Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Forgószárnyas UL

CH77 Ranabot


Jó volna biztosan tudni, hogy mi minek a következménye, mert félõ, hogy saját aktuális szubjektivitásomat magyarázom bele az örök érvényû objektív valóságba, még az is lehet, hogy egyik nem zárja ki a másikat.

A lényeg az, hogy miután jól beleéltem magam a gázturbinás ultrakönnyû helikopterek egyedül érvényesnek vélt alternatívájába, rögtön megjelent elõttem a mégiscsak dugattyús megoldás, mégpedig a sokat szidott, a monopólium-helyzetbõl kérkedõ, avíttas de mégiscsak megfellebbezhetetlen Rotax által.
Hogy ez most azért történt így, mert a Rotax megérezte a gázturbinás fenyegetést és a 130 lóerõs turbós motor, a 914S valójában egy anti-offenzíva, vagy csak én jutottam vissza hozzá a gázturbinás vargabetû után, magam sem tudom.
De legalább érdekes kérdés.
A motor azonban csak egy dolog a sok közül. Valamikor még úgy tartottuk, hogy repülõ szerkezetben a motor a hazugság, az igazság a szárny. Helikopter esetén ez már nem állítható, a motor szerepe nagyságrenddel fontosabb, mint mondjuk egy Pipistrel Virus esetén, amit motor nélkül is élvezhetünk, akár még akkor is, amikor nem akarjuk. A motor mégsem minden. Egy repcsi, akár fix, akár forog a szárnya, a benne rejlõ zsenialitástól, tudástól és tapasztalattól lesz megbízható és élvezhetõ.
MĂ©g inkább: ezen Ă©rtĂ©kek egyensĂşlyátĂłl, harmĂłniájátĂłl. Ezt a harmĂłniát Ă©reztem meg a CH 77 Ranabot ultrakönnyĂ» helikopterben, 44 percnyi repĂĽlĂ©s után Astiban, Szeptember 22.-Ă©n. Hogyan jön lĂ©tre ilyen áldott alkotĂłi – kivitelezõi – kereskedõi összhang? Három fivĂ©r által. Pierluigi, ismertebben Igi, Josi Ă©s Claudio Barbero iskolapĂ©ldakĂ©nt testesĂ­tik meg ezt a három isteni elemet, ami a tökĂ©letessĂ©g megálmodásához, megvalĂłsĂ­tásához Ă©s Ă©rtĂ©kesĂ­tĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©ges. Igi a legismertebb, õ igazi pilĂłta õstehetsĂ©g, ráadásul prĂ­ma oktatĂł. Errõl meg tudtam gyõzõdni szemĂ©lyesen, de az, ahogy a csĂşszĂłtalp vĂ©gĂ©re szerelt nyitĂłval kinyitja a sörösĂĽveget, elĂ©g egyĂ©rtelmĂ»vĂ© teszi ezt bárki számára.
Jó, ehhez a mutatványhoz kell a Ranabot elképesztõ stabilitása, ami lehetõvé teszi Igi kedvenc mutatványát is, (amivel engem is szórakoztatott), hogy párnahatásban függeszkedés közben 4-5 másodpercig is elengedi a botkormányt.
Ilyen repülési tulajdonságok létrejöttéhez kellett azonban egy elõzmény, ami a Barbero triumvirátus szintje felett lebeg, mint a megnevezhetetlen Mózes felett: egy feltaláló, az argentin Augusto Cicoré, akitõl a CH 7-et annak idején megvették.
Dicséretes, hogy nem próbálkoztak koppintással, klónozással, volt annyi önkritika bennük, hogy belátták: olyat, vagy jobbat, mint Cicaré, egyszerûen nem lehet alkotni. Tökéletesíteni, csiszolni, fejleszteni, viszont lehet, még egy olyan zseniális találmányt is mint a CH 7. Mégpedig különbözõ értékeik szinergiáinak köszönhetõen. Itt jön be a képbe Josi, a mûszaki zseni. Kevésbé látványos az, amit õ ad hozzá, a hozzá nem értõ számára legalábbis. De amikor megmutatja, hogy milyen mûszaki megoldásokat, milyen iparmûvészeti mestermûveket képes fejleszteni a megbízhatóság, a stabilitás és a tömegadatok csökkentése érdekében, akkor annak is eláll a lélegzete, aki egy alkatrészben csak szobrot lát. Az általa kitalált, elõállított és a használat tapasztalatai alapján folyamatosan tökéletesített alkatrészek mindegyikében ott lüktet 20 év ultrakönnyû helikoptergyártás minden verejtéke, kínja és sikerélménye.
És végül, bármennyire kényelmetlen ez a tényállás egyeseknek, szembe kell nézni vele: Ketten együtt sem jutottak volna tovább az önfeledt, de örökké csóró barkácsolásnál Claudio, az üzletember, a menedzser, a kifinomult pénz-ösztönû fivér nélkül.
Õ az, aki az anyagi hátteret biztosítja a szak és a madárember számára. Hogy mennyire penge, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a CH 77 Ranabot ára még nincs véglegesítve, a szállítási határidõ sem ismert, de már 18 vevõ becsengetett 50.000 Euro elõleget abban a reménységben, hogy az év végéig megmondják nekik, mikor kapnak helikoptert és mennyiért. Ez nem csak azért fontos, mert anyagi siker nélkül elõbb-utóbb mindannyian belefáradtak-savanyodtak volna a munkába, de a több száz értékesített CH 7 nélkül a tapasztalat sem létezne, ami a fent emlegetett tökéletesség harmadik lába.
A Barbero fivĂ©reknek sikerĂĽlt olyan hĂ­rnevet kovácsolni az elmĂşlt hĂşsz Ă©v alatt, hogy ma már nem kell kapkodniuk a kuncsaft után. Nem kevĂ©s dörzsöltsĂ©g kellett ahhoz, hogy elsõk között „hiĂ©názhassak” a Ranabottal. Mint sajtĂłssal, szĂłba sem álltak velem. Ăšgy kĂ©rettĂ©k magukat, mint az igazi sztárok. Nem voltak nagykĂ©pĂ»ek, de Ă©reztettĂ©k, hogy „jĂł bornak nem kell cĂ©gĂ©r”. Mikor aztán vĂ©gre kezet rázhattunk, majd fõleg amikor megindult felfele a variĂł, csak ellazult Igi Ă©s megcsillant szemĂ©ben a szimpátia is. RepĂĽlĂ©s után meg Josival dumáltunk másfĂ©l Ăłrát Ăşgy, hogy õt várták otthon, mi pedig mĂ©g aznap este Saint Hilaire du Thouvet-ba voltunk hivatalosak.
Hogy repĂĽl a Ranabot? Majdnem azt állĂ­tom: magátĂłl. Minden „check-list” a kĂ­vánt nyelven a megfelelõ idõpontban a fejhallgatĂłban hallhatĂł, az ellenõrzĂ©s – beállĂ­tás vĂ©grehajtását loggolja.
A kezelõszervek logikusak, egyszerûek. R 22-es Robinsonhoz szokott pilóta számára a bot elképzelhetetlenül vibrációmentes. Az, hogy nem egy, központi boton kell osztozni, számomra kellemesebb. A CH 77 könnyedén, magától értetõdõen vezethetõ, kezes, segítõkész. Olyan kezdõ, átlagos képességû pilóta számára, mint amilyen magam is vagyok, egy-két perces akklimatizálódás után teljesen eufóriás volt az érzés.
Igi hamar ráérzett arra, hogy milyen tippekkel, tanácsokkal segítsen, tíz percután már önfeledten telefonálgatott, hagyta, hogy boldoguljak.
És Ă©n vigyorogva Ă©lvezkedtem, meggyõzõdtem rĂłla, hogy 100 csomĂłs sebessĂ©ggel is hibátlanul stabil a gĂ©p, gyártottam az iskolaköröket a családi tanya körĂĽl, egyik alkalommal elengedtem Sebastien Loeb többszörös rali világbajnokot, aki egy Jet Rangerrel jött látogatĂłba, Ă©s bár Igi kitĂ©rõ választ adott erre a kĂ©rdĂ©sre, gondolom, pĂ©nzt is hozott magával…
Ha már pénz, a kit ára most 95 ezer euró körül mozog, erre jön rá az új, 130 lovas gyári, vagy az Epa Power által tuningolt intercooleres Rotax, még plusz 10 lóval, na meg a mûszerek és a fedélzeti kommunikációs eszközök. Ja igen, és a kit összeszerelésnek a költsége. Valahol 150 ezer Euro körül áll meg a pénztárgép kattogása.
Ezzel szemben, az ĂĽzemanyag fogyasztás hĂşsz liter alatt van, 95-ös autĂłbenzinbõl. Az ĂĽzemeltetĂ©s Ă©s karbantartás pedig (Olaszországban Ă©s Franciaországban, ahol a 6-os ultrakönnyĂ» gĂ©posztály gyakorlatilag már megszĂĽletett) lehet a felhasználĂł hatásköre, alanyi jogon. Ezek alapján a francia iskolák Ăşgy tervezik, hogy 250 Euro körĂĽli „all in” árfekvĂ©sben kĂ­nálhatják az oktatási repidõ Ăłráját.

Szöveg és képek: Szabó György



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.14 Seconds