Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Hátimotor

Tandem csúcsernyők


Ha már a top motoros ernyők összehasonlításával szórakozunk, nem hagyhattuk ki a tandem ernyőket sem. Ésszerű lett volna Dudek Orca, ITV Thanka vagy Nova Jumboo-kat összemérni, de az nem pásszolt volna a Nucleon–Fusion pároshoz. Így aztán a Paramania Taxi és a Dudek Synthesis Cabrio ernyőit eresztettük össze.

A Taxi valójában egy 41 m2-es Action GT, ilyennel lökettek Londonból Timbuktuba a Skycar expedíció rettenthetetlen és egyben celeb hősei. Már amikor repültek. A 42-es Synthesis Cabriót jól ismerjük, tavalyi kedvencünk volt lábról, mielőtt befogtuk volna a Vamptrájkra, pontosabban fölé. Sikerült egy olyan délutánt kifogni a teszthez, amikor eleinte kellően lökéses volt a szél, majd szép csendesen elállt. Az első startokat kifordulósra lehetett venni, az utolsóknál már belefutós, power start technika kellett.
Mindkét ernyő hibátlanul telítődik és jön fel, menetirányú stabilitásuk példamutató, ez mondjuk el is várható, ha már trájkos használatra ajánlottak. A Synthesis Cabrio felszállási sebessége az átlagosnál magasabb, érdekes, hogy a 34-es Synthesisénél is, ez a profil és a beállítás miatt lehet. 25 km/h körül már el lehet emelkedni, de a vízszintes gyorsításra oda kell figyelni. Amíg nincs meg párnahatásban a 35-40 km/h, nem célszerű belehúzni a fékekbe, rövid emelkedés után vissza fog tenni a földre. Ha már nekilódult, akkor úgy viselkedik, mint egy szólóernyő. Lendületesen fordul, a 33 lóerős Monster tolóerejével még 220 kg-os MTOW-nál is 2 m/s felett emelkedik, élére lehet állítani fordulóban, méreteit meghazudtoló hancúrgép. Gátlástalanul gyorsra lehet trimmelni, ilyenkor gyorsító nélkül is 60 km/h feletti sebességgel hasít. A turbulenciát látványosan reflex profilja tökéletesen csillapítja. Leszállni vele még 15 km/h körüli szélben is motorral húzatva és egyben elfékezve célszerű, motor nélkül jelentős lesz a függőleges sebesség, meg elfékezni sem lehet olyan jól. Szélcsendben kihívásos a startja, hozzávetőleges technikával, netán siklóernyős módszerrel kár is erőlködni.
A Paramania Taxival most ismerkedünk. Kivitelezése, technikai megoldásai parádésak. Ugyanolyan belépőél-erősítést kapott, mint a Fusion. Zsinórzata túlméretezett, nem csoda, hiszen 350 kg feletti terhelésre készült. Lassúra trimmelve tök barátságos a felszállósebessége, kiválóan emelkedik viszonylag alacsony sebességen is, de ilyenkor nem viselkedik reflex profilosan, vagyis elvárja, hogy vezessék turbulens körülmények között. A Synthesis Cabrio után ez egy kicsit olyan, mint amikor egy automata váltós sportkupéból átül az ember egy rallyeautóba. Meglepő, de tesztünk során nem sikerült a gyár által megadott 80 km/h feletti sebességet megközelíteni sem. Ennek az oka vélhetően az volt, hogy „csak” 180-220 kg között terheltük az ernyőt. A szélirányra oda-vissza, illetve háromszögön mért átlagolt 55 km/h-s GPS-adat persze így is messze felülmúlja a tandem ernyők jellemzően 40-45 km/h körüli csúcssebességét, de bevallom, többre számítottunk. Dicséretére legyen mondva, valamivel kevesebb motort kért, mint a Dudek ernyő. Gyorsra trimmelve jól csillapította a turbulenciát, érdekes módon ehhez többet kellett ficánkolnia, mint a Synthesisnek. Mintha csak sportfutóművel és direkt kormányzással szerelték volna, szervó nélkül. A szervó hiánya a fékeknél volt a legbántóbb. Gyorsra trimmelve kőkemények a fékei, olyannyira, hogy az ember nem is meri húzni őket, attól tartva, hogy mindjárt átejti az ernyőt.
TST jár hozzá, de nincs felszerelve, elképzelhető, hogy azzal szimpatikusabb volna a kormányzás nagy sebességen. A brutális kormányerők miatt a túldöntött fordulókat és a spirált sem erőltettük. Leszállása úgy szélben, mint szélcsendben nagyságrendekkel egyszerűbb, mint a Cabrióé. Átlagos siklóernyős pilóta az általa megszokott technikával már megoldja. Belátjuk, további tesztelésre van szükség ahhoz, hogy objektív képet alkothassunk a Cabrio és a Taxi előnyeiről és hátrányairól, azt azonban már most látjuk, nem lehet majd egyértelműen rangsorolni őket, annyira különbözőek.

Paramania Taxi
Méret (m2)41
Felszállósúly160 – 350
Cellák száma65
Sebesség (km/h)min=24, trim=80, max=80+
Süllyedés (m/s)min=1,1
trim off=1,4 – 1,8
Max. gyorsítóval=3
Max. terhelhetőség+8 G
Oldalviszony5,89
Súly (kg)12
Dudek Synthesis Cabrio
Méret42
EN CertifikációC
Cellák száma54
Szárnyfelület (m2)42,00
Fesztáv (m)14,78
Oldalviszony 5,20
Süllyedés (m/s)min=1,8, trim=2,0, max=3,0
Sebesség (km/h)min=35, trim=45, max=62
Felszállósúly (kg)150 – 270
Súly (kg)10,2

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.01 másodperc