Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

A lányok készültek…


A június elején Puisserguierben megrendezett francia nemzeti ULM bajnokságra való felkészülés részét képezte a nõi motoros ernyõs válogatott Michel Touitounál, a hátimotoros versenyzés tapasztalt öreg rókájánál töltött kétnapos „edzõtábora”.
A bajnokságon végül ezüstérmesként végzett Sandrine Muzellec élménybeszámolójából szemelgettünk.

Az érkezés és a meleg fogadtatás után Michel szinte azonnal „csatasorba”, vagyis starthoz is állít bennünket, hogy felmérjük a csapat szintjét. Van, aki már részt vett versenyeken, van, akinek ez lesz az elsõ, de mindnyájan azért vagyunk itt, hogy tanuljunk.
Ami nem is késik. Elõször a célra szállást tökéletesítjük. Ez az a versenyszám, ahol nagyon könnyû nulla ponttal végezni. Gyakoroljuk a behelyezkedés technikáját, csínját-bínját, trükkjeit, alkalmazzuk Michel jó tanácsait. Coralie Matéos, aki sokat repült a bajnok Mathieu Rouanet-val, mindannyiunkat lenyûgöz precizitásával.
Ebéd után a beerõsödõ szelet néhányan kihasználják egy kis sziesztára. Michel megerõsíti, a versenyzés során is fontos az idõnkénti pihenõ. Hiszen a versenynapok hosszúak, általában fél 7-kor kezdõdik az aznapi eligazítás, és gyakran még este 11-kor is a másnapi navigációs feladatot készítjük elõ.
A délutáni pihenõ után Coralie-val nemes versengésre hívjuk ki a látogatóba érkezett Aurélien Ganaye-t és Alexandre-t, Coralie bátyját. Ki tud tovább a levegõben maradni 1 liter üzemanyaggal? Az abszolút gyõztes Alexandre lesz, a motorja láthatóan nem is fogyaszt mást levegõn kívül. Persze azért a pilótának is lehet valami szerepe…
A nap befejezéseként a motorok fogyasztását igyekszünk kiismerni. 1 liter üzemanyaggal elindulva mérjük a levegõben töltött idõt, és kiszámoljuk a fogyasztást különbözõ fordulatszámokon, lassúra vagy gyorsra trimmelve, semleges trimmállásban. A versenyzés során igen fontos, hogy tökéletesen ismerjük motorunk étvágyát és viselkedését. Az economy versenyszámok során az átlagos fogyasztás 3 l/h körül alakul, de a legjobbak esetében akár 2 liter alá is csökkenthetõ, így Michel Carnet négyütemûje például 1,8 literrel is beérte a legutóbbi Európa-bajnokságon.
A jól megérdemelt éjszakai nyugodalom után másnap már hajnalban kezdjük a következõ, a szlalom versenyszámra való gyakorlást. A talajközeli, nagy sebességû fordulók miatt ez talán a legnagyobb koncentrációt és figyelmet igénylõ feladat. Michel ontja magából a jó tanácsokat: lehúzva tartani a belsõ féket, hogy optimális legyen a forduló íve, az egyenes vonalakhoz igazodva irányt tartani, hirtelen lekapni a gázt a forduló utáni megemelkedés elkerüléséhez, a karóknak a csúcsát érinteni inkább, nehogy visszacsapódjon a légcsavarba… Különösen érdekes gyakorlatnak bizonyul, mikor párban, egymás felett 20 méterrel csináljuk végig a számot, hogy a szûkre vett fordulókat gyakoroljuk, ehhez persze sok figyelem és hozzáértés kell.
Az ebédnél a stressz legyõzésérõl és a versenyzéshez elengedhetetlen mentális koncentrációról, a külsõ, zavaró körülmények kizárásáról beszélgetünk. A pszichés felkészülés is a siker egyik záloga.
Délután repülési sebességeket mérünk különbözõ motorfordulatszám mellett. Mivel meglehetõs a szél, egy egyenes útvonalat választunk széllel szembe, amelyen többször oda-vissza végigrepülünk, hogy átlagot számolhassunk, és kiküszöböljük a szél hatását. Vasárnap délelõtt még egy navigációs feladatot is elvégzünk, hogy az összes versenyszám terítékre kerüljön. Aztán még egyszer összefoglaljuk és átbeszéljük tapasztalatainkat és a versenyig még hátralévõ egy hónapban ránk váró feladatokat, mielõtt búcsút vennénk Micheltõl és Marie-tól. Köszönet még egyszer!

Szöveg: Sandrine Muzellec
Fordította: Kádár Andrea
Képek: Didier Buard


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.06 msodperc