Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Hullámok hátán, szelek szárnyán


Vereb György egyike volt annak a néhány pilótának, akik a 90-es évek elején megszerezték az úszótalpas- jogosítást. A gépet - Racer trájk Rotax 532- essel szerelve, CXM szárnnyal - Vég Pál tesztelte, késõbb Szalay György végzett kísérleti üzemet. Amúgy az úszótalppal repülõk ismereteik nagy részét "önképzõköri" jelleggel szerezték, azaz megosztották egymással a tapasztalatokat. Vereb Györgynek több mint 1000 felszállása van hidroplánnal - ezeket részben Olaszországban és Görögországban, részben Adábszalókon "követte el".

- A lehetõségek behatároltabbak úszótalppal, mint kerékkel: a szél és a légköri viszonyok mellett a víz is "beleszól" a repülésbe - mondja. - Felszállásnál - mint ismeretes - a szárnnyal széllel szembe kell fordulni, az úszótalap viszont a hullámra akar fordulni - a két irány pedig nem feltétlenül egyezik meg. Az erõs szél értelemszerûen tovább bonyolítja a helyzetet.
Felszállásnál elõször mindig kis gázt adtam, hogy a talp "felússzon" a víz felszínére. Mikor ez megtörtént, visszahúztam a kormányrudat - így a szárny nagyjából vízszintes helyzetbe került, azaz a lehetõ legkisebb volt az ellenállása. Amikor a repülõ már siklott a vízen, csak tolni kellett elõre a kormányrudat. Leszállásnál körülbelül a fél méterrel a víz fölött nagyon óvatosan kezdtem elvenni a gázt - ellenkezõ esetben valószínûleg nagyot csattantam volna. Az úszótalpon jelentõs felhajtóerõ termelõdik, a durvább kormánymozdulatokat el kell felejteni. Maga az úszótalp egyébként 72 kilogramm, olyan, mintha három személlyel repülnél. A gép legfeljebb 65-70 km/órára gyorsul a levegõben.
Úszótalpas sárkánnyal addig lehet biztonságosan fel- és leszállni, míg a fehér hullámok meg nem jelennek. Tudni kell idõben abbahagyni - ez egyébként minden repülésre igaz. Abádszalókon a következõképpen jártam: zivatar volt kialakulóban, a víz azonban tükörsima volt. Két utasom várt még a sorára. Miután az elsõvel felszálltam, fodrozódni kezdett a víz, gyorsan le is szálltam. Az utast természetesen figyelmeztettem, hogy kösse ki magát, a saját övemrõl azonban megfeledkeztem. Már a vízen volt a gép, amikor 27-28-as erõsségû szél kapott el. A sárkány felborult, én a víz alá kerülve kicsúsztam az ülésbõl, az öv pedig úgy megfeszült, hogy nem tudtam kikapcsolni. Már fuldokoltam, mikor - ma sem tudom, milyen sugallatra - visszaküzdöttem magam az ülésbe, és végre megszabadulhattam tõle. Nem emlékszem, hogy jutottam a víz felszínére.
Technikai szempontból nem bonyolultabb a tengeren repülni, de az idõjárásra még nagyobb gondot kell fordítani. Tévedés például az, hogy a tengeren nincs termik, leáramlás - meglepõ, de elõfordul. Volt, hogy már le akartam tenni a gépet, amikor hirtelen megemelkedett alattam a víz. Nem tudni, honnan érkezett az a nagy hullám. Nyilván nem egy hajó keltette, hiszen akkor további hullámok követték volna.
Az úszótalp nemcsak a reptechnikára van hatással, egyéb vonatkozásban is okozhat meglepetést. Görögországban történt, hogy a gép a felszállások után rendszeresen oldalra húzott, majd "magától" visszaállt normál repülésbe. Kiderült, hogy megrepedt az úszótalp, ezért víz került bele, amit a levegõben persze kifújt belõle a szél. Eltartott egy ideig, mire megtaláltuk a probléma okát... Persze a só is "eszi" az alkatrészeket. Görögországba egy egész karton szilikont vittem magammal, és minden reggel lefújtam a repülõt.
Jelenleg nem üzemelt úszótalpas motoros sárkány az országban. Annak idején viszonylag egyszerûen ment az engedélyeztetés, már csak azért is, mert sohasem volt velünk probléma. Ma már nem elég a pilótajogosítás és az úszótalpas-kiképzés, kishajóvezetõi engedély is kell. Utóbbinak egyébként nincs túl sok értelme: a vízen eleve ki kell jelölni a "repteret", a sárkány tehát nem megy a hajók közé; ha pedig mégis menne, mi szükség a placcra.
mk



 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   


children's toys (Score: 1)
par paulpaaterson le 21 jnius 2006 à 22:28:11 UTC
(Profil Utilisateur | Envoyer un message)
play backgammon online free [whoplaybackgammononlinefreean.blogspot.com] - play backgammon online free bill consolidation loans [anbillconsolidationloansa.blogspot.com] - bill consolidation loans adipex [withadipexthis.blogspot.com] - adipex forex day trading [anforexdaytradingto.blogspot.com] - forex day trading autos [whatautosfor.blogspot.com] - autos how to trade forex [whenhowtotradeforexcom.blogspot.com] - how to trade forex backgammon [orbackgammonen.blogspot.com] - backgammon backgammon game internet [bybackgammongameinternetit.blogspot.com] - backgammon game internet adult game online poker strip [theadultgameonlinepokerstripwas.blogspot.com] - adult game online poker strip casino hotel rio [withcasinohotelriowith.blogspot.com] - casino hotel rio loans california [undloanscaliforniahow.blogspot.com] - loans california ringtones for motorola v60 [wwwringtonesformotorolav60of.blogspot.com] - ringtones for motorola v60 buy propecia [thatbuypropeciaan.blogspot.com] - buy propecia www forex [towwwforexfor.blogspot.com] - www forex casino jersey new tropicana [itcasinojerseynewtropicanato.blogspot.com] - casino jersey new tropicana bonus casino gratuit [whenbonuscasinogratuitwith.blogspot.com] - bonus casino gratuit residential loans [comresidentialloansfor.blogspot.com] - residential loans loans in uk [ofloansinukin.blogspot.com] - loans in uk casino minnesota run state [encasinominnesotarunstatede.blogspot.com] - casino minnesota run state bizlee poker chips wholesale [wherebizleepokerchipswholesalethis.blogspot.com] - bizlee poker chips wholesale title loans [wastitleloansthe.blogspot.com] - title loans auto loan [whereautoloanwww.blogspot.com] - auto loan msn game backgammon [anmsngamebackgammonas.blogspot.com] - msn game backgammon buy flexeril [bebuyflexerilwhat.blogspot.com] - buy flexerilchildren's toys - children's toys You mentioned your name as if I should recognize it, but beyond the obvious facts that you are a bachelor, a solicitor, a freemason, and an asthmatic, I know nothing whatever about you. -- Sherlock Holmes, "The Norwood Builder"



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
_PAGEGENERATION 0.06 _SECONDS