Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

Interaktív légtértérképek


Budapest a centrumban
A hazai sportrepülés informatikai támogatása szinte egyidős az internet elterjedésével. Egyaránt találkozunk intézményekhez kötődő és egyéni kezdeményezésű megoldásokkal. Az előbbiek több erőforrásra támaszkodnak, ami stabil, kiszámíthatóan fejlődő szolgáltatásokat eredményez.

De lévén, hogy az ilyen szolgáltatások inkább csak viszik, mint hozzák a pénzt, egy felelősen gazdálkodó szervezettől nem várható el az újító kísérletezgetés. Intézményi kategóriában a legszínvonalasabbnak a HungaroControl honlapját (www.hungarocontrol.hu) tartom, kiemelve a „Napi légtér-felhasználási terv” folyamatos közreadását. De nagy áttörésre, úttörő megoldásokra inkább csak egyéni kezdeményezésekből számíthatunk. Ezeknél az erőforrások relatív hiánya átmenetileg pótolható a többletlelkesedéssel, de a fenntartás és a továbbfejlődés hosszú távon veszélyben forog.
Ennek ellenére kiváló megoldások születtek, mint pl. Maracskó Sándor régóta működő weblapja (www.hungaryairport.hu/airport.php). Szintén idesorolandó az utóbbi idők legátfogóbb légtér-információs fejlesztése, Rédey Ákos netes repülőtérképe (redeynet.dnsalias.net/Flying/). Ez volt az első teljes magyarországi légtértérkép, ami a Google Maps adottságaira épült, de ennél sokkal többet nyújt. Egyedülálló módon támo-gatja az útvonaltervezést: ha megadjuk a tervezett repülési magasságot, akkor kigyűjti és térképen megmutatja a számunkra érdekes légtereket. Szintén frappáns megoldás, hogy külön kezeli azokat a légtereket, amikkel mindig számolnunk kell, azoktól, amikről csak a tervezett repülés napjára kell tájékozódnunk, mert lehet, hogy repülésünkkor nem is fognak működni. A megoldás külön erénye, hogy a térkép tartalmazza az összes magyaror-szági repteret, jelezvén azok fajtáját és pillanatnyi státusát is. Megjegyzendő, hogy az alkalmazásnak van olyan szolgáltatása, ami csak Firefox böngészővel működik, ezért ajánlott ezzel használni.
Németh Tamás munkájának eredményeként pár hónapja indult és azóta is folyamatosan fejlődik a „Napi légtér-felhasználási terv” TRA és D légtereinek térképi megjelenítése, valamint ezen légtérhatárvonalak műszerbe tölthető (gpx) változatának közzététele. A pilóták körében hamar közkedveltté vált ez a rendkívül hasznos szolgáltatás, ami a HungaroControl honlapján közzétett adatokat dolgozza fel és a www.galatech.hu/pg oldalon a „Napi légtér-információk” menüpontban érhető el. A napi ütemben változó üzemidejű légtereket háromféle csoportosításban kaphatjuk meg: összevontan, illetve külön a TRA, vagy külön a D légtereket. A térképi megjelenítéskor minden légtér kap egy markert is, amire rákattintva megtudhatjuk a légtér azonosítóját, felső és alsó magasságát, valamint az igényelt kezdő és záró időpontját UTC időben. A közeljövő fejlesztési tervei szerint bekerülnek majd a feldolgozásba a megigényelt eseti légterek is. Ez azért bonyolultabb feladat, mert nem közismert ICAO légterekről van szó, hanem helyüket és kiterjedésüket az igénylő határozza meg.
Dunakeszi légterei
A világhálón pár hete látott napvilágot egy újabb, átfogó magyarországi légtértérkép-összeállítás, ami a légtereket más formában, más szolgáltatásokkal kiegészítve szemlélteti, szintén a Google Mapsre épülve. Felmerülhet a kérdés, hogy mi előnye van a magyar légtérszerkezet újabb ábrázolásának, hiszen már az 1:500 000-es ICAO térképen is min-den rajta van. Ez igaz is, mégis a hivatalos térkép zsúfoltsága miatt nem mondható sem áttekinthetőnek, sem könnyű olvasmánynak. De nem ez a papíralapú térkép relatív hátránya, hanem a fix léptékben ábrázolt, statikus információmennyiség. Pedig maga a térkép briliáns munka, hiszen egy éppen még kezelhető méretű lapon hatalmas mennyiségű képi és szöveges információt tartalmaz. Viszont éppen a statikussága miatt nem tudja jól kiszolgálni a mindig változó igényeket. Egyszer a részletek elhagyása mellett nagyobb áttekintésre lenne szükségünk, máskor egy kis területről sokkal több részlet érdekelne, mint amennyit a papírra nyomtattak. Ezt a dinamikusan változó elvárást csak az interaktív, elektronikus térképek képesek kielégíteni, amint azt a mellékelt ábrák is bizonyítják.
Nézzük tehát, milyen szolgáltatások várnak ránk a www.galatech.hu/pg oldalon, de most a „Légtér, reptér gyorskereső” menüpontban. Először is, mindjárt három teljes Magyarország-térképet találunk:
• Magyarország összes 9500 ft / 2900 m alatti légtere, motor nélkül repülőknek (a KVL-ek nélkül)
• Önállóan Magyarország összes környezetvédelmi szempontból korlátozott légtere (csak a KVL-ek), amelyek csak a motoros repülést korlátozzák
• Végül az előző kettő együtt, azaz Magyarország összes 9500 ft / 2900 m alatti légtere
Az alábbiakban leírtak egyformán vonatkoznak mindhárom térképre. Elsősorban az, hogy mindvégig szabadon átválthatunk a közigazgatási, a műhold-, a vegyes és a domborzati megjelenítési típushoz tartozó tartalmak között, miközben a szemlélt terület sarokpontjai változatlanok maradnak. A bal alsó sarokban mindig van egy kék információs gomb, amire rákattintva a térkép címét és tartalmi adatait kapjuk meg.
Az áttekinthetőséget nagyban segíti a dinamikus nagyítás lehetősége, amikor is addig nem látható részletek kerülnek elő, mint például domborzati térképnél a 10 méteres felbontásig előhívható terepszintvonalak. Kicsinyítéskor automatikus a részletek elhagyása. A légterek ábrázolásakor az olvashatóság további javítása érdekében alkalmazásra kerültek a statikus térképeknél jól bevált színkódolási technikák is. Az egyes légtérfajtákat elté-rő színű és vastagságú kontúrvonalak határolják. Tovább segíti a szem eligazodását, hogy az állandó üzemidejű, ellenőrzött légterek (CTA, TMA) kék színkitöltést kaptak, ezen belül a földig érők (CTR) még sötétebb árnyalatot is. Az egyes légtérfajták a rajztechnikai színkódolásuk mellett színazonos megjelenésű jelölőtűket (markereket) is kaptak, bennük a légtérre utaló betűjellel.
Ezek:
Gyúró kornyéke
AMűrepülő légtér
CCTR (Polgári repülőtéri irányító körzet)
CACTA (Polgári irányító körzet)
DVeszélyes légtér
GVitorlázó-, siklórepülő légtér
KKVL (Környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér)
PTiltott légtér
RKorlátozott légtér
TiTIZ (Forgalmi tájékoztató körzet)
TMTMA (Közelkörzeti irányítói körzet)
TRTRA (Időszakosan korlátozott légtér)
InfóTérkép-információk

Bármely légtér markerére kattintva egy kis infóablakban megjelenik a légtér azonosítója, felső/alsó magassága és esetleges további információk. Ez utóbbi kiegészítő adatok lehetnek pl. henger alakú légtereknél a középpont koordinátái és a henger sugara, KVL légtereknél az üzemidő, MTMA, MCTR légtereknél az APP, ill. a TWR szolgálat frekvenciája, Sármellék és Debrecen légtereinél az AFIS frekvencia stb.
A bal felső sarokban található eszközzel mozgathatjuk, ill. zoomolhatjuk a térképet, de mozgatáshoz a tenyérkurzorral is megfoghatjuk. Egy szabad területre lőtt szimpla klikk megadja a hely koordinátáit, amit a megjelenő infóablakban más alkalmazásba történő átvitelhez kijelölhetünk és kimásolhatunk. A dupla klikk (nem csak a térkép lefedetlen felületén alkalmazva) elhelyez egy jelölőtűt az illető pontra, és szintén megadja a pont koordinátáit. Ezzel kijelölhetünk magunknak ideiglenes célpontokat, vagy éppen elkerülendő pontokat. Az így létrehozott saját markereinket meg is foghatjuk és áthelyezhetjük máshová, ilyenkor maguktól mondják az új koordinátáikat. Egy klikk a navigációs gomb közepére: visszaállítja a kiinduló nézetet.
További fejlesztési tervek:
Többféle új szolgáltatás beépítését tervezem. Az útvonaltervezéshez dupla klikkel létrehozott markereink adatainak egy ablakban történő összegyűjtését, hogy az összes létrehozott marker koordinátáit egy másolással vihessük át más alkalmazásokba, például a műszerbe történő feltöltéshez. A későbbi verziókban az útvonalterv szemléletesebb megjelenítésére a létrehozott pontokat vonallal köthetjük majd össze. De remélhetőleg a felhasználóktól is érkeznek majd olyan ötletek, amik további praktikus, kényelmi szolgáltatások létrehozását javasolják.

Szöveg és térképek: Kardos István www.galatech.hu
Magyarország összes 9500 ft / 2900 m alatti légtere


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMadártávlatbólMerevszárnyú ULMinden más ami repülMotoros sárkányMűrepülésRepterekVitorlázó

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.29 másodperc