HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Demoichelle


Igen, Alberto Santos Dumont, a franko-brazil mad√°rember 60 kg-os, bambuszb√≥l √©s feny√Ķb√Ķl faragott, 35 l√≥er√Ķs k√©thengeres p√∂ffent√Ķvel hajtott Demoiselle SD 20-as√°nak a modern replik√°j√°r√≥l van sz√≥. A v√°ltoztathat√≥ profil√ļ „kisasszony” 1906 √©s 1909 k√∂z√∂tt rep√ľlt, ak√°r 3000 m-es magass√°gba is.

A Demoichelle 2007-ben sz√ľletett. A n√©v v√©g√©nek „chelle”-re torz√≠t√°sa a l√©tra (echelle) sz√≥ra utal, Daniel Dalby, a koncept√Ķr l√©tr√°kb√≥l szeret olcs√≥ √©s praktikus repcsiket bark√°csolni, olyanokat, mint p√©ld√°ul a Pouchel (Pou vagyis bolha, √©gi bolha plusz l√©tra). Daniel okleveles rep√ľl√Ķm√©rn√∂k, pil√≥ta √©s oktat√≥ majd mindenen, ami rep√ľl, √Ķ √°ll az APEV (rep√ľl√Ķ l√©tr√°k alap√≠tv√°ny) m√∂g√∂tt. Mozgalma m√°r a v√°ls√°g el√Ķtt rendk√≠v√ľl n√©pszer√Ľv√© v√°lt, a francia rep√ľl√Ķs v√°s√°rl√≥er√Ķ hanyatl√°s√°val egyre jelent√Ķsebb √©rdekl√Ķd√©s √∂vezi. A Demoichelle look-ban autentikusabb, mint m√Ľszaki megold√°sokban. Daniel b√°tran fejlesztett √©s m√≥dos√≠tott az egyszer√Ľbb szerkezeti fel√©p√≠t√©s √©s a biztons√°gosabb rep√ľl√©si tulajdons√°gok √©rdek√©ben.
A cs√Ľr√Ķkorm√°nyok szerep√©t bet√∂lt√Ķ profildeform√°l√≥ mechanizmus helyett ink√°bb a sz√°rny oldalank√©nti √°ll√°ssz√∂g√©nek a v√°ltoztat√°s√°ra szavazott. Ezt a megold√°st haszn√°lja egy√©bk√©nt George Pratt, Henri Mignet √©s Marcel Leyat is. A sz√°rny egyetlen f√Ķtart√≥ja 2 mm-es vastags√°g√ļ √©l√©re √°ll√≠tott 50x100-as alum√≠nium z√°rtszelv√©ny, a bord√°k styrodur-b√≥l k√©sz√ľlnek,
a¬†bel√©p√Ķ √©s a kil√©p√Ķ√©l kompozit, az eg√©szet Diatex 1000-es v√°szon bor√≠tja. A Profil NACA 23112. A f√©lsz√°rnyak √°ll√°ssz√∂ge +2 √©s -4¬įk√∂z√∂tt v√°ltoztathat√≥. A botkorm√°ny t√∂v√©t egy-egy m√©retes r√ļd k√∂ti √∂ssze a sz√°rny bek√∂t√©spontj√°val, a kinematika roppant egyszer√Ľ. A st√≠lszer√Ľ f√ľgg√Ķleges vez√©rs√≠kot sodronyok mozgatj√°k, a farokfut√≥ szerep√©t bet√∂lt√Ķ gyerekbringa villa + els√Ķ-ker√©kkel egyetemben. A magass√°gi korm√°ny el√∂l tol√≥rudas, majd az √ľl√©s m√∂g√∂tti csom√≥pontt√≥l h√°trafele sodronyos megold√°s, ez a csom√≥pont lehetne m√°shol, mint a s√°rk√°ny legalacsonyabb, mint ilyen: legs√©r√ľl√©kenyebb pontj√°n.
A s√°rk√°nyszerkezet alum√≠nium cs√∂vekb√Ķl √°ll, ezeket csavarr√∂gz√≠t√©s√Ľ k√∂t√Ķelemek szolidariz√°lj√°k, Weedhopper m√≥dra. A sz√°rnyak bek√∂t√©spontjai csukl√≥sak, √ļgy a gerincen, mint a d√ļcok k√ľls√Ķ v√©gpontjain. Ezeket nik√≥zott ac√©lsodrony biztos√≠tja. A motor a gerinc v√©g√©n, szint√©n Wedhopperesen r√∂gz√≠tett, oldalir√°ny√ļ kit√°maszt√≥kkal. √Ėsszess√©g√©ben kik√∂p√∂tt Santos – Dumont repcsi, ezt a benyom√°st keltik a r√©szletek: a sug√°rir√°ny√ļ bord√°k √°ltal meghat√°rozott soksz√∂glet√Ľ farokr√©sz, a motorker√©kp√°r-kerekek, a hord√≥ form√°j√ļ √ľzemanyagtart√°ly a pil√≥ta feje f√∂l√∂tt, √©s nem utols√≥ sorban a vessz√Ķb√Ķl font √ľl√©s, amit egy Fels√Ķ Saone vid√©ki k√©zm√Ľves k√ľl√∂n a Demoichelle sz√°m√°ra gy√°rt. A kipr√≥b√°lt g√©pet 462-es Rotax motorral szerelt√©k, de l√©teznek 377-es, 447-es √©s 503-as motorral hajtott v√°ltozatok, egy 14 KW-os villanymotorosr√≥l nem is besz√©lve, amit 36 kg-nyi akkumul√°tor 20 percig k√©pes 70 km/h sebess√©gen a leveg√Ķben tartani, mindezt m√°r 2010 √≥ta hib√°tlanul. A be√ľl√©s nem okoz gondot, de a k√©nyelem a k√∂zepes vagy ann√°l kisebb m√©ret√Ľeknek kedvez.
A korm√°nyszervek egyszer√Ľek: egy heveny√©szett bot a l√°bak k√∂z√∂tt, bal k√©zn√©l egy g√°zkar, gumip√≥kos pr√©seltlemez oldalkorm√°ny ped√°lok. A biztons√°gi √∂v mindenesetre n√©gy pontos. A m√Ľszerfal is egyszer√Ľ: h√°rom anal√≥g m√Ľszer: magass√°g, motor fordulatsz√°m √©s hengerfej h√Ķm√©rs√©klet-m√©r√Ķk. A sebess√©gm√©r√Ķ a bal oldali sz√°rny bel√©p√Ķ√©l√©n. Goly√≥ nincs, nem is kell. A motor ber√°nt√≥val indul, kicsit k√©reti is mag√°t, majd keser√Ľ k√©k f√ľsttel √©rezteti k√©t√ľtem√Ľs√©g√©t. Amikor m√°r egyenletesen j√°r, akkor t√Ľnik fel, hogy nincs f√©k. A g√©p k√∂nny√Ľ, a f√©k hi√°nya nem jelent probl√©m√°t, hacsak lejt√Ķs p√°ly√°n nem. Sz√©lv√©d√Ķ sincs, a pil√≥ta nem csak a menetsz√©lben, hanem a l√©gcsavarsz√©lben is f√ľrdik, nem √°rt egy j√≥ z√°rt motorker√©kp√°ros sisak.
J√≥l bezippz√°rozott b√Ķrdzsekiben t√Ľrhet√Ķ a helyzet, egy k√∂v√©r g√°zfr√∂ccsre megl√≥dul a Demoichelle. Alacsony sebess√©gen √©lvezetes a gurul√°s, amint felgyorsul a t√°j, t√ļl√©rz√©kenny√© v√°lik az oldalkorm√°ny. A rep√ľl√©s alapjait felfedezni j√≥ ezzel az alap-rep√ľl√Ķvel. A felt√©telek mindenesetre ide√°lisak: k√∂zel p√°lyair√°ny√ļ sz√©l lengedez, turbulenci√°ra nem kell sz√°m√≠tani, az √©g h√°bor√≠tatlanul k√©k: m√©g mi kell? V√©grehajt√≥, g√°z.
B√©k√©n hagyom az oldalkorm√°nyt, annyi baj legyen, ha elt√©r√ľnk a p√°lya tengely√©t√Ķl, van hely b√Ķven, ak√°r keresztbe is felsz√°llhatn√©k. A sebess√©ggel picit elbizonytalanodik az ir√°nytart√°s, de 50 m ut√°n m√°r el lehet emelni a farokfut√≥t, ut√°na m√©g k√©t-h√°rom m√°sodperc sebess√©ggy√Ľjt√©s f√Ķfut√≥n √©s lehet h√ļzni a botot, hadd rep√ľlj√∂n a mad√°r. Visszaveszek a motorteljes√≠tm√©nyb√Ķl egy picit, emelked√ľnk b√°tran √≠gy is. Vagy 600 l√°b/perccel. Ami r√∂gt√∂n felt√Ľnik, az az ors√≥z√≥ instabilit√°s. √Ālland√≥an billen√ľnk, hol jobbra, hol balra, mint a teheraut√≥k √°ltal v√°ly√ļsra koptatott orsz√°g√ļton, folyamatosan korrig√°lni kell, hol jobbra, hol balra. Olyan bizonytalan. Vagy m√©gse? Nem ijeszt√Ķ, de nem ehhez szoktam. Azt szeretem, ha a botot el lehet engedni √©s a g√©p mag√°t√≥l rep√ľl tov√°bb egyenesen. K√∂zben t√ļls√°gosan orrneh√©z az eg√©sz.
Trimm meg persze nincs. Ami a teljes√≠tm√©nyt illeti, a Weedhopperek vil√°g√°ban j√°runk: 70-80 km/h az utaz√≥sebess√©g, 100 km/h a cs√ļcs, a VNE 120 km/h, 130-ig mert√©k kergetni hat√≥s√°gi berep√ľl√©sen. N√©h√°ny fordul√≥ √©s fordul√≥v√°lt√°s el√©g, hogy meg√©rezzem: m√©rs√©kelten virgonc a mad√°rka.
Cs√Ľr√Ķ ir√°nyban √©ppen el√©gg√© ahhoz, hogy es√©ly legyen a turbulens k√∂r√ľlm√©nyek megold√°s√°ra, b√°r ezt a g√©pet messze nem arra tal√°lt√°k ki, hogy er√Ķs sz√©lben reszk√≠rozzunk vele. A g√°zelv√©tel a sebess√©g rohamos cs√∂kken√©s√©t eredm√©nyezi, a sikl√≥sz√°m egysz√°mjegy√Ľ…40-50 km/h k√∂r√ľl hat√°rozottan leb√≥lint, amilyen orrneh√©z, nem is igen tehet m√°st. A lesz√°ll√°s nem nagy √ľgy, 70 km/h-val kell behelyezkedni, az √°tlagos ultrak√∂nny√Ľn√©l hat√°rozottabban mer√ľl a Demoichelle.
√Črdemes motorral f√∂ldig h√ļzatni, majd g√°zelv√©tel √©s kiv√°rni, am√≠g lelassul. Az oldalkorm√°nyped√°lokat m√©rs√©klettel haszn√°lva ki lehet gurulni. Ez az els√Ķ rep√ľl√©s nem volt t√ļls√°gosan meggy√Ķz√Ķ, √ļgy t√Ľnt, valamit nem j√≥l csin√°ltam s emiatt valamir√Ķl lemaradtam. Daniel szerint nem rep√ľltem el√©g gyorsan, amiatt volt a bizonytalans√°g. M√°snap ism√©t kipr√≥b√°lom, l√°ssuk mit ronthattam el. A felt√©telek m√°r messze nem ide√°lisak, j√≥ kis c√ļg van. Meglep√Ķ, de a felsz√°ll√°s nem okoz k√ľl√∂n√∂sebb probl√©m√°t. A bot √©s az oldalkorm√°ny el√©gg√© hat√©konyak. 5500 for/percen j√°ratva a motort, imm√°r 85 – 90 km/h-val rep√ľl√∂k, val√≥ban minden stabilabb. Amint lelassulok, ism√©t l√∂ty√∂g√Ķss√© v√°lik a vil√°g. Feln√©zek a sz√°rnyak bek√∂t√©spontj√°ra √©s √©rthet√Ķv√© v√°lik az ok: a sz√°rnyak √°ll√°ssz√∂g√©t v√°ltakoztat√≥ csukl√≥k hajl√©konyak, a l√©gcsavarsz√©l el√©g ahhoz, hogy elcsavarodjanak. Ez okozhatja az instabilit√°st. El√©g lenne meger√Ķs√≠teni ezeket, hogy megsz√Ľnj√∂n a l√Ķd√∂rg√©s. Ennyi ismerked√©s ut√°n kijelenthetem: a rep√ľl√©s alapjainak eredeti √©s st√≠lszer√Ľ megismer√©s√©re ide√°lis ez a repcsi. √ötvonalrep√ľl√©sre √©ppen ellenkez√Ķleg. A terveket 100 €-√©rt lehet megvenni, 5100 € -√©rt mr motor √©s v√°szonbor√≠t√°s n√©lk√ľli kittet lehet venni. √úgyes kez√Ľ bark√°csmester m√©g 7-8 ezer €-t feccol bele az √©p√≠t√©sbe. Kulcsra k√©szen 14-15 ezer € k√∂z√∂tt lehetne piacra dobni egy ilyen j√°t√©kszert.
Ha valakit érdekelne: www.pouchel.com

Szöveg és képek:Miguel de Horville (ULMag)
Fordítás és szerkesztés:Szabó György           



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Merevsz√°rny√ļ UL

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.13 mŠsodperc