HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Vitorlázó

Taurus


Amikor id√©n tavasszal Friedrichshafenben gratul√°ltam Ivo Boscarolnak a Lindbergh d√≠jhoz √©s √≠gy a Taurushoz, nem is gondoltam, hogy ilyen hamar √≠rni fogok r√≥la. Pedig igen nagy l√©p√©s a szabad rep√ľl√©s t√∂rt√©net√©ben, hogy l√©tezik kereskedelmi forgalomban egy ultrak√∂nny√Ľ kateg√≥ri√°s 41-es sikl√≥sz√°m√ļ motoros vitorl√°z√≥, amelyik megv√°s√°rolhat√≥ benzin, vagy tetsz√©s szerint teljesen auton√≥m villanymotorral.

Hogy ilyen hamar sor ker√ľlt r√°, az nem annak k√∂sz√∂nhet√Ķ, hogy hirtelen beleszerelmesedtem a vitorl√°z√≥ rep√ľl√©sbe. Amint ezt m√°r ecseteltem 2003-ban, amikor utolj√°ra hoztam sz√≥ba ezeken a has√°bokon az „√©g sz√©passzonyait”, a vitorl√°z√≥ rep√ľl√©s szememben sz√≠n √©s vegytiszta k√©jelg√©s, a magamfajta √∂r√∂k prolet√°r sz√°m√°ra pedig m√©g kell vagy k√©t gener√°ci√≥, am√≠g meg√©rik arra, hogy csak √©s kiz√°r√≥lag a rep√ľl√©s √©lvezet√©√©rt emelkedj√©k a leveg√Ķbe. Marad √≠gy a helyv√°ltoztat√°ss√° degrad√°lt, hasznosnak hirdetett rep√ľl√©s, meg mindenf√©le egy√©b megideologiz√°l√°sai a gy√∂ny√∂rnek. Ilyen g√°tl√°sok mellett √©s ellen√©re az√©rt √≠rok a Taurusr√≥l, mert az el√Ķz√Ķ sz√°mban megjelent Catalina NG bemutat√≥ cikk kapcs√°n lent j√°rtam Szentkir√°lyszabadj√°n √©s ismerets√©get k√∂t√∂ttem Szil√°gyi Janival √©s a „Pipistrel csapattal.

Kor√°bban Bajusz Huba l√°tta el haz√°nkban a szlov√©n vil√°gszt√°r, k√©tszeres Nasa Centennial Challenge d√≠jas, az European Business Awards innov√°ci√≥s oklev√©llel kit√ľntetett, Paul Tissandier √©rdemrendes, sz√°mtalan vil√°g √©s Eur√≥pa bajnoki c√≠met birtokol√≥ c√©g k√©pviselet√©t. Az √ļj k√©pvisel√Ķ √ļj dimenzi√≥t k√≠v√°n adni a Pipistrel jelenl√©tnek Magyarorsz√°gon √©s √©n ebben l√°tok perspekt√≠v√°t.

Lehet, hogy nem r√∂gt√∂n a Taurusban, ink√°bb a Virusban vagy a Sinusban, de a Taurus √ļgy k√©pviseli a Pipistrelt, mint F1-es jelenl√©te egy aut√≥ m√°rk√°t, vagy a divatbemutat√≥k kifut√≥in, top-modellekre aggatott „haute couture” ruhak√∂ltem√©nyek a k√©szruhagy√°rost.
A Taurus egym√°s mellett √ľl√Ķs k√©tszem√©lyes motoros vitorl√°z√≥g√©p, beh√ļzhat√≥ fut√≥val √©s seg√©dmotorral.
15 m-es feszt√°v√ļ (12,26 m2) sz√°rnyait a Sinus-t√≥l √∂r√∂k√∂lte, 7,17 m hossz√ļ a t√∂rzse, a f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠kj√°nak magass√°ga 1,41 m. Stemme-es jelleg√Ľ, k√©t 360 mm-es t√∂rzsbe h√ļzhat√≥ ker√©k a f√Ķfut√≥ja, a farokfut√≥ a korm√°nyzott. A t√∂rzs ezeken k√∂nnyed√©n kig√∂rd√ľl a sz√°ll√≠t√≥kocsib√≥l, gurul√°s k√∂zben sem √©r le folyton a sz√°rnyv√©g. A szerel√©s egyszer√Ľ, minden csatlakoz√°s automatikus. A sz√°rnyak t√∂mege alig 40 kg, m√©ret√ľkh√∂z k√©pest ez nagyon rendben van. A sz√°ll√≠t√≥kocsib√≥l kipakol√°s √©s rep√ľl√©sre k√©sz √°llapotba szerel√©s az ekip√°zs rutinja szerint 15 – 20 perc. Egy szem√©ly is elboldogul n√©h√°ny kieg√©sz√≠t√Ķ seg√©deszk√∂z, t√ľrelem √©s √ľgyess√©g √°r√°n. De nem az√©rt k√©t szem√©lyes a Taurus, hogy mag√°nyosan √©lvezz√©k. A „pil√≥taf√ľlke” bels√Ķ tere b√Ķs√©ges. M√©g a legmagasabb pil√≥t√°k is biz√°nci k√©nyelemben k√©jeleghetnek az √©gben. Az egym√°s mellett √ľl√©s lehet√Ķs√©ge ennek egy √ļj dimenzi√≥t ad a szok√°sos tandem elhelyez√©shez k√©pest. Az 1,12 cm-es v√°llsz√©less√©g szimpatikus „cethal” form√°t k√∂lcs√∂n√∂z a Taurusnak. A benzinmotoros v√°ltozatot az 503-as Rotax hajtja, egy 1,6 m-es fa k√©ttoll√ļ l√©gcsavarral, az eg√©sz egys√©g term√©szetesen a t√∂rzsbe h√ļzhat√≥, full automatikusan. A motor az utast√©rt√Ķl teljesen elszigetelt, a benzin szaga nem zavarja az √©lvezetet, illetve fokozza a h√°nyingert, kinek mi j√°r termikel√©skor. A benzinmotor els√Ķdlegesen a felsz√°ll√°shoz haszn√°lhat√≥, b√°r leveg√Ķben is kibocs√°jthat√≥, de nem akkor, amikor m√°r lesz√°ll√≥ ut√°n kellene n√©zni. Ilyenkor √©rdemesebb lesz√°llni, talajon kiengedni, bemeleg√≠teni a motort √©s √ļjra felsz√°llni. A felsz√°ll√°s √©s az emelked√©s egy√©bk√©nt m√©g motoros rep√ľl√Ķg√©p l√©pt√©kkel m√©rve is teljesen elfogadhat√≥ √©rt√©keket ad ki, vagyis 80-100 m gurul√°s (megfelel√Ķ min√Ķs√©g√Ľ talajon), emelked√©s 2-3 m/sec √©rt√©ken 90 km/h sebess√©ggel, ami termodinamika n√©lk√ľl azt adja ki, hogy 3 perc alatt lehet 500, 6 perc alatt 1000 m-en lenni, term√©szetesen maxim√°lis felsz√°ll√≥ t√∂meggel. Ez egy√©bk√©nt √ļgy √°ll √∂ssze, hogy a hagyom√°nyos g√©p sz√°raz t√∂mege 294,5 kg (pirotechnikus lesz√°ll√≠t√≥ egys√©ggel egy√ľtt) a 30 l √ľzemanyag 20 kg, 160 kg a hasznos raks√ļly, vagyis az ember, a ruha a szendvics √©s az √ľd√≠t√Ķ. Ja √©s term√©szetesen a n√©lk√ľl√∂zhetetlen vitorl√°z√≥ t√∂kfed√Ķ √©s a vizelet t√°rol√°s√°ra rendszeres√≠tett valamilyen eszk√∂z. Ez az √∂tven l√≥er√Ķs termikus egys√©g b√Ķs√©gesen el√©g a rep√ľl√©senk√©nt √°tlagosan sz√°m√≠tott √∂tpercnyi √ľzemel√©s vonatkoz√°s√°ban, de a vil√°g t√∂rt√©net√©ben el√Ķsz√∂r, √©s ez itt a „grand guignol”, a Taurus Electric G2, az √ļj gener√°ci√≥s villanymotoros v√°ltozat laz√°n kenterbe veri a benzinmotorost. 40 KW-os er√Ķforr√°s√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķen r√∂videbb a felsz√°ll√°si √ļthossz √©s gyorsabb az emelked√©s. A hajt√≥m√Ľ teljes√≠tm√©ny n√∂veked√©se a Rotaxhoz k√©pest 33%, a t√∂meg cs√∂kken√©s pedig 40%. Ehhez m√°r √ļj l√©gcsavart kellett fejleszteni. Az elektromos hajt√≥m√Ľvek √©s a rendelkez√©sre √°ll√≥ energia menedzsel√©se azonban nem egyszer√Ľ. A semmif√©le, vagy jobb (v√©rbeli vitorl√°z√≥ szem√©ben rosszabb) esetben benzinmotorhoz szokott pil√≥t√°nak j√≥l j√∂n a seg√≠ts√©g.
Erre van a vil√°gon els√Ķ fejleszt√©s√Ľ full butabar√°t energiaforr√°s v√©d√Ķ-vez√©rl√Ķ szoftverrel ell√°tott fly-by-wire rendszer. Ez folyamatosan monitoringol minden akksit √©s meg tudja j√≥solni a bel√Ķl√ľk kinyerhet√Ķ energia t√°vlatait. Ezek az akkumul√°torok (4 db, gyorscsatlakoz√≥s, k√∂nnyen cser√©lhet√Ķ) egy√©bk√©nt a ma el√©rhet√Ķ abszol√ļt cs√ļcsot k√©pviselik technol√≥giailag, olyan t√∂meg-t√°rol√≥kapacit√°s √©s teljes√≠tm√©ny-potenci√°l adatokkal rendelkeznek, amilyenekr√Ķl ak√°r csak egy √©vvel ezel√Ķtt m√©g √°lmodni sem mertek a Yuneec-n√°l.
A teljes√≠tm√©ny menedzser egys√©g nem csak szab√°lyozza, de v√©di is az eg√©sz rendszert az √∂sszes lehets√©ges akksit vagy motort k√°ros√≠t√≥ szitu√°ci√≥t√≥l.Ezt eg√©sz√≠ti ki az ESYS-MAN sz√≠nes k√©perny√Ķs m√Ľszeregys√©g, ami minden a motorral kapcsolatos inform√°ci√≥t meg k√©pes jelen√≠teni, egyben kommunik√°l is a rendszer minden elem√©vel √©s a teljes√≠tm√©nyt √ļgy szab√°lyozza, hogy minden optim√°lisan m√Ľk√∂dj√∂n. Term√©szetesen mindent regisztr√°l √©s ki k√©pes √©rt√©kelni. A forradalmian √ļj cs√ļcstechnol√≥gia √≠gy azt√°n gondtalanul √©lvezhet√Ķ. A Taurus Electro G2 tartoz√©ka a napelemmel szerelt sz√°ll√≠t√≥kocsi, ami a gy√°r szlogenje szerint lehet√Ķv√© teszi a teljesen ingyen rep√ľl√©st. Ez persze j√≥l hangzik, de ink√°bb √ļgy fogalmazn√©k, hogy a v√°s√°rl√°s pillanat√°ban meg lehet el√Ķlegezni az elj√∂vend√Ķ rep√ľl√©sek energiak√∂lts√©g√©t √©s f√ľggetlenn√© lehet v√°lni az emberek vil√°g√°nak energiarendszer√©t√Ķl, rep√ľl√©s√ľgyben legal√°bbis. Ameddig felkel a nap. A Solar Trailer 5 √≥ra alatt teljesen fel k√©pes t√∂lteni a Taurus akkumul√°torait, m√©gpedig minden k√ľls√Ķ input n√©lk√ľl, teljesen k√∂rnyezetszennyez√©smentesen. M√©g felh√Ķs √©g eset√©n is k√©pes erre n√©h√°ny nap leforg√°sa alatt.
Arr√≥l, hogy milyenek a Taurus rep√ľl√©si tulajdons√°gai, nincs pof√°m √≠rni. A vitorl√°z√≥ rep√ľl√©shez sem √©rtek. √Āll√≠t√≥lag kiv√°l√≥an. M√°rmint hogy rep√ľl a Taurus. √Čn csak annyit √°ll√≠thatok, hogy a kil√°t√°s bel√Ķle panoramiko-kifog√°stalan, m√Ľszerezetts√©ge cs√ļcsg√©phez m√©lt√≥. Korm√°nyszervei k√∂nnyedek √©s harmonikusak, a sz√°rny m√©reteib√Ķl ad√≥d√≥an egy√©rtelm√Ľen kell neki a j√≥ sok oldalkorm√°ny. A sebess√©g √©rt√©kek az √≠vel√Ķlap poz√≠ci√≥j√°nak f√ľggv√©ny√©ben 90 √©s 160 k√∂z√∂tt v√°ltakoznak aszerint, hogy √©ppen termik vagy k√©t termik k√∂z√∂tti tranzit √ľzemm√≥d van aktu√°lisan. Az √°tes√©s full flap-on 63 km/h, a legkisebb s√ľllyed√©st 94 km/h sebess√©gen lehet el√©rni, legjobb sikl√°s 107 km/h-n√°l van, a VNE 225 km/h. Az ors√≥z√≥ sz√∂gsebess√©g 3,9 sec 45¬į-r√≥l 45¬į-ra. A g√©pet +7,2 / -7,2 g √©rt√©keken tesztelt√©k, ebb√Ķl + 5,3 / -2,6-ot enged√©lyeznek. Mit kellene m√©g le√≠rni? A legfontosabbat. Az √©rz√©st. Azt azonban szakemberre b√≠zn√°m. Mire ez a cikk megjelenik, minden val√≥sz√≠n√Ľs√©g szerint Szentkir√°lyszabadj√°n lesz m√°r Szil√°gyi Jani Taurusa. M√©g k√©r a n√©p?
Szöveg: Szabó György Képek: http://www.pipistrel.si/


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Vitorlázó

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.19 mŠsodperc