Az olaszországi Aviano-tól köpésre van a Fly Synthesis gyára. Komoly, szigorú, szürke épület, kicsit bunkerszerű. Az ott gyártott repcsik viszont derűsek. Jókedvükben csinálják őket az életnek örülni tudó taljánok.
A Catalina például a 2008-2099-es válság éveiben született, amikor egymás után zártak be azok a cégek, amelyek egzisztenciája az ultrakönnyű repüléshez kötődött. A Fly Synthesis-nél rögtön megérezték, hogy túlélésre kell berendezkedni, és azt is, hogy eladni úgy se nagyon tudnának, így egy olyan termék fejlesztését kezdték el, amivel legalább jól elszórakozhattak. A Catalina ugyanis egy játékszer. Olyannyira, hogy a tesztpilóták is bevallják: hónapokon keresztül napkeltétől napnyugtáig nyúzták, nyaggatták, hol az Adria hullámain, hol a Piave folyó, vagy valamelyik csatornájának sík tükrén, azzal az ürüggyel, hogy valami még nem tökéletes rajta, valójában a puszta élvezet kedvéért. Az esti debriefing során gondterhelten magyarázták, mi mindent ki kellett próbálni az adott probléma orvoslásához, de mindig elárulta őket az a bizonyos arckifejezés, aminek a láttán a viccbeli főnővér azt parancsolta az apácának: „és szopogass el lányom egy fél citromot is…”A Catalina fejlesztése még így sem került sokba. A Szárny és a vízszintes vezérsík adottak voltak, a Storch harminc éve repül velük. Junkers típusú csűrő-ívelőlapja olyan elmés megoldással rendelkezik, hogy az ívelőlap nyitásával a csűrő kitérítés mértéke automatikusan csökken, az aszimmetrikus átesés elkerülése végett. A hajótest karbon, minden kötő és hordóelem rozsdamentes anyagból készül, intenzív tengeri felhasználásra tervezve. A szárny a törzs mentén hátrahajtható, egy személy öt perc alatt erőlködés és gondolkodás nélkül közúti méretűre csukja, szárazföldön persze. Még gurulni is lehet így, bár az orrfutó hajlamos az elemelkedésre. A motor az 582-es Rotax, ez biztosítja a legjobb tömeg-vonóerő arányt, természetesen egy speciális 1,6m-es Helix légcsavarral kombinálva. Kapható reverz módra alkalmas állítható szögű is, ami a vízi manőverezést nagyban megkönnyíti, felárért. Az egész szerkezet 250 kg-ot nyom szárazon, ami azért is kiváló, mert az úszótalpas repcsik esetében a legtöbb Eu-s ország légügyi hatósága 10%-al nagyobb max. felszállótömeget engedélyez, így még tele tankkal is 237 kg hasznos tömeg levegőbe emelése lehetséges.
A géptörzs maga két egymásba eresztett arasznyi átmérőjű alu cső, belül még egy függőleges lemez erősítéssel, hogy félméteres hullámokon bukdácsolva, azoknak csapódva se fáradjon túl korán a farokrész. A futómű elektromosan működtetett, mindkét irányba. Természetesen van manuális nyitásra is lehetőség. A fékrendszer is sós vizet álló anyagból készül, a felnik például karbonból. Az orrfutó helységét felül plexi takarja, így elég egy szempillantás a műszerfal alá, hogy kiderüljön a pozíciója.
Az amfíbiák legveszélyesebb csapdája ugyanis a kint felejtett futó vízre szálláskor. Széles jókedvükben ezt is tesztelték a Fly Synthesis berepülőpilótái, az eredmény az, hogy egy hátsó kerék kint még megúszható, berádlizik tőle a Catalina de nem borul fel. Már ez is kitűnő eredmény. Behúzott futóval nem ajánlatos szárazföldre leszállni, bár a kevlár erősítésnek köszönhetően egy jó nedves pázsit bevállalható, erős szél és alacsony tömegadatok esetén még a felszállást is meg lehet reszkírozni bent ragadt futóval. A Catalina repülési tulajdonságairól nem volt alkalmunk személyesen meggyőződni, de a látott videók alapján elmondható: egyszerű és biztonságos. Arra jó, hogy különösebb rutin nélkül is meg lehessen ismerkedni a vizes repülés örömeivel. Láttunk például videót arról, hogyan viselkedik, ha kilebegtetés nélkül, egyenesen az orrára érkezik meg, bizony kacsázik, mint a lapos kő, de megbocsájtja.
Behúzott futóval annyira letisztult a formája, hogy el lehet felejteni: vízre száláshoz alkalmas testtel rendelkezik, hogy valójában egy repülő csónak. Papírforma szerint többet tud, mint egy átlagos UL repcsi, átesési, utazó és legnagyobb sebessége alapján az egyszerű középkategóriás gépek közé sorolható. Lehet bele pakolni gátlástalanul (a megnövelt hivatalos max. felszálló tömegre való tekintettel) és még így is beéri egy kétütemű motorral.
A kétéltű repülés feltételrendszere külön fejezetet érdemelne, egyelőre maradjunk annyiban, hogy nagy tavainkon kizárt, egyébként meg úgy a repülés, mint a motoros hajózás feltételeinek meg kell felelni a személyi jellegű jogosítások, mint a gépre vonatkozó szabályok vonatkozásában egyaránt. Röviden: felejtsd el…
Hacsak fel nem sikerül kelteni az érdeklődését ezzel az írással a téma iránt valamilyen excentrikus pénzembernek és ezzel beindítani egy olyan folyamatot, mint például az autogiro esetében. Ki tudja, akkor néhány év múlva már légi úton mehetünk az Adriára.
Ennek a délibábnak az esélyeit növeli, hogy a Fly Synthesist (és egyben a Pipistrelt is) új díler képviseli Magyarországon. Szilágyi János viszonylag új szereplő a hazai UL életben.
A műszaki sportban úgy kormány, mint műhely oldalon abszolút referencia, ralis múltjának köszönhetően. Nem mellékesen, Jani …. óta oktat személygépkocsin és kamionon, az így megszerzett rutint és a kidolgozott módszereket igen hatékonyan ültette át a pilótaképzésbe. Az már csak hab a tortán, hogy szenvedélyesen szeret repülni és ez sugárzik is róla. Minden gesztusa, szava elárulja: amit csinál, az nem a pénzről, az üzletről szól, hanem arról, hogy szenvedélyét kiélhesse és másokkal is megoszthassa, másokat is részesíthessen belőle. Ilyen kártyákkal a kezében nem volt nehéz meggyőznie Ivo Boscarolt, a Pipistrel főnökét, hogy a magyar dílerséget rábízza. Ma már ott tart a közreműködés, hogy az összes Pipistrel által beszámított vagy visszavásárolt Sinus és Virus Veszprémben landol. Itt két a Pipistrel által kiképezett és minősített szerelő teljes, a gyár által előírt szerkezeti és motorikus ellenőrző – felújító - nagyjavító programot hajt végre rajtuk, majd berepülés után innen értékesítik őket, elsősorban külföldre, főleg Franciaországba. A válságnak köszönhetően a „second hand” piac virágzik, a vevők ráadásul átképzést is szoktak kérni Janitól, nem csoda, hogy őszinte a mosoly napbarnított arcán, amikor azt kérdem tőle: - hogy megy a bolt…
A Fly Synthesis-hez is a Pipistrel protezsálta be, várható, hogy hamarosan kialakul egy hasonló jellegű közreműködés, ami igen jó hír azok számára, akik nem engedhetik meg maguknak a vadiúj kompozit repcsiket de azért szeretik tudni, hogy kitől s mit kapnak a pénzükért. A Fly Synthesis kínálatából egyelőre a Storch-ban lát fantáziát a magyar piacon, az első kit összeszerelés alatt áll a veszprémi műhelyben, várhatóan még a nyár folyamán elkészül, lesz amit tesztelni és bemutatni az elérhető árfekvésű csúcsgépek iránt érdeklődőknek.
Bázisrepterük Szentkirályszabadja (LHSA), ezt csak tipp a Balcsin nyaralók számára.
Szöveg: Szabó György Képek: Fly Synthesis illetve Pipistrel arhív