HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

ITV Pil-PIT 3


Az idei t√©l r√∂vid volt √©s vel√Ķs. Nem a h√≥ miatt nem rep√ľlt√ľnk eleget. M√°shol meg pont a h√≥ a rep√ľl√©s egyik felt√©tele. Igaz, ez m√°sfajta rep√ľl√©s. Eszk√∂zei a Speed riding √©s a Speed gliding mini-erny√Ķk.

A kett√Ķ k√∂z√∂tt annyi a k√ľl√∂nbs√©g, hogy amint a „riding” (lovagl√°s) kifejez√©s jelenti, az ilyen erny√Ķk a havas p√°ly√°kon „kik√∂nny√≠tett” v√°gt√°z√°sra, a s√≠p√°ly√°k √©s m√©g ink√°bb a sz√Ľz havas hegyoldalak hatalmas ugr√°sokkal sp√©kelt meglovagl√°s√°ra alkalmasak, egy-egy sziklafal abszolv√°l√°s√°val, a „gliding” t√≠pus√ļ erny√Ķk m√°r a hosszabb leveg√Ķben tart√≥zkod√°st is lehet√Ķv√© teszik. Ezekkel, ha van sz√©l, h√≥ √©s s√≠l√©c n√©lk√ľl, nekifut√°sb√≥l is lehet fel-lesz√°llni, kell√Ķ rutinnal h√°timotoros √ľzemre is alkalmasak. Az „any√°nyi” Speed riding erny√Ķk 9-11 m2-esek, a Speed riding-ok 11-14 m2 k√∂r√ľliek. Az Awak 18-ast, a 16 m2-es Dudek Zakospeedet √©s a 16,5-√∂s Gin Bobcat-et m√©g magam is rep√ľltem, ez ut√≥bbit m√©g sz√©lcsendben is.
A 13 m2-es Pilpit1-n√©l √°lltam meg, els√Ķ felsz√°ll√°s ut√°n √©reztem, hogy annak a reakci√≥ihoz m√°r nem rep√ľl√∂k eleget. √ćgy azt√°n m√°s tapasztalat√°t vagyok k√©nytelen megosztani az Aeromagazin olvas√≥ival. Gaby Thillard a frissen piacra dobott PilPit 3-at pr√≥b√°lta ki Alpe d’Huezben. A k√∂vetkez√Ķket mes√©lte:
A helysz√≠n olyan, hogy nincs m√°s, dinamikusan kell startolni, a h√≥ darabos, kil√°tszanak a szikl√°k, de legal√°bb j√≥ meredek a lejt√Ķ. Egy es√©ly van, hajr√°! Haboz√°s n√©lk√ľl j√∂n fel az erny√Ķ, b√∂lcsen lelassul, mire fel√©r, alig kell megf√©kezni, hogy ne l√Ķj√∂n el√Ķre. R√∂vid sebess√©ggy√Ľjt√©s, f√©l f√©k√ļtn√°l emel el. Sz√©pen siklik, pont mint a Pilpit 1 √©s 2.

Kiny√≠lik alattam a vil√°g, amint √°tvitorl√°zok az els√Ķ sziklafal f√∂l√∂tt, dobok egy jobb majd egy bal pal√°stors√≥t, szinte mag√°t√≥l megy, f√ľrg√©n, de nem ijeszt√Ķen. M√°ris itt a talaj, a sikl√≥sz√°m prec√≠zen √°ll√≠that√≥, a talajfog√°s pillek√∂nny√Ľ. Az 1-es Pilpit m√°ris rep√ľlt, amint r√°t√°maszkodt√°l a f√©kre, a 2-es ink√°bb tapadt a talajhoz. A 3-as isten igaz√°nak az arany k√∂z√©p√ļtja. A f√©k√ļt elej√©n csak lass√≠tja az erny√Ķt, de nem emel el v√°ratlanul, hat√°rozottan kell terhelni a f√©kfoganty√ļkat, hogy √°tmenjen rep√ľl√Ķ √ľzemm√≥dba. A kanyarod√°s prec√≠z, de nem olyan reakt√≠v, mint a 2-es eset√©ben. Ha √©rzed, hogy a s√≠l√©c nem v√°g √ļgy, ahogy kellene, el√©g egy leheletnyit visszaengedni a f√©ket azon az oldalon √©s m√°ris √ļjra harapja a havat. Megfelel√Ķ id√Ķz√≠t√©ssel t√∂k√©letesen lehet √∂sszef√Ľzni a jobb-bal √≠veket, a carving t√≠pus√ļ extr√©men bed√∂nt√∂tt fordul√≥kat, az olyanokat, amikor m√©g a f√ľled is s√ļrolja a havat, ezzel az erny√Ķvel pr√≠m√°n lehet seg√≠teni, ha net√°n kics√ļszna al√≥lad a l√©c, a k√ľls√Ķ f√©kkel a veszett helyzet m√©g √ľgyesen menthet√Ķ. Elmondhat√≥, hogy a s√≠zett f√°zisban kiv√°l√≥an viselkedik a Pilpit3. Lass√≠t√°sra kiv√°l√≥an haszn√°lhat√≥, elf√©kezve sem hajlamos √°tes√©sre, alakj√°t j√≥l tartja a f√©k felenged√©s√©nek f√°zis√°ban is. Ami a rep√ľl√©st illeti, a start kifog√°stalan, azt m√°r l√°ttuk.

A turbulencia-t√Ľr√©s jobb, mint a kor√°bbi mini-erny√Ķk b√°rmelyik√©n√©l. Felengedett f√©kkel eml√≠t√©sre m√©lt√≥an mer√ľl, ezt a k√©pess√©get m√°r a 2-esn√©l is √©rt√©keltem. Semmi sz√ľks√©g a trimmel b√≠bel√Ķdni, ha magass√°got akarsz vesz√≠teni. J√∂n lefele, mint a nyeletlen fejsze. A 360¬į k√∂nnyed√©n vezethet√Ķ, a sz√∂gsebess√©g gyorsan n√Ķ, a kiv√©telkor k√∂nnyen csillap√≠that√≥. A fordul√≥kat j√≥l be kell d√∂nteni, ahogy az Speed riding-ban szok√°s. Ha m√°r benne van, felengedett k√©zzel is tartja a nagy sebess√©g√Ľ fordul√≥t, de abb√≥l k√∂nnyed√©n kivehet√Ķ egy pici k√ľls√Ķ f√©kkel.
De nem csak s√≠z√©sre √©s rep√ľl√©sre alkalmas, ha van egy kis sz√©l, k√∂nny√Ľ kite-ozni vele. El tudom k√©pzelni, hogy a hazai erny√Ķs t√°rsadalom ez a fajta rep√ľl√©s nem √©rinti. Pedig van √©rdekl√Ķd√©s az ilyen erny√Ķk ir√°nt, emailben legal√°bbis. Ahhoz, hogy √©rdemben lehessen besz√©lni err√Ķl a m√Ľfajr√≥l, hegyekre volna sz√ľks√©g mifel√©nk. N√°lunk pedig m√©g a Ferihegy is elt√Ľnt.
Az ITV t√©lv√≠z idej√©n szinte csak a PilPit, Bip-Bip √©s egy√©b Awak minierny√Ķk √©rt√©kes√≠t√©s√©b√Ķl √©l, r√°ad√°sul j√≥l. Az ut√≥bbi id√Ķk sl√°ger-erny√Ķje n√°luk m√©gsem egy mini, hanem egy maxi erny√Ķ, tr√°jkra val√≥, a Bulldog. Ilyen erny√Ķ alatt k√©sz√ľlt ez a k√©p Annecy t√°j√©k√°n. De nem az erny√Ķ miatt izgalmas. Az al√°bbi link (Panor√°ma) egy csod√°ban fogja r√©szes√≠teni a sz√°m√≠t√≥g√©p felhaszn√°l√≥kat.
Panor√°ma
A k√©p ugyanis t√∂bb mint panoramikus, szf√©rikus! Az eg√©rrel minden ir√°nyban el lehet kalandozni rajta, el lehet forgatni, megtekinthet√Ķ, hogy mi van a tr√°jk alatt, a horizonton k√∂r√∂s-k√∂r√ľl, vagy ak√°r a zeniten. De van m√©g jobb. Ezt a technik√°t Mathieu Rouanet jelenleg video form√°ban teszteli, egy h√©t kamer√°s szf√©rikus mozg√≥k√©p r√∂gz√≠t√Ķ eszk√∂z seg√≠ts√©g√©vel, amit a tr√°jk alatt l√≥gat rep√ľl√©s k√∂zben √©s ez√°ltal k√∂r√∂sk√∂r√ľl minden ir√°nyba filmez, r√°ad√°sul HD-ben. A hat√°s ugyanaz, mint a mell√©kelt k√©p eset√©ben, csak az √©ppen mozog. Persze kell√Ķen gyors sz√°m√≠t√≥g√©p kell hozz√°, hogy √∂ssze tudja illeszteni a h√©t kamera √°ltal r√∂gz√≠tett felv√©teleket. Lehet, hogy hamarosan ilyen lehet√Ķs√©g is lesz a Google-on.
Sajnos szomor√ļ aktualit√°sa is van a Speed Glide erny√Ķknek. K√∂zvetlen√ľl lapz√°rta el√Ķtt kaptuk a h√≠rt, hogy Tak√°ts P√°l vil√°gbajnok akkr√≥ erny√Ķs, minden id√Ķk egyik legelismertebb pil√≥t√°ja, a Parabatix team egyetlen magyar tagja s√ļlyos s√≠-erny√Ķs balesetet szenvedett Zermatt-ban m√°rcius 9.-√©n. Szemtan√ļ h√≠j√°n a baleset k√∂r√ľlm√©nyei tiszt√°zatlanok. A ment√Ķket s√©r√ľl√©sei dac√°ra √Ķ maga tudta √©rtes√≠teni, helikopterrel mentett√©k. √Āllapota az√≥ta romlott, komplik√°ci√≥k l√©ptek fel. E sorok √≠r√°sakor Pali mesters√©ges k√≥m√°ban van, √°llapota v√°ls√°gos de stabil. Miel√Ķbbi jobbul√°st, gyors fel√©p√ľl√©st k√≠v√°nunk neki, l√©lekben vele vagyunk.

Szöveg: Gabriel Thillard beszámolója alapján Szabó György
Képek: ITV                                                                 



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.19 mŠsodperc