HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

Benvenuto, ORION!


Az id√Ķj√°r√°s viszontags√°gai √©s egy√©b ir√°ny√ļ elfoglalts√°gaink miatt neh√©z volt id√Ķpontot egyeztetni a m√°r hetek √≥ta r√°nk v√°r√≥ M24 Orion √°tv√©tel√©re. V√©g√ľl m√°jus 13-√°n kora reggel landoltunk Bergamo repter√©n (persze menetrend szerinti nagyvassal), hogy n√©h√°ny √≥ra m√ļlva m√°r Magni√©kkal parol√°zzunk Besnat√©ban, d√©lut√°n pedig berep√ľlj√ľk sz√©p √ļj j√°t√©kszer√ľnk.

A „hivatalos” √°tv√©tel ut√°n Luca Magnit√≥l kapott r√©szletes √©s mindenre kiterjed√Ķ m√Ľszaki eligaz√≠t√°st k√∂vet√Ķen j√∂hetett a gyakorlat. Az Orionnal val√≥ testk√∂zeli ismerked√©shez felbecs√ľlhetetlen seg√≠ts√©get kaptunk egy m√°sik Luca szem√©ly√©ben.
A Magnival r√©g√≥ta szoros egy√ľttm√Ľk√∂d√©sben m√Ľk√∂d√Ķ Luca Vaccarini a Mil√°n√≥t√≥l mintegy √∂tven kilom√©terre fekv√Ķ torlin√≥i UL-b√°zis gazd√°ja, h√ļsz √©ve t√∂retlen lelkesed√©ssel √©s dinamizmussal oktat mindenf√©le rep√ľl√Ķszerkezeten, feles√©ge, Orietta pedig az adminisztr√°ci√≥s √©s egy√©b teend√Ķket l√°tja el, mik√∂zben amolyan j√≥ √©rtelemben vett h√°ziasszonyk√©nt gondoskodik a placcr√≥l. K√©t napig √©lvezt√ľk vend√©gszeretet√ľket √©s profizmusukat az igazi csal√°di v√°llalkoz√°sk√©nt √ľzemel√Ķ, gy√∂ny√∂r√Ľen rendben tartott, otthonos, bar√°ts√°gos b√°zison, ahol a szerdai-cs√ľt√∂rt√∂ki ny√°rias id√Ķben napnyugt√°ig ment a ny√ľzsg√©s. Luca nem csak saj√°t g√©pein oktat, a t√°gas hang√°rban t√∂bb mint 50 – t√ļlnyom√≥r√©szt merevsz√°rny√ļ – l√©gi j√°rm√Ľ lakik „alb√©rletben”, gazd√°ik pedig gyakran √©s sz√©p sz√°mban j√°rnak ki a kellemes placcra, ahol a rep√ľl√©s mellett √©l√©nk klub√©let is folyik (a vas√°rnapi √∂k√∂rs√ľt√©sen sajnos m√°r nem lehett√ľnk ott).
Punto Volo Torlino (Luca Vaccarini): www.puntovolotorlino.it
J√≥ id√Ķben pirkadatt√≥l alkonyatig folyamatos az √ľzem. Elismer√©ssel n√©zt√ľk Luca kifogyhatatlannak t√Ľn√Ķ energi√°it: mik√∂zben profi gir√≥t√≠pusk√©pz√©st tartott Gyurinak az Orionon, vagy tizen√∂t-h√ļsz tanul√≥nak egyengette a sors√°t, negyed√≥r√°nk√©nt ugrott be √©s ki √ļjabb √©s √ļjabb g√©pekbe/-b√Ķl, tette vel√ľk az iskolak√∂r√∂ket, ir√°ny√≠totta r√°di√≥n az els√Ķ √∂n√°ll√≥ sz√°rnypr√≥b√°lgat√°sokat, s k√∂zben hozz√°√©rt√©ssel, olaszos h√©vvel √©s k√∂zvetlens√©ggel ontotta mag√°b√≥l az aranyat √©r√Ķ tapasztalatokat, tan√°csokat, tr√ľkk√∂ket.
A p√©nteki eg√©sz napos √°ztat√≥ es√Ķt arra haszn√°ltuk fel, hogy tov√°bb ismerkedj√ľnk Magni√©kkal, a besnatei gy√°rral √©s az Orion karbantart√°si-technikai finoms√°gaival, m√Ľhelytitkaival. Ahogy mes√©lt√©k, az M24 megjelen√©se √≥ta tarol: elbor√≠tj√°k √Ķket a megrendel√©sek, az eddig szt√°rnak sz√°m√≠t√≥ M16 lemaradva kullog az √ļj csillag n√©pszer√Ľs√©ge m√∂g√∂tt. Az eddig t√Ķl√ľk kiker√ľlt huszon-egyn√©h√°ny Orion a vev√Ķk teljes megel√©ged√©s√©re √ľzemel, reklam√°ci√≥ra m√©g nem volt p√©lda. Persze el√Ķfordul, hogy valakinek k√ľl√∂nleges pechje van: az egyik m√Ľhelyben √°rv√°lkod√≥, jav√≠t√°sra v√°r√≥ naps√°rga g√©pet √ļjdons√ľlt francia tulajdonosa ut√°nfut√≥n akarta b√ľszk√©n hazafuvarozni. Nagy boldogs√°g√°ban elfeledkezett a magass√°gi korl√°toz√°sokr√≥l, az aut√≥p√°ly√°ra r√°t√©rve az els√Ķ fizet√Ķkapun√°l sikeresen beleverte a rotorfejet a kapu fels√Ķ √°thidal√≥j√°ba, mindj√°rt fordulhatott is vele vissza a gy√°rba egy perc rep√ľl√©s n√©lk√ľl… (pedig nem is sz√Ķke n√Ķ volt az illet√Ķ).
Papere Vagabonde: www.universitadelvds.it
Hogy m√©g csak v√©letlen√ľl se j√°rhassunk √≠gy, elhat√°roztuk, a mi Orionunk nem fogja sz√©gyenszemre k√∂z√ļton elhagyni a sz√©p Lombardi√°t, a helyi repked√©sek ut√°n csak ki kellett pr√≥b√°lnunk hosszabb t√°von is. Luc√°nak persze r√∂gt√∂n volt tippje, j√≥ bar√°tj√°hoz, Erich Kustatscherhez aj√°nlott be minket a hazafel√© √ļtba es√Ķ, Velenc√©t√Ķl harminc-egyn√©h√°ny kilom√©terre fekv√Ķ caposilei UL-b√°zisra. Szombat d√©lut√°nra az id√Ķj√°r√°s is t√°mogatni l√°tszott a tervet, √≠gy pontban 4-kor elstartoltunk a szinte m√°r minden f√Ľsz√°l√°t tekintve ismer√Ķs torlin√≥i p√°ly√°r√≥l, hogy egy b√ļcs√ļk√∂r megt√©tele √©s hosszas integet√©sek ut√°n kelet fel√© vegy√ľk az ir√°nyt. A d√©lut√°ni naps√ľt√©sben f√ľrd√Ķ t√°j f√∂l√∂tt megtett mintegy 250 kilom√©ternyi esem√©nytelen k√©jrep√ľl√©s ut√°n 6-kor a velencei lag√ļn√°k l√°tv√°nya, no meg a caposilei frekvenci√°n Erich hangja √ľdv√∂z√∂lt minket, s p√°r perc m√ļlva el√Ķ√≠r√°sszer√Ľen landoltunk repter√©n. Ahol is √©pp egy h√°rmas m√Ľrep√ľl√Ķ k√∂tel√©k gyakorlatoz√°s√°ba cs√∂ppent√ľnk, mint hamarosan kider√ľlt, nem m√°s, mint a Fly Synthesis √°ltal szponzor√°lt, mozg√°ss√©r√ľlt pil√≥t√°k alkotta We Fly Team tagjai szabdalt√°k az eget Texanjaikkal. Meg kell hagyni, brav√ļrosan! Az est√©t vel√ľk √©s Erich√©kkel, a helyi Papere Vagabonde (szabad ford√≠t√°sban kb. „v√°ndormadarak”) aeroklub tagjaival t√∂lt√∂tt√ľk egy pil√≥tat√°rsuk √°ltal vitt remek √©tteremben, tengeri herkenty√Ľk √©s j√≥ olasz feh√©rborok t√°rsas√°g√°ban. Itt azt√°n hallottunk csod√°kat. A caposilei b√°zis csak egy a mintegy 600 olasz UL-klubb√≥l, az orsz√°gban pedig egy√©bk√©nt t√∂bb mint 20 ezer UL-pil√≥t√°t tartanak nyilv√°n. A klubok igencsak akt√≠v √©letet √©lnek, rendszeresek a k√∂z√∂s programok, kir√°ndul√°sok, utaz√°sok, az √©vek sor√°n √∂sszeforrott k√∂z√∂ss√©gek ugyanakkor nyitottak is az ismerked√©sre, befogad√°sra, sz√≠vesen l√°tj√°k a magunkfajta arra t√©ved√Ķ vend√©get. R√∂gt√∂n tervezgetni is kezdt√ľk a lehets√©ges k√∂z√∂s programokat. Donatella, Erich p√°rja – h√Ķl√©gballon, merevsz√°rny√ļ √©s gir√≥pil√≥ta – szeptemberre szervezi az ultrak√∂nny√Ľ n√Ķi pil√≥t√°k nagyszab√°s√ļ nemzetk√∂zi tal√°lkoz√≥j√°t Caposil√©ben, ahova ez√ļton is sz√≠vesen invit√°l minden √©rintettet. √Črdemes megjegyezni egy√©bk√©nt, hogy a vacsor√°n jelen l√©v√Ķ klubtagok nemek k√∂zti ar√°nya kb. 50-50%-osnak mondhat√≥, s a l√°nyok egyt√Ķl egyig szint√©n pil√≥t√°k! Ahogy Erich b√∂lcsen mondta, jobb √Ķket megtan√≠tani rep√ľlni, √≠gy ahelyett, hogy a f√©rfiak hobbija miatt h√ļzn√°k a sz√°jukat, akt√≠van √©s lelkesen, egyenrang√ļk√©nt vesznek benne r√©szt.
Mi Magyarorsz√°gon m√©g csak √°lmodozhatunk ilyesmir√Ķl, ak√°rcsak arr√≥l, hogy valaha is l√©trej√∂n n√°lunk egy hasonl√≥an fejlett ultrak√∂nny√Ľ t√°rsadalom… De legy√ľnk optimist√°k, az nem ker√ľl semmibe!
Egy csepp Olaszországot azért mindenesetre hazahoztunk: az Oriont.
(Andrea)

Az Orionban k√∂zben gy√Ľlt a repid√Ķ, a 25 √≥r√°s els√Ķ olajcsere ideje is el√©rkezett. Tapasztalatr√≥l m√©g aligha lehetne besz√©lni, de benyom√°sok m√°r vannak. N√©gy √≥ra iskolak√∂r√∂z√©s el√©g volt a magamfajta fakez√Ľ √ļrvezet√Ķnek, hogy stressz n√©lk√ľl sz√°lljak fel √©s le vele, a rep√ľl√©s persze m√°r sokkal egyszer√Ľbb, az nem nagyobb kih√≠v√°s, mint egy √°tlagos merevsz√°rny√ļval. A felsz√°ll√°s v√©grehajt√°s√°hoz c√©lszer√Ľ pontr√≥l pontra betartani a m√Ľszerfalra ragasztott checklistet. V√°r√≥ponton, lehet√Ķs√©g szerint m√°r a v√©grehajt√≥n, sz√©llel szemben a k√∂vetkez√Ķek a teend√Ķk: mindk√©t √ľzemanyagpumpa bekapcsol, rotorf√©k kikapcsolva, bot el√Ķre, orra trimmelve, motor 1600-as fordulaton, felp√∂rget√Ķmechanizmus foganty√ļj√°t sz√©pen lassan, fokozatosan r√°h√ļzni, g√°zzal megt√°masztani, hogy a motorfordulatsz√°m ne essen vissza, t√ľrelmesen v√°rni, am√≠g megj√∂n a 130 ford/perc, akkor hasra lehet h√ļzni a botot, egyre t√∂bb g√°zt adni, ak√°r 2400 ford/percig, majd 210 ford/percn√©l elengedni a felp√∂rget√Ķmechanizmus foganty√ļj√°t, el√Ķrenyomni a botot √©s fokozatosan el√Ķretolni a g√°zkart koppan√°sig, ami 5400-as fordulatot ad ki a 914-es Rotaxn√°l. Ha v√©letlen√ľl vagy l√°nyos zavar√°ban a felp√∂rget√©s alatt a pil√≥ta elengedn√© a felp√∂rget√Ķszerkezet foganty√ļj√°t, szigor√ļan tilos azt √ļjra megh√ļzni, meg kell v√°rni, am√≠g a rotor teljesen meg nem √°llt, √©s onnan lehet √ļjra kezdeni az elj√°r√°st.
A g√°zt az√©rt kell fokozatosan r√°sz√ļrni, hogy a rotornak legyen ideje tov√°bb gyorsulni. Ellenkez√Ķ esetben oszcill√°lhat. A tol√≥l√©gcsavar okozta precesszi√≥ kompenz√°l√°s√°hoz j√≥ nagy bal l√°b kell, m√°s sz√≥val: az oldalkorm√°nnyal kell kompenz√°lni a legyez√Ķir√°ny√ļ elforgat√≥nyomat√©kot. A botot el√Ķre √©s balra kell nyomni, megakad√°lyozva, hogy a gir√≥ fel√°gaskodjon, nagy √°ll√°ssz√∂g√∂n nehezen gyorsuljon. Tilos el√Ķre-h√°tra „f√Ľr√©szelni” a botkorm√°nnyal, hat√°rozottan, kem√©nyen √©s finoman (ahogy Luca szereti mondani: „con forza et delicatessa”) kell a megfelel√Ķ poz√≠ci√≥ban tartani, addig, am√≠g p√°rnahat√°sban megj√∂n az aktu√°lis t√∂megadatoknak megfelel√Ķ 45-65 m√©rf√∂ld/√≥ra sebess√©g, ami az emelked√©shez sz√ľks√©ges. Nem is olyan egyszer√Ľ, f√Ķleg keskeny fut√≥p√°ly√°n, oldalsz√©lben vagy egyenetlen terepen, ahol egy buck√°r√≥l elpattanhat az orrfut√≥, amit√Ķl azt√°n a gir√≥ feladja az orr√°t, a g√©pt√∂rzs √ļgy viselkedik, mint minden √°raml√°sba helyezett t√°rgy, ez esetben r√°ad√°sul j√≥kora fel√ľlet kapja alulr√≥l a megf√ļv√°st, egyb√Ķl sz√°rnyk√©nt akar viselkedni. Nagy √°ll√°ssz√∂g√∂n viszont pont olyan nehezen gyorsul a gir√≥, mintha traverz√°lna. A lesz√°ll√°s sokkal egyszer√Ľbb, motorral laposan vagy motor n√©lk√ľl meredek besikl√°ssal tartani kell sz√≥l√≥ban az 50, utassal a 60-65 m√©rf√∂ld/h sebess√©get, √ļgy 5-6 m magasan finoman fel kell venni a gir√≥t, hogy elvesz√≠tse a sebess√©g√©t, a lassul√°s √ľtem√©ben tov√°bb kell h√ļzni a botot, addig, am√≠g meg nem √°ll a gir√≥, id√°lis esetben pont akkor, amikor f√∂ldet √©r. A rotor ilyenkor m√©g 180-200-as fordulaton j√°r, azt hagyni kell 100 al√° lassulni, miel√Ķtt a rotorf√©ket bekapcsoln√°nk.
Ami az Oriont illeti: mindenhol csod√°lt√°k √©s dics√©rt√©k, ahol megfordultunk vele. Az, hogy a turbulencia √©s a sz√©l nem √©rv√©nyesek r√°, nekem is nagyon bej√∂tt. Volt √ļgy, hogy elrep√ľlt√ľnk egy nagyobb mad√°r mellett, √©s azt l√°ttuk, hogy becsukja sz√°rnyait √©s m√©gis felfele halad. Valami brut√°lis termik lehetett, de csak annyit √©rezt√ľnk bel√Ķle, hogy az Orion finoman leadta az orr√°t, majd amikor a le√°raml√°sba ker√ľlt√ľnk, enyh√©n meg√ľlt. Hogy ilyen k√∂nnyen meg lehet tanulni a vezet√©s√©t, az mindenk√©ppen szimpatikus, b√°r √©n jobban szeretem a kih√≠v√°sokat.
Utaz√≥sebess√©g√©t keveslem. Aktu√°lis t√∂megadatok szerint 80-90 m√©rf√∂ld/h sebess√©get ad ki az 5000-es motorfordulat √©s a 31-es sz√≠v√≥t√©rnyom√°s. Ez m√©g elfogadhat√≥ utaz√°sra, de a fogyaszt√°s ilyenkor 20 liter/√≥ra k√∂r√ľl j√°r. A z√°rt f√ľlke abszol√ļt k√©nyelmes, hely is van benne embernek, csomagnak m√°r kev√©sb√©, viszont az a vesz√©ly nem forog fenn, hogy hajt√≥m√Ľle√°ll√°s eset√©n nem t√Ľnik fel semmi. M√°s sz√≥val: akt√≠v zajcs√∂kkent√Ķs fejhallgat√≥ az Orionban nem felesleges f√©ny√Ľz√©s. Jav√°ra legyen mondva: a kompozit rotorlap√°tok nagyon j√≥l kiegyens√ļlyozottak, a bot minim√°lis m√©rt√©kben √©rezteti a pil√≥t√°val, hogy forg√≥sz√°rnyast vezet.
√Ėsszess√©g√©ben pozit√≠v a m√©rleg. Amennyiben az utaz√°s l√©nyege nem a gyors c√©lba √©r√©s, akkor az √©lvezeti √©rt√©k vetekedhet a biztons√°ggal. M√°rpedig r√©gi k√∂zhely: a rep√ľl√©s gyors helyv√°ltoztat√°si m√≥d, azok sz√°m√°ra, akik nem sietnek.
(Gyuri)

Szöveg és képek: Vampair



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.12 mŠsodperc