A tavaly májusban piacra dobott Simonini motoros Blackbird után ideje volt előrukkolni egy még brutálisabb hajtóművel a Flymecc által gyártott hi-tech karbon vázban.
Ezt már Tóth István „Aviátor”-ral közösen fejlesztettük. A Fresh Breeze által avionnált Hirth F33-as és a 15 literes tank még harmonikusabban illeszkedik a szénszálas karosszériába, mint a Simonini Mini 2+. A megnövelt méretű hengerfej olyan alacsonyra került, hogy pont kikandikál a beülő lapja alatt, így hűtése hatékonyabb, fölötte viszont bőven maradt hely a tanknak úgy, hogy nem okoz légellenállást a pilóta feje fölött. A légcsavar körsíkját csak a pilóta feje takarja ki, nagy sebességnél, amikor ennek jelentősége van, a lábak a gyorsító rúdját tapossák, vízszintesen előrefele. A több mint 70 kg tolóerő így a lehető legoptimálisabb aerodinamikai környezetben jut kifejezésre. A kevesebb mint 20 m2-es speed gliding ernyők erőlködés nélkül történő kiszolgálása mellett a tandem repülés ennek az erőműnek a létjogosultsága.Ez a létező legnagyobb űrtartalmú hátra felvehető motor. Nem kis kihívás volt úgy kiegyensúlyozni, hogy repülés közben semmilyen parazita vibráció ne érződjék. Az optimális rezgéscsillapítás és nem mellékesen a brutális tolóerő precessziómentesítése végett négytollú, csak 122 cm-es „scimitar” ívelt kardsrófot kapott. A négy tollat minden felszerelés után „track-mentesíteni” kellene, vagyis megtalálni azt a beállítást, amelyen egy fix referenciaponthoz képest menetirányban kevesebb mint 1 mm a tollak végén az eltérés. Akinek nincs érzéke és/vagy megfelelő eszköze ehhez a türelemjátékhoz, rendelhet Hardy tárcsás légcsavar-agyat, azzal garantáltan nem lesz kettős látása és a csavarok sem lazulnak le a harmadliteres motor rezonanciájától.
Csakúgy, mint a tavalyi modell, ez is egy sima villáskulcs készlettel arasznyi darabokra és részegységekre szétszerelhető, így szállítása praktikus, biztosítékszerű törőelemeinek köszönhetően kvázi elpusztíthatatlan. A karbon persze nem olcsó, így ez a hátimotor is inkább csak a „connaisseur”-ök ínyencfalata lesz majd.
Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter
Képek: Koszta Péter