JĂł volna biztosan tudni, hogy mi minek a következmĂ©nye, mert fĂ©lõ, hogy saját aktuális szubjektivitásomat magyarázom bele az örök Ă©rvĂ©nyĂ» objektĂv valĂłságba, mĂ©g az is lehet, hogy egyik nem zárja ki a másikat.
A lĂ©nyeg az, hogy miután jĂłl beleĂ©ltem magam a gázturbinás ultrakönnyĂ» helikopterek egyedĂĽl Ă©rvĂ©nyesnek vĂ©lt alternatĂvájába, rögtön megjelent elõttem a mĂ©giscsak dugattyĂşs megoldás, mĂ©gpedig a sokat szidott, a monopĂłlium-helyzetbõl kĂ©rkedõ, avĂttas de mĂ©giscsak megfellebbezhetetlen Rotax által.Hogy ez most azĂ©rt törtĂ©nt Ăgy, mert a Rotax megĂ©rezte a gázturbinás fenyegetĂ©st Ă©s a 130 lĂłerõs turbĂłs motor, a 914S valĂłjában egy anti-offenzĂva, vagy csak Ă©n jutottam vissza hozzá a gázturbinás vargabetĂ» után, magam sem tudom.
De legalább érdekes kérdés.
A motor azonban csak egy dolog a sok közĂĽl. Valamikor mĂ©g Ăşgy tartottuk, hogy repĂĽlõ szerkezetben a motor a hazugság, az igazság a szárny. Helikopter esetĂ©n ez már nem állĂthatĂł, a motor szerepe nagyságrenddel fontosabb, mint mondjuk egy Pipistrel Virus esetĂ©n, amit motor nĂ©lkĂĽl is Ă©lvezhetĂĽnk, akár mĂ©g akkor is, amikor nem akarjuk. A motor mĂ©gsem minden. Egy repcsi, akár fix, akár forog a szárnya, a benne rejlõ zsenialitástĂłl, tudástĂłl Ă©s tapasztalattĂłl lesz megbĂzhatĂł Ă©s Ă©lvezhetõ.
MĂ©g inkább: ezen Ă©rtĂ©kek egyensĂşlyátĂłl, harmĂłniájátĂłl. Ezt a harmĂłniát Ă©reztem meg a CH 77 Ranabot ultrakönnyĂ» helikopterben, 44 percnyi repĂĽlĂ©s után Astiban, Szeptember 22.-Ă©n. Hogyan jön lĂ©tre ilyen áldott alkotĂłi – kivitelezõi – kereskedõi összhang? Három fivĂ©r által. Pierluigi, ismertebben Igi, Josi Ă©s Claudio Barbero iskolapĂ©ldakĂ©nt testesĂtik meg ezt a három isteni elemet, ami a tökĂ©letessĂ©g megálmodásához, megvalĂłsĂtásához Ă©s Ă©rtĂ©kesĂtĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©ges. Igi a legismertebb, õ igazi pilĂłta õstehetsĂ©g, ráadásul prĂma oktatĂł. Errõl meg tudtam gyõzõdni szemĂ©lyesen, de az, ahogy a csĂşszĂłtalp vĂ©gĂ©re szerelt nyitĂłval kinyitja a sörösĂĽveget, elĂ©g egyĂ©rtelmĂ»vĂ© teszi ezt bárki számára.
Jó, ehhez a mutatványhoz kell a Ranabot elképesztõ stabilitása, ami lehetõvé teszi Igi kedvenc mutatványát is, (amivel engem is szórakoztatott), hogy párnahatásban függeszkedés közben 4-5 másodpercig is elengedi a botkormányt.
Ilyen repülési tulajdonságok létrejöttéhez kellett azonban egy elõzmény, ami a Barbero triumvirátus szintje felett lebeg, mint a megnevezhetetlen Mózes felett: egy feltaláló, az argentin Augusto Cicoré, akitõl a CH 7-et annak idején megvették.
DicsĂ©retes, hogy nem prĂłbálkoztak koppintással, klĂłnozással, volt annyi önkritika bennĂĽk, hogy belátták: olyat, vagy jobbat, mint CicarĂ©, egyszerĂ»en nem lehet alkotni. TökĂ©letesĂteni, csiszolni, fejleszteni, viszont lehet, mĂ©g egy olyan zseniális találmányt is mint a CH 7. MĂ©gpedig kĂĽlönbözõ Ă©rtĂ©keik szinergiáinak köszönhetõen. Itt jön be a kĂ©pbe Josi, a mĂ»szaki zseni. KevĂ©sbĂ© látványos az, amit õ ad hozzá, a hozzá nem Ă©rtõ számára legalábbis. De amikor megmutatja, hogy milyen mĂ»szaki megoldásokat, milyen iparmĂ»vĂ©szeti mestermĂ»veket kĂ©pes fejleszteni a megbĂzhatĂłság, a stabilitás Ă©s a tömegadatok csökkentĂ©se Ă©rdekĂ©ben, akkor annak is eláll a lĂ©legzete, aki egy alkatrĂ©szben csak szobrot lát. Az általa kitalált, elõállĂtott Ă©s a használat tapasztalatai alapján folyamatosan tökĂ©letesĂtett alkatrĂ©szek mindegyikĂ©ben ott lĂĽktet 20 Ă©v ultrakönnyĂ» helikoptergyártás minden verejtĂ©ke, kĂnja Ă©s sikerĂ©lmĂ©nye.
És végül, bármennyire kényelmetlen ez a tényállás egyeseknek, szembe kell nézni vele: Ketten együtt sem jutottak volna tovább az önfeledt, de örökké csóró barkácsolásnál Claudio, az üzletember, a menedzser, a kifinomult pénz-ösztönû fivér nélkül.
Ă• az, aki az anyagi hátteret biztosĂtja a szak Ă©s a madárember számára. Hogy mennyire penge, azt mi sem bizonyĂtja jobban, hogy a CH 77 Ranabot ára mĂ©g nincs vĂ©glegesĂtve, a szállĂtási határidõ sem ismert, de már 18 vevõ becsengetett 50.000 Euro elõleget abban a remĂ©nysĂ©gben, hogy az Ă©v vĂ©gĂ©ig megmondják nekik, mikor kapnak helikoptert Ă©s mennyiĂ©rt. Ez nem csak azĂ©rt fontos, mert anyagi siker nĂ©lkĂĽl elõbb-utĂłbb mindannyian belefáradtak-savanyodtak volna a munkába, de a több száz Ă©rtĂ©kesĂtett CH 7 nĂ©lkĂĽl a tapasztalat sem lĂ©tezne, ami a fent emlegetett tökĂ©letessĂ©g harmadik lába.
A Barbero fivĂ©reknek sikerĂĽlt olyan hĂrnevet kovácsolni az elmĂşlt hĂşsz Ă©v alatt, hogy ma már nem kell kapkodniuk a kuncsaft után. Nem kevĂ©s dörzsöltsĂ©g kellett ahhoz, hogy elsõk között „hiĂ©názhassak” a Ranabottal. Mint sajtĂłssal, szĂłba sem álltak velem. Ăšgy kĂ©rettĂ©k magukat, mint az igazi sztárok. Nem voltak nagykĂ©pĂ»ek, de Ă©reztettĂ©k, hogy „jĂł bornak nem kell cĂ©gĂ©r”. Mikor aztán vĂ©gre kezet rázhattunk, majd fõleg amikor megindult felfele a variĂł, csak ellazult Igi Ă©s megcsillant szemĂ©ben a szimpátia is. RepĂĽlĂ©s után meg Josival dumáltunk másfĂ©l Ăłrát Ăşgy, hogy õt várták otthon, mi pedig mĂ©g aznap este Saint Hilaire du Thouvet-ba voltunk hivatalosak.
Hogy repĂĽl a Ranabot? Majdnem azt állĂtom: magátĂłl. Minden „check-list” a kĂvánt nyelven a megfelelõ idõpontban a fejhallgatĂłban hallhatĂł, az ellenõrzĂ©s – beállĂtás vĂ©grehajtását loggolja.
A kezelõszervek logikusak, egyszerĂ»ek. R 22-es Robinsonhoz szokott pilĂłta számára a bot elkĂ©pzelhetetlenĂĽl vibráciĂłmentes. Az, hogy nem egy, központi boton kell osztozni, számomra kellemesebb. A CH 77 könnyedĂ©n, magátĂłl Ă©rtetõdõen vezethetõ, kezes, segĂtõkĂ©sz. Olyan kezdõ, átlagos kĂ©pessĂ©gĂ» pilĂłta számára, mint amilyen magam is vagyok, egy-kĂ©t perces akklimatizálĂłdás után teljesen eufĂłriás volt az Ă©rzĂ©s.
Igi hamar ráérzett arra, hogy milyen tippekkel, tanácsokkal segĂtsen, tĂz percután már önfeledten telefonálgatott, hagyta, hogy boldoguljak.
És Ă©n vigyorogva Ă©lvezkedtem, meggyõzõdtem rĂłla, hogy 100 csomĂłs sebessĂ©ggel is hibátlanul stabil a gĂ©p, gyártottam az iskolaköröket a családi tanya körĂĽl, egyik alkalommal elengedtem Sebastien Loeb többszörös rali világbajnokot, aki egy Jet Rangerrel jött látogatĂłba, Ă©s bár Igi kitĂ©rõ választ adott erre a kĂ©rdĂ©sre, gondolom, pĂ©nzt is hozott magával…
Ha már pénz, a kit ára most 95 ezer euró körül mozog, erre jön rá az új, 130 lovas gyári, vagy az Epa Power által tuningolt intercooleres Rotax, még plusz 10 lóval, na meg a mûszerek és a fedélzeti kommunikációs eszközök. Ja igen, és a kit összeszerelésnek a költsége. Valahol 150 ezer Euro körül áll meg a pénztárgép kattogása.
Ezzel szemben, az ĂĽzemanyag fogyasztás hĂşsz liter alatt van, 95-ös autĂłbenzinbõl. Az ĂĽzemeltetĂ©s Ă©s karbantartás pedig (Olaszországban Ă©s Franciaországban, ahol a 6-os ultrakönnyĂ» gĂ©posztály gyakorlatilag már megszĂĽletett) lehet a felhasználĂł hatásköre, alanyi jogon. Ezek alapján a francia iskolák Ăşgy tervezik, hogy 250 Euro körĂĽli „all in” árfekvĂ©sben kĂnálhatják az oktatási repidõ Ăłráját.
Szöveg és képek: Szabó György