Több mint másfĂ©l Ă©ve ĂgĂ©rgetik a Yuneec-nál, hogy most mindjárt kapjuk tesztelĂ©sre az E-Pacot. Azt, (vagy annak a továbbfejlesztett változatát), amit kĂ©t Ă©ve Basse-Ham-ban kiprĂłbálhattam.
Amikor Friedrichshafenben az Aero expón Clive Coote, a Yuneec sales managere azt mondta, hogy tessék, itt van, vigyed, azt hittem, viccel.
HozzáfĂ»zte mĂ©g, hogy rengeteget szĂvtak a kĂĽlönfĂ©le akkumulátor gyártĂłkkal, egyik sem tudott hosszĂş távon megbĂzhatĂłt produkálni. A mostani sem az igazi, de elmĂ©leti negyven percet azĂ©rt tud, persze bizonyos feltĂ©telek mellett. A tuti az a Kokam által gyártott lesz, az már közel három Ăłrát tud majd, feltöltĂ©se is fele annyi idõbe telik majd, mint a mostaniĂ©, de a sorozatgyártás Ă©s a vĂ©gleges változat validálása mĂ©g pár hĂłnap, addig is szokjuk a mostanit, majdnem azt Ărtam: szopjunk a meglĂ©võvel. Az E-Pac kivitelezĂ©se sokat javult. Mint a kĂnai bĂłvlikĂ© általában.
Logisztika során passzĂv biztonságot garantálĂł, szĂ©p Ă©s praktikus görgõs szállĂtĂłláda, lĂ©gcsavarszállĂtĂł-keretvĂ©dõ zsák jár hozzá, az akksihoz pedig kĂĽlön kĂ©zitáska.
Ez azĂ©rt is hasznos, mert a villanymotoros ernyõs felszerelĂ©s repĂĽlõgĂ©pen törtĂ©nõ szállĂtása nem problĂ©más, mint a robbanĂłmotorosokĂ©. Nem gond a benzinszag. Ja, ezen a ponton nem csak a lĂ©gitársaságok, hanem a család szimpátiájára is számĂthatunk. A csomagtartĂłba vagy a hátsĂł ĂĽlĂ©sre fektetett E-pac garantáltan szagtalan Ă©s nem szivárog belõle semmi.
Az intelligens töltõ meghökkentõ méretû. Márpedig azt is utaztatni kell.
Az össze-szétszerelés nem komplikáltabb, mint egy Parapower esetén.
Akksi nĂ©lkĂĽl az E-Pac pilleszerĂ»en könnyĂ». Akkumulátorral kereken tĂz kilĂłval nehezebb, mint egy száraz Top 80 Miniplane. De a száraz tömeg egyben a feltankolt össztömeg is.
Ez annyit jelent, mintha mindig csurig feltankolt hátimotorral szállnánk fel (és le).
Gondoljunk csak bele: amikor amiatt kell kényszerleszállást végrehajtani, mert kifogyott az üzemanyag a hátimotorból, legalább annyi elõnyünk van, hogy a minimális tömegadattal kell gazdálkodnunk. Ha lemerül az akksi a levegõben, földet éréskor ugyanazt a tömeget kell cipelni, mint felszálláskor.
A legnehezebb rĂ©szegysĂ©g, az akkumulátor a beĂĽlõ lapja mögött, a tömegközĂ©ppontban van. A sĂşlyeloszlás jĂł, Ăgy a Yuneec kevĂ©sbĂ© tĂ»nik sĂşlyosnak, felállni vele nem egy kihĂvás. Mozogni vele kellemes. HĂşzogatáshoz, földi gyakorláshoz elĂ©g kivenni belõle az akkumulátort, Ă©s máris lehet szokni a fĂ©kek pozĂciĂłját, az ernyõ reakciĂłi Ă©lesben.
PAP fĂ©le aktĂv alsĂłkaros pilĂłtabekötĂ©ssel adják, Ă©n ezt korábban kimondottan rĂĽhelltem Ă©s fostam tõle, de amiĂłta megismerkedtem a Miniplane megoldásával, mindjárt kevĂ©sbĂ© szimpatikusabb. Az E-Pachoz kimondottan pásszol, ami nem vĂ©letlen, a Yuneec ugyanis nem kimondottan motoros ernyõzĂ©sre, hanem segĂ©dmotoros siklĂłernyõzĂ©s cĂ©ljaira fejlesztette.
A biztosan számĂthatĂł 30 percnyi 55 kg tolĂłerõ inkább arra valĂł, hogy a csörlõt kiváltsa Ă©s a lerohadástĂłl megĂłvjon, mint nagy sebessĂ©gĂ» talajkövetõ ĂştvonalrepĂĽlĂ©sre.
Az ajánlott ernyõk Ăgy nem a reflex profilos, magas felĂĽleti terhelĂ©sĂ» moto-rongyok.
Nem is baj, mert abban az irányban már elĂ©g jĂłl elbĂłklásztam az Ă©vek során, ideje nyitni a vegytisztább szabad repĂĽlĂ©s irányába, elõtĂ©rbe helyezve a termikek, a lejtõszĂ©l Ă©s egyĂ©b CB-k gravitáciĂłmentesĂtõ lehetõsĂ©geit. Korábban lehet, hogy nem lelkesedtem volna tĂşlzottan ezĂ©rt a perspektĂváért, mert a cĂ©lirányos, hatĂ©kony, közlekedĂ©ssel rĂmelõ repĂĽlĂ©sben hittem, de az elmĂşlt Ă©v ráébresztett, hogy nem is annyira fontos állandĂłan hajkurászni a cĂ©lokat, az Ă©letet, mint amolyan kĂĽldetĂ©st, feladatot teljesĂteni, vĂ©gre hajtani. Másfelõl, bevallom, tartottam kissĂ© a nagy oldalviszonyĂş, hagyományos profilos ernyõk viselkedĂ©sĂ©tõl, kĂĽlönösen bikás idõben. Kedvenc gyártĂłim azonban egyre több olyan ernyõt dobnak piacra, melyek bombabiztosan viselkednek darabos idõjárásban is, motorra pedig alig van szĂĽksĂ©gĂĽk ahhoz, hogy levegõben maradjanak.
A start nem problĂ©másabb, mint bármelyik 100 cm3-es eszközzel, a Yuneec nagyjábĂłl annyit tol, mint ezek. Az elforgatĂł nyomatĂ©k problĂ©máját tökĂ©letesen kiiktatták. Igaz, ehhez nem volt elĂ©g a motorvezĂ©rlõ elektronika, a jobboldali alsĂł karon majd 5 cm-el kifele tolták a bekötĂ©s pontját. Mindenesetre, mĂ»ködik. A tolĂłerõ progresszĂven Ă©rkezik meg, lineárisan növekedik, pont a hát közepĂ©n hat. Már közepes motorfordulatnál kellõen nyomatĂ©kos, nincs benne lyuk, mint a kuplungos 100-asok legtöbbjĂ©nĂ©l. Hangja csak a lĂ©gcsavarnak van, de az nem elhanyagolhatĂł. Nem zavarĂł, de álszentsĂ©g volna azt állĂtani, hogy az elektromos háticucc zajtalan. Itt is oda lyukadunk ki, hogy akkor van elemĂ©ben, más szĂłval: akkor használjuk rendeltetĂ©sszerĂ»en, amikor nem halljuk a hangját. Ehhez pedig megfelelõ idõjárás-ernyõ-tudás szentháromság kell. A motor pedig nem több mint a lator, már ha megengedtetik ennĂ©l a metaforánál maradnom. Csak Ă©ppen sokkal szalonkĂ©pesebb, mint bármelyik korábbi elõdje, amelyik a poklot magában hordozta (mint minden belsõ Ă©gĂ©sĂ» elkárhozott), mert nem kell alapjáraton ketyegtetni, a tolĂłerõ csendben, diszkrĂ©ten várja, hogy segĂthessen.
A legkritikusabb kérdés természetesen az ár.
JĂłl hangzik az a szöveg, hogy a vĂ©telárban az ĂĽzemanyag – elektromos áram kisker ára közötti kĂĽlönbsĂ©get is megfinanszĂrozzuk. Háááát, persze. Meg az öko-lábnyomunk is iciri piciri lesz.
Ezek a külsõ lehetõségek.
De mi a helyzet az ember belsõ lehetõségeinek szintjén?
Ki az, aki ezt ma meg tudja engedni magának?
Clive-al egyetértettünk abban, hogy egy ilyen minõségû elektromos hátimotor pszichológiai minimái:
55 kg tolóerõ 3 órán keresztül, ehhez nem több mint 1 óra töltés,
25 kg össztömeg,
mindez 3999 Euro áron.
Szerinte még az idén összejön.
Na, erre Ă©n kĂváncsi vagyok.
Addig is, rutinos pilóták jelentkezhetnek kipróbálásra.
KĂ©pek: SzabĂł IldikĂł