A 80-as években fokozatosan kivonták őket a forgalomból, sok
közülük külföldre - például az Egyesült Államokba - került, ahol ma is vidáman repkednek.
Néhány magyar pilóta nem fogadta el a helyzetet,
és éveket töltött az életéből azzal, hogy a típus
egy-egy "eldobott" képviselőjéből
ismét repülőt
varázsoljon. A HA-SAM és a HA-SAV életútjáról
Tóth Géza, a gép egyik tulajdonosa mesél:
A 80-as évek elején "bejöttek" a Z-142-esek,
a
Trénereket pedig fokozatosan kivonták a forgalomból.
Akkor határoztam el, hogy még mielőtt
az utolsót is megsemmisítenék, visszahozok
az
enyészetből egy párat.
HA-SAM 1969-ben gyártották. Gyári
száma 109. A MÉM Rsz tulajdonában volt kiképző gép. 1981-ben sérült és selejtezték.
1990-ben egy vidéki kertes ház udvarán fedeztem fel. Nyolc évbe tellett, amíg
el sikerült énekelni. Felújítás, nagyjavítás ügyben Csehországot
jónéhányszor
megjártam már. Ezeknek az utaknak a tapasztalatával Nyíregyházára vittem a kalandos
úton megszerzett Tréner madárkát nagyjavításra.
A nyíregyházi céget közben megvásárolták,
az új tulajdonos pedig már egész más feltételekkel és árfekvésben fejezte be
a munkát, de végül
elkészült a gép: 2000. május 30-án repülték be. Azóta 55
órát töltött a levegőben. Össz repült ideje: 2550 óra.
A HA-SAV
A Victor
kevésbé kalandos "életúttal" dicsekedhet,
mint a testvére, a Mike. Sokáig MHSZ-gép
volt; még 1974-ben újan került a szigorú szervezethez,
1294-es
gyári számmal. Mint ismeretes, a
80-as évek elejéig - pontosabban a Z-142-esek
megjelenéséig - ez volt az elsődleges kiképzőtípus
Magyarországon:
pilóták százai a Tréner "közreműködésével"
tanultak meg repülőgépet vezetni.
Mindebből a Victor is kivette a részét. Főleg kiképzésre,
műrepülésre,
később vontatásra is használták.
A 80-as évek végén megsérült; többéves
kényszerpihenő után állították újból üzembe. Az
MHSZ megszűnése után a
Csepel Repülő Klub
megörökölte, az ő égiszük alatt repült 2001-ig.
Ekkorra szükségessé vált egy újbóli teljes,
minden részre kiterjedő nagyjavítás.
A repülőklub
eladta, így került hozzánk. Az elmúlt éveket ismét
igen aktívan "töltötte". A nyíregyházi nagyjavítás
óta hasonlóan jó állapotban van,
mint a
Mike, de magasabb repült óra-száma miatt alapvetően
normál kategóriás üzemeltetésre alkalmas.
Míg a Mike a kertben hűsölt, a Victor
keményen
dolgozott, mára összesen 3400 órát gyűjtögetett
össze. Az 526F típusból egyébként jelenleg
összesen kettő üzemel az országban: a Mike
és
a Victor.
Sztraka Ferenc és Koszta Péter