HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

COMBO FC 582


A tavaly Blois-ban bemutatott √ļj, burkolt Combo a gy√°rt√≥ DTA azon sz√°nd√©k√°t t√ľkr√∂zi, hogy az apr√≥ r√©szletekig men√Ķen √ļjragondolt √©s t√∂k√©letesen kivitelezett g√©pet aj√°nlhasson a nagyk√∂z√∂ns√©gnek. Ezt a c√©lkit√Ľz√©st sikeresen val√≥s√≠tott√°k meg az √ļj burkolattal, amely az el√Ķz√Ķ verzi√≥khoz k√©pest mind teljes√≠tm√©nyben, mind a k√©nyelem szempontj√°b√≥l jelent√Ķs el√Ķrel√©p√©st hozott.

A tr√°jk szerkezete a klasszikus Comb√≥√©. A v√°zat a zicralb√≥l k√©sz√ľlt h√°ts√≥ fut√≥sz√°rak kiv√©tel√©vel 25CD4S min√Ķs√©g√Ľ repipari ac√©lb√≥l gy√°rtott√°k, mely az el√Ķz√Ķ modellekn√©l haszn√°lt inox√©n√°l 45%-kal kedvez√Ķbb rugalmas ellen√°ll√°sa r√©v√©n lehet√Ķv√© tette a t√∂meg cs√∂kkent√©s√©t. Az √°ltalunk tesztelt verzi√≥ Cantilever t√≠pus√ļ, orrcs√Ķ n√©lk√ľli sz√°rnytart√≥s. Lehet rendelni hagyom√°nyos, orrcs√∂ves v√°ltozatot is, az olcs√≥bb, de nem biztos√≠t t√∂k√©letes panoramikus l√°t√°st. A nagy √ļjdons√°g a teljes eg√©sz√©ben kompozitburkolat, melynek kifejleszt√©se sor√°n k√©t, nem egy√©rtelm√Ľen kompatibilis krit√©riumot, az aerodinamikait √©s az eszt√©tikait kellett √∂sszehangolni. A tervez√Ķk r√°ad√°sul k√©t- vagy n√©gy√ľtem√Ľ Rotaxnak is egyar√°nt biztos√≠tottak helyet a motorh√°ztet√Ķ alatt. A vinil√©szter-√ľvegsz√°l kompozitb√≥l k√©sz√ľlt √©s karbonsz√°las meger√Ķs√≠t√©ssel ell√°tott h√©jszerkezet √©s minden hozz√° tartoz√≥ elem r√©tegz√©se l√°that√≥an nagy gonddal elv√©gzett, min√Ķs√©gi munka.
A DTA √ļj, v√°ltoztathat√≥ terhel√©seloszt√°st biztos√≠t√≥, „Speed System” (SS) trimmrendszer√©nek k√∂sz√∂nhet√Ķen k√∂nynyed√©n 25 km/h pluszsebess√©g nyerhet√Ķ a sz√°rny felf√ľggeszt√©si pontj√°nak el√Ķre-h√°tra v√°ndoroltat√°s√°val. A tesztel√©skor az Ellipse gy√°rtotta Dynamic 15/430 sz√°rnyat haszn√°ltuk, mely 13,60 m2 fel√ľlet√©vel √©s maxim√°lisan 430 kg terhelhet√Ķs√©g√©vel 208 kg hasznos s√ļlyt enged az √ļj Combo FC sz√°m√°ra.
A tr√°jk eszt√©tikai szempontb√≥l is kellemes meglepet√©s. A motor √©s minden perif√©ri√°ja a szerel√Ķny√≠l√°sokkal √©s szell√Ķz√Ķr√©sekkel ell√°tott h√°ts√≥ burkolat alatt rejt√Ķzik. A h√Ľt√Ķ leveg√Ķell√°t√°s√°nak megold√°sa sok id√Ķt vett ig√©nybe, de v√©g√ľl siker√ľlt el√©rni a megfelel√Ķ motorh√Ķm√©r-s√©klet biztos√≠t√°s√°t b√°rmilyen k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt.
A rendk√≠v√ľl k√©nyelmes, k√ľl√∂n √ľl√©sek karbon-√ľvegsz√°l kompozitanyagb√≥l k√©sz√ľltek, igen eleg√°ns, r√©szben b√Ķrbe-vonattal. A pil√≥ta√ľl√©s el√Ķred√∂nt√©s√©vel a meglehet√Ķsen magasan elhelyezett utas√ľl√©s is k√©nyelmesen foglalhat√≥ el. Az √ļj m√Ľszerfal 8 db 58 mm √°tm√©r√Ķj√Ľ m√Ľszernek √©s a r√°di√≥nak is biztos√≠t helyet, a felszerelts√©g term√©szetesen opcion√°lisan v√°laszthat√≥.
A be√ľl√©shez el√Ķsz√∂r el√Ķre kell tolni az √ľl√©shez nyom√≥d√≥ trap√©zt, mert a sz√°rny statikusan orrneh√©z. Er√Ķs sz√©lben ez ink√°bb el√Ķny√∂s tulajdons√°g. Az sem elhanyagolhat√≥ r√©szlet, hogy az els√Ķ √ľl√©s sz√©le √ľtk√∂z√Ķ√ľl szolg√°l a trap√©znak, ami sokkal kellemesebb megold√°s, mint a pil√≥ta mellkasa vagy hasa a legt√∂bb g√©p eset√©ben.
Az 582-es a megszokott m√≥don indul, ha csak kicsit is kih√Ľlt a motor, r√° kell h√ļzni a sz√≠vat√≥t, de azonnal vissza is venni, ha a r√°zk√≥d√°st el akarjuk ker√ľlni. A gurul√°s kellemes, nagyon prec√≠z, b√°r t√ļls√°gosan k√∂nnyed orrker√©kvez√©rl√©ssel. Az orrfut√≥ f√©kje is elegend√Ķnek bizonyul, mindazon√°ltal a h√°rom f√©kkel szerelt verzi√≥ is rendelhet√Ķ.
A 35 km/√≥r√°s, l√∂k√©ses √©szaki sz√©lben a felsz√°ll√°s 5 m√°sodperc m√Ľve. Az emelked√©s term√©szetesen meredek, a vario t√∂bb mint 5 m√©ter/szekundumot mutat. Az er√Ķsen turbulens helyi l√©gt√©rt√Ķl elt√°volodva 3000 l√°b k√∂rny√©k√©n nyugalmasabb z√≥n√°ba √©rek a m√©r√©sek elv√©gz√©s√©hez.
Ami az elsõ √ľl√©s k√©nyelm√©t illeti, a sz√©lv√©d√Ķ igen hat√©konynak bizonyul, √©s l√°that√≥an nem zavarja a l√©g√°raml√°st. Az utasnak m√°r kicsit kellemetlenebb a dolga, mivel j√≥val magasabban √ľl a pil√≥t√°n√°l. Ez az elhelyez√©s ugyanakkor nagy el√Ķnyt jelenthet az oktat√≥knak, akik ily m√≥don jobban l√°tnak el√Ķre, √©s a trap√©zt is k√∂nynyebben el√©rhetik.
Elengedett trap√©zzal a Combo FC 82 km/h mûszer szerinti sebess√©gen √°llapodik meg. Nemcsak hosszd√Ķl√©sben, hanem ors√≥ban is stabilnak bizonyul, ami ritka tulajdons√°g, mivel a konstruktõr√∂k t√∂bbs√©ge ezen a tengelyen ink√°bb meghagy egy kis instabilit√°st, hogy a fordul√≥ba vitel k√∂nnyebb legyen.
Ami az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©get illeti, a g√©p hozza a szok√°sosan m√©rt √©rt√©keket. Az ellent√©tes legyez√Ķnyomat√©k mark√°ns, a menetir√°ny√ļ stabilit√°s pozit√≠v, a fordul√≥ba, emelked√©sbe-s√ľllyed√©sbe vitel energiaig√©nye progressz√≠v. A brut√°lis fordul√≥v√°lt√°sokat a Combo sem szereti, de j√≥ legyez√Ķstabilit√°sa seg√≠ts√©g√©vel elboldogul vel√ľk. A tr√°jk h√Ľs√©gesen k√∂veti a sz√°rnyat a ker√©kburkolaton elhelyezett nagy f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠koknak √©s a viszonylag kicsi, kev√©s aerodinamikai hat√°st gener√°l√≥ orr-r√©szhez t√°rsul√≥, jelent√Ķs h√°ts√≥ oldalfel√ľletnek k√∂sz√∂nhet√Ķen.
B√≥lint√°sban n√©mi neh√©zs√©get okozott a Speed System be√°ll√≠t√°sa. Elfelejtettem, hogy itt csak k√©t √°ll√°s l√©tezik, els√Ķ vagy h√°ts√≥, b√°rmely k√∂ztes helyzetb√Ķl a trimm mag√°t√≥l visszat√©r a kett√Ķ k√∂z√ľl az egyikbe. Amint erre r√°j√∂v√∂k, konstat√°lom, hogy a bek√∂t√©spontot elõretekerve val√≥ban 25 km/h pluszsebess√©g √©rhet√Ķ el. A legmeglep√Ķbb, hogy a trap√©z ugyanolyan k√∂nnyed marad b√≥lint√°sban 110 km/√≥r√°n√°l is. Mell√©kes el√Ķnye m√©g a szerkezetnek, hogy a trap√©z beh√ļz√°s√°val nem emelkedik meg a tr√°jk orra, ebben a konstrukt√Ķr szerint a sz√©lv√©d√Ķ d√Ķl√©ssz√∂ge is szerepet j√°tszik.
Padl√≥g√°zzal a trap√©z teljes h√°trah√ļz√°sa n√©lk√ľl is siker√ľl s√ľllyednem. Kicsit kiengedve, a nulla vari√≥t megtartva 133,5 km/h sebess√©get m√©rek minden korrekci√≥ elv√©gz√©se ut√°n, a kijelzett 148 km/√≥r√°hoz k√©pest. A DTA szerint k√©t szem√©llyel el√©rhet√Ķ 138 km/h nincs teh√°t t√ļl messze.
Az √°tes√©s l√°gy √©s csek√©ly magass√°gveszt√©ssel j√°r. K√∂zben nem √©rz√©kelek hajlamot az oldalra lebillen√©sre. Az √°raml√°s lev√°l√°s√°hoz meglehet√Ķsen er√Ķsen √©s messzire kell kitolni a trap√©zt. 52 km/h kijelzett sebess√©g k√∂rny√©k√©n kezd r√°zk√≥dni a sz√°rny, 49 km/√≥r√°n√°l pedig bek√∂vetkezik az √°tes√©s. A trap√©z n√©h√°ny centivel val√≥ visszah√ļz√°s√°val azonnal vissza is nyerhet√Ķ az ir√°ny√≠t√°s.
70 km/h minim√°lis man√Ķverezõsebes-s√©get m√©rek, de a m√©g mindig er√Ķsen turbulens viszonyok miatt √ļgy gondolom, nyugodt l√©gk√∂rben ez enn√©l alacsonyabb is lehet.
A lesz√°ll√°s nem ig√©nyel k√ľl√∂n√∂sebb el√Ķvigy√°zatoss√°got, csak a sz√°rnyat kell lass√ļra trimmelni, √©s persze nem kell √Ķr√ľlt er√Ķvel h√ļzni a trap√©zt, ahogy azt sajnos m√©g mindig tan√≠tj√°k egyes iskol√°kban. A semleges √°ll√°sban l√©võ trap√©zzal 80 km/h k√∂r√ľli kijelzett sebess√©g m√©g m√©rs√©kelt turbulenci√°ban is elegend√Ķ.

√Ėsszegz√©s

Kellemes meglepet√©s volt sz√°momra a Combo FC 582 els√Ķ √ľl√©s√©nek k√©nyelme, ami k√ľl√∂n√∂sen √©rt√©kelhet√Ķ nagyobb utaz√≥sebess√©g mellett, ahol is a Speed Systemnek √©s a Dynamic 15/430 ors√≥ban val√≥ viszonylagos k√∂nnyeds√©g√©nek k√∂sz√∂nhet√Ķen a kez√ľnket nyugodtan a sz√©lv√©d√Ķ m√∂g√∂tt tarthatjuk. A tr√°jk viselked√©se √°ltal√°nosan is kellemesnek mondhat√≥, m√©rs√©kelt s√ļlya, kis feszt√°vja √©s a k√©t√ľtemû motor egy√ľttesen a „j√°t√©kos”, kis g√©pek kateg√≥ri√°j√°ba sorolj√°k. A k√©nyelmes √ľl√©sek, a sz√°mos t√°rol√≥hely √©s a 70 literes tank ugyanakkor m√©g k√©t szem√©llyel is alkalmass√° teszik a nagyobb kir√°ndul√°sokra.
Ami a szervizel√©st √©s az alkatr√©szell√°t√°st illeti, a DTA ezen a t√©ren igen komoly h√≠rnevet v√≠vott ki mag√°nak az √©vek sor√°n, aminek megalapozotts√°g√°r√≥l sokan tan√ļskodhatnak. A Combo FC 582-t teh√°t igaz√°n csak aj√°nlani lehet.

Szöveg: Philippe Tisserant
Fordította: Kádár Andrea
Képek: DTA, Vol Moteur


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.10 mŠsodperc