Ilyen mĂ©g nem volt. Január elejĂ©n a Syrian Airlines járatával utasszállĂtĂł gĂ©pen mĂ©g sosem látott lĂ©tszámĂş motoros ernyõs landolt Damaszkuszban. A Syria in the Sky Eyes szervezte hátimotoros kaland francia, kanadai, angol, iraki, szaĂşdi, lengyel, olasz, kuvaiti Ă©s libanoni pilĂłták számára szerzett felejthetetlen Ă©lmĂ©nyt. A PárizsbĂłl indulĂłk tömĂ©ntelen poggyászának egy rĂ©sze ugyan három nap kĂ©sĂ©ssel Ă©rkezett meg, Ăgy addig egyesek hátimotor, mások ernyõ, lĂ©gcsavar, keret, vagy Ă©ppen váltás gatya nĂ©lkĂĽl maradtak, de ez sem vette el a kedvĂĽket... ĂŤme az Ă©lmĂ©nybeszámolĂł.
Palmyrában napsĂĽtĂ©sre Ă©s hihetetlen kĂ©k Ă©gre Ă©bredĂĽnk, az egyetlen ĂĽröm az örömben az erõs szĂ©l Ă©s a hideg. A szállodátĂłl 15 kilomĂ©terre fekvõ teveversenypálya lesz az elsõ felszállĂłnk. Csodálatos mĂłdon a szĂ©l csillapodik, Ă©s mindenki igyekszik a levegõbe. A sivatag szĂ©lĂ©n vagyunk, itt-ott elszĂłrtan kis oázisok Ă©s beduin táborok, ahol le lehet szállni egy teára. ElrepĂĽlĂĽnk az Ăłváros romjai felĂ© is, igazi rĂ©gĂ©szeti paradicsom látványa tárul elĂ©nk. A levegõ jĂ©ghideg, de száraz. Sajnos tĂşl erõs a szĂ©l ahhoz, hogy alacsonyan repĂĽlhessĂĽnk a romok fölött, Ăgy visszatĂ©rĂĽnk a felszállĂłhoz, ahol már vár az ebĂ©d. Mindenhol hátimotorok. Karim, a szervezõ teljes szabadságot harcolt ki számunkra: hogy Ă©rzĂ©keltessĂĽk a hely szellemĂ©t, az egyik pilĂłta a fõúton haladĂł rendõrautĂł tetejĂ©n gyárt egy touch & gĂłt…Másnap egy 15 kilomĂ©terre fekvõ oázishoz repĂĽlĂĽnk, ahol termĂ©szetes meleg vĂzĂ» forrás vizĂ©ben fĂĽrdõzhetĂĽnk.
Van valami kĂĽlönleges varázsa annak, hogy egy fĂ»nyĂrĂłmotorra hagyatkozva egyedĂĽl találja magát az ember a sivatag közepĂ©n, fĂ©lnapi járásra bármilyen ĂşttĂłl. De nem is kell hozzá meghibásodás, hogy az embernek kedve támadjon leszállni egy-egy vendĂ©gszeretõ beduin táborban, ahol mindig szĂvesen fogadnak Ă©s teával kĂnálnak.
Az itteni tĂ©li repĂĽlĂ©sek elõnye, hogy a napsĂĽtĂ©s ellenĂ©re a lĂ©gtömeg anticiklonban igen stabil, mĂ©g napközben is. A pilĂłták egyre jobban tökĂ©letesĂtik technikájukat, van, akinek estĂ©re sikerĂĽl egyenesen a szálloda elĂ© leszállni, az eddig a visszaszállĂtásukban lelkesen segĂ©dkezõ robogĂłtulajdonosok Ă©s tevehajcsárok nagy bánatára.
Az esti repülések Palmyrában mindig csodálatosak, a romok árnyai közt keringõ ernyõkkel.
A reggelinél pedig a napfényben fürdõ tájban gyönyörködünk a panorámaablakos étterembõl.
Szerda hajnalban végre megérkezik a lemaradt poggyász is, a szálloda hallja igazi bazárrá válik, a pilóták boldogan válogatják ki felszerelésüket.
Karim további kĂ©t teherautĂłt szerez, hisz legalább 70 hátimotort Ă©s ernyõt kell szállĂtani, sõt mĂ©g egy hõlĂ©gballont is. Egy huszon-egynĂ©hány kilomĂ©terre fekvõ mestersĂ©ges tĂł partjára megyĂĽnk, ahol ritka madárfajok Ă©lnek egy rezervátumban. Alig van szĂ©l, köves a felszállĂł, az eredmĂ©ny pár törött lĂ©gcsavar Ă©s váz, szakadt ernyõ Ă©s zsinĂłrzat, meg egy összeöltendõ sebesĂĽlĂ©s. A helyszĂn azonban csodálatos, a zölden csillogĂł tĂł az erĂłziĂł által kĂĽlönbözõ szĂnĂ»re koptatott sziklafalak közt bĂşjik meg.
A szomszédos völgyben katonai tábort látunk, a sátrak körül lõszerraktárakkal.
Délután visszarepülünk Palmyrába, közben egy fehér márványbányát is útba ejtünk.
A fõtĂ©ren a gázai háborĂş ellen tĂĽntetnek, öt pilĂłtát felkĂ©rnek, hogy repĂĽljenek bemutatĂłt a szĂriai tĂ©vĂ©nek. A nagy izgalomban ketten összeĂĽtköznek, de hihetetlen szerencsĂ©vel mindkĂ©t ernyõt sikerĂĽl a levegõben tartaniuk, pedig az egyiket megszaggatja a lĂ©gcsavar…
Következõ kirándulásunk a gazellákrĂłl Ă©s oryxokrĂłl hĂres talilai rezervátumba vezet. EngedĂ©lyt kapunk, hogy a rezervátum fölött repĂĽljĂĽnk Ă©s lefĂ©nykĂ©pezzĂĽk az állatokat.
Az oryxok és gazellák gyorsan nyargalnak, de a 31-es Reaction azért lehagyja õket.
DĂ©lután a visszaĂşton engedĂ©lyt kapunk egy katonai reptĂ©r átrepĂĽlĂ©sĂ©re, aztán egy börtönudvarban zajlĂł focimeccset is megtekinthetĂĽnk fentrõl. Itt valahogy nem volt kedvĂĽnk leszállni teázni…
PĂ©ntek dĂ©lután megkĂ©rnek, repĂĽljĂĽnk egy, a háborĂş ellen tartott tĂĽntetĂ©sen. Mindenhol vezetĂ©kek Ă©s lámpaoszlopok, nĂ©hány pilĂłta mĂ©gis bevállalja a földközeli áthĂşzásokat. Allah, Ăşgy látszik, õrködött felettĂĽk…
Este sajtĂłtájĂ©koztatĂłt tartanak a szállodában, ahol az összes szĂriai tĂ©vĂ©csatorna, sõt az Al Jazeera is kĂ©pviselteti magát. A mĂ©dia termĂ©szetesen azt boncolgatja, milyen szĂĽrreális dolog a gázai esemĂ©nyektõl nem messze Ă©lvezetbõl repkedni. A rallye-t most már hivatalosan a bĂ©ke ĂĽgyĂ©hez kötik, s bár kicsit manipulálva Ă©rezzĂĽk magunkat, belemegyĂĽnk a játĂ©kba, hálásan, hogy itt repĂĽlhetĂĽnk. ĂŤgy legalább már az Al Jazeerában is szerepelt hátimotor…
Szombat hajnalban fájĂł szĂvvel elhagyjuk Palmyrát, hogy kĂ©tĂłrás Ăşt után megĂ©rkezzĂĽnk Homsba, ahonnan rögtön továbbindulunk a Crac des Chevaliers-t, a keresztes lovagok egyik leghĂresebb várát meglátogatni. A vár fantasztikus, de az idõjárás sajnos nem alkalmas repĂĽlĂ©sre sem aznap, sem vasárnap. Innen Maalulába megyĂĽnk, a szĂr maronita keresztĂ©nyek egyik központjába, ahol JĂ©zus nyelvĂ©t, az arámit beszĂ©lik. Itt találhatĂł az egyik legrĂ©gibb keresztĂ©ny templom. Szállodánk a sziklafal tetejĂ©n, 1600 mĂ©ter magasan fekszik. Az idõjárástĂłl repĂĽlhetnĂ©nk, de nincs engedĂ©lyĂĽnk, Ă©s be is esteledik.
Hétfõn térünk vissza Damaszkuszba, ahol egy utolsó repülés vár ránk: a városi Al Fayhaa futballstadionból szállunk fel. Szél alig, hideg van, a köd miatt a látás sem jó, de mégis, Damaszkusz fölött repülünk!
Aztán már csak a csomagolás van hátra, a bazár és egy gyönyörû mecset, s indulunk haza. Köszönet Karimnak és csapatának!
KĂ©pek: Franck Lechenet Ă©s Zbig Wlodarczak