Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Interaktív légtértérképek


Budapest a centrumban
A hazai sportrepülés informatikai támogatása szinte egyidõs az internet elterjedésével. Egyaránt találkozunk intézményekhez kötõdõ és egyéni kezdeményezésû megoldásokkal. Az elõbbiek több erõforrásra támaszkodnak, ami stabil, kiszámíthatóan fejlõdõ szolgáltatásokat eredményez.

De lévén, hogy az ilyen szolgáltatások inkább csak viszik, mint hozzák a pénzt, egy felelõsen gazdálkodó szervezettõl nem várható el az újító kísérletezgetés. Intézményi kategóriában a legszínvonalasabbnak a HungaroControl honlapját (www.hungarocontrol.hu) tartom, kiemelve a „Napi légtér-felhasználási terv” folyamatos közreadását. De nagy áttörésre, úttörõ megoldásokra inkább csak egyéni kezdeményezésekbõl számíthatunk. Ezeknél az erõforrások relatív hiánya átmenetileg pótolható a többletlelkesedéssel, de a fenntartás és a továbbfejlõdés hosszú távon veszélyben forog.
Ennek ellenére kiváló megoldások születtek, mint pl. Maracskó Sándor régóta mûködõ weblapja (www.hungaryairport.hu/airport.php). Szintén idesorolandó az utóbbi idõk legátfogóbb légtér-információs fejlesztése, Rédey Ákos netes repülõtérképe (redeynet.dnsalias.net/Flying/). Ez volt az elsõ teljes magyarországi légtértérkép, ami a Google Maps adottságaira épült, de ennél sokkal többet nyújt. Egyedülálló módon támo-gatja az útvonaltervezést: ha megadjuk a tervezett repülési magasságot, akkor kigyûjti és térképen megmutatja a számunkra érdekes légtereket. Szintén frappáns megoldás, hogy külön kezeli azokat a légtereket, amikkel mindig számolnunk kell, azoktól, amikrõl csak a tervezett repülés napjára kell tájékozódnunk, mert lehet, hogy repülésünkkor nem is fognak mûködni. A megoldás külön erénye, hogy a térkép tartalmazza az összes magyaror-szági repteret, jelezvén azok fajtáját és pillanatnyi státusát is. Megjegyzendõ, hogy az alkalmazásnak van olyan szolgáltatása, ami csak Firefox böngészõvel mûködik, ezért ajánlott ezzel használni.
Németh Tamás munkájának eredményeként pár hónapja indult és azóta is folyamatosan fejlõdik a „Napi légtér-felhasználási terv” TRA és D légtereinek térképi megjelenítése, valamint ezen légtérhatárvonalak mûszerbe tölthetõ (gpx) változatának közzététele. A pilóták körében hamar közkedveltté vált ez a rendkívül hasznos szolgáltatás, ami a HungaroControl honlapján közzétett adatokat dolgozza fel és a www.galatech.hu/pg oldalon a „Napi légtér-információk” menüpontban érhetõ el. A napi ütemben változó üzemidejû légtereket háromféle csoportosításban kaphatjuk meg: összevontan, illetve külön a TRA, vagy külön a D légtereket. A térképi megjelenítéskor minden légtér kap egy markert is, amire rákattintva megtudhatjuk a légtér azonosítóját, felsõ és alsó magasságát, valamint az igényelt kezdõ és záró idõpontját UTC idõben. A közeljövõ fejlesztési tervei szerint bekerülnek majd a feldolgozásba a megigényelt eseti légterek is. Ez azért bonyolultabb feladat, mert nem közismert ICAO légterekrõl van szó, hanem helyüket és kiterjedésüket az igénylõ határozza meg.
Dunakeszi légterei
A világhálón pár hete látott napvilágot egy újabb, átfogó magyarországi légtértérkép-összeállítás, ami a légtereket más formában, más szolgáltatásokkal kiegészítve szemlélteti, szintén a Google Mapsre épülve. Felmerülhet a kérdés, hogy mi elõnye van a magyar légtérszerkezet újabb ábrázolásának, hiszen már az 1:500 000-es ICAO térképen is min-den rajta van. Ez igaz is, mégis a hivatalos térkép zsúfoltsága miatt nem mondható sem áttekinthetõnek, sem könnyû olvasmánynak. De nem ez a papíralapú térkép relatív hátránya, hanem a fix léptékben ábrázolt, statikus információmennyiség. Pedig maga a térkép briliáns munka, hiszen egy éppen még kezelhetõ méretû lapon hatalmas mennyiségû képi és szöveges információt tartalmaz. Viszont éppen a statikussága miatt nem tudja jól kiszolgálni a mindig változó igényeket. Egyszer a részletek elhagyása mellett nagyobb áttekintésre lenne szükségünk, máskor egy kis területrõl sokkal több részlet érdekelne, mint amennyit a papírra nyomtattak. Ezt a dinamikusan változó elvárást csak az interaktív, elektronikus térképek képesek kielégíteni, amint azt a mellékelt ábrák is bizonyítják.
Nézzük tehát, milyen szolgáltatások várnak ránk a www.galatech.hu/pg oldalon, de most a „Légtér, reptér gyorskeresõ” menüpontban. Elõször is, mindjárt három teljes Magyarország-térképet találunk:
• Magyarország összes 9500 ft / 2900 m alatti légtere, motor nélkül repülõknek (a KVL-ek nélkül)
• Önállóan Magyarország összes környezetvédelmi szempontból korlátozott légtere (csak a KVL-ek), amelyek csak a motoros repülést korlátozzák
• Végül az elõzõ kettõ együtt, azaz Magyarország összes 9500 ft / 2900 m alatti légtere
Az alábbiakban leírtak egyformán vonatkoznak mindhárom térképre. Elsõsorban az, hogy mindvégig szabadon átválthatunk a közigazgatási, a mûhold-, a vegyes és a domborzati megjelenítési típushoz tartozó tartalmak között, miközben a szemlélt terület sarokpontjai változatlanok maradnak. A bal alsó sarokban mindig van egy kék információs gomb, amire rákattintva a térkép címét és tartalmi adatait kapjuk meg.
Az áttekinthetõséget nagyban segíti a dinamikus nagyítás lehetõsége, amikor is addig nem látható részletek kerülnek elõ, mint például domborzati térképnél a 10 méteres felbontásig elõhívható terepszintvonalak. Kicsinyítéskor automatikus a részletek elhagyása. A légterek ábrázolásakor az olvashatóság további javítása érdekében alkalmazásra kerültek a statikus térképeknél jól bevált színkódolási technikák is. Az egyes légtérfajtákat elté-rõ színû és vastagságú kontúrvonalak határolják. Tovább segíti a szem eligazodását, hogy az állandó üzemidejû, ellenõrzött légterek (CTA, TMA) kék színkitöltést kaptak, ezen belül a földig érõk (CTR) még sötétebb árnyalatot is. Az egyes légtérfajták a rajztechnikai színkódolásuk mellett színazonos megjelenésû jelölõtûket (markereket) is kaptak, bennük a légtérre utaló betûjellel.
Ezek:
Gyúró kornyéke
AMûrepülõ légtér
CCTR (Polgári repülõtéri irányító körzet)
CACTA (Polgári irányító körzet)
DVeszélyes légtér
GVitorlázó-, siklórepülõ légtér
KKVL (Környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér)
PTiltott légtér
RKorlátozott légtér
TiTIZ (Forgalmi tájékoztató körzet)
TMTMA (Közelkörzeti irányítói körzet)
TRTRA (Idõszakosan korlátozott légtér)
InfóTérkép-információk

Bármely légtér markerére kattintva egy kis infóablakban megjelenik a légtér azonosítója, felsõ/alsó magassága és esetleges további információk. Ez utóbbi kiegészítõ adatok lehetnek pl. henger alakú légtereknél a középpont koordinátái és a henger sugara, KVL légtereknél az üzemidõ, MTMA, MCTR légtereknél az APP, ill. a TWR szolgálat frekvenciája, Sármellék és Debrecen légtereinél az AFIS frekvencia stb.
A bal felsõ sarokban található eszközzel mozgathatjuk, ill. zoomolhatjuk a térképet, de mozgatáshoz a tenyérkurzorral is megfoghatjuk. Egy szabad területre lõtt szimpla klikk megadja a hely koordinátáit, amit a megjelenõ infóablakban más alkalmazásba történõ átvitelhez kijelölhetünk és kimásolhatunk. A dupla klikk (nem csak a térkép lefedetlen felületén alkalmazva) elhelyez egy jelölõtût az illetõ pontra, és szintén megadja a pont koordinátáit. Ezzel kijelölhetünk magunknak ideiglenes célpontokat, vagy éppen elkerülendõ pontokat. Az így létrehozott saját markereinket meg is foghatjuk és áthelyezhetjük máshová, ilyenkor maguktól mondják az új koordinátáikat. Egy klikk a navigációs gomb közepére: visszaállítja a kiinduló nézetet.
További fejlesztési tervek:
Többféle új szolgáltatás beépítését tervezem. Az útvonaltervezéshez dupla klikkel létrehozott markereink adatainak egy ablakban történõ összegyûjtését, hogy az összes létrehozott marker koordinátáit egy másolással vihessük át más alkalmazásokba, például a mûszerbe történõ feltöltéshez. A késõbbi verziókban az útvonalterv szemléletesebb megjelenítésére a létrehozott pontokat vonallal köthetjük majd össze. De remélhetõleg a felhasználóktól is érkeznek majd olyan ötletek, amik további praktikus, kényelmi szolgáltatások létrehozását javasolják.

Szöveg és térképek: Kardos István www.galatech.hu
Magyarország összes 9500 ft / 2900 m alatti légtere


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMadártávlatbólMerevszárnyú ULMinden más ami repülMotoros sárkányMûrepülésRepterekVitorlázó

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.14 msodperc