Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Dudek Synthesis Teszt


Mindig bajban vagyok, ha jó kezû kezdõ PPG pilóta azt a kérdést teszi fel nekem, hogy NemoMoto, vagy inkább Reaction ernyõre költse a pénzét. A tehetséges és gyorsan fejlõdõ hátimotoros viszonylag hamar meg fogja unni a Nemót, ha eljön a túrák és a szeles idõben is vállalt repülések ideje, bánni fogja, hogy nem rögtön Reactionba fektetett. A Reaction viszont nem szereti a hozzávetõlegességet, bizonyos helyzetekben precizitást, jó döntést és határozott kivitelezést igényel. És bár nagyon jól le lehet lassítani, kitûnõen viselkedik elfékezve is, de alapértelmezésben gyors. Nem biztos, hogy rutintalan pilóta le tudja lassítani a maga tempójára, vagy fel tud gyorsulni hozzá.

Ezt Piotr Dudek is tudhatta, mert régóta dolgozott egy olyan ernyõn, amelyik ötvözné a Nemo legendásan „butabarát” starttulajdonságait, az elsõ repülési órák során szükséges toleranciáját és a Reaction menetteljesítményét, nagy sebességen jelentkezõ stabilitását, aktív-passzív biztonságát. Bár még csak egyszer repültem vele, ráadásul a 29 m2-es Synthesisszel, állíthatom: ez sikerült. Ezt annak ellenére merem állítani, hogy nekem 85 kg-os vágósúlyom, 115–135 kg-os max. felszállótömegem mellett inkább a 25 m2-es ernyõk jönnek be. Nem szeretem, amikor lötyög fölöttem a rongy, az úgynevezett „puha pöcs” érzést. A Synthesis azonban még így is hozta az elvárt tulajdonságokat és teljesítményt.
Hogy sikerült ezt megoldani?
Van benne valami mindegyik Dudek ernyõbõl.
Formája nagyon kecses. Szemben a Nemóval, a szárnyvég elliptikus, hegyes, enyhén hátranyilazott. Természetesen TST-vel szerelik. A belépõélek a megszokottnál keményebb Mylarral erõsítettek, akárcsak a Plasmán. A kritikus pontokon zárt cellák teszik a profilt merevvé.
Ennél az ernyõnél fogalmazódik meg Dudekéknél a „CSG” (Canopy Shape Guard = ernyõforma-megõrzés) elve. Ennek lényege az, hogy konstrukciójából adódóan az ernyõ minden repülési helyzetben maximálisan megõrzi tervezett formáját, repülés közben önmagát stabilizálja, kizárja az egyes ernyõknél jelentkezõ harmonikaszerû mozgást, a terheléspontok megerõsítésének köszönhetõen pedig strapabíróbb, hosszabb életû.

A CSG a következõ technikai megoldásokból áll össze:

• VS (V alakú megerõsítések). Átlósan, mindkét oldalon megerõsítik a zsinórzatot (a legtöbb szárnyon csak egyoldali megerõsítést alkalmaznak). Méretük és alakjuk biztosítja a felsõ vitorla kisimulását, az aerodinamikai profil precíz kialakulását a teljes fesztávolságon, a jobb súlyeloszlást és a lehetõség szerinti minél kevesebb felfüggesztési pontot, lamináris levegõáramlást eredményezve.
• RSS (Reinforcing Strap System – megerõsítõ hevederrendszer). Független megerõsítéshálózat az alsó vitorlán, amely erõsebbé és merevebbé teszi a teljes kupolát.
• OCD (Optimized Crossports Design – optimalizált átömlõnyílás-tervezés). A cellák közötti nyílások alakját nagy gonddal tervezték, optimálisan megválasztva a bordázatban való elhelyezkedésüket, így biztosítva a kupolában a hatékony nyomáseloszlást, illetve a gyors feltöltõdést.
• CCS (Closed Cell Structure – zárt cellastruktúra). A legfontosabb helyeken számos zárt cella található. A CCS célja, hogy megakadályozza a levegõ visszaáramlását a cellákból, s ezáltal könnyebbé tegye azok újbóli feltöltõdését, illetve a kupola stabilizálódását összeomlás esetén.

A Canopy Shape Guard (az ernyõforma-megõrzés elve) a teljes fesztávon merevebbé, feszesebbé teszi a szárnyat, gyakorlatilag kizárva a kupola bármely oldali „megrogyását”.

Egyetlen negatívuma a súlytöbblet (kb. 1 kg), valamint az anyag- és munkaigény növekedése, ami természetesen kihat a teljes gyártási költségre. Mindezért cserébe kompromisszumok nélküli terméket kapunk, a legjobb teljesítménnyel és minõséggel, amely mindenekfelett hosszú ideig képes megtartani a tervezett paramétereket.
A trimmheveder jóval hosszabb, mint bármelyik másik Dudek ernyõn, ennek köszönhetõ a széles trimm-sebességtartomány: 37–49 km/h. Lábgyorsítóval 60 km/h feletti sebességet ígér a gyártó, ez abszolút hihetõ.
Természetesen ki lehet próbálni, ehhez elég jelentkezni a ppg@vampair.hu e-mail címen vagy a 06 30 93 22 937 telefonszámon. Megjegyzés: A Synthesis Cabrióval, a trájkos repülésre készített változattal két lengyel pilóta rekordot állított fel: átrepülték a Balti-tengert, Svédországban szálltak le több mint 200 km megtétele után.

Szöveg: Szabó György
Fotók: Koszta Péter
Méret25272931
Cellák száma50505050
Szárnyfelület (m2)25,0027,0029,0031,00
Kivetített szárnyfelület (m2)21,4623,1724,8926,61
Fesztáv (m)11,2911,7312,1612,57
Kivetített fesztáv (m)9,019,369,7010,03
OldalviszonyI5,10
Kivetített oldalviszonyI3,78
Sülyedés (m/s)Imin. = 1,2; trim= 1,4–2,2; max. = 3,5
Sebesség (km/h)Imin. = 23; trim = 37–49; max. = 61
Max. húrhossz (cm)273,91284,65295,00305,00
Min. húrhossz (cm)60,3562,7265,0067,20
Ernyõ-pilóta távolság (cm)724,23752,62780,00806,44
Felszállótömeg (kg)70–9080–10595–120110–135
ZsinórzatITechnóra
1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3
AnyagISkyTex Evolution 45 g/m2
SkyTex Classic 40 g/m2
SkyTex Hard 40 g/m2
SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.06 msodperc