Az immár 27. kiadását megĂ©rt blois-i kiállĂtás folyamatosan, biztosan növekvõ látogatottsága bizonyĂtja, ez a rendezvĂ©ny minden kĂ©tsĂ©get kizárĂłan mĂ©g mindig Ă©l Ă©s virul. RĂ©g elmĂşltak már azok az idõk, amikor az elsõ, gyalogsárkányos pilĂłták rĂ©szvĂ©telĂ©vel tartott összejövetelen a magasba emelkedĂ©s egyetlen eszköze a csörlõ volt. A több mint 100 kiállĂtĂłval az ultrakönnyĂ» repĂĽlĂ©s minden terĂĽletĂ©t lefedõ találkozĂł kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl a legnagyobb ilyen rendezvĂ©nnyĂ© nõtte ki magát EurĂłpában, sõt talán a világon is, ha figyelembe vesszĂĽk az USA-beli testvĂ©rmozgalom öszszeomlását a Light Sport Aircraft- szabályozás megjelenĂ©se Ăłta.
Nemcsak a kiállĂtĂłk jelentek meg nagy számban, de a közönsĂ©g is. A szervezõk nyilvántartása szerint több mint 550 ultrakönnyĂ» gĂ©p Ă©rkezett látogatĂłba a 200 feletti számĂş kiállĂtotthoz, s ehhez mĂ©g hozzá kell tennĂĽnk a több mint 120 motoros ernyõt Ă©s majdnem 150 polgári kisgĂ©pet is. Ha azokat is figyelembe veszszĂĽk, akik szándĂ©kosan vagy hanyagságbĂłl nem ellenõrzött mĂłdon landoltak a helyszĂnen, tĂşlzás nĂ©lkĂĽl állĂthatĂł, hogy bizonyára megvolt az 1000 lĂ©gi jármû. Ami a nagyrĂ©szt szakĂ©rtõi, „bennfentes” törzsközönsĂ©get illeti, 7000 fizetõ látogatĂł jött el a kĂ©t nap alatt.Az idõjárás idĂ©n igazán elkĂ©nyeztette a rĂ©sztvevõket. Egy hĂ©ttel az esemĂ©ny elõtt mĂ©g tĂłcsák leptĂ©k a pályát Ă©s a kiállĂtĂłi terĂĽletet, ám pĂ©ntek dĂ©lutánra felszáradt a terep, Ă©s szĂ©p zöld fû fogadta az elsõ földet Ă©rõ gĂ©peket. EgĂ©sz hĂ©tvĂ©gĂ©n kitartott az enyhe szellõ, a kellemesen mĂ©rsĂ©kelt hõmĂ©rsĂ©klet Ă©s a nagyszerĂ» fĂ©nyviszonyok.
IdĂ©n az Ă©tkeztetĂ©st egy, a Tour de France alkalmábĂłl felfedezett vállalkozĂł biztosĂtotta, sikeresen. Már csak az eddigi gyakorlat kialakĂtotta berögzõdĂ©seket kell majd megváltoztatnia, ha nyeresĂ©gessĂ© akarja tenni a tevĂ©kenysĂ©gĂ©t. Szokás szerint ugyanis szombat este szinte az összes kiállĂtĂł eszem-iszomra hĂvja vendĂ©geit a saját standján, Ăgy aztán a szemfĂĽles potyázĂłk minden vidĂ©k gasztronĂłmiai specialitásait megkĂłstolhatják.
Ami a lĂ©gi forgalom irányĂtását illeti, Blois pĂ©ldakĂ©nt szolgálhat a rádiĂłzáshoz foggal-körömmel ragaszkodĂłk számára. Én a magam rĂ©szĂ©rõl itt nagyobb biztonságban Ă©rzem magam, mint egyes Párizs környĂ©ki reptereken, ahol a kötelezõ rádiĂłforgalmazás a fõ veszĂ©lyeztetõ tĂ©nyezõ, de hagyjuk... A tĂ©mára visszatĂ©rve, a szervezĂ©s egyetlen gyenge pontja a motoros ernyõs repĂĽlĂ©s volt. A hátimotoros pilĂłtáknak fenntartott zĂłna elmĂ©letileg lehetõvĂ© tette volna, hogy kellõkĂ©ppen kihasználják a kĂĽlönösen repĂĽlĂ©sre csábĂtĂł idõjárást. Ugyanakkor a forgalom gyorsĂtása Ă©rdekĂ©ben a 20-as pályárĂłl felszállĂł „klasszikus” gĂ©posztályoknak fenntartott idõsávokban tilos volt repĂĽlniĂĽk. Ez a jĂł szándĂ©kĂş elõvigyázatosság sajnálatos mĂłdon igencsak korlátozta az ernyõsök szabadságát, ami annál inkább fájdalmasan Ă©rintette õket, mivel a kivĂ©telesen ideális körĂĽlmĂ©nyeknek köszönhetõen akár három napig folyamatosan repĂĽlhettek volna! A szervezõkben sajnos tĂşl kĂ©sõn tudatosult a mellĂ©fogás, változtatni már nem volt mĂłd, csak remĂ©nykedhetĂĽnk, hogy jövõre kiköszörĂĽlik a csorbát, Ă©s az idõjárás legalább ennyire kegyes lesz.
TermĂ©szetesen nem számolhatunk be rĂ©szletesen a kiállĂtás minden momentumárĂłl, a csĂşcspont azonban minden bizonnyal az olasz „Pioneer Team” bemutatĂłja volt, akik nĂ©gy csodásan feldĂszĂtett Ă©s fĂĽstöt eregetõ Pioneer 300 Hawk kötelĂ©krepĂĽlĂ©sĂ©vel szĂnesĂtettĂ©k Blois egĂ©t.
Bár a bemutatott figurák közt jĂłcskán volt Franciaországban tiltottnak minõsĂĽlõ is, a demonstráciĂł elkápráztatta a közönsĂ©get. Mindenesetre ĂĽdĂtõ változatosságot jelentett a „standard” bemutatĂłkhoz kĂ©pest, amelyek esetĂ©n a gyártĂłk Ă©s szervezõk kezĂ©t (fantáziáját) sajnos megköti az egyre szõrszálhasogatĂłbb Ă©s szigorĂşbb hatĂłság jelenlĂ©te.
Köszönet tehát olasz barátainknak ezĂ©rt a remek mutatványĂ©rt, amellyel azt is bebizonyĂtották, hogy a blois-i rendezvĂ©ny vonzereje mĂ©g tovább is növelhetõ.
Jöjjenek az idei szalon számunkra legĂ©rdekesebb Ăşjdonságai – kĂ©pekben.
Szöveg: Philippe Tisserant, Vol Moteur
FordĂtotta: Kádár Andrea
FordĂtotta: Kádár Andrea
A tavalyi Blois után valahogy nem volt kedvünk az idén is kimenni.
Elnézést...
Philippe Tisserant Ă©s a Vol Moteur jĂłvoltábĂłl azĂ©rt csak van itt egy kis ĂzelĂtõ, mĂ©g ha nem is feltĂ©tlenĂĽl objektĂv. Az elõzõ Ă©vek Blois-ba zarándoklásait lásd itt:
2003
2004
2005
2006
A dĂ©l-afrikai Rainbow Aircraft által gyártott Cheetah gĂ©peket a belga Travair importálja EurĂłpába. A fejlesztĂ©sek során a Skyrangerrel valĂł rokonság jelei egyre halványulnak. | A Hirth motorokat nagyon aktĂvan kĂ©pviselõ Air Green mutatta be ezt az eredeti prototĂpust. A meghajlĂtott acĂ©lcsöveket vĂ©dõgázas hegesztĂ©ssel rögzĂtik. CsomagtartĂłkĂ©nt zsák jár hozzá. | |
Az ukrán K 10 „Swift” elsõ fellĂ©pĂ©se Franciaországban. ForgalmazĂłja az Aerogallia Valenciennes-ben. FĂ©mszárny, csõvázas sárkányszerkezet, kompozitburkolat. JĂłl kitalált konstrukciĂł, Ă©s fõkĂ©nt, behajthatĂł szárnyak! |
A DTA is áttér a HKS 700-ra ezzel a tiszta fekete, könnyû Combóval. | Az Air Création kihozta a Tanarg ultracsendes, Rotax 912 S motorral szerelt változatát, az új, 13 m2-es iXess szárnnyal. |
Íme a Fly Products Eco 2 kétüléses (?) trájkja | Természetesen a Luciole is megjelent, a tesztelés folyamatban. A tervdokumentáció elkészülését 2008-ra várhatjuk, de inkább az év vége felé... türelem! |
A Girabet II ideális oktatógép lehet vonzó árának és az oktatásra különösen alkalmas, egymás mellett elhelyezett üléseinek köszönhetõen. | Chip Erwin, a Czech Airworks feje, aki eddig Zenair CH 701 és 601-eseket gyártott, bemutatja az USA-ban regisztrált Sportcruiser LSA-t. Ha életbe lép az 1000 kg alatti repülõgépekre vonatkozó új európai szabályozás, hamarosan Franciaországban is találkozhatunk vele. |
A Tecnam importõre, az Air Import 01 kibõvĂtette vevõkörĂ©t a kisgĂ©pes klubokkal, miĂłta kĂ©tĂĽlĂ©seseinek VLA certifikált változatait is forgalomba hozta. A kĂ©pen a P 2002 Sierra ultrakönnyĂ» verziĂłja. | Az APAME villanymotoros sárkánya a megjelenĂ©sĂ©t tekintve mĂ©g inkább fĂ©lkĂ©sznek tĂ»nik. Mindenesetre 20 percet repĂĽlt Li-Poly akkumulátorokkal Ă©s 15 lĂłerõs motorral. |