Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Motoros sárkány

Dragonfly


Pierre Jean Le Camus barátunkat aligha kell bemutatni a hĂ»sĂ©ges Motormadár-olvasĂłknak. Nem csupán azĂ©rt, mert a Vol Moteur, a legjelentõsebb eurĂłpai ultrakönnyĂ» repĂĽlõs magazin szerkesztõjekĂ©nt számos cikke megjelent már hasábjainkon, arrĂłl nem is beszĂ©lve, hogy ha a portálunkon beĂĽtjĂĽk nevĂ©t a keresõbe, tĂ­znĂ©l is több cikk jön fel, hanem leginkább azĂ©rt, mert 2002-ben harmadmagával, kĂ©t 503-as Rotaxszal szerelt tök szĂ©riamotoros sárkánnyal már dobott egy Párizs–Dakart, mindenfĂ©le földi asszisztencia nĂ©lkĂĽl, Ăşgy, hogy Ăşt menti benzinkutakon tankoltak.

Ezzel elég nagy taslit adott a Mike Blith és Olivier Aubert léptékû afri-kalandoroknak, akik 912-es DTA Voyagerekkel, az õ költségvetésük öt-tízszeresével nyomultak addig Afrika szûz egén. Pierre Jean minimalista pilóta. Azt szereti, ha a lehetõ legszerényebb mechanizációval és a legolcsóbban repülhet. Ezen az úton most érkezett egy újabb mérföldkõhöz, ami azért is érdekes, mert markánsan kontrasztál a Skycar expedíció filozófiájával. Õk az ernyõs mûfaj felsõ határait feszegetik borzasztó költségesen, Pierre Jean pedig a motoros sárkányozásét lefelé, nevetségesen olcsón. Na, találjuk ki, melyik megközelítés korszerûbb?
Amikor ezek a sorok megjelennek, már vidáman hasítanak Samir Elarival Marokkó légterében le délre, mégpedig két 175 cm3-es Bailey motorral szerelt Dragonflyjal.
Samir többszörös Európa- és világbajnok motoros sárkánnyal, hétezer óra repidejével roppant csendes és szimpatikus csávó, aki idestova tíz éve UL-repülésbõl él. Õ forgalmazza a Dragonflyt Franciaországban. Lyon mellett, Pizay-ben van a placca, Pierre Jean pedig két éve Rabatban él marokkói hitvesével. Ez a magyarázata annak, hogy Pizay-bõl Rabatba repülnek. A projektrõl így nyilatkozik Pierre Jean:
Ez egy hótt abszurd ötlet. Egy olyan cuccossal repülni Rabatba, ami 115 kg-ot nyom élõ súlyban és hetven az utazója, akkor, amikor ez manapság két óra alatt és nagyságrendekkel olcsóbban lehetséges, az totál haszontalan. Az ultrakönnyû repülés egyébként is haszontalan. Akik az ellenkezõjét állítják, tévednek. Az élvezet? Persze! De az élvezet nem hasznos. Lehet szükséges, de nem hasznos. Úgyhogy ne is keressük értelmét, lerepülünk Rabatba, mert úgy van kedvünk, punktum.
A Dragonfly egyfajta visszatĂ©rĂ©s a jövõbe. A szabadon repĂĽlĂ©s ösztöne nyilvánul meg benne. MinĂ©l kevesebb komplikáciĂł, minĂ©l alacsonyabb költsĂ©gen. A 12 000 eurĂłs vĂ©telárat ötszáz Ăłrás amortizáciĂłval, az ĂłránkĂ©nt 3 literes fogyasztást 1 eurĂłs ĂĽzemanyagárral kalkulálva a levegõben töltött Ăłra kevesebb mint 30 eurĂłba kerĂĽl, mĂ©g akkor is, ha folyamatosan jár a motor, ami ennĂ©l a lĂ©gi jármĂ»nĂ©l távolrĂłl sem kötelezõ. A mechanikusan vagy elektromosan behĂşzhatĂł futĂłnak Ă©s a 14 vagy 15 m2-es gyalogsárkányszárnynak köszönhetõen a szerkezet siklĂłszáma 12, Ă­gy a Dragonfly kiválĂłan alkalmas termikelĂ©sre. A 9 literes tartály háromĂłrányi autonĂłmiát biztosĂ­t, ami több mint 200 km távnak felel meg szĂ©l Ă©s termik nĂ©lkĂĽl, de a beavatottak a motort inkább csak arra használják, hogy a legelsõ termiket elĂ©rjĂ©k. A Bailey motor kiválĂłan indul, jĂł állapotĂş akksi akár tĂ­zszeri ĂşjraindĂ­tást is lehetõvĂ© tesz egy repĂĽlĂ©s során, csak arra illik odafigyelni, hogy a visszahĂ»lt motornak rosszul esik a hirtelen igĂ©nybevĂ©tel, szeret elõbb megmelegedni. BehĂşzott futĂłval a repĂĽlĂ©s Ă©rzĂ©se teljesen gyalogsárkányos vagy siklĂłernyõs. A trapĂ©z könnyed, szinte sĂşlytalan. A minimális repĂĽlĂ©si sebessĂ©g egy hajszállal van 40 felett, Ă­gy a keskeny termikekben is könnyĂ» megtalálni a magot. 1–1,5-ös termikben már bátran ki lehet kapcsolni a motort, az állĂł lĂ©gcsavar lĂ©gellenállása kisebb, mint az alapjáraton forgóé. A Dragonfly nem egy vĂ©rbeli utazĂłgĂ©p. De Pierre JeanĂ©k cĂ©lja sem az, hogy megdöntsĂ©k a sebessĂ©gi rekordot Pizay Ă©s Rabat között.
Ellenkezõleg, arra utaznak, hogy minél többet haladjanak motor nélkül. A minél kevesebb üzemanyag elégetésével megtett táv rekordja már sokkal esélyesebb.

Szöveg: Szabó György
KĂ©pek: Pierre Jean Le Camus


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.06 Seconds