Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Forgószárnyas UL

Cicaré újratöltve



Akit érdekel az ultrakönnyű helikopter, tisztában van vele, hogy a jelenleg legígéretesebb ultrakönnyű helikopter család az argentin zseni, Augusto Cicaré, nevéhez kötődik.

Tőle vették meg és át a Barbero fivérek annak idején a CH 7 Angel terveit és fejlesztették tovább abból a Kompress-t, a Charly 1-et, 2-t, majd a CH 77 Ranabot-ot.
Mindenféle pletykák keringenek arról, hogy mi az oka Cicaré mester terminátori „coming back”-jének, mindenesetre ma már megkérdőjelezhetetlen tény: itt van.
Astiban meg köthetik fel (nem magukat, csak) a gatyájukat. A Spirit Tandemet statikusan tavaly tavasszal mutatták be Friedrichshafenben, Bloisban már repültek is vele.
A farokrotor áttételháza
A kihajás közelről
Rotax 914 áttételháza

Olyan szenzációt keltett, hogy Dimitri Delemarle, a Vol Moteur főszerkesztője, aki UL-es körökben eléggé párját ritkító módon helikopter pilóta is, meglátogatta a francia forgalmazót, Didier Quintard-t, hogy maga is meggyőződjön róla: a repülésben idestova ötven éve aktív Augusto, aki nem kevesebb, mint 14 forgószárnyas szülőatyja, távolról sem fogatlan oroszlán, ma is képes olyan termékkel előrukkolni, amivel rögtön a dobogó legmagasabb fokára akar leszállni. A kilencvenes évek derekán, amikor a Helisport átvette tőle az Angel forgalmazását és amint megjelentek az első Kompressek, Augusto „kiszállt”, egyesek szerint csalódottan, sértődötten.
A Spirit 2 a rotoragytól felakasztva
Didier Quintard hangárjában az egymás mellett tárolt Angel és Kompress helcsiket tolómércével méricskélve meg lehet győződni róla, hogy gyakorlatilag minden fő szerkezeti elem egy és ugyanaz, ami már egymagában magyarázat lehet az egykori duzzogásra. Az igazsághoz tartozik, hogy Cicaré mester nem unta magát odahaza ez alatt az idő alatt. Hogy mást ne említsünk, az Allison gázturbinával szerelt 750 kg száraz tömeggel és 1450 kg max felszálló tömeggel rendelkező CH 14 katonai helikopter is tőle származik. Ez a visszatérés most nem annyira elégtételnek tűnik, hanem egy hosszú tervezési, tesztelési, gyártásszervezési folyamat racionálisan időzített stációjának. A 6-os ultrakönnyű géposztály nemrég lett több mint ígéret, üzleti tervben is komolyan vehető lehetőség. A Spirit Tandem egyértelműen ezt a géposztályt célozza meg: a tervezés során ugyan 660 kg felszálló tömeggel és 140 lóerővel számoltak, a gyakorlatban 450 kg maximális felszálló tömeg és 115 lóerő teljesítmény a sarokszámok. Van tehát némi tartalék. Több, mint az Angel esetében, ahol 440 kg-hoz 85 lóerő társult, vagy a szintén egyszemélyes, 582-es Rotaxxal szerelt Spiritnél, ahol 300 kg-ot 65 lóerő mozgatott. A 22 éves fejlesztés során a technológia sokat fejlődött, ilyen biztonsági tartalékok lehetőségét hozta és ez természetesen az élettartamban is visszaköszön.
Alapváltozatában a Spirit 276 kg-ot nyom élősúlyban, ezt fotóval is sikerült dokumentálni. A műszaki megoldások elegánsak és eredetiek. A legszokatlanabb: nincs hagyományos értelemben vett szabadonfutó, vagy bármi olyan mechanizmus, ami a motort mozgatná, hogy megfeszüljön a rotort meghajtó ékszíj.
A francia hivatalos
légialkalmassági azonosítóval
Két párhuzamos ékszíj és egy azokat állandóan automatikusan feszítő tárcsa, ennyi az egész. Az autorotáláshoz szükséges szabad rotorpörgést a Rotax áttételház kihajtásánál található centrifugális tengelykapcsoló biztosítja. Ennek a megoldásnak a lényege: a motor legyen mindig kényelmesen a jól méretezett gumibakok ölelésében, azok biztosítják a legjobb rezgés-csillapítást. Az áttételház olaját nem szükséges melegíteni, három jókora csapágya kényelmesen adja át a 140 lóerőt, a TBO biztosan több ezer órás lehet ilyen túlméretezett erőátviteli rendszernél. A farokrotor áttételháza hasonlóan eredeti, a farokrotor kompozit tollai pedig a speciális tolókarokkal (meg persze Vibrex segítségével) tökéletesen rezgés-mentesíthetőek. A házi készítésű rotor átmérője 6,1 m (TBO 8000 óra), ez Augusto heppje, szerinte a könnyű autorotációnak ez a méret a kulcsa. A váz 4130-as acél csőből van hegesztve, még nyomást sem szükséges mérni benne. Ha igaz, az utastér valamivel nagyobb, mint a jelenleg ismert CH 7 esetében, ami, valljuk be: nem luxus egy cseppet sem. Argentinából a Bilbaoi székhelyű Aeros Naviter importálja a Cicaré helikoptereket. Franciahonban a Cicaré gépeit a RotorLight SAS forgalmazza, egy komplett Spirit Tandem kit 98000 Euroba kerül, a kulcsrakész állapothoz még 27000 Eurot kell leperkálni, plusz Áfa, persze…
Didier büszkén babusgatja CH Angel együlésesét

Szöveg: Dimitri Delemarle (Vol Moteur)
Fordította: Szabó György                    
Képek: Vol Moteur és Cicaré archív        



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.08 másodperc