szlovák Tomark Viper SD4-es full fémépítésű alsószárnyasa. CAD tervezés, gyártás CNC gépekkel, a műszerek és a navigáció LCD kijelzős. A presoviak első megjelenésüket nem aprózták el. Lásd:www.tomark.sk

A liechtensteini B.O.T. Aircraft SC07 Speed Cruisere kísértetiesen hasonlít a (csak katalógusokban látott) lengyel Bilsam Aviation Sky Cruiseréhez. Ez csak azért érdekes, mert a Bilsam évek óta nyomatja a marketinget minden létező fórumon, de mind ez idáig egyetlen kész és repülő termékükkel sem találkoztunk a valós világban. A duci kompozit dúcmentes felsőszárnyas utazógép nem tagadhatja, hogy a Flight Design CT-jéből ihletődött. Csak az szebb. www.bot-aircraft.com

Még egy olasz UL-nek sarkított minihelikopter. A Dragon 334-es az első igazán tágas egymás melletti elhelyezésű kétüléses. 914-es Rotax motorjával, 290 kg-os saját tömegével 180 km/h-s csúcssebességet ígér. www.df-helicopters.eu

A német gyártmányú Rotortec egyszemélyes autogirói a „felhőtáncos” fantázianevet kapták. A 65 lovas befecskendezős Hirth motornak és a pici sárkányszerkezetnek köszönhetően a repülési tartomány 25–180 km/h közötti, a tartós emelkedés 5 m/s feletti, a fogyasztás „csak” 13,5 l óránként.

Az ígéretes ULPower motor, a 912-es Rotax lehetséges alternatívája itt egy „gazdaságos” Hanumanba integrálva. A Masschi motorok mellett állítottak ki, bízzunk benne, hogy tudásukat és tapasztalatukat egyesítve sikerül legyőzniük a fejlesztés akadályait, és előbb-utóbb piacra dobják az olcsó és megbízható, ötven kg alatti össztömegű százlovas négyüteműt. www.ulpower.com

Chip Erwin saját fejlesztésű full alu alsószárnyasa, a Sport Cruiser. Amióta Amerikában is elkezdte forgalmazni, összeakadt a bajusza Chris Heintzcel, így már nem a Czaw gyártja a Zenair gépeket. Ez cseppet sem hozza zavarba Chipet, a 130 alkalmazott Kunovicében így is 120%-on ki van bélelve Mermaid kétéltű, Sparrot felsőszárnyas és Sport Cruiser utazógép megrendelésekkel. www.airplane.cz

Igazi úttörő az UL motorfejlesztésben: a Silent Hektik befecskendezést, digitális gyújtást, turbót, meg mindenféle teljesítménynövelő, optimalizáló kütyüt kínál a „hagyományos” motorokhoz. Az általuk tunningolt 800 cm3-es kéthengeres Sauer motor 125 lóerőt ad le, és kihajtással együtt csak 59 kg a saját tömege. www.silent-hektik.com

Az olasz Millenium Aircraft kompozit racere nem kispályás cucc. Utazósebessége 280 és 306 km/h között, maximális vízszintes sebessége 390 km/h. Kevesebb mint 10 m2-es szárnyával 62 km/h az átesési sebessége. A behúzható futós változat száraz tömege 286 kg. Vagy a csodák, vagy a politikusok világában. www.millenium-aircraft.com

A Fresh Breeze Paracarja túl van az első közúti teszteken és berepüléseken. Közúton 160, levegőben 90 km/h az utazója. Ideje lesz egy elegáns és áramvonalas karosszéria alá bújtatni a nyakatekert technikát. www.fresh-breeze.de

A Savage nem más, mint a Zlinaero által gyártott Piper Cub replika „bush plane” változata. A stand óriásképernyőjén pergő videó tanúbizonysága szerint a patakmeder, sőt a hegyi patak felszíne is megfelelő fel-le szálló placc a túlméretezett tundragumival szerelt farokfutós számára. www.zlinaero.com

A legfuturisztikusabb repcsi a placcon. Egyelőre csak életnagyságú makett, az Akoya a polivalencia és az esztétikum csúcsait ostromolja. Behúzható futós, két- sőt hároméltű, szárnya a törzs fölé elforgatható, hogy a yacht fedélzetén parkolhasson, mindez atollos, türkiz tengerpartos luxusvilágba álmodva. Szép is volna, mi, réteken elbolyongani stb. www.lisa-airplanes.com

A G1 szerényebb ambíciókkal elérhetőbb, és azonnali természetközeliséget és szabadságot biztosít. Amióta Serge Prudent, a legendás Paul Prudent öccse átvette a céget, a kivitelezés minősége sokkal jobb, amióta Michel Colomban besegít nekik, aerodinamikailag még kifinomultabb lett az egész repülőszerkezet. Az ívelőlapok és a csűrők kinematikája megváltozott, ezáltal kisebb teljesítmény is elég a 200 km/h körüli utazóhoz, kisebb szárnyfelület is elég a 40 km/h alatti minimális repülési sebességhez. www.g1aviation.com

Funkék FK9-esének farokfutós változata. Az FK12-es Sprinternél a magas utazósebesség érdekében ésszerű volt az orrfutó elhagyása, az „Utility” névre keresztelt Mark IV-es esetében inkább csak a hasznos tömeg növelése lehet a cél. www.fk-leightflugzeuge.de

A svájci Aceair Aeriks 200 minden, csak épp nem UL gép. 6,2 m2-es szárnyfelület, 400 kg-os saját tömeg, 650 kg-os teljes felszállótömeg. Hajtóműve egy 105 lóerős Wankel Diamond GIAE-110R. A kétszemélyes minivadászgép 287 km/h-s maximális sebességgel közlekedik, akár 1250 km távolságra is, háromezer méteres utazómagasságon. Minimális, illetve átesési sebességéről, repülési tulajdonságairól nem áll adat rendelkezésre.


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMotoros sárkány

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.16 másodperc