Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

Syria in the Sky Eyes


Ilyen még nem volt. Január elején a Syrian Airlines járatával utasszállító gépen még sosem látott létszámú motoros ernyős landolt Damaszkuszban. A Syria in the Sky Eyes szervezte hátimotoros kaland francia, kanadai, angol, iraki, szaúdi, lengyel, olasz, kuvaiti és libanoni pilóták számára szerzett felejthetetlen élményt. A Párizsból indulók töméntelen poggyászának egy része ugyan három nap késéssel érkezett meg, így addig egyesek hátimotor, mások ernyő, légcsavar, keret, vagy éppen váltás gatya nélkül maradtak, de ez sem vette el a kedvüket... Íme az élménybeszámoló.

Palmyrában napsütésre és hihetetlen kék égre ébredünk, az egyetlen üröm az örömben az erős szél és a hideg. A szállodától 15 kilométerre fekvő teveversenypálya lesz az első felszállónk. Csodálatos módon a szél csillapodik, és mindenki igyekszik a levegőbe. A sivatag szélén vagyunk, itt-ott elszórtan kis oázisok és beduin táborok, ahol le lehet szállni egy teára. Elrepülünk az óváros romjai felé is, igazi régészeti paradicsom látványa tárul elénk. A levegő jéghideg, de száraz. Sajnos túl erős a szél ahhoz, hogy alacsonyan repülhessünk a romok fölött, így visszatérünk a felszállóhoz, ahol már vár az ebéd. Mindenhol hátimotorok. Karim, a szervező teljes szabadságot harcolt ki számunkra: hogy érzékeltessük a hely szellemét, az egyik pilóta a főúton haladó rendőrautó tetején gyárt egy touch & gót…
Másnap egy 15 kilométerre fekvő oázishoz repülünk, ahol természetes meleg vízű forrás vizében fürdőzhetünk.
Van valami különleges varázsa annak, hogy egy fűnyírómotorra hagyatkozva egyedül találja magát az ember a sivatag közepén, félnapi járásra bármilyen úttól. De nem is kell hozzá meghibásodás, hogy az embernek kedve támadjon leszállni egy-egy vendégszerető beduin táborban, ahol mindig szívesen fogadnak és teával kínálnak.
Az itteni téli repülések előnye, hogy a napsütés ellenére a légtömeg anticiklonban igen stabil, még napközben is. A pilóták egyre jobban tökéletesítik technikájukat, van, akinek estére sikerül egyenesen a szálloda elé leszállni, az eddig a visszaszállításukban lelkesen segédkező robogótulajdonosok és tevehajcsárok nagy bánatára.
Az esti repülések Palmyrában mindig csodálatosak, a romok árnyai közt keringő ernyőkkel.
A reggelinél pedig a napfényben fürdő tájban gyönyörködünk a panorámaablakos étteremből.

Szerda hajnalban végre megérkezik a lemaradt poggyász is, a szálloda hallja igazi bazárrá válik, a pilóták boldogan válogatják ki felszerelésüket.
Karim további két teherautót szerez, hisz legalább 70 hátimotort és ernyőt kell szállítani, sőt még egy hőlégballont is. Egy huszon-egynéhány kilométerre fekvő mesterséges tó partjára megyünk, ahol ritka madárfajok élnek egy rezervátumban. Alig van szél, köves a felszálló, az eredmény pár törött légcsavar és váz, szakadt ernyő és zsinórzat, meg egy összeöltendő sebesülés. A helyszín azonban csodálatos, a zölden csillogó tó az erózió által különböző színűre koptatott sziklafalak közt bújik meg.

A szomszédos völgyben katonai tábort látunk, a sátrak körül lőszerraktárakkal.
Délután visszarepülünk Palmyrába, közben egy fehér márványbányát is útba ejtünk.
A főtéren a gázai háború ellen tüntetnek, öt pilótát felkérnek, hogy repüljenek bemutatót a szíriai tévének. A nagy izgalomban ketten összeütköznek, de hihetetlen szerencsével mindkét ernyőt sikerül a levegőben tartaniuk, pedig az egyiket megszaggatja a légcsavar…

Következő kirándulásunk a gazellákról és oryxokról híres talilai rezervátumba vezet. Engedélyt kapunk, hogy a rezervátum fölött repüljünk és lefényképezzük az állatokat.
Az oryxok és gazellák gyorsan nyargalnak, de a 31-es Reaction azért lehagyja őket.
Délután a visszaúton engedélyt kapunk egy katonai reptér átrepülésére, aztán egy börtönudvarban zajló focimeccset is megtekinthetünk fentről. Itt valahogy nem volt kedvünk leszállni teázni…

Péntek délután megkérnek, repüljünk egy, a háború ellen tartott tüntetésen. Mindenhol vezetékek és lámpaoszlopok, néhány pilóta mégis bevállalja a földközeli áthúzásokat. Allah, úgy látszik, őrködött felettük…
Este sajtótájékoztatót tartanak a szállodában, ahol az összes szíriai tévécsatorna, sőt az Al Jazeera is képviselteti magát. A média természetesen azt boncolgatja, milyen szürreális dolog a gázai eseményektől nem messze élvezetből repkedni. A rallye-t most már hivatalosan a béke ügyéhez kötik, s bár kicsit manipulálva érezzük magunkat, belemegyünk a játékba, hálásan, hogy itt repülhetünk. Így legalább már az Al Jazeerában is szerepelt hátimotor…

Szombat hajnalban fájó szívvel elhagyjuk Palmyrát, hogy kétórás út után megérkezzünk Homsba, ahonnan rögtön továbbindulunk a Crac des Chevaliers-t, a keresztes lovagok egyik leghíresebb várát meglátogatni. A vár fantasztikus, de az időjárás sajnos nem alkalmas repülésre sem aznap, sem vasárnap. Innen Maalulába megyünk, a szír maronita keresztények egyik központjába, ahol Jézus nyelvét, az arámit beszélik. Itt található az egyik legrégibb keresztény templom. Szállodánk a sziklafal tetején, 1600 méter magasan fekszik. Az időjárástól repülhetnénk, de nincs engedélyünk, és be is esteledik.

Hétfőn térünk vissza Damaszkuszba, ahol egy utolsó repülés vár ránk: a városi Al Fayhaa futballstadionból szállunk fel. Szél alig, hideg van, a köd miatt a látás sem jó, de mégis, Damaszkusz fölött repülünk!
Aztán már csak a csomagolás van hátra, a bazár és egy gyönyörű mecset, s indulunk haza. Köszönet Karimnak és csapatának!

Philippe Gruber beszámolója alapján írta Kádár Andrea
Képek: Franck Lechenet és Zbig Wlodarczak


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.01 másodperc