Az egri Apollo Találkozón bemutatkozott M24 Orion keltette nagy érdeklődés is jelzi, hogy ennek a régi-új légi járműnek nemcsak szimpatizánsai és szurkolói vannak szép számmal Magyarországon, de jövendőbeli pilótái is.
Autogirósorozatunk immár harmadik részét annak reményében adjuk közre, hogy hamarosan megnyílik számukra a lehetőség a girózás tudományának elsajátítására, a jogosítás megszerzésére. Minálunk még nem létezik hivatalosan elfogadott oktatási tematika, ezért a Franciaországban használatos gyakorlati oktatási programot mutatjuk be az alábbiakban, remélve, hogy ezzel korrekt választ adunk arra az igen gyakran feltett kérdésre, hogy: Nehéz megtanulni?
Óraszám | ||
Szoktató repülések | ||
1. | BIZTONSÁG | 2 |
Repülés előtti ellenőrzés | ||
Hajtóműindítás | ||
Gurulás | ||
Felszállás előtti ellenőrzés | ||
Rotor felpörgetése (váróponton) | ||
2. | ISMERTETŐ REPÜLÉS | 3 |
Egyszerű manőverek, irányváltás (hosszdőlés, orsó, legyező) | ||
A repülés szimmetriája | ||
Sebesség/állásszög/emelkedés | ||
Iránytartás és a kitérés korrigálása | ||
Állandó magasság tartása | ||
Útvonal kiválasztása vészleszállóhelyek szerint | ||
Alapképzés | ||
3. | REPÜLÉSI FELADAT MEGTERVEZÉSE | 3 |
Gazdálkodás a motor fordulatszámával | ||
Vízszintes repülés | ||
Emelkedés | ||
Süllyedés | ||
„Nulla G-s” helyzetek, a „harang” -effektus elkerülése | ||
A túlkorrigálás és a pilótaindukált oszcilláció elkerülése | ||
A rotor felülről való megfújásának elkerülése | ||
Nulla vízszintes sebességre való süllyedés | ||
4. | STANDARD FORDULÓ (30°) | 5 |
Biztonság | ||
Referenciapont kiválasztása | ||
Fordulóba vitel | ||
Stabilizálás | ||
Aerodinamikai jelenségekre való reakció és azokkal való számolás | ||
Fordulóból kivétel referenciapontnál | ||
Helyes állásszög kiválasztása | ||
Emelkedő és süllyedő fordulók | ||
Vízszintes sebesség nélküli fordulózás motorral és motor nélkül, jobbra/balra | ||
5. | FELSZÁLLÁS | 6 |
Jó minőségű füves vagy betonpályán: | ||
– rotor felpörgetése és gurulás a hátsó kerekeken | ||
– rotor felpörgetése 220, 150, majd 40 tr/min fordulatszámra (csak betonpályán) | ||
– a felpörgetőmechanizmus meghibásodása a giró meghibásodását jelenti! | ||
Felszálló irányba fordulás és gázadás | ||
Rotoroszcilláció kiküszöbölése | ||
Iránytartás gyorsításkor | ||
Elemelés | ||
Sebességgyűjtés vízszintes repüléssel | ||
Emelkedés (állásszög, iránytartás, szimmetria) | ||
Egyes hajtóműtípusok sajátosságai (100, ill. 115 LE) | ||
6. | RÁDIÓZÁS ISKOLAKÖRÖN | 2 |
Standard iskolakör és jellemző pozíciók | ||
Frazeológia az iskolakörön | ||
7. | ISKOLAKÖR ÉS LESZÁLLÁS | 8 |
Megközelítés motorral, majd motor nélkül, 110 km/h sebességgel | ||
Gázadás és vízszintes repülés a talajtól 1 méterre, különböző sebességekkel | ||
Földetérési referenciapont elérése | ||
Gazdálkodás állásszöggel, sebességgel és iránnyal a fináléban | ||
Sebesség növelése (szélgradiens és turbulencia esetén) | ||
Kilebegtetés | ||
Lassítás párnahatásban | ||
Hátsó kerekek leérintése | ||
Orrfutó leérintése a gurulás tengelyében | ||
A rotor kezelése leszállás után | ||
Tennivalók erős szélben fellépő tolatás esetén | ||
„Húzatással” történő leszállás rövid pálya esetén | ||
8. | MOTORHIBA | 1 |
Motorhiba felszálláskor | ||
Motorhiba repülés közben | ||
Behelyezkedés S-eléssel, 90 és 180°-os fordulóval | ||
9. | HAJTÓMŰ-LEÁLLÍTÁS | 1 |
Minden elektromos berendezés mielőbbi kikapcsolása (a giró ellenőrzése után): fűtött ruhák, 2. üzemanyagpumpa, strobes, navigációs fények, GPS, transzponder stb., hogy az akkumulátor teljesen feltöltődhessen | ||
Rádió kikapcsolása és a motor alapjáraton való járatása 30 másodpercen keresztül Mindkét gyújtókör kikapcsolása | ||
10. | ELSŐ EGYEDÜL REPÜLÉS | 2 |
Képességek továbbfejlesztése | ||
11. | TÚLDÖNTÖTT FORDULÓ (max 60°) | 2 |
12. | OLDALIRÁNYÚ SZÉL ÉS TURBULENCIA | 1 |
Fel- és leszállás oldalszélben | ||
Repülés turbulens körülmények közt | ||
13. | GURULÁS FORGÓ ROTORRAL | 1 |
Szlalom a hátsó kerekeken | ||
Szlalom egy hátsó keréken | ||
14. | ROTOR FELPÖRGETÉSE OLDALSZÉLBEN | 1 |
15. | OLDALIRÁNYÚ REPÜLÉS | 1 |
16. | LEBORÍTÁS | 1 |
17. | LESZÁLLÁS UTÁN ROTOR LEÁLLÍTÁSA A GÉP TENGELYÉBEN | 1 |
18. | ASZIMMETRIKUS REPÜLÉS | 1 |
Vízszintes vagy függőleges csúsztatás | ||
Vízszintesen repülve / süllyedés közben | ||
Szlalom a pályán | ||
19. | GYAKORLÁS EGYEDÜL | 1 |
20. | NAVIGÁCIÓ | 2 |
Navigáció előkészítése, térképolvasás és egyéb eszközök használata | ||
Meteorológiai információk | ||
Navigáció és biztonság | ||
Behelyezkedés iskolakörre | ||
Rádióforgalmazás | ||
Záróteszt | ||
A tesztfeladatok összeállítása a – lehetőleg nem az oktatóval azonos – vizsgáztató saját belátása szerint történik. | ||
ÖSSZES ÓRASZÁM | 45 |