HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

ITV Awak 33 tandem


Amikor a tavaly kipr√≥b√°ltam az ITV AWAK 18-as erny√Ķj√©t, az √°llam leesett. A Dudek √©s a Gin Speedgliding erny√Ķivel ellent√©tben semmif√©le extra tud√°st vagy/√©s tol√≥er√Ķt nem ig√©nyelt a 8-10 m2-el nagyobb fel√ľlet√Ľ erny√Ķkh√∂z k√©pest.

Akkori 120 kg-os felsz√°ll√≥ t√∂megemet egy Sky 100, Top 80 vagy egy Vitto Fly 100 Evo minden gond n√©lk√ľl leveg√Ķbe r√∂p√≠tette, √©s ezek kb 55 kil√≥nyi tol√≥ereje nem csak p√°rnahat√°sban val√≥ kont√ļroz√°shoz, hanem stabil 1,5-√∂s vari√≥hoz is b√Ķven el√©g volt. Hanc√ļrhajlam dolg√°ban im√°dnival√≥, turbulenciat√Ľr√©sben p√©ldamutat√≥nak bizonyult. A szeles napokra jobbat sem tudtam volna elk√©pzelni. Azonnal beleszerelmesedtem.
Amikor a tandem v√°ltozat√°t piacra dobt√°k, nagyot dobbant a sz√≠vem. Heniu Dyduch bar√°tom, az ITV f√Ķmuftija alighanem r√°m (is) gondolt, amikor neki√°llt a 33 m2-es Awak fejleszt√©s√©nek. Alighanem b√°ntotta a lelk√©t, hogy amikor bekem√©nyedik az id√Ķ, nem az √Ķ Thank√°j√°t, hanem 34-es Synthesist rep√ľltem a legut√≥bbi erd√©lyi k√∂z√∂s l√©gi l√∂ty√∂g√©s√ľnk alkalm√°val. Persze, nem csak √©n r√°gtam a f√ľl√©t, hogy a j√∂v√Ķ egyr√©szt a v√°ltozatos id√Ķj√°r√°st jobban b√≠r√≥ mini-erny√Ķkben, m√°sr√©szt a fel√©rt√©kel√Ķd√∂tt szabadid√Ķt kirekeszt√©smentesen √©lvezhet√Ķ p√°ros rep√ľl√©sben van, a kett√Ķ √∂tv√∂zete pedig biztosan nyer√Ķ.
A tandem erny√Ķk r√°ad√°sul jellemz√Ķen lomh√°k, kev√©ss√© fordul√©konyak, nem izgalmasak. Ez nem is baj, amikor els√Ķ alkalommal visz√ľnk el valakit, de egy rutinos, pil√≥tagalambocska is szereti, ha j√≥l megtekerik, m√°r aerodinamikusan persze.
A 33-as Awak erny√Ķt egy j√≥ szeles, termikus vas√°rnap d√©lel√Ķtt√∂n teregettem ki el√Ķsz√∂r Tordason, Bosny√°k Zoli legel√Ķj√©n, a temet√Ķ m√∂g√∂tt, a sz√©l √©szakkeleties volt, √≠gy azt√°n pont j√≥ rotoros, emelked√Ķn, fasor fel√© adta ki a start ir√°nyt. Az alap 15 km/h volt, 25 km/h-s bef√ļv√°sokkal. Kiss√© bizonytalan hang√ļ, √ļj cucc v√©tel√°r√°ba besz√°m√≠tott, biztosan t√∂bb mint sz√°z √≥r√°s Simoval a h√°tamon √©s Ilk√≥val az utasbe√ľl√Ķben „kobra” technik√°val paritty√°ztam fel az Awakot a zenitre. Abban a f√°zisban, amikor nagy √°ll√°ssz√∂g√∂n volt, m√©g csak meg sem pr√≥b√°lt mag√°val r√°ntani. Minden er√Ķfesz√≠t√©s n√©lk√ľl felsz√∂k√∂tt a fej√ľnk f√∂l√© √©s ott stabilan meg√°llt. Kifordultunk √©s alig h√°romnegyed g√°z √°r√°n k√©t l√©p√©sb√Ķl a leveg√Ķben voltunk. Yeeeesss! Pont olyan k√∂nny√Ľ volt prec√≠zen √©s finoman vezetni, mint egy sz√≥l√≥ erny√Ķt. Nem kellett csutkag√°z ahhoz, hogy a rotorb√≥l jobbra oldalazva kiemelkedj√ľnk. Talaj h√ļsz m√©teren meg is kaptuk az els√Ķ emel√©st, att√≥l kezdve m√°r nem aggasztott, hogy vajon b√≠rja-e a Simo dug√≥ja a tandem n√°sz√°t. Kv√°zi meg is √°ll√≠thattam volna, b√°r akkor alighanem elsodor a placc fel√Ķl a sz√©l. F√©l √≥ra leforg√°sa alatt azt√°n beleh√ļztunk a termikel√©sbe. A magas sz√°rny fel√ľleti terhel√©snek k√∂sz√∂nhet√Ķen csuk√°st√≥l nem kellett tartani, de a j√≥fajta emel√©sek, s√ľllyed√©sek megvoltak. A vari√≥ volt k√©tsz√°mjegy√Ľ is, b√°r nem sok√°ig. Az erny√Ķt vezetni abszol√ļt nem volt fizikailag meger√Ķltet√Ķ. J√°t√©kos volt. Egy id√Ķ ut√°n elcsod√°lkoztam magamon, hogyan lehet az, hogy egy erny√Ķben els√Ķ felsz√°ll√°sb√≥l ennyire k√©pes vagyok megb√≠zni. Azt√°n a v√°lasz is megj√∂tt, ez az√©rt lehet, mert j√≥l ismerem azt, aki kital√°lta, benne b√≠zom meg igaz√°n. Tudom azt, hogy ha egyszer piacra dobta ezt a rongyot, akkor bomba biztos. √ē m√°r csak ilyen. Az Awak180 kg-ig egy√©bk√©nt EN-B besorol√°s√ļ, 220 kg.-ig EN-C. Bevallom, √©n ezekhez (sem) √©rtek, ink√°bb motoros felhaszn√°l√°sn√°l nem l√°tom √©rtelm√©t. Termikus k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt, er√Ķs turbulenci√°ban biztosan nem h√ľlyes√©g, de nekem annyira bej√∂tt ez a sz√≥l√≥ erny√Ķs viselked√©s tandemes terhel√©s mellett, hogy eszembe se jutott foglalkozni ezzel a k√©rd√©ssel. Izomg√∂rcs n√©lk√ľl, sz√©pen finoman vezettem az erny√Ķt, t√∂k szerv√≥san engedelmeskedett, k√©sz √©lvezet volt. Brut√°l bef√ļv√°sok, barna nadr√°gos emel√©sek ut√°n t√∂bbsz√∂r is eld√∂nt√∂ttem, hogy na k√©sz, itt az ideje bemenni eb√©delni, lesz√°ll√°s, de talajk√∂zelbe √©rve m√©gis ink√°bb r√°adtam a g√°zt √©s kerestem egy teherliftet, hogy m√©g tartson egy kicsit a k√©j. A lesz√°ll√°s is pihek√∂nnyed√©re siker√ľlt, pedig fullra elf√©kezve bizony tolat√°sos lett volna. Egy hat√°rozott mozdulattal ler√°ntottam az erny√Ķt a f√∂ldre, nem kellett ut√°na ugrani vagy rohanni. Csod√°latos.
M√©g aznap d√©lut√°n T√∂r√∂kb√°linton m√°r csak enyhe lengedez√©s volt, amikor m√©g egyet rep√ľlt√ľnk vele, Bagoly bar√°tunknak k√∂sz√∂nhet√Ķen imm√°r a f√©nyk√©pezked√©s kedv√©√©rt is. Ez m√°r belefut√≥s start volt, de teljesen esem√©nytelen. Az erny√Ķ szokatlanul kis ig√©nybev√©telre egyenletesen √©s dinamikusan j√∂tt fel, felgyors√≠t√°s√°hoz meg sem kellett fesz√≠teni kar √©s v√°llizmaimat. Nem √°ll√≠that√≥, hogy nem kellett futni, de nem t√∂bbet, mint egy 42 m2-es Thank√°val vagy egy 43-as Orc√°val. Amikor √ļgy √©reztem, hogy, na enn√©l a sebess√©gn√©l egy „rendes” tandemerny√Ķ m√°r megtartana, teljesen √∂nkritik√°tlan m√≥don belehuppantam a be√ľl√Ķbe, mik√∂zben a f√©keken is h√ļztam egyet, √≠vel√Ķlap nyit√°sosan. √Čs persze, hogy nem tett vissza, hanem √ľgyesen elemelt, mire h√°rom m√°sodperc alatt visszaengedtem a f√©keket alap poz√≠ci√≥jukba, m√°r vagy k√©t m√©ter magasan voltunk, m√©g v√≠zszintes, p√°rnahat√°sban v√©grehajtott sebess√©ggy√Ľjt√©s sem kellett neki, mint mondjuk egy Synthesisnek. Termikek m√°r nem vesz√©lyeztettek, m√©gis tart√≥san 1 feletti √©rt√©ket mutatott a vario. A k√©pek kedv√©√©rt forgol√≥dtam egy keveset talaj k√∂zelben, de n√©h√°ny radik√°lisan t√ļld√∂nt√∂tt fordul√≥ ut√°n eszembe jutott a h√°rom √©vvel ezel√Ķtti brass√≥i lepottyan√°som, amikor a helyi t√©v√©st√°b kedv√©√©rt tandemben alacsonyan bemutat√≥ztam √©s el is vittem negat√≠vba a 42-es Jojowing Quest erny√Ķt. Az Awak azonban nem vesz√≠tette el sebess√©g√©t a fordul√≥kban, spir√°lb√≥l kiv√©telkor nem emelkedett meg meredeken, hogy abb√≥l azt√°n lust√°n h√°tramaradjon, virgoncan hanc√ļrozott, b√°r kellett n√©mi er√Ķ a f√©kekre, egy pillanatig sem keltette azt a benyom√°st, hogy meg lenne er√Ķszakolva. Lesz√°ll√°skor motor n√©lk√ľl is b√Ķven eleget siklott ahhoz, hogy a f√∂ldet √©r√©s ne becsap√≥d√°s legyen, de motorral „h√ļzatva” volt a legszimpatikusabb. Rep√ľlt√ľnk egy f√©l√≥r√°t a Buda√∂rs √©s Farkashegy k√∂z√∂tti Cs√≠ki hegys√©g gerince felett, m√©g eg√©sz j√≥l emelt a lejt√Ķ feletti lengedez√©s √©s az esti gy√≥gy √∂tv√∂zete. A f√©l √≥ra alatt k√©t liter benzin fogyott, ebb√Ķl persze m√©g nem lehet messzemen√Ķ k√∂vetkeztet√©seket levonni, de tandem √ľzemm√≥dban az√©rt √°tlagon alattinak nevezhet√Ķ. Minden √≠r√°som kedvenc √©s √Ķszinte v√©gszava: lehet j√∂nni kipr√≥b√°lni.
Hozzátenném még: aki megérdemli.

Szöveg: Szabó György, képek: Vampair

Méret33
Cell√°k sz√°ma46
Sz√°rnyfel√ľlet33.00 m2
Feszt√°v13.82 m
Oldalviszony5.50
Min. felsz√°ll√≥s√ļly100.00 kg
Max. felsz√°ll√≥s√ļly220.00 kg
Erny√Ķ s√ļlya6.10 kg
Min√Ķs√≠t√©sEN-B (180 kg) EN-C (220 kg)



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.12 mŠsodperc