HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Hol van az a ny√°r…


D√ļdolgatom rezign√°ltan, mik√∂zben a szakad√≥ szeptember v√©gi es√Ķbe merengek.
Pedig sz√©p volt √©s rep√ľl√©sben b√Ķkez√Ľ.

Sz√°m√≠t√≥g√©pemen n√©h√°ny k√©p, eml√©k√∂nind√≠t√≥nak. Sok van, h√°l’istennek sokat rep√ľltem az id√©n, munk√°b√≥l is, kedvtel√©sb√Ķl is. Egyes k√©pek kedvesebbek, m√°sok kev√©sb√©. Az √ļjs√°gban rendelkez√©semre √°ll√≥ lapfel√ľlet alapj√°n szelekt√°lok.
Az els√Ķ itt mindj√°rt m√°jus elej√©r√Ķl. Esk√ľv√Ķr√Ķl j√∂tt√ľnk vissza Marosv√°s√°rhelyr√Ķl √©s B√°nffyhunyadn√°l felkanyarodtunk a nyugati K√°rp√°tok l√°baihoz. Kalotaszentkir√°ly falu hat√°r√°ban egy csurig √°t√°zott sz√°nt√≥f√∂ldr√Ķl sz√°lltunk fel, delet harangoztak. J√≥ termikes volt, de a l√°tv√°ny sz√≠vszorongat√≥ sz√©ps√©ge elterelte figyelm√ľnket a vari√≥r√≥l. Mire meguntuk a fog√≥csk√°z√°st a g√≥ly√°kkal √©s lesz√°lltunk, aut√≥nk tengelyig s√ľppedt a fel√°zott r√©t sar√°ba. J√≥ napunk volt, alig hajtogattam √∂ssze az erny√Ķt, Ilk√≥ m√°r le is stoppolt egy Aro-t, seperc alatt kint voltunk az orsz√°g√ļton.
J√ļlius 18.-√°n, a Nagykanizs√°n megrendezett technikai triatlonr√≥l rep√ľlt√ľnk hazafele, 30-40 km/h-s √©szaknyugati sz√©llel. A Balaton eg√©szen val√≥sz√≠n√Ľtlen sz√≠nben szikr√°zott. Hagytuk magunkat lecs√°b√≠tani egy k√°v√©ra Kiliti repter√©re, ahol l√°tv√°nyosan meg√ļjult k√∂r√ľlm√©nyek v√°rtak, na meg a l√©gi rend√©szek. Meglepet√©s√ľnkre szimpatikusak √©s profik voltak, r√≠meltek a frissen fel√ļj√≠tott, minden r√©szlet√©ben a min√Ķs√©get sug√°rz√≥ rept√©rrel.
J√ļlius 30.-√°n Dornav√°tr√°ra rep√ľlt√ľnk volna, Kiss Laci bar√°tunk √ļj repter√©nek a megnyit√≥j√°ra, de a rom√°n l√©gt√©r √Ķrei kifogtak rajtunk. Pedig minden enged√©ly√ľnk rendben volt, m√©g a hat√°r√Ķr √©s a v√°mos koll√©g√°kat is kibolond√≠tottuk Ny√≠regyh√°za repter√©re. Rom√°ni√°ba ultrak√∂nny√Ľ l√©gij√°rm√Ľvel bejutni azonban tov√°bbra sem egy√©rtelm√Ľ. Ez m√°r csak √≠gy van, √©s egyel√Ķre √≠gy is lesz. K√°rp√≥tl√°sul bebarangoltuk Tokajt, Zempl√©nt, a B√ľkk√∂t √©s a M√°tr√°t. Csak b√≥kl√°sztunk, hol a sz√©nabogly√°k, hol a gomolyfelh√Ķk k√∂z√∂tt, nem kapkodtuk el a visszautat Buda√∂rsre. Mire meg√©rkezt√ľnk, √ļgy √©rezt√ľk, nem is vesz√≠tett√ľnk sokat az√°ltal, hogy nem l√°thattuk M√°ramarost, a Radnai √©s a Kelemen havasokat.
M√°snap √°tugrottunk √Črsek√ļjv√°rra, ahol haz√°nkban is √©rv√©nyes ultrak√∂nny√Ľ aut√≥gir√≥s pil√≥tavizsg√°t √©s a n√°lunk m√©g tiszt√°zatlan perspekt√≠v√°j√ļ l√©gij√°rm√Ľvekre ICAO norm√°s pap√≠rokat lehet szerezni, teljesen korrekt felt√©telek k√∂z√∂tt, bar√°ts√°gos √°rfekv√©sben. Akit ez a lehet√Ķs√©g √©rdekel, jelentkezzen n√°lam vagy M√©h√©sz Zsolt bar√°tomn√°l, aki a Celier f√©le Xenont k√≠n√°lja, imm√°r OM-val kezd√Ķd√Ķ lajstrommal. Miut√°n megbesz√©lt√ľk a kik√©pz√©s √©s a lajstromoz√°s felt√©teleit, m√©g √°tr√∂ppent√ľnk egy s√∂rre (persze alkoholmentesre, ami ut√°n m√°r csak a gumin√Ķ k√∂vetkezhet…) Privigy√©re, √°ll√≠tom, hogy a legszebb √©s legkultur√°ltabb placc, amit az id√©n l√°ttam. Visszafele j√∂vet, a virtu√°lis magyar hat√°r √°trep√ľl√©sekor k√©sz√ľlt a k√©p.
Augusztus 21.-√©n ell√°togattunk a Hertelendy kast√©lyba. Val√≥ban, ott t√ļl a r√°cson, egy m√°s vil√°g van. Ig√©nyeseknek aj√°nlom. √ēcs√©ny √©rint√©s√©vel j√∂tt√ľnk vissza, Duna√ļjv√°rosban √©ppen az orsz√°gos vitorl√°z√≥verseny z√°r√≥akkordja volt. Lehet, hogy pont el√©g lett volna a benzin haz√°ig, amennyiben takar√©kosan, azaz lassan rep√ľl√ľnk. Akkor viszont a napnyugt√°val gy√Ľlik meg a bajunk. Napnyugta plusz hat√°reset √ľzemanyag-mennyis√©g sosem j√≥ kombin√°ci√≥. A tankol√°s id√Ķbe telik, ut√°na viszont lehet gyorsan √©s egyben magasabb fogyaszt√°ssal has√≠tani. A Duna√ļjv√°rosi pit-stop mellett d√∂nt√∂ttem. A szervez√Ķk k√©szs√©gesen adtak k√∂lcs√∂n egy terepj√°r√≥t √©s kann√°t, amivel kiugrottunk a k√ļtra. Buda√∂rsre a hivatalos VFR rep√ľl√©s utols√≥ perc√©ben est√ľnk be. Lecsekkoltam, cseppre pontosan ugyanannyi √ľzemanyag volt a tart√°lyban, mint amennyit beletankoltunk. Takar√©kosban tutira haza√©rt√ľnk volna, de √≠gy volt biztons√°gosabb. Vagy ki tudja?
Augusztus 29.-√©n Caposile-ben, a m√°r j√≥l ismert Velence melletti placcon kora d√©lut√°ni √≥r√°kban hidegfront ut√°ni labilis, termikus k√∂r√ľlm√©nyek k√∂z√∂tt rep√ľlt√ľnk egy izgalmasat, majd napnyugta el√Ķtt, amikor m√°r minden el√°llt, egy k√©jeset, ugyanazzal a 33 m2-es Awak erny√Ķvel. Az igazs√°g az, hogy a termikus k√∂r√ľlm√©nyek kev√©sb√© voltak bev√°llal√≥sak, mint a t√∂k sz√©lcsendes start, f√Ķleg, hogy k√∂zben Velenc√©t is v√©gignyargaltuk. Erich, a helyi g√≥r√©, k√∂zben eg√©sz nap a Sython 130-as g√°zturbin√°s UL helikoptert ny√ļzta. Alig egy szezon alatt m√°r k√∂zel 500 √≥r√°t hajtott bele, olyan nagy az √©rdekl√Ķd√©s ir√°nta. A g√©p √°ll√≠t√≥lag b√≠rja, eddig legal√°bbis semmilyen m√Ľszaki vagy egy√©b probl√©ma nem mer√ľlt fel vele. Engem az d√∂bbentett meg, hogy milyen val√≥sz√≠n√Ľtlen√ľl csendes. Hogy kezes-e vagy sem, azt nem tudom, de abb√≥l, hogy talaj-k√∂zelben milyen man√Ķvereket hajtottak vele v√©gre kik√©pz√©s √ľr√ľgy√©vel, merem felt√©telezni, hogy nem lehet rosszindulat√ļ.
Szeptember harmadik√°n m√°r Blois-ban rep√ľlt√ľnk egy j√≥√≠z√Ľt. Chambord kast√©ly√°t indultunk el becserk√©szni, de a sz√©l a nap m√ļl√°s√°val egyre er√Ķs√∂d√∂tt, √≠gy megel√©gedt√ľnk a k√∂rny√©kbeli k√ļri√°k √©s farmok l√©gi lelt√°roz√°s√°val. Maga az √©ves francia ultrak√∂nny√Ľ ki√°ll√≠t√°s-v√°s√°r, ami m√°r egyre ink√°bb „b√ļcs√ļ” jelleg√Ľ, nem dobogtatta meg a sz√≠v√ľnket. √öjdons√°g alig volt, az Air Creation p√©ld√°ul csak a Skypper-rel, egy k√∂zepesen ihletett „caf√©-racer”-szer√Ľs√©ggel tudott el√Ķrukkolni a tavalyi nagy dob√°s, a Bionix ut√°n. Legagressz√≠vebben ezt a Twin Bee nev√Ľ torzsz√ľl√∂ttet nyomatt√°k, becs√ľletsz√≥ra nem √©rtem, hogy feccolhatnak p√©nzt √©s energi√°t egy ilyen √≠zl√©sficamba, amikor annyi eszt√©tikus √©s nagys√°grendekkel jobb rep√ľl√©si tulajdons√°gokkal rendelkez√Ķ repcsi van a piacon. Ilyen p√©ld√°ul az Egriek Monsoon-ja, ami a frissen fejlesztett winglettel topless sz√°rny√°n b√ľszk√©n uralta a motoros s√°rk√°nyokat. Merevsz√°rny√ļakn√°l a Corvus Phantom keltett felt√Ľn√©st, meg persze a villanyos Yuneec, melynek auton√≥mi√°ja mm√°r h√°rom √≥ra k√∂r√ľl j√°r a Kokam akksiknak k√∂sz√∂nhet√Ķen. a Fly Synthesis Syncro-ja leveg√Ķben is bemutatkozott, rep√ľl√©s√©nek min√Ķs√©g√©ben l√°gyan k√∂sz√∂nt vissza sz√©ps√©ge.
Az igazi nagy √ļjdons√°g viszont a Fama, a m√°sik g√°zturbin√°s ultrak√∂nny√Ľ helikopter volt. Annyira halk, hogy a rep√ľl√©s legt√∂bb f√°zis√°ban a rotor lappog√°sa elnyomta a turbina surrog√≥-s√≠pol√≥ hangj√°t. Brut√°lisan sz√©p √©s √ļgy is rep√ľl. Nem garant√°lom az objektivit√°somat, de az a benyom√°som, hogy az ultrak√∂nny√Ľ helikopter ker√ľl hovatov√°bb a francia rep√ľl√Ķs t√°rsadalom √©rdekl√Ķd√©s√©nek a f√≥kuszpontj√°ba, csak√ļgy, mint k√©t-h√°rom √©vvel ezel√Ķtt az autogir√≥. Ez t√∂rt√©nik, ha kinyitjuk a forg√≥sz√°rnyasok pandora-szelenc√©j√©t?
M√°snap √ļtban hazafel√© meg√°lltunk Saint Fargeau v√°roska hat√°r√°ban √©s egy tarl√≥r√≥l startolva k√∂rbek√≥boroltuk a helyi kast√©lyt. Ennek a parkj√°ba m√°r sz√°lltunk le motoros s√°rk√°nnyal vagy tizen√∂t √©vvel ezel√Ķtt Pamaccsal √©s Ikarus Tonival, nyugodj√©k csendesen. A spont√°n d√∂nt√©s alapj√°n, √ļtsz√©li libalegel√Ķr√Ķl val√≥ startol√°sban olyan rutinra tett√ľnk szert, hogy a negyven perces rep√ľl√©s brutt√≥ egy √≥r√°ba sem telt, szerel√©ssel, tereget√©ssel, hajtogat√°ssal √©s elpakol√°ssal egy√ľtt. Ments√©g√ľnkre legyen mondva, ilyenkor Garmin Aera 500-asommal lecsekkolom a k√©rd√©ses l√©gteret, az utakt√≥l, telep√ľl√©sekt√Ķl az el√Ķ√≠r√°sos t√°vols√°gokat prec√≠zen tartom, arra is √ľgyelek, hogy mindig legyen v√©szlesz√°ll√≥m. √Čs f√Ķleg: igyekszem a lehet√Ķ legdiszkr√©tebben viselkedni.
Nektek vannak j√≥ rep√ľl√Ķs k√©peitek √©s t√∂rt√©neteitek?
T√∂lts√ľk fel a www.vampair.hu port√°lra.

Szöveg: Szabó György


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forg√≥sz√°rnyas ULH√°timotorMad√°rt√°vlatb√≥lMerevsz√°rny√ļ ULMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.18 mŠsodperc