HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

A girók ura


Megsz√ľletett, halleluja
√ögy ment√ľnk el h√≥dolatunkat kifejezni, mint valami h√°romkir√°lyok.
Az igaz, mondjuk, hogy Besnate, ahol 2000-ben l√©tes√≠tett a Magni Gyro k√∂zel ezer n√©gyzetm√©teres gy√°rt√≥egys√©get, pont √ļtba esett a Kupik√°rra menet.
Az M 24 Orion az autogir√≥k ura, Magni Vittorio hetvenedik √©let√©v√©-ben sz√ľletett.
Ez a k√©sei fogantat√°s csod√°latosnak is mondhat√≥, az eredm√©nyt illet√Ķen mindenk√©ppen.

Ezt m√°r akkor sejtettem, amikor az els√Ķ fot√≥kat l√°ttam r√≥la. Most, hogy rep√ľltem vele, √°ll√≠thatom: egy √ļj kor kezd√Ķd√∂tt az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√©sben. Ennek az √ļj kornak az els√Ķ, v√©lhet√Ķen sok√°ig egyeduralkod√≥ja lesz az Orion. Mi√©rt ez a sok k√∂lt√Ķi t√ļlz√°s? Magam sem tudom biztosan, de kiss√© m√©g meg vagyok babon√°zva, mint valami hitehagyott eretnek, aki hirtelen megl√°tja a megv√°lt√≥t.
Azt m√°r √©vek √≥ta tudom, hogy az ultrak√∂nny√Ľ motoros rep√ľl√©s esetleges j√∂v√Ķje a k√©t v√©gleten, egyfel√Ķl a motoros erny√Ķz√©sben, m√°sfel√Ķl a forg√≥sz√°rnyasokban lehet. Egyik oldalon a k√∂nnyeds√©g, a praktikum √©s a hozz√°f√©rhet√Ķ √°rfekv√©s, m√°sfel√Ķl pedig a maxim√°lis haszn√°lati √©rt√©k miatt. Ez alatt a forg√≥sz√°rnyasok id√Ķj√°r√°s-immunit√°s√°t √©rtem.
Emellett meg kell eml√≠teni a gir√≥k k√∂nny√Ľ kezelhet√Ķs√©g√©t √©s vezethet√Ķs√©g√©t, olyan el√Ķny√∂ket, amelyeket kereskedelmileg csak a l√©gi motorker√©kp√°rjelleg √°rny√©kolt be mostan√°ig, persze a relat√≠ve magas √°rfekv√©st, a saj√°tos eszt√©tikumot √©s a forg√≥sz√°rnnyal kapcsolatos el√Ķ√≠t√©leteket nem eml√≠tve.
Ez az „airbike” jelleg az√©rt volt eleddig k√∂telez√Ķ, mert egyik gy√°rt√≥ sem tudta megoldani a menetir√°ny√ļ stabilit√°st m√°sk√©ppen, mint keskeny, tandem utaselhelyez√©ssel √©s nyitott utast√©rrel. A ny√°r elej√©n kipr√≥b√°lt Xenon erre t√∂k√©letes p√©lda.
Pedig a t√∂k√©letes UL l√©gi j√°rm√Ľ egym√°s mellett √ľl√Ķs √©s z√°rt. Mi√©rt? Mert m√°sk√©ppen nem lehet annyit eladni bel√Ķle, hogy √©rdemes legyen a fejleszt√©s√©vel f√°radozni. Mi√©rt? H√°t az√©rt, mert az a c√©lcsoport, amelyik megengedheti mag√°nak, hogy ilyen eleg√°nsan felesleges, f√©rfiasan t√∂k√©letes √©lvezeti cuccot tartson fent (majdnem azt √≠rtam, hogy tartson ki), ragaszkodik ahhoz, hogy fogdoshassa h√∂lgyutasa t√©rd√©t.
Tudom, rengeteg j√≥k√©p√Ľ, sportos testalkat√ļ fiatal is v√°gyik a rep√ľl√©sre, nekik azt √ľzenem, rep√ľljenek motoros erny√Ķvel addig, am√≠g egyszer lesz majd el√©g sp√≥rolt p√©nz√ľk gir√≥ra, annak pedig, akinek m√°r fiatalon futja r√°, azt, hogy ink√°bb ne rep√ľlj√∂n egy√°ltal√°n, mert val√≥sz√≠n√Ľleg nem lesz benne el√©g al√°zat ahhoz, hogy meg ne b√ľntesse a term√©szetes szelekci√≥. Kiv√©telek persze lehetnek, de ezek a mai vil√°gban egyre kev√©sb√© √©letszer√Ľek. Maradnak √≠gy a kil√≥kkal √©s hajhull√°ssal harcol√≥ √∂r√∂kifjak, akik a k√©k bigy√≥kat m√°r nem k√≠v√°ncsis√°gb√≥l k√≥stolgatj√°k. Az √Ķ t√∂k√©letes l√©gi j√°rg√°nyuk az Orion. Nem csup√°n az√©rt, mert kecses √©s izgalmas vonalvezet√©s√Ľ, mint egy balerina, hanem az√©rt is, mert nem makrancos. Egyenesen sz√≥fogad√≥. Megreszk√≠rozom: eln√©z√Ķ. Err√Ķl √©n m√°r a rep√ľl√©s els√Ķ perceiben meg tudtam gy√Ķz√Ķdni.
A kisebbik Magni fi√ļ t√°rsas√°g√°ban volt szerencs√©m k√≥stolgatni az M 24 rep√ľl√©si tulajdons√°gait. Luca v√©rprofi pil√≥ta, r√°ad√°sul j√≥ emp√°ti√°val √©s √©rz√©kkel meg√°ldott oktat√≥, de cing√°r kissr√°ck√©nt valahogy nem is illett az Orionba. Hagyta, hogy kedvemre j√°tszadozzak az 1-es sz√°m√ļ protot√≠pussal, √©n pedig alig b√≠rtam magamra er√Ķltetni az √∂nm√©rs√©kletet. √Āll√≠tom, ezzel a gir√≥val k√∂nnyebb, term√©szetesebb, √∂szt√∂n√∂sebb dolog rep√ľlni, mint egy mezei Cessn√°val. Ez nem v√©letlen. Vittorio erre tervezte. Abb√≥l indult ki, hogy amikor egy pil√≥ta √°tlovagol r√° egy M 16-r√≥l vagy egy M 22-r√Ķl, akkor m√°r nemigen fognak javulni a k√©pess√©gei. Ellenkez√Ķleg.
A legcsod√°latosabb az, hogy ez a szel√≠ds√©g, ez a j√≥ l√©lek nem r√≠ le az Orionr√≥l. St√≠lusvil√°ga nem agressz√≠v, de nem is rep√ľl√Ķ babakocsinak n√©z ki. Felfele ny√≠l√≥ pillang√≥ajtajai egyenesen sportos k√ľls√Ķt k√∂lcs√∂n√∂znek neki. A bels√Ķ t√©r t√°gas. A 115 cm v√°llmagass√°gban b√Ķs√©gesen el√©g, ann√°l is ink√°bb, mert a jobb oldali (utas)√ľl√©s 10 cm-rel h√°tr√©bb van, √≠gy a v√°llak nem √ľtk√∂znek, s√Ķt a pil√≥ta√ľl√©sb√Ķl jobb oldalra zavartalanabb a kil√°t√°s, mint a hagyom√°nyos egym√°s mellett √ľl√Ķs kisg√©pekb√Ķl. Ha m√°r a kil√°t√°sn√°l tartunk, az minden ir√°nyban kifog√°stalan, kiv√©ve egyenesen el√Ķre, amikor fent van a g√©p orra, mondjuk kilebegtet√©skor. Ez a f√ľlk√©t bor√≠t√≥ hatalmas, t√∂r√©smentes plexifel√ľleteknek k√∂sz√∂nhet√Ķ. Az √∂nhord√≥ sz√©nsz√°las kompozit utast√©r megmunk√°l√°sa kifog√°stalan, s√ļlya pedig eg√©szen hihetetlen: 11 kg. Pedig m√©g a 80 literes √ľzemanyagtart√°ly is r√©sze, az √ľl√©sek h√°ta m√∂g√∂tt, a t√∂megk√∂z√©ppont k√∂zvetlen k√∂zel√©ben. Aprop√≥ t√∂megk√∂z√©ppont: az Orionn√°l siker√ľlt megoldani azt, hogy egyed√ľl rep√ľl√©skor nem kell ballaszt a jobb oldali √ľl√©sre. Hosszir√°nyban pedig pont olyan stabil, mint a m√°rka tandem elhelyez√©s√Ľ g√©pei. Ehhez √°ll√≠t√≥lag el√©g volt a rotortart√≥ √°rboc kiegyenes√≠t√©se, a farokr√©sz meghosszabb√≠t√°sa, √©s persze egy olyan t√∂meg√Ľ √©s f√Ķleg form√°j√ļ f√ľlke, amelyiken utaz√≥sebess√©gen a felhajt√≥er√Ķ pont nulla. Az abszol√ļt „grand guignol” az, hogy ez a komplex, elny√ļjtott toj√°sforma minden legyez√Ķir√°ny√ļ mozg√°st csillap√≠t. Annak, aki motoros s√°rk√°nnyal rep√ľl, nem kell magyar√°znom, hogy mir√Ķl van itt sz√≥.
Az egy pontban felf√ľggesztett tol√≥l√©g-csavaros rep√ľl√Ķszerkezetek velej√°r√≥ja, hogy a l√©gcsavar elforgat√≥nyomat√©ka a sr√≥f s√≠kj√°hoz k√©pest kilencven fokban elforgatja a g√©pt√∂rzset. Egy burkolt orr-r√©sz ezt a jelens√©get er√Ķteljesen fokozza, mert amint a precesszi√≥ kit√©r√≠ti azt a menetir√°nyb√≥l, oldalr√≥l kapja a menetszelet, √©s akkor mindenf√©le nem v√°rt aerodinamikai er√Ķk l√©pnek fel rajta. Ezt lehet orvosolni t√∂bb m√≥don is. A 3–5 fokban sr√©hen, esetleg m√©g el√Ķrebillentve is elhelyezett motorok azonban csak egy adott motorfordulaton (jellemz√Ķen a maxim√°lison) kompenz√°lnak. A kontrarotat√≠v l√©gcsavarok energia √©s t√∂megt√∂bblet szempontj√°b√≥l h√°tr√°nyosak. A ker√©kburkolatra elhelyezett f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠kok (c√°pauszonyok) nagy sebess√©gen m√°r el√©g hat√©konyan vezetik vissza a g√©pt√∂rzset a k√≠v√°nt ir√°nyba, az alacsony sebess√©gen t√∂rt√©n√Ķ hirtelen g√°zad√°sra azonban m√©g ez sem megold√°s. A gir√≥n√°l ezt a jelens√©get a f√Ķrotor oldalra lebillent√Ķ nyomat√©ka is cifr√°zza.
M√°nyi Viktor b√°’ viszont idestova √∂tven √©ve foglalkozik forg√≥sz√°rnyasokkal. Ha van valaki a f√∂ldkereks√©gen, aki rendelkezik el√©gs√©ges tapasztalattal ahhoz, hogy ezt a precesszi√≥tal√°nyt megfejtse, akkor az √Ķ. √Čs h√°la a fennval√≥nak, olyan form√°ban van, hogy rem√©lhetj√ľk, h√ļsz √©v m√ļlva azt mondja majd: b√°rcsak m√©g egyszer hetven√©ves lehetn√©k!
√Āll√≠tja: a megfejt√©s elm√©letileg nem modell√°lhat√≥. Nemr√©giben a glasgow-i egyetemen t√∂bb mint hatsz√°z oldalas tanulm√°nyt k√©sz√≠tettek a gir√≥k aerodinamikai jelens√©geir√Ķl, melyben tudom√°nyos alaposs√°ggal, k√©pletekkel al√°t√°masztva megmagyar√°zz√°k minden apr√≥ r√©szlet√©t, majd a v√©g√©n egy utols√≥ bekezd√©sben megjegyzik: a Magni √°ltal v√°lasztott megold√°sok nem t√°masztj√°k al√° a fentiekben le√≠rt elm√©leteket, mindazon√°ltal el kell fogadni, hogy ezek a l√©tez√Ķ legkiegyens√ļlyozottabb √©s legbiztons√°gosabb forg√≥sz√°rnyas l√©gi j√°rm√Ľvek. Err√Ķl ennyit.
Az Orion sz√°raz t√∂mege 285 kg, ezen m√©g 5 kg-ot akarnak csinos√≠tani. A motor a hagyom√°nyos 914-es Rotax, √©s nem is foglalkoznak alternat√≠v motoriz√°ci√≥kkal. A saj√°t k√©sz√≠t√©s√Ľ kompozitrotor felp√∂rget√©s√©hez a j√≥l bev√°lt sodronyt haszn√°lj√°k, ez k√©ts√©gk√≠v√ľl kev√©sb√© eleg√°ns megold√°s, mint a n√©metek√©, de Magni b√°csi tud valamit ezzel kapcsolatosan is. Maxim√°lis felsz√°ll√≥t√∂meggel az Orionnak 100–110 m√©ter kell a felsz√°ll√°shoz, 3–4 m/s k√∂z√∂tti √©rt√©ken tud tart√≥san emelkedni, 160–170 km/h k√∂r√ľl utazik, ilyenkor 20–22 liter 95-√∂s benzint fogyaszt. 100–140 km/h k√∂z√∂tti sebess√©gtartom√°nyban igazi hanc√ļrg√©p, minden pozit√≠v g-s mutatv√°nyt im√°d. A negat√≠v g-kkel persze baj van, azt nem is kell magyar√°znom.
Hogy mennyire biztons√°gos, azt bizony√≠tja, hogy az eddig legy√°rtott √∂tsz√°z Magni Giro k√∂z√ľl egy sem szenvedett el PIO (pil√≥tainduk√°lt oszcill√°ci√≥)-b√≥l ad√≥d√≥ balesetet.
A tesztrep√ľl√©st √©rtelemszer√Ľen √°ll√≥ motoros lesz√°ll√°ssal fejezt√ľk be, √ļgy ment, mint a karikacsap√°s. Ami a megrendel√©seket illeti, m√°r 15-n√©l tartanak, biztos√≠tottak, hogy ha ott helyben leperk√°lom az el√Ķleget a hatvanezer eur√≥b√≥l, febru√°r v√©g√©n j√∂hetek √©rte. Csak egy baj van, √©s nem az, hogy nem √©n vittem el a hatos lott√≥ h√°rommilli√°rdj√°t, de ink√°bb ne politiz√°ljunk.

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.16 mŠsodperc