Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Páros PPG repülés


Elõfordul, hogy pár száz óra után a motoros ernyõs repülés unalmassá válik, kivéve, ha mindig új tájakat vagy új felszereléseket fedezhetünk fel.
Az unalomûzés egyik lehetséges ellenszere a tandemrepülés. Eleinte a kihívás miatt, majd amikor megjön a rutin, és a felszállás nem lesz nagyobb ügy, mint szólóban, még nagyon hosszú ideig megmarad a gyönyörön osztozás mámora. Ehhez majdnem elég az ideális esetben (régivágású pilóták számára ellentétes nemû, manapság divatosan: kedveltebb nemû) utas testközelsége, amit tökéletessé tesz egy megbízható intercom.

Az alkalmi utas lehet barát, kolléga, rokon, szomszéd, akit be akarunk avatni (egyesek úgy mondják: levegõvel megkeresztelni), ilyen esetben a tandemrepülés különleges felelõsséggel jár, megkülönböztetett figyelmet, fegyelmet és professzionalizmust igényel. A zöldfülû felhõjárójelölt ugyanis számára teljesen új és szokatlan lépésekre szánja el magát, képességei ilyenkor minimum 50% alá csökkennek, ezzel kell tudatosan gazdálkodni a keresztelõnek. Nem lehet zokon venni az utastól, ha nem szalad megfelelõen, ha netán megbotlik, vagy idõ elõtt behuppan a beülõbe, hogy túl lehessen végre a kritikus pillanatokon, azt sem lehet számlájára írni, ha leszálláskor néhány lépés helyett „nyuszi ül a fûben, hopp”-ot produkál. Ezekre a reakciókra tudatosan kell készülni, és csak olyan helyzetben szabad bevállalni a repülést, ha a légköri adottságok, az ernyõ és a motor együttese megfelelõ tartalékokat biztosítanak ahhoz, hogy ezen bakik ellenére biztonságosan kivitelezhetõ legyen a fel-le szállás. A repülés pedig feltétlenül „light”-os kell hogy legyen, nincs ilyenkor helye túldöntött fordulóknak, spiráloknak, wingovereknek és egyéb rácsapásoknak. Ritka kivételektõl eltekintve az ilyen vagányságok garantálják a rossz emléket, adott esetben a repülés azonnali és végleges utálatát. Az intercom elõször repülõ utasnál is létfontosságú, egyrészt a fel-le szállás során adandó precíz és határozott utasítások végett, másrészt, hogy repülés közben meggyõzõdhessünk utasunk lelkiállapotáról, arról, hogy élvezetet vagy rettegést szerzünk neki odafent. Nyugodt és szakértõ szavaink sokat segítenek az élmény spontán feldolgozásában.
Oktatás során is fontos szerepet tölt be a tandemrepülés, mert a növendék megszokja az ernyõ mozgását, reakcióit, ingalengésének csillapítását, a fékek kezelését, a magassággal való gazdálkodást, ahhoz is hozzá tud szokni, hogy milyen sebességgel közeledik a föld leszálláskor, még a kilebegtetés és a kifutás mozgássorozatát is el tudja sajátítani. Öt-tíz tandemrepülés után az elsõ egyedülrepülés nem lesz szokatlan, az egyébként elkerülhetetlen stressz jóval kevesebbet vesz ki majd belõle.
A páros PPG repülés azonban nem alkalmi, hanem megszokott, a repüléshez értõ utassal az igazi. Ez olyan testi-lelki közösséget jelent, ami intimitásában überelhetetlen. És még óvszer sem kell hozzá. Egy összeszokott ekipázs egy erre a célra fejlesztett tandem motoros ernyõvel minden további nélkül képes a repülésre olyan feltételek között, amikor egy átlagos szólópilóta azt bevállalja. Basse Hamban például, amikor a szeles, turbulens körülmények miatt a rekordkísérlet résztvevõi még azon merengtek meglehetõsen rezignáltan, hogy elõ merjék-e venni egyáltalán ernyõiket, repültünk egyet nekik Andreával, igaz, hogy a 34 m2-es Synthesisszel, amitõl aztán egybõl megjött a bátorságuk. Némi túlzással ki merem jelenteni: vagy húsz-harminccal biztosan többen kerültek a levegõbe nekünk köszönhetõen. A felszállás persze nem élénk vagy erõs szélben kihívás, éppen ellenkezõleg: amikor jó meleg és tök szélcsend van. Na ilyenkor jön jól az összeszokott páros, a jó starttechnika és a megfelelõ felszerelés.
Élvezetileg úgy aránylik a páros repülés a szólószárnyaláshoz, mint egy jóízû pásztoróra a magányos bûnhöz. Már amennyiben fontos a madárember számára, hogy megossza az élvezetet valakivel. Ma még egy normálisan fejlett egyed alapértelmezetten ilyen, legalábbis remélem. Legyen az a felhõk társasága vagy egy pár méter magasból meglesett táj, a fentrõl látottakon, a fent érzetteken osztozni: király (fiatalabbak olvassák nyugodtan úgy, hogy: síírály).
De nem is akarom részletezni a közös (majdnem azt írtam: kölcsönös) légi élvezkedést, néhány pragmatikus utasfunk-cióra hívnám csupán fel a figyelmet:
Navigáció és légtérmegfigyelés: útvonalrepülés során a navigációt rá lehet bízni az utasra, akit nem köt le a légi jármû vezetése. Különösen kötelékben vagy laza falkában való repüléskor meg lehet osztani a megfigyelendõ környezetet, utas elõre és jobbra figyel, pilóta balra és hátrafelé, így az airprox könnyebben elkerülhetõ. De van más is: légi fotózás, videózás, versenyszámokban való aktív résztvétel (például célba dobás, lövés), és ami különösen praktikussá teszi az utast: szendvicsek és italok menedzselése, valamint a cipekedésben osztozás a földön.
Remélhetõleg meghoztam az étvágyat a páros PPG repüléshez, azoknak, akik továbbra is annak a tévhitnek az ürügyén beszélik le magukat róla, hogy ez nem közönséges, hétköznapi pilótáknak való, ajánlom, nézzenek meg néhány videót, vagy jöjjenek ki Gyúróra és próbálják ki.
Szándékosan nem szaporítottam a szót a felszerelésre, mert ugyanúgy, mint a szólórepülésnél, itt sem a felszerelésen van a hangsúly, hanem a kiképzésen. Nem a bikás cucc repteti a képzetlen motorosernyõ- tulajdonost, az igényesen felkészített és jó képességû pilóta repül, neki megfelelõ, jól bevált, minden részletében kifinomult légialkalmatossággal. Minden a szoftveren múlik. Ennek a telepítése, vagyis a kiképzés során természetesen mindenki kap tippet a „hardver” vonatkozásában is, de már csak azért se beszéljünk most itt errõl, mert magukat pilótabarátnak beállító, jó üzleti érzékû konjunktúralovagok el fogják árasztani a piacot biztonságos és élvezetes repülésre alkalmatlan, de jóáras kacattal, azzal bolondítva a nyájas és fejlett mikulásösztönû fogyasztót, hogy pénzzel meg tudja szerezni magának azt, amit valójában csak a tudás adhat meg.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
_PAGEGENERATION 0.06 _SECONDS