Pierre Jean Le Camus barátunkat aligha kell bemutatni a hĂ»sĂ©ges Motormadár-olvasĂłknak. Nem csupán azĂ©rt, mert a Vol Moteur, a legjelentõsebb eurĂłpai ultrakönnyĂ» repĂĽlõs magazin szerkesztõjekĂ©nt számos cikke megjelent már hasábjainkon, arrĂłl nem is beszĂ©lve, hogy ha a portálunkon beĂĽtjĂĽk nevĂ©t a keresõbe, tĂznĂ©l is több cikk jön fel, hanem leginkább azĂ©rt, mert 2002-ben harmadmagával, kĂ©t 503-as Rotaxszal szerelt tök szĂ©riamotoros sárkánnyal már dobott egy Párizs–Dakart, mindenfĂ©le földi asszisztencia nĂ©lkĂĽl, Ăşgy, hogy Ăşt menti benzinkutakon tankoltak.
Ezzel elĂ©g nagy taslit adott a Mike Blith Ă©s Olivier Aubert lĂ©ptĂ©kĂ» afri-kalandoroknak, akik 912-es DTA Voyagerekkel, az õ költsĂ©gvetĂ©sĂĽk öt-tĂzszeresĂ©vel nyomultak addig Afrika szĂ»z egĂ©n. Pierre Jean minimalista pilĂłta. Azt szereti, ha a lehetõ legszerĂ©nyebb mechanizáciĂłval Ă©s a legolcsĂłbban repĂĽlhet. Ezen az Ăşton most Ă©rkezett egy Ăşjabb mĂ©rföldkõhöz, ami azĂ©rt is Ă©rdekes, mert markánsan kontrasztál a Skycar expedĂciĂł filozĂłfiájával. Ă•k az ernyõs mĂ»faj felsõ határait feszegetik borzasztĂł költsĂ©gesen, Pierre Jean pedig a motoros sárkányozásĂ©t lefelĂ©, nevetsĂ©gesen olcsĂłn. Na, találjuk ki, melyik megközelĂtĂ©s korszerĂ»bb?Amikor ezek a sorok megjelennek, már vidáman hasĂtanak Samir Elarival MarokkĂł lĂ©gterĂ©ben le dĂ©lre, mĂ©gpedig kĂ©t 175 cm3-es Bailey motorral szerelt Dragonflyjal.
Samir többszörös EurĂłpa- Ă©s világbajnok motoros sárkánnyal, hĂ©tezer Ăłra repidejĂ©vel roppant csendes Ă©s szimpatikus csávĂł, aki idestova tĂz Ă©ve UL-repĂĽlĂ©sbõl Ă©l. Ă• forgalmazza a Dragonflyt Franciaországban. Lyon mellett, Pizay-ben van a placca, Pierre Jean pedig kĂ©t Ă©ve Rabatban Ă©l marokkĂłi hitvesĂ©vel. Ez a magyarázata annak, hogy Pizay-bõl Rabatba repĂĽlnek. A projektrõl Ăgy nyilatkozik Pierre Jean:
Ez egy hĂłtt abszurd ötlet. Egy olyan cuccossal repĂĽlni Rabatba, ami 115 kg-ot nyom Ă©lõ sĂşlyban Ă©s hetven az utazĂłja, akkor, amikor ez manapság kĂ©t Ăłra alatt Ă©s nagyságrendekkel olcsĂłbban lehetsĂ©ges, az totál haszontalan. Az ultrakönnyĂ» repĂĽlĂ©s egyĂ©bkĂ©nt is haszontalan. Akik az ellenkezõjĂ©t állĂtják, tĂ©vednek. Az Ă©lvezet? Persze! De az Ă©lvezet nem hasznos. Lehet szĂĽksĂ©ges, de nem hasznos. Ăšgyhogy ne is keressĂĽk Ă©rtelmĂ©t, lerepĂĽlĂĽnk Rabatba, mert Ăşgy van kedvĂĽnk, punktum.
A Dragonfly egyfajta visszatĂ©rĂ©s a jövõbe. A szabadon repĂĽlĂ©s ösztöne nyilvánul meg benne. MinĂ©l kevesebb komplikáciĂł, minĂ©l alacsonyabb költsĂ©gen. A 12 000 eurĂłs vĂ©telárat ötszáz Ăłrás amortizáciĂłval, az ĂłránkĂ©nt 3 literes fogyasztást 1 eurĂłs ĂĽzemanyagárral kalkulálva a levegõben töltött Ăłra kevesebb mint 30 eurĂłba kerĂĽl, mĂ©g akkor is, ha folyamatosan jár a motor, ami ennĂ©l a lĂ©gi jármĂ»nĂ©l távolrĂłl sem kötelezõ. A mechanikusan vagy elektromosan behĂşzhatĂł futĂłnak Ă©s a 14 vagy 15 m2-es gyalogsárkányszárnynak köszönhetõen a szerkezet siklĂłszáma 12, Ăgy a Dragonfly kiválĂłan alkalmas termikelĂ©sre. A 9 literes tartály háromĂłrányi autonĂłmiát biztosĂt, ami több mint 200 km távnak felel meg szĂ©l Ă©s termik nĂ©lkĂĽl, de a beavatottak a motort inkább csak arra használják, hogy a legelsõ termiket elĂ©rjĂ©k. A Bailey motor kiválĂłan indul, jĂł állapotĂş akksi akár tĂzszeri ĂşjraindĂtást is lehetõvĂ© tesz egy repĂĽlĂ©s során, csak arra illik odafigyelni, hogy a visszahĂ»lt motornak rosszul esik a hirtelen igĂ©nybevĂ©tel, szeret elõbb megmelegedni. BehĂşzott futĂłval a repĂĽlĂ©s Ă©rzĂ©se teljesen gyalogsárkányos vagy siklĂłernyõs. A trapĂ©z könnyed, szinte sĂşlytalan. A minimális repĂĽlĂ©si sebessĂ©g egy hajszállal van 40 felett, Ăgy a keskeny termikekben is könnyĂ» megtalálni a magot. 1–1,5-ös termikben már bátran ki lehet kapcsolni a motort, az állĂł lĂ©gcsavar lĂ©gellenállása kisebb, mint az alapjáraton forgóé. A Dragonfly nem egy vĂ©rbeli utazĂłgĂ©p. De Pierre JeanĂ©k cĂ©lja sem az, hogy megdöntsĂ©k a sebessĂ©gi rekordot Pizay Ă©s Rabat között.
Ellenkezõleg, arra utaznak, hogy minél többet haladjanak motor nélkül. A minél kevesebb üzemanyag elégetésével megtett táv rekordja már sokkal esélyesebb.
Szöveg: Szabó György
KĂ©pek: Pierre Jean Le Camus
KĂ©pek: Pierre Jean Le Camus