HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
H√°timotor

Polini Thor 200 teszt


Kezelj√ľk premisszak√©nt, hogy a Polini Thor 200 a jelenleg legk√≠v√°natosabb „nagy” motor. A Vitto Moster se kutya, de azt m√°r kicsit meguntuk az elm√ļlt h√°rom √©vben, m√≠g kv√°zi egyeduralkodott a 175 – 200 cm3-es g√©poszt√°lyban.

A Corsair neh√©z √©s zajos, a Simonini ig√©nyes √©s mindenf√©le meghib√°sod√°sra hajlamos. A Moster forradalmas√≠totta a pici, reflex profilos erny√Ķkkel val√≥ sz√≥l√≥ √©s az alkalomszer√Ľ, k√∂nny√Ľ, de rutinos partnerrel val√≥ tandemrep√ľl√©st. Persze a Vitto sem volt √©s m√°r aligha lesz t√∂k√©letes. Ezt nem is v√°rt√°k el t√Ķle csak azok a z√∂ldf√ľl√Ľk, akik m√©g nincsenek tiszt√°ban a motoros erny√Ķz√©s korl√°taival, illetve az erny√Ķs motorok megoldhatatlan probl√©m√°ival. Meg akik elv√°rn√°k, hogy teszk√≥s √°rfekv√©sben megb√≠zhat√≥t kapjanak. Na j√≥, az √°rfekv√©s relat√≠v, de a Mosterre nem lehet azt mondani, hogy dr√°ga. Egy sz√≥, mint sz√°z: nagyon szerett√ľk, egyszer√Ľs√©ge, t√∂meg – tol√≥er√Ķ ar√°nya mai napig bencsm√°rk. B√°ntott viszont n√©h√°ny soha igaz√°n meg nem oldott r√©szlet, mint p√©ld√°ul a ber√°nt√≥ szerkezet gagyis√°ga, az √°lland√≥ b√ľlletinek, amikkel a gy√°r g√°tl√°stalanul bomb√°zta a felhaszn√°l√≥t, term√©szetesnek v√©ve, hogy egy k√©sznek √°rus√≠tott port√©k√°n m√©g folyamatosan fejlesztenek, m√≥dos√≠tgatnak, a vel√ľk l√©p√©st nem tart√≥ kuncsaft meg b√ļcs√ļt inthet a garanci√°nak. Ja, zajszintj√©t nem is eml√≠tettem, a n√©metekn√©l ez√©rt nem is terjedt el. Ami azonban a legt√∂bbet √°rtott a Mosternek, az a Minari nev√Ľ t√∂k√©letesnek t√Ľn√Ķ koppint√°s, amivel persze mindenki bef√ľrd√∂tt. M√°r aki bed√Ķlt az ugyanazt olcs√≥bban √°tver√©snek. Amikor azonban m√°r nem lehet tudni pontosan, hogy melyik is az igazi √©s melyik a v√©r-gagyi, a j√≥nak is megpecs√©tel√Ķdik a sorsa el√Ķbb-ut√≥bb.
A Polini rem√©nysug√°rk√©nt jelent meg a v√°ls√°g √°ltal m√°r j√≥csk√°n megt√©p√°zott motoros erny√Ķs vil√°gban. A Thor 100 √≠g√©retesen indult, de mai napig nem n√Ķtte el gyermekbetegs√©geit. Pedig nem sajn√°lt√°k a p√©nzt a fejleszt√©st√Ķl az olaszok √©s pici k√©t√ľtem√Ľ motoros tapasztalata a vil√°gon senkinek nincs annyi, mint nekik. √ögy t√Ľnik, a 100-as problematik√°ja megoldhatatlan, mert m√°ra √°t√°lltak a 130-asra. A 200-as viszont m√°s t√°l t√©szta. Azt m√°r nem kell kip√∂rgetni a vil√°gb√≥l. A nagy motorn√°l ink√°bb az a k√©rd√©s, hogy a teljes√≠tm√©nyt √©s a nyomat√©kot milyen kompromisszumok √°r√°n tudja leadni. A precesszi√≥, az elforgat√≥ nyomat√©k szokt√°k a legt√∂bb gondot okozni, a fogakb√≥l a t√∂m√©st kir√°zni k√©pes √©s kett√Ķs l√°t√°st okoz√≥ rezg√©s a m√°sik probl√©mak√∂r. A forg√°sir√°nyv√°lt√≥ seg√©df√Ķtengely √©rdekes megold√°st k√≠n√°l erre a k√©rd√©sre, de a motor karakterisztik√°ja, a haszn√°lhat√≥ l√©gcsavarok jellege is sokat jav√≠t a helyzet√©n.
A mell√©khat√°sok azonban nem csak a motor saj√°toss√°gain m√ļlnak, a be√©p√≠t√©s ihletetts√©ge, az integr√°tor tehets√©ge, tud√°sa, gyakorlata legal√°bb ennyit nyom a latban. Nagy, neh√©z motorok be√©p√≠t√©s√©ben az abszol√ļt referencia eddig a Fresh Breeze volt sz√°momra, de tavaly Basse-Hamban kipr√≥b√°ltam az √Ķ verzi√≥jukat a Thor 200-ra √©s egy√°ltal√°n nem ny√Ľg√∂z√∂tt le. A Sportix pil√≥tabek√∂t√©se neh√©z volt, macer√°s, a be√ľl√©s k√≠nos, az √ľl√©spoz√≠ci√≥ k√©nyelmetlen, a tol√≥er√Ķ medencet√°j√©kon jelentkezett az ide√°lis h√°tk√∂z√©p, vagy m√©g ink√°bb lapockak√∂z helyett. A von√≥er√Ķ m√©r√Ķ hint√°n is kipr√≥b√°ltuk a Sportixet √©s l√°ss csod√°t, ny√≠legyenesen el√Ķre tolt √©s nem 45¬į-ra el balra, j√≥ t√≠z kil√≥val t√∂bbet, mint a Vitto Moster, Az is igaz, hogy n√©gytoll√ļ, lamin√°ris profilos Helix 122-es sr√≥f volt rajta. A motor abszol√ļt rezg√©smentes volt, ami egy Hirth F33 Monsterrel veteked√Ķ mozdony eset√©ben nem semmi. Ezek ut√°n √ļgy gondoltam, hogy a legk√∂nnyebb √©s egyben a legzseni√°lisabb h√°timotor gy√°rt√≥j√°nak a Thor 200 integr√°l√°s√°t kellene kipr√≥b√°lni, √©s √∂sszem√©rni a mi lok√°lis tehets√©g√ľnkkel. Vagyis: egy Miniplane √©s egy Parapower Redback integr√°l√°st vess√ľnk √∂ssze.
Erre m√°jus 15.-√©n ker√ľlhetett sor, a buda√∂rsi rept√©ren, nem √©ppen ide√°lis napszakban √©s l√©gk√∂ri viszonyok k√∂z√∂tt. A sz√°ll√≠t√°si √°llapotb√≥l a rep√ľl√©sre k√©ssz√© t√©tellel kezdt√ľk az √∂sszehasonl√≠t√°st. Gyakorl√≥ pil√≥t√°k tudj√°k, hogy a sok macera k√©pes elvenni a kedvet az eg√©szt√Ķl. A Miniplane kerete k√∂nnyed, l√©gies √©s t√∂r√©keny, √©rt√Ķ kezek √©s m√≥dszeress√©g kell a szerel√©shez. A Parapower massz√≠vabb √©s seperc alatt √∂sszerakhat√≥, persze t√∂bb helyet foglal el sz√©tszerelve is. A motor kompakts√°ga egy√©bk√©nt k√∂nnyebb sz√°ll√≠t√°st tesz lehet√Ķv√©, az alacsony v√°znak k√∂sz√∂nhet√Ķen √°llva bepakolhat√≥ egy √°tlagos kombi, SUV vagy egyter√Ľ csomagtart√≥j√°ba. A k√∂vetkez√Ķ l√©p√©s a t√∂megadatok √∂sszehasonl√≠t√°sa. A Fresh Breeze Basse-Hamban m√©rt negyven kil√≥ja ut√°n √ľd√≠t√Ķ volt l√°tni, hogy m√©g egy liter √ľzemanyaggal a tankban is 30,5 kg volt a Miniplane, 32,5 a Redback, de abb√≥l lej√∂n m√°sf√©l kg √ľzemanyag, a tankban lev√Ķ 2 liter ut√°n. Vagyis, nagyj√°b√≥l 1 kg-al veri az olasz a haz√°nkfi√°t. M√°s k√©rd√©s, hogy a Per Il Volo csak 24 kg-ot v√°llal be a dokument√°ci√≥ban, val√≥sz√≠n√Ľleg nagyon alacsony lehetett a l√©gk√∂ri nyom√°s, vagy √°tmenetileg pont lecs√∂kkent a gravit√°ci√≥, amikor megm√©rt√©k. A be√ľl√©s √©s a fel√°ll√°s k√∂nnyebben megy a Parapowerrel, ez a v√°z alj√°nak √©s a be√ľl√Ķ morfol√≥gi√°j√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķ. Tele tankkal persze mindkett√Ķvel kih√≠v√°s lehet a „talpra magyar”, f√Ķleg k√°nikul√°ban, de √≠gy, egy k√∂rre el√©gs√©ges benzinnel seg√≠ts√©g sem kell, m√©g a t√©rd sem lesz koszos. Starthelyre kis√©t√°l√°s szempontj√°b√≥l praktikusabb a Per il Volo term√©k, l√°tszik, hogy foglalkoztak a k√©rd√©ssel, a be√ľl√Ķ lapja kett√Ķbe hajlik, alig k√©nyelmetlenebb h√°ton hordva, mint egy h√°tizs√°k.
Letenni √©s kib√ļjni a be√ľl√Ķb√Ķl egyikn√©l sem houdinis, a Miniplane-t k√∂nnyebb lecs√ļsztatni a v√°llr√≥l, nem sz√ľks√©ges lecs√ľcs√ľlni vele. A motorind√≠t√°s nagyj√°b√≥l egyforma, a flash start rendszernek k√∂sz√∂nhet√Ķen nem kell er√Ķlk√∂dni. Mindk√©t motoron √ļsz√≥h√°zas porlaszt√≥ van, ez a l√©tez√Ķ legbutabar√°tabb megold√°s. Nem kell a be√°ll√≠t√°ssal b√≠bel√Ķdni. Ind√≠t√°shoz van egy sz√≠vat√≥ √°ll√°s, van kis benzinpumpa, csak √©ppen r√°ntani kell, indul mag√°t√≥l. M√©g a holtpontot sem kell keresni, megtal√°lja mag√°t√≥l. Meleg√≠t√©s sor√°n m√°r √©szlelhet√Ķ, hogy a nyers motorok k√∂z√©ptartom√°nyban nem fognak j√≥l j√°rni. A bej√°rat√°s idej√©n illik d√ļsabban j√°ratni a motorokat, de az egyenetlen j√°r√°s √©s a turb√≥-lyukas felp√∂rg√©s arra utal, hogy m√©g van amit dolgozni az √ľzemanyag-rendszeren. A Fresh Breeze nem sokat k√≠nl√≥dott, a gy√°ri Polini porlaszt√≥t lecser√©lt√©k a j√≥ √∂reg 48-as Bing-re, jobban is szuper√°l, meg kell hagyni. A nagy k√©rd√©s ezut√°n k√∂vetkezik: hogyan seg√≠ti a nagy teljes√≠tm√©ny a felsz√°ll√°st? Seg√≠ti egy√°ltal√°n, vagy ink√°bb komplik√°lja?
A Miniplane hajl√©kony kerete nem sok j√≥t √≠g√©r sz√©lcsendben, Power Start √ľzemm√≥dban. A Redback kerete tark√≥ m√∂g√∂tt t√ļls√°gosan k√∂zel van a sisakhoz, nem lehet k√©nyelmesen h√°trad√∂nt√∂tt f√Ķvel k√∂vetni az erny√Ķ mozg√°s√°t, kifordul√≥s start k√∂zben. Forgol√≥dik a szell√Ķ a k√∂r√©p√ľlet el√Ķtt, √©ppen annyi van, hogy lehessen t√©pel√Ķdni: belefut√≥s, vagy kifordul√≥s legyen a start. Ilyenkor √©n ink√°bb az erny√Ķnek h√°ttal startolok, √≠gy a Redback-kel kezdem. A 22-es Hadron szinte mag√°t√≥l j√∂n fel, sz√©p fokozatosan adom a g√°zt, a tol√≥er√Ķ azonnal √©rezteti mag√°t, a be√ľl√Ķ prec√≠z heveder be√°ll√≠t√°s√°nak √©s a j√≥l eltal√°lt erny√Ķ bek√∂t√©s pontoknak k√∂sz√∂nhet√Ķen precesszi√≥ √©s elforgat√≥ nyomat√©k alig √©rezhet√Ķ, pedig m√©g har√°nt ir√°ny√ļ kompenz√°l√≥-heveder sincs a be√ľl√Ķn. A felsz√°ll√°s t√≠z laza l√©p√©sb√Ķl megvan, ut√°na egyb√Ķl vissza lehet venni a g√°zt negyedre. A be√ľl√©shez nem kell elengedni a f√©ket, el√©g a t√©rdeket m√©rs√©kelten felh√ļzni, nem is mellkasra, el√©g hast√°j√©kig, m√°ris bent van a fut√≥. Az √ľl√©s poz√≠ci√≥ja egyenes, a l√©gcsavar s√≠kja k√∂zel f√ľgg√Ķleges. P√°r perc √≥vatos k√≠s√©rletez√©s, n√©h√°ny sz√©p lapos fordul√≥ ut√°n fokozatosan kezdem adni a g√°zt. A rendelkez√©sre √°ll√≥ tol√≥er√Ķ f√©lelmetes. Nulla vari√≥s lass√ļ rep√ľl√©shez a 130 kg-os √∂ssz felsz√°ll√≥t√∂megem ellen√©re a 22-es Hadronnak t√ļl sok, a minim√°lis sebess√©gre lass√≠t√°shoz m√°r cs√ļsztatni kell a kuplungot.
Polini motor 2 √ľtem√Ľ egyhengeres
H√Ľt√©s Turbin√°s l√©gh√Ľt√©s
Furat x löket 64 x 60
√õrtartalom 193 cm3
Teljesítmény 29 LE 7400 ford/percen
Henger Aluminum Gilnisil bevonattal
S√ľr√≠t√©si ar√°ny 11,4:1
Dugatty√ļ 2 kr√≥mbevonat√ļ 1 mm-es gy√Ľr√Ľ
Porlasztó Polini PWK 28 / Walbro
L√©gsz√Ľr√Ķ Rezon√°tor dobozos
Gy√ļjt√°s Elektromos, akkumul√°tor t√∂lt√©ssel
√územanyag √ďlommentes benzin, 2% szintetikus olajjal
√Ātt√©tel Helikoid√°lis fogaskerekes, 2,8 %-os √°tt√©tellel
Tengelykapcsoló Centrifugális, olajos
Kipuffogó Rezonátoros, ovális hangtompítóval
Tömegadat 17,5 Kg (18,5 önindítóval)

Gyorsra trimmelve, l√°bgyors√≠t√≥val viszont nem b√≠rom „nyelezni”, a legnagyobb v√≠zszintes sebess√©g, ami b√Ķven 60 felett van, az m√°r k√©tharmad g√°zn√°l megvan. Ami ut√°na k√∂vetkezik, az m√°r olyan meredek emelked√©s, ami egy lass√ļ erny√Ķvel ak√°r vesz√©lyes is lehet. Az id√Ķj√°r√°si k√∂r√ľlm√©nyek a prec√≠z m√©r√©seket kiz√°rt√°k, de a katapult-√©rz√©s emelked√©s k√∂zben hajmereszt√Ķ volt.
Figyelnem kellett, hogy a Hadron ne maradjon h√°tra √©s ker√ľljek h√°tes√©s-k√∂zeli helyzetbe. Hirtelen g√°zad√°sn√°l √©rezhet√Ķ n√©mi elforgat√≥ nyomat√©k, de b√Ķven kontroll√°lhat√≥. A fordul√≥z√°s jobbra nyilv√°n k√∂nnyebb nagy g√°zn√°l, a g√°zelv√©tel pedig seg√≠ti a balkanyart. Ezt a motort m√©g szokni kell, hogy val√≥s√°gosan fel lehessen fogni potenci√°lj√°t. A Miniplane-nel is csaptam egy k√∂rt a f√©nyk√©p kedv√©√©rt, de az akt√≠v als√≥ karos pil√≥tabek√∂t√©sben rejl√Ķ lehet√Ķs√©geket az izg√°ga id√Ķj√°r√°s miatt nem mertem kipr√≥b√°lni. A felsz√°ll√°s az √©l√©nk sz√©lben nyilv√°n k√∂nnyed, a be√ľl√©s mag√°t√≥l √©rtet√Ķd√Ķ volt, az √ľl√©s poz√≠ci√≥ja laposabb, egy√©rtelm√Ľen k√©nyelmesebb volt, mint a Redback-n√©l. B√°r az utols√≥ csavarig azonos a k√©t motor, a Miniplane zaja kellemesebb, nem olyan nyers, √©rces. K√∂z√©pj√°raton is kev√©sb√© darabos, de m√©g ez sem az igazi. Be kell j√°ratni alaposan, ut√°na merek majd nyilatkozni.
Konkl√ļzi√≥: keveset rep√ľltem h√°timotorral az elm√ļlt k√©t √©vben. Ez a motor azonban meghozta a kedvemet. Olyannyira, hogy akkor m√°r ink√°bb a j√∂v√Ķ h√≥napban, rem√©lhet√Ķleg t√∂bb t√≠z √≥r√°nyi repid√Ķvel mindk√©t c√°jgon, m√°r pilonker√ľlget√Ķs tapasztalatot osztok meg meg az Aeromagazin olvas√≥ival. Ha van aki kipr√≥b√°ln√° a szt√°r-motort √©s v√©lem√©ny√©t megosztan√° a motoros erny√Ķs√∂k k√∂z√∂ss√©g√©vel, v√°rjuk Buda√∂rs√∂n.

Szöveg: Szabó György
Képek: Halász Ferenc



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

H√°timotor

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.28 mŠsodperc