HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

Cavalon


Hol vannak m√°r azok az id√Ķk, amikor az autogir√≥k motorker√©kp√°r vagy motoros s√°rk√°ny m√≥dira nyitott √©s egym√°s m√∂g√∂tt √ľl√Ķsek voltak…

Alighanem puh√°nyulunk, mert a tavalyi √©vben els√Ķ alkalommal t√∂bb z√°rt gir√≥t adtak el Eur√≥paszerte, mint nyitottat √©s az fizet√Ķk√©pes √©rdekl√Ķd√Ķk d√∂nt√Ķ t√∂bbs√©ge az egym√°s mellett √ľl√Ķs v√°ltozatra szavazott. Ebben a helyzetben a n√©met Autogyro Europe nem tehetett m√°st, g√Ķzer√Ķvel neki fogott fejleszteni egy ilyent. Arr√≥l hallani sem akartak, hogy valamelyik megl√©v√Ķ, ak√°r nyitott gir√≥jukat √°talak√≠ts√°k, bebor√≠ts√°k, egy teljesen √ļj l√©gj√°rm√Ľvet terveztek, m√©gpedig olyan elv√°r√°sok alapj√°n, hogy az √∂sszes √°ltaluk m√°r ismert piacon megfeleljen a forgalomba helyez√©s √©s a t√∂rv√©nyes √ľzemeltet√©s felt√©telrendszer√©nek. A Hildesheimiek m√°r a Calidusn√°l sem √≥dzkodtak az avantg√°rd anyagokt√≥l, technol√≥gi√°kt√≥l √©s megold√°sokt√≥l, a Cavalon eset√©ben egyenesen tobz√≥dtak a forradalmis√°gban. Mindj√°rt kezdetnek: a karossz√©ria √∂nhord√≥. Nincs alu vagy ac√©l v√°z, cs√Ķ, vagy n√©gysz√∂g keresztmetszet√Ľ, amire el√∂l a ped√°lok, az utast√©r, k√∂z√©pen a rotortart√≥ √°rboc, majd a motor √©s a tol√≥l√©gcsavar, volna r√°fogatva. A farokr√©sz repipari alum√≠nium cs√Ķ, a rototart√≥ √°rboc csak a legfels√Ķ negyven cm-en f√©mszerkezetes. Minden egy√©b karbon-kompozit. A 912-es vagy a 914-es Rotax motorokat egyenesen a sz√©nsz√°las pil√≥taf√ľlke h√°toldal√°ra csavarozz√°k. A fut√≥sz√°rak szint√©n kompozit anyagb√≥l k√©sz√ľlnek. A Friedrichshafenben ki√°ll√≠tott, els√Ķ sorozatgy√°rtott p√©ld√°ny sz√°raz t√∂mege 256 kg, a gy√°riak √°ll√≠tj√°k, hogy csak a gy√°rt√°si technol√≥gia t√∂k√©letes√≠t√©se r√©v√©n k√∂zel 10 kg-ot m√©g k√©pesek nyerni. Ez d√∂bbenetes. √Ėsszehasonl√≠t√°sk√©ppen, a Magni M24 286 kg-ot nyom sz√°razon, igaz, rotorj√°nak t√∂mege a n√©metek √°ltal haszn√°lt extrud√°lt alum√≠nium rotorok√©nak a dupl√°ja.
Ilyen t√∂megadattal nem csoda, hogy a Cavalon alap√©rtelmezetten be√©ri a 100 LE-s Rotax motorral. Ennek a h√Ľt√©se, ak√°rcsak a Calidus eset√©ben, r√©szben a motor felett v√≠zszintesen elhelyezett radi√°torra van b√≠zva, ezt a pil√≥taf√ľlke felett, a rotortart√≥ √°rboc el√Ķtt tal√°lhat√≥ ny√≠l√°son kereszt√ľl h√Ľti a menetsz√©l, de seg√≠ti egy aut√≥ipari ventil√°tor. Az olajradi√°tor szint√©n beker√ľlt a motor√©rbe, diszkr√©t Naca ny√≠l√°son kereszt√ľl kapja a szell√Ķt. Ezek egy√ľttes hat√°sa sz√°momra kev√©snek t√Ľnik a Calidust v√©ve alapul, de lehet, hogy ez a szok√°s hatalma. Az eddig haszn√°lt l√©gi j√°rg√°nyaimon szinte exkluz√≠ve a menetsz√©l biztos√≠totta a h√Ľt√©st. Mindig √°rgus szemekkel figyeltem a hengerfej h√Ķm√©rs√©kletet √©s ha az 100¬į C fel√© k√∂zel√≠tett, az m√°r kritikusnak sz√°m√≠tott. Ilyenkor sebess√©g n√∂vel√©se √©s a motor terhel√©s√©nek a cs√∂kkent√©se volt a megold√°s. √ögy t√Ľnik, hogy a korszer√Ľ motorokn√°l a 100-130 ¬įC k√∂z√∂tti tartom√°ny teljesen elfogadott, s√Ķt, j√≥t is tesz a nem t√ļl rendszeresen, id√Ķnk√©nt t√∂bb h√≥napos sz√ľnetekkel m√Ľk√∂d√Ķ benzinmotoroknak, ha a motorolajban kondenz√°l√≥d√≥ vizet minden lehets√©ges alkalommal kif√Ķzz√ľk bel√Ķle, √≠gy kev√©sb√© korrod√°l√≥dnak. Csak √©ppen azt kell megszokni, hogy „s√ľt” a motort√©r √©s adott esetben motorle√°ll√≠t√°s ut√°n m√©g percekig m√Ľk√∂dik a h√Ľt√Ķventill√°tor.
A rotorfelp√∂rget√Ķ mechanizmus hasonlatos a Calidus-on haszn√°lthoz, szgk. tengelykapcsol√≥ a motor gy√ļjt√°s fel√Ķli (el√ľls√Ķ) oldal√°n, k√©t helyen megt√∂rt kard√°n tengely, bendix √©s fogaskoszor√ļ. Ez a megold√°s azzal j√°r, hogy a felp√∂rget√©s f√°zis√°ban a botkorm√°nyt a felsz√°ll√°s megkezd√©s√©hez sz√ľks√©ges 220-250 ford/percig el√Ķrenyomott poz√≠ci√≥ban kell tartani. A hajl√©kony sodrony √°ltal p√∂rgetett rotor s√≠kja 130 ford/perc f√∂l√∂tt nagy √°ll√°ssz√∂gre nyithat√≥”, √≠gy a sz√©l is beseg√≠thet a motornak a rotor felp√∂rget√©s√©ben, de ami enn√©l fontosabb: m√©g v√©letlen√ľl sem kezdhet√Ķ el a gurul√°s v√≠zszintes rotorral, ami v√°ratlan „dragster” gyorsul√°st, majd a meglepet√©sb√Ķl ad√≥d√≥an a bot hirtelen hasra r√°nt√°s√°t, √©s ett√Ķl kezdve azt√°n mindenf√©le komplik√°ci√≥kat okozhat.
Az ajtók felfele nyílnak, hidraulika segít a nyitás-csukásban, a zárt pozíció bebiztosítható.
Az √ľl√©sek √°ll√≠that√≥ak √ļgy d√Ķl√©ssz√∂gben, mint a ped√°lokhoz viszony√≠tott t√°vols√°gban.
A k√∂z√∂tt√ľk lev√Ķ k√∂ny√∂kl√Ķn tal√°lhat√≥ a g√°zkar (f√©kfoganty√ļval), az utast√©r „klimatiz√°ci√≥” kezel√Ķszervei √©s adott esetben: a l√©gcsavar √°ll√°ssz√∂g√©t v√°ltoztat√≥ billen√Ķkapcsol√≥.
A m√Ľszerfal m√©reteib√Ķl √©s elhelyez√©s√©b√Ķl ad√≥d√≥an nem fogja korl√°tozni a „nagyvasas” m√Ľszerezetts√©g h√≠veit abban, hogy ak√°r anal√≥g, ak√°r „full glass” v√°gy√°lmaikat ki√©lhess√©k.
Az √ľzemanyagtart√°ly nem kevesebb, mint 100 l-es.
A fékrendszer hidraulikus, mint a cég összes többi termékén.
A be√ľl√©s a hagyom√°nyos: el√Ķbb a pop√≥, azt√°n a t√©rdek sorrend betart√°s√°val.
T√©r van b√Ķven, tal√°n m√©g sok is. A kil√°t√°s nem rossz, de az Orionb√≥l oldalra √©s el√Ķre jobb. Magasabb pil√≥t√°nak mindegy lehet. Az √ľl√©sek egy√©rtelm√Ľen k√©nyelmesebbek, az elvileg lehets√©ges √∂t √≥ra rep√ľl√©st alighanem jobban b√≠rn√°m, mint az M24 potenci√°lis n√©gy √≥r√°j√°t. Csomagt√©r is t√∂bb van, m√©gpedig az √ľl√©sek m√∂g√∂tt, rep√ľl√©s k√∂zben is hozz√°f√©rhet√Ķ helyen. Ja, ja! Sehr Guuut! A hangszigetel√©s is jobbnak t√Ľnik, √©s a sz√©ria g√©peken ez csak javulni fog, de ez m√°r ink√°bb fejhallgat√≥, mint hangszigetel√©s k√©rd√©se.
Gurul√°skor az ajt√≥k a m√©retes hidraulikus t√°maszt√≥knak k√∂sz√∂nhet√Ķen m√©g egyenetlen terepen is maradhatnak nyitva, alighanem a lass√ļ rep√ľl√©st is b√≠rn√°k. Ez az√©rt fontos, mert volt m√°r hal√°los baleset Calidussal amiatt, hogy felsz√°ll√°s ut√°n felny√≠lt a plexi, √©s am√≠g a pil√≥ta azzal k√≠nl√≥dott, hogy azt becsukja, elvesztette a kontrollt a g√©p felett. Nekem is ny√≠lt ki a kabintet√Ķ a Caliduson, meglepett, hogy ahelyett, hogy visszanyomn√° a menetsz√©l, a t√∂rzs profil form√°ja miatt felfele sz√≠v√≥dott. Nem is tudtam visszacsukni addig, am√≠g brut√°lisan be nem l√©ptem jobbra. √ćgy cs√ļsztatva azt visszapr√©selte a menetsz√©l √©s a botot t√©rdeimmel tartva vissza tudtam z√°rni. Meleg volt. M24-esen is nyitottam ajt√≥t k√≠s√©rletk√©ppen fot√≥z√°shoz, azt is csak cs√ļsztat√°ssal lehetett visszaz√°rni. √Črthet√Ķ, hogy mi√©rt fejlesztettek olyan ajt√≥t a n√©metek, amelyik azt is b√≠rja, ha rep√ľl√©s k√∂zben nyitva marad.
Az persze egy m√°sik k√©rd√©s, hogy mi t√∂rt√©nik az utast√©rben r√∂gz√≠tetlen t√°rgyakkal √©s f√Ķleg a tol√≥l√©gcsavarral, amikor tal√°lkoznak… A tesztg√©p a m√©g festetlen prot√≥ volt, burkolatlan, sok megold√°s m√©g nem v√©gleges benne. A gurul√°s k√©nyelmes, a fordul√≥k√∂r el√©g sz√Ľk. A felp√∂rget√©s l√°gyan √©s a Calidushoz hasonl√≥an pikk-pakk t√∂rt√©nik, mint amikor minden rendben van a pneumatik√°val legal√°bbis. √öj g√©pn√©l ez egy minimum… A 240-es fordulatsz√°m m√°r meg is van, gombr√≥l ujj le, bot h√°tra, f√©k fel, g√°zkar koppig el√Ķre. A Hildesheimi betonon el√©g lend√ľletes a start, m√©g sz√©l n√©lk√ľl is el√©g 50 m az orrfut√≥ elemelked√©s√©ig, 100 m ut√°n a f√Ķfut√≥ is elhagyja a talajt. Ut√°na l√°gyan meg√ľl a Cavalon, kicsit vissza kell engedni hasrah√ļzott poz√≠ci√≥b√≥l a botkorm√°nyt, hogy p√°rnahat√°sban meggyorsuljon √©s a 100 km/h sebess√©g el√©r√©se ut√°n elkezdj√ľnk kapaszkodni felfele. Az ir√°nytart√°s hozz√°vet√Ķlegesebb, mint a Caliduson, a jobbra d√Ķl√©s hajlama viszont m√©rs√©keltebb a felsz√°ll√°s f√°zis√°ban. Az emelked√©s v√©rszeg√©ny, igaz, a motor csak 5400-at forog percenk√©nt, tol√≥l√©gcsavarunk nem √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ, a fix √°ll√°ssz√∂g pedig picit nagy a 100 km/h-hoz. V√≠zszintes rep√ľl√©sben k√©t szem√©llyel √©s 20 l √ľzemanyaggal 160 km/h a maximum, GPS-el korrig√°lva. Ez valahol f√©l√ļton van a Magni M24 √©s a Calidus k√∂z√∂tt. Er√Ķsebb motor vagy/√©s √°ll√≠that√≥ sz√∂g√Ľ tol√≥l√©gcsavar m√©g sr√≥folna ezen felfele, de be kell l√°tni: az egym√°s mellett √ľl√©ssel j√°r√≥ homlokellen√°ll√°s az egy makacs dolog. A rotor viszont j√≥val kevesebb vibr√°ci√≥t produk√°l, mint eddig b√°rmelyik √°ltalam kipr√≥b√°lt gir√≥n. A bot szinte mozdulatlan a kezemben, m√©g akkor is, amikor s√ľllyed√©sben meggyors√≠tom √©s 180 km/h-ig, a VNE-ig engedem gyorsulni a Cavalont. Ebben abszol√ļt bajnok. A nagy olasz versenyt√°rs m√©g intenz√≠v s√ľllyed√©sben sem √©ri el a 180-at, a bot pedig ilyenkor nagyon parkinsonosan jelzi, hogy nem szeresse…
Fordul√©konys√°gban ink√°bb a Calidushoz k√∂zel√≠t. A korm√°nyer√Ķk jelent√©ktelenek, kezd√Ķ sz√°m√°ra ez ak√°r megt√©veszt√Ķ is lehet. A lesz√°ll√°s is ig√©nyel annyi figyelmet, mint a tandem tes√≥ eset√©ben, itt el√Ķny az Orionn√°l, ez a nagyobb inerci√°j√ļ rotornak k√∂sz√∂nhet√Ķ. K√≠v√°ncsi voln√©k a 914-es v√°ltozatra. Annak a r√∂vid felsz√°ll√°s m√©g magas, nedves f√Ľb√Ķl is jobban menne, az emelked√©s is l√°tv√°nyosabb lehetne. √Čs akkor m√°r csak egy beh√ļzhat√≥ orrfut√≥s v√°ltozat k√©ne, hogy a szememnek is be legyen fogva a sz√°ja. Mert ez a pici ker√©kburkolat, az zavar

Technikai adatok:
H x SZ x M: 4,6 m x 1,9 m x 2,8 m
Rotor√°tm√©r√Ķ: 8,4 m
Utazósebesség: 145 km/h
VNE: 180 km/h
Motor: Rotax 912 ULS (100 LE) vagy Rotax 914 UL (Turbo, 115 LE)

Szöveg és képek: Szabó György


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.07 mŠsodperc