Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

10 sárkány


Áprilisban már közzétettük a Vol Moteur magazin tesztsorozatának első részét, 22 UL merevszárnyú bemutatásával. Itt a folytatás: 10 motoros sárkány.

CARBONE ONE

A teljes egészében karbonszálas kompozitanyagból épített trájkot a Nissantól átvett motorral szerelték fel, a jól megkonstruált szárny pedig lehetővé teszi ennek optimális kihasználását. A teszt során nagy sebességnél tapasztalt enyhe legyező instabilitást azóta nagyobb függőleges iránysíkokkal korrigálták. A gép általános jellemzőit és teljesítményét figyelembe véve nem is értjük, miért csak keveset látunk belőle… A következő körben tesztelni fogjuk a kényelmet és a rakodókapacitást, bár azért öszvérként nem akarjuk felmálházni.

FIDJI 912 MACH 14.9

A Rotax 912-est választva a Fidji erőforrásaként, a Cosmos meg tudta őrizni védjegyét, a kis üres tömeget, ami jelentős terhelési kapacitást biztosít. A La Mouette-féle Mach 14,9 szárnnyal a gép egészen kivételes felszállási és emelkedési teljesítményt produkál, repülési tulajdonságaiban pedig híven követi a dijoni gyártó hagyományos értékeit: egyszerű koncepció, könnyű irányíthatóság. Akárcsak a HKS motorral szerelt verzió esetében, a 912-es motorral is megmaradt a hátsó ülés igen spártainak mondható kényelme, ami azért is szembeszökő, mert a konkurensek ezen a téren jóval többet nyújtanak.

FIDJI HKS

A Cosmos gépei kis szerkezeti tömegét kihasználva csúcsmodelljét HKS 700 négyütemű motorral látta el. A Rotax 912-es motorizációval összehasonlítva, hiába „veszett el” 20 lóerő, a teljesítményt nem érheti kifogás. A fogyasztás drasztikusan csökkent, a repülési tulajdonságok tekintetében pedig a Fidji HKS a könnyebb, 582-es, kétütemű Rotaxszal szerelt verzióra hajaz. A közmondásosan könnyed orsózó mozgást garantáló La Mouette Mach 12.9 szárnnyal a gép összességében igen kellemes viselkedést produkál a levegőben. Nagy előnye, hogy akárhogy sietünk is, a jobb pedált teljesen kinyomva és a trapézt hasra húzva sem lépjük túl a 12 l/h fogyasztást. Gyenge pontjaként említhető, hogy a burkolt trájkokhoz képest a szélvédettségre nem igazán fordítottak figyelmet, és hogy a hátsó ülés itt is meglehetősen „fapadosra” sikeredett.

FUN 450 HKS

Megalkotásakor az egyszerűség és a takarékosság volt az Air Création két jelszava. A szimpla felületű Fun 18 szárnyat sikerült úgy modernizálniuk, hogy viselkedése gyakorlatilag a terheléstől független legyen. A négyütemű HKS 700 motornak köszönhetően a fogyasztás még két személlyel is bőven 10 l/h alatt marad. Manapság ez egy igen nyomós érv lehet annak, aki sokat repül. A trájk már bizonyított. Mérsékelt, 80 km/h körüli utazósebessége lehetővé teszi a burkolat mellőzését, ezzel javítva a kilátást. Repülési viselkedése nagyon jó, különösen az orsózási stabilitása és tökéletesen a tengelyen való visszatérése, amely a márka arculatához tartozik.

QUIK GT 450

A világon a leggyorsabb, 10 m2-es szárnyfelületű kétülésese nyomán alkotta meg a P&M immár egy éve a Quik 450 GT-t. A fő változás a nagyobb felületű és karcsúbb szárny. A kisebb szárnyhoz képest valamivel csökkent ugyan a csúcssebesség és az orsóban való irányíthatóság, a jobb aerodinamikai együttható azonban lehetővé teszi a repüléshez szükséges teljesítmény csökkentését. A nagyobb felület a Quik 409 kilójával szemben 450-re növelte a maximális felszállótömeget. Amint azt a P&M-nél megszokhattuk, a kivitelezés most is tökéletes. A gép repülési viselkedését sem érheti szó. A szárnyvégeken elhelyezett függőleges iránysíkok növelik az úttartási stabilitást, és az aerodinamikai teljesítményt is javítják. A motor teljes gázon való beindításának megakadályozására szolgáló biztonsági rendszert pedig csak üdvözlendőnek tekinthetjük, reméljük, elterjed.

SWING

Ez a gép gyakorlatilag semmit sem változott a 80-as évek óta, mégis teljesen modernnek mondható, alacsonyra épített „karosszériája” pedig újra divatba jött. A gondosan kidolgozott konstrukció hosszú élettartamot garantál, a különálló ülések pedig megfelelő kényelmet biztosítanak. A La Mouette-től származó szárny a könnyed orsózás szinonimája, a nagy sebességnél fellépő legyező instabilitást a 2006 nyarán végzett tesztünk óta már kiküszöbölték a hátsó kerekek burkolatára szerelt iránysíkokkal.

TANARG 912

A 2005 elején megjelent Tanarg alapjaiban változtatta meg a motoros sárkányokról alkotott elképzeléseket. A trájk hosszas, átgondolt fejlesztésének köszönhetően a konstruktőr Air Création és konkurensei által addig kidolgozott minden technikai vívmánnyal dicsekedhet. Az alacsony építésű trájk figyelemre méltó gurulási stabilitása és szilárdsága már sok, túlzottan lelkes vagy magabiztos pilótát óvott meg a heveskedés esetleges következményeitől. Különlegesen kényelmes, széles beállítási skálával: az első és hátsó oldalkormánypedálok és az első ülés is állítható. Az iXess 15 szárnynyal és 912-es Rotaxszal szerelve tökéletes utazógép hosszabb távolságokra is, ha a legénység rendesen felöltözik. Repülés közbeni viselkedése tökéletes, az időnként felrótt orsóban való keménységét bőségesen kompenzálja a turbulens viszonyoknak való jó ellenálló képessége: ízlések és pofonok kérdése.

TANARG 582

A Tanarg 912 Rotax 582 motorral szerelt verziója. Könnyebb, olcsóbb, az egyetlen, amit negatívumként felróhatunk, az a kétütemű motorból eredő nagyobb fogyasztás. A kisebb teljesítményből eredően a sebessége és az emelkedése is gyengébb, mint a 912-esé, de így is bőven megfelel mindenfajta repülési feltételek között. Ezenkívül a „nagy testvér” minden előnyével rendelkezik, kisebb tömegének köszönhetően viselkedése némileg kellemesebb is.

XT 912 STREAK 3

A gyalogsárkányos pilóták mind ismerik ezt az ausztrál gyártót, aki jó kiállású termékskálával rendelkezik nem motoros sárkányokból is. A trájk hagyományos konstrukciójú, szegecselt dúralumínium csövekből áll, a motort és az üléseket viszont egy hegesztett egység tartja, így a hátsó oszlop ezektől független. A szárny felszerelésekor nem kell megemelni a motort, amelynek súlyát ráadásul egy emelőhenger kompenzálja. Az egy részből álló ülések kényelmesek, az elülső oldalkormánypedálok állíthatók a villa alsó csövön való odébb helyezésével. A Streak 3 teljesítményszárnyon látszik a konstruktőr hajlékony szárnyak terén szerzett tapasztalata. A gép általános viselkedése nagyon jó, különösen az orsózó és legyezőmozgás összehangolását kell kiemelni.

XT 582 CRUZE

Ugyanaz a trájk, mint az XT 912 esetében, csak kétütemű Rotax 582 motorral és nagyobb felületű szárnnyal, tehát némileg nyugodtabb gép. Hosszdőlésből semleges állásba való visszatérése még határozottabb, a kevésbé tapasztalt pilóták számára is tökéletesen alkalmas. Egyebekben viselkedése nagyon hasonló az XT 912 Streakéhez, bár érződik a kicsivel nagyobb élénkség, ami a négyütemű 912 motorról kétüteműre váltáskor általánosan tapasztalható. Meg kell jegyeznünk, hogy tesztsorozatunkban ez az egyetlen gép, mely különálló kenési rendszerrel rendelkezik. Így nem kell a keverék elkészítésével bajlódni, ami igencsak leegyszerűsíti az életet például terepen való repülés során.



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.11 másodperc