HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Forgószárnyas UL

Blois 2011


Az idei Blois teljesen √°tlagosra siker√ľlt. A Meteor el√Ķrejelz√©s elrettentette a l√©gi utasok z√∂m√©t, √Ķk j√≥l is tett√©k, hogy otthon maradtak √©s valami norm√°lis tev√©kenys√©ggel szereztek j√≥ pontokat, vagy k√∂z√ļton j√∂ttek el √©s √≠gy megv√°lthatt√°k a 10 eur√≥s napijegyet, a szervez√Ķk √©s a fogyaszt√≥i t√°rsadalom √∂r√∂m√©re.

V√©g√ľl is haszn√°lhat√≥ volt az id√Ķj√°r√°s, a vakmer√Ķk √©s / vagy a forg√≥sz√°rnyasok sz√°m√°ra. Szombaton „csak” ordas sz√©l volt, (90¬į-ban f√ļjta a p√°ly√°t, Murphy nem alszik), vas√°rnap m√°r alacsony felh√Ķalap √©s id√Ķnk√©nt komolyabb csapad√©k is. Az Autogyro Europe n√©gy g√©ppel rep√ľlt √°t Hildesheimb√≥l, vas√°rnap reggel, amikor elindultak hazafele, vetett√ľk ut√°nuk a keresztet. F√Ķleg, hogy a cudar id√Ķj√°r√°s, az el√Ķre √©s bel√°thatatlan viszonyok √©s viszontags√°gok okozta stressz, na meg az el√Ķz√Ķ esti buliut√≥hat√°sai miatt kiss√© kapkod√≥ utols√≥ ekip√°zs el√©gtelen rotor fordulatsz√°mmal kezdte meg a felsz√°ll√°st, a¬†k√∂nny√Ľ alu rotor belengett, majd j√≥l lehetett hallani a csattan√°st, amivel az egyik lap√°t eltal√°lt valamit. Ennek ellen√©re felsz√°lltak √©s r√°√°lltak a kurzusra, ami az egyre rosszabb d√∂nt√©sek sorozat√°ban logikus is volt. Mint k√©s√Ķbb megtudtuk, P√°rizst√≥l keletre, 250 km megt√©tele ut√°n higgadtak le annyira, hogy bel√°ss√°k: a c√©l el√©r√©s√©n√©l fontosabb az √©letben marad√°s. Ez volt az egyetlen „esem√©ny” egy√©bk√©nt, ez sem kapott mindezid√°ig nyilv√°noss√°got, √©n is csak az√©rt √≠rtam le, mert p√°r √©vvel ezel√Ķtt √©n is biztosan √ļgy j√°rok, mint a b√°tor germ√°n.
Ma m√°r √Ķszint√©n mosolyogva sz√°llok vissza √©s fogadom a j√≥r√©szt g√ļnyos komment√°rokat. A t√∂k√©letlens√©ggel is megtanultam gazd√°lkodni, nem akarom elkiab√°lni, lehet, hogy lassan √∂reg pil√≥ta leszek. Nagy √ļjdons√°g persze az id√©n sem volt. Persze mindenki elj√∂tt, aki sz√°m√≠t √©s nem sz√°m√≠t, de a nagy √ļjdons√°gok l√©pt√©ke az volt, hogy a 682-es Rotax motort l√°ttuk injektoros v√°ltozatban √©s a 912-est √©ksz√≠jjal meghajtott mechanikus kompresszorral szerelve, hogy 120 lovat korb√°csoljanak ki bel√Ķle.
Motoros s√°rk√°nyban az egyetlen sz√≥ra √©rdemes √ļjdons√°g a Revo volt, ami az egriek √°ltal fejlesztett Jet Star tov√°bbcsics√°zott amerikai koppint√°sa.
Biztosan szeretik az amcsik, nekem feleslegesen dzsesszes√≠tettnek t√Ľnt. Nem sok s√°rk√°ny rep√ľlt, Billy Brooks viszont szombaton is, vas√°rnap is leny√Ľg√∂zte a nagy√©rdem√Ľt 60, majd 180 km/√≥r√°s √°th√ļz√°saival. Merevsz√°rny√ļban sem l√°ttunk √ļjat. Gir√≥ban viszont m√°r igen: ott volt a Cavalon, a Magni z√°rt tandem elrendez√©s√Ľ M16-osa √©s a DTA √°ltal k√©t √©ve fejlesztett els√Ķ francia autogir√≥.
A Cavalonnal rep√ľltem negyven percet, zajszintje, k√©nyelme, k√∂nnyed √©s t√∂k√©letesen vibr√°ci√≥-mentes korm√°nyszervei nagyon meggy√Ķz√Ķek voltak, de r√©m hosszan sz√°llt fel √©s az a sebess√©g, ahol igaz√°n j√≥l √©rezte mag√°t, az a 100 km/h volt. A 140 km/h-s sebess√©ghez k√∂zel 6000 ford/perc kellett √©s bizony m√©g √≠gy is -2 m/s mer√ľlt k√∂zben. Nem is √©rtem, mi√©rt j√∂ttek 100 l√≥er√Ķs motorral √©s fix √°ll√°ssz√∂g√Ľ tol√≥l√©gcsavarral. A Magni M16-oshoz nem is a gy√°r, hanem a francia d√≠ler, Eric Changeur fejlesztette a kicsit Apache-ra eml√©keztet√Ķ plexi burkolatot. Azzal rep√ľlte a bemutat√≥t, √©s bizony, mindenkinek t√°tva maradt a sz√°ja. Gurul√°s n√©lk√ľl sz√°llt fel √©s ut√°na olyan figur√°kat mutatott be vele, hogy a rep√ľl√Ķmodellez√Ķk megirigyelhett√©k volna. √ē lett volna a nap h√Ķse, ha nem k√∂vetkezik m√©g ut√°na az √ļj DTA bemutat√≥ja, egy fiatal √©s ismeretlen gy√°ri pil√≥t√°val, aki m√©g Ericet is lerep√ľlte az √©gr√Ķl. A Montelimariak nagyon beletraf√°ltak. Adminisztrat√≠v okok miatt sajnos nem tudtam kipr√≥b√°lni az √ļj c√°jgot, de b√≠zom benne, hogy siker√ľl T√≥th Bal√°zs bar√°tomat, a DTA magyarorsz√°gi import√Ķr√©t kell√Ķk√©ppen megfert√Ķzni, hogy hozzon egyet, hadd legyen teljes az autogir√≥s k√≠n√°lat idehaza.
Volt egy igaz√°n nagy √ļjdons√°g, de olyan kateg√≥ri√°ban, amir√Ķl m√°r √≠gy is t√ļl sokat √≠rtam: az ultrak√∂nny√Ľ helikopterekn√©l.



Persze ott volt a Fama √©s az ukr√°nok is a Subaru motoros Aerokopterrel, de a szuperszt√°r a Heli-Sport CH 77 volt, a j√≥l bev√°lt CH 7 Kompress egym√°s mellett √ľl√Ķs tes√≥ja. Ezen egy EPA Power √°ltal hekkelt 130 lovas Rotax 114-es volt, m√©g amikor k√©t szem√©llyel rep√ľlt√©k, akkor is b√Ķven elegend√Ķnek t√Ľnt az ereje. √Čs ez nem el√©g, az LCA standj√°n kitben k√≠n√°lt√°k gyakorlatilag ugyanazt a helikoptert karbon rotorral √©s „echte origin√°l” tit√°n t√∂rzsr√°ccsal, ami m√°r annak a motornak a befogad√°s√°ra lett el√Ķk√©sz√≠tve, amit maga a Rotax dob √°ll√≠t√≥lag piacra m√©g az id√©n: a 130 l√≥er√Ķs boxer n√©gyhengerest. Ez lesz a v√°lasz a g√°zturbin√°k offenz√≠v√°j√°ra.

A szombati nap meglepet√©se v√©g√ľl is az lett, hogy hat √≥rakor, amikor lej√°rt a hivatalos program √©s kezd√Ķdhetett volna az √°ltal√°nos √∂r√∂mr√∂pk√∂d√©s, a ki√°ll√≠t√≥k test√ľletileg ny√Ľg√∂zt√©k le g√©peiket, felcsapt√°k a lacikonyh√°t √©s elkezd√Ķd√∂tt az ev√©s-iv√°s. √ögy folyt a s√∂r, mint a bor. Volt ott eszem-iszom, j√≥kedv, √©jszak√°ba men√Ķen ment a szak√©rt√©s, a kalandok, anekdot√°k mes√©l√©se. Lehet, hogy ez m√°r annak a jele, hogy az ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķs mozgalom t√ļl van feln√Ķttkor√°n, lassan meg√©rkezik m√°sodik gyermekkor√°ba.

Szöveg és képek: Szabó György



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forg√≥sz√°rnyas ULMerevsz√°rny√ļ ULMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.22 mŠsodperc