Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
Hátimotor

ITV V-Max


A Coupe Icare alkalmával megrendezett Parabatix (helyi tájszólással: Icarobatix) Air Race-t nagy meglepetésre Thomas Migneaux nyerte olyan sztárok elõtt, mint Pascal Vallée, Mathieu Rouanet vagy Alex Mateos.

A szenzáció nem is ez volt, hanem az, hogy egy teljesen ismeretlen ernyõvel, egy ITV Bullittal repült. Ez engem is meglepett, mert bár szeretem, és sokra tartom az ITV ernyõit, ez idáig úgy éreztem, hogy a Dudek Hadron, Paramania GTR vagy az Ozone Viper2 kategóriájú ernyõkkel nem tudják és nem is akarják felvenni a versenyt. Heniu Dyduch, a roppant szimpatikus (mellesleg lengyel származású) cégvezetõ inkább a siklóernyõzést csípi, (a francia Alpokban ez nem meglepõ) a PPG mûfaja olyan szinten nem jön be neki, hogy két éve össze-vissza kaszabolta magát légcsavarjával egy elbénázott motorindítás alkalmával.
Heniu Dyduch, az ITV szimpi fõnöke
a Coupe Icare-on
Thomas Migneaux, az idei gyõztes
Értelemszerûen a reflex profilt sem lájkolja. Így legalább minden ITV ernyõ EN certifikált. A motoros ernyõs versenyzés egyre inkább a szlalomozás mûfaja körül fogalmazódik meg, nõ az igény a gyors, játékos ernyõk iránt. A vevõkör folyamatos zaklatására lépnie kellett. Ennek a lépésnek az eredménye a Bullit. Ott helyben a Kupikáron kértem egyet Heniutól, lássuk hallám, mit tud, amikor azonban kiderült, hogy a Bullit nem kerül forgalomba, csak és kizárólag versenypilóták számára fejlesztették, végül annak az alig szelídített, mérsékelt S-profilja ellenére minõsített V-Maxot próbálgattuk az elmúlt hetekben.
Az ITV V-Max Ă©s a
Dudek Hadron hevederzete
Az ITV-nĂ©l egyĂ©bkĂ©nt is jellemzõ „down-sizing” itt is meghatározĂł. A megfelelõ stabilitás Ă©s sebessĂ©g nagy felĂĽleti terhelĂ©s árán valĂłsul meg. Mostanában 80 kg a nettĂł tömegem, ez motorral, ernyõvel, ĂĽzemanyaggal 120 kg körĂĽli bruttĂł felszállĂł tömeget ad ki. Nos, ehhez a 22 m2-es ernyõ már Ă©rezhetõen tĂşl sok, az ernyõt szakzsargonban: alul ĂĽlöm. A 19 m2-es ugyanolyan könnyedĂ©n emel el Ă©s nem Ă©reztem, hogy több motort kĂ©rne, leszálláskor le lehet lassĂ­tani annyira, mint a 22-est, viszont precizitásban, stabilitásban, turbulencia-immunitásban egy klasszissal jobbnak bizonyult. Az ernyõ saját tömege 5,1 kg, összehajtogatva tĂ©nyleg nem nĂ©z ki nagyobbnak, mint egy nagyobbacska mentõernyõ.
A hajszálvékony verseny-zsinórzat
Hevederzete ijesztõen vékony, spárgaszerû, zsinórból is csak a minimális számú maradt, az is a már-már zongorahúrszerû 1,3 mm-es Aramid anyagból. Van viszont trimm is, két csigás lábgyorsító is, igaz, a kettõt együtt nem igazán lehet használni. Szlalom-számoknál, ahol a rövid nagy sebességû szakaszokat túldöntött fordulók fûszerezik, jóval hatékonyabb a lábgyorsító, útvonalrepülésnél viszont kevésbé fárasztó a meghökkentõen nagy úthosszú trimm. Az ernyõ oldalviszonya 5,5. Ennél ijesztõbbet már láttunk. A cellák nincsenek látványosan megerõsítve, az ITV-nél nem csalnak se kevlárral, se damillal, õk azt állítják, hogy egy jól kitalált ernyõ azok nélkül is kellõen telített marad, ha pedig csuk, merthogy egy ernyõ miért ne csukhatna, kinyílik az, magától, úgy ahogy az elõ van írva.

ITV V-Max adatok

MĂ©retLMS
Cellák száma57
Tényleges szárnyfelület25 m222 m219,1 m2
Fesztáv11,7 m11 m10,2 m
Oldalviszony5,5
HĂşrhossz2,63 m2,47 m2,3 m
Minimális pilótasúly80,00 kg65,00 kg50,00 kg
Max. felszállótömeg150,00 kg130,00 kg100,00 kg
Saját tömeg5,6 kg5,4 kg5,1 kg
Trimmsebesség42,00 km/h
Max sebesség lábgyorsítóval62,00 km/h
Ernyõ anyagaSkytex Porcher
Ernyõ szövet tömege40,00 g/m2
Felsõ zsinórzatAramide 1,3 mm 130 daN
AlsĂł zsinĂłrzatAramide 1,8 mm 130 daN
HomologációEN 926-1

Pillekönnyû kezelhetõség
És mĂ»ködik a dolog, amint ezt változatos idõjárási körĂĽlmĂ©nyek között megtapasztalhattuk. Dudekhez szokott pilĂłtának eleinte stresszes a mocorgása, fõleg gyorsra trimmelten. Bevallom, Ă©n nem mertem teljesen rábĂ­zni a turbulencia-menedzselĂ©st, ahhoz valĂłszĂ­nĂ»leg jĂłval többet kellene repĂĽlnöm alatta. Az igazság az, hogy a pilĂłták döntõ többsĂ©ge (Ă©s itt fõleg a siklĂłernyõsökre gondolok) egyĂ©bkĂ©nt is jobban szereti „kĂ©zben tartani”, „fogni” az ernyõt, amikor szemtelenkedik vele a levegõ. Akkor meg hiába full reflexes az ernyõ, ha lassĂşra vagy közepesre trimmelve, „automata pilĂłta” mĂłd helyett kĂ©zi vezĂ©rlĂ©ssel vezetjĂĽk bakkecskĂ©s Ă©s/vagy ordas idõjárásban. Szlalomozáskor viszont alighanem hatĂ©konyabb a full fĂ©kes kormányzás, az azonban a reflex profillal nem kompatibilis. A V-Maxon nincs oldalkormány. EzĂ©rt termĂ©szetesen Ă©n is, mint mindenki, letámadtam Heniut ezzel a kĂ©rdĂ©ssel. Ă• pedig a rá jellemzõ csendes, barátságos modorban elmagyarázta, hogy azĂ©rt, mert nincs rá szĂĽksĂ©g. Ez az, ami zseniális benne, ettõl jobb, mint a többiek. Fura nem? Vissza a kiindulĂłpontra. Az biztos, hogy a V-Max gyors. Gyorsabb, mint bármelyik eddig kiprĂłbált ITV ernyõ. Az is biztos, hogy nem kell alája hĂşsz lovas, vagy mĂ©g annál is bikásabb motor, a benne levõ lehetõsĂ©gek kiaknázásához. AutĂłs hasonlattal Ă©lve, a V-Max egyfajta Toyota GT86 a tĂşlmotorizált Ă©s nehĂ©z AMG Mercik, PorschĂ©k Ă©s M-es BMW-k mezõnyĂ©ben. JátĂ©kos, szerethetõ Ă©s gazdaságos. Annak a bizonyĂ­tĂ©ka, hogy van Ă©let a válság ellenĂ©re is. Érdemes kiprĂłbálni.

Szöveg: Szabó György
KĂ©pek: SzabĂł IldikĂł



 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.12 Seconds