Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Hátimotor

PPG WB news


Elkezdõdtek az edzések a 2014-ben Dunaújvárosban megrendezendõ UL Világbajnokságra. A pilonkerülgetõs számok külsõ szemlélõ számára egyszerûnek tûnnek, a hétköznapi (netán hétvégi) ...

...motoros ernyõs akkor lepõdik meg elõször, amikor az elsõ pilon közelĂ©ben el akar hĂşzni, pláne ha azt körbe akarja repĂĽlni egy tĂşldöntött fordulĂłval. Feltevõdött bennem a kĂ©rdĂ©s, hogy kinek is ajánlhatĂł ez a sportág, ki az, akinek esĂ©lye lehet, hogy bajnok legyen, ne csak a repĂĽlĂ©st magát, hanem a gyõzelmet is Ă©lvezze? A legelsõ kĂ©rdĂ©s azonban: ki az, akit oda szabad engedni a pilonok közelĂ©be? Ha már repĂĽlt vagy száz Ăłrát valaki Ă©s kezdi Ă©rezni, hogy Ă©l az ernyõ a feje felett, már fel is teheti magának a kĂ©rdĂ©st. És ha már feltette, akkor jĂł esĂ©llyel ott a helye a rajtlistán, hacsak nem a dobogĂłn. A nagy kĂ©rdĂ©s az, hogy a verseny szelleme mennyire teszi veszĂ©lyessĂ© az illetõ számára ezt az egyĂ©bkĂ©nt sem veszĂ©lytelen tevĂ©kenysĂ©get. A harcra kĂ©szĂĽlĂ©s, a párbaj, vagy ki tudja, talán a beavatási rĂ­tusok, a ma ismert versenyzĂ©s elõzmĂ©nyei, olyan õsi, az ösztönvilágban gyökerezõ motĂ­vumok, amik nem mindig a legjobbat hozzák ki az emberbõl. Kiben mi van ott, abbĂłl. Az Ă©szlĂ©ny, a civilizált, konformista Ă©nĂĽnk valĂłszĂ­nĂ»leg biztonságosabb, egyben megalkuvĂł Ă©s sunyi. A mentõernyõ is ilyesmi: egy bizonytalan, (hogy ne mondjam: gyáva) pilĂłta számára többlet biztonságĂ©rzet forrása lehet, ami repĂĽlĂ©sĂ©t kiegyensĂşlyozottabbá, lazábbá, biztonságosabbá teheti, mĂ­g egy forrĂłfejĂ», bevállalĂłs pilĂłta hamis biztonságĂ©rzetet kap tõle, ami csak tovább növeli rizikĂłfaktorát. Maradjunk annyiban, hogy az, aki hajlamos rá, hogy kĂĽlönleges alkalmakkor, (fõleg, ha kamerák Ă©s rivaldafĂ©ny hergelik), fitogtassa kĂ©pessĂ©geit, aki közönsĂ©g elõtt vagy bandában többet szokott villantani, mint amit „normál” körĂĽlmĂ©nyek között bevállalna, jĂł esĂ©llyel megnöveli az esĂ©lyĂ©t annak, hogy pĂłrul járjon. A sikeres versenyzõ nem prĂłbálkozik olyasmivel, ami edzĂ©s során mĂ©g nem sikerĂĽlt, nem számĂ­t a versenyhangulat okozta többletre, bármennyire is stimulálĂłan hasson rá a közönsĂ©g bátorĂ­tása. KivĂ©telt kĂ©pez az az eset, amikor ennek a rizikĂłnak a vállalása nem jár többlet veszĂ©llyel. Ilyen az, amikor a hosszĂştávfutĂł az utolsĂł kilomĂ©tereken sprintel egy isteneset. Ha kifullad, akkor is beĂ©r, jĂł esĂ©llyel ugyanazzal a helyezĂ©ssel, mintha vĂ©gig egyenletes tempĂłban futott volna. A sikeres akkrĂł pilĂłták azonban soha olyat nem mutatnak be közönsĂ©g elõtt, amit már alaposan be ne gyakoroltak volna. Az, aki uralni tudja az adrenalin-áramlás okozta ösztön-tĂşltengĂ©st, nagyobb biztonságban van. Az extrĂ©m sportokban legalábbis. Hogy a magánĂ©letben ez a dolog mennyire jön be, az egy másik törtĂ©net. Persze az öreg-nek tervezett pilĂłtákat is Ă©ri meglepetĂ©s, de ennek az esĂ©lye kimutathatĂłan kisebb. Van olyan is, aki versenyhelyzetben blokkol, vagy kĂ©pessĂ©geinek csak töredĂ©kĂ©vel gazdálkodhat, ez is alkati kĂ©rdĂ©s. Az ilyen beállĂ­tottságĂşak számára nem biztos, hogy jĂł ötlet a versenyzĂ©s, lehet, hogy mĂ©g a repĂĽlĂ©s sem. VĂ©szhelyzetben ugyanis nem szerencsĂ©s, ha valaki leblokkol, vagy bepánikol.
Más kérdés, hogy egy jó edzõ képes oldani ezeket a görcsöket, a sport által így sokat javulhat az illetõ helyzete, úgy összességében, nem csak ebben a légi kérdéskörben. Nos, ha ezeket a kérdéseket õszintén megválaszoltuk, érezzük már, hogy élvezet vagy frusztráció forrása lesz-e a repülés, netán a természetes szelekciónak adnánk extra esélyt. Ha meggyõzõdés az, hogy túl lehet élni, érdemes latolgatni a gyõzelem esélyeit, pontosabban feltételeit is. Hát persze, van egy elvárt minimum tudás-szint. Meg készség is. De még fontosabbak a következõek, alighanem ebben a sorrendben: 1. A tanulás, a fejlõdés képessége. Az, hogy egy mozdulatot, egy fogást, egy trükköt könnyedén, spontán módon ellopjon, elsajátítson, szakzsargonban: interiorizáljon valaki. Ez egy az empátiával összefüggõ adottság, rá kell tudni hangolódni az oktatóra, vagy akár a másik versenyzõre (akit lekoppintunk), vele együtt kell tudni rezegni, rádiós analógiával: ott kell tudni lenni figyelésen az õ frekijén, és ami nagyon fontos: vételen. Igen, ez roppant lényeges. Mai világunkban, ahol jól felfogott üzleti érdekek miatt az egyén egoját a marketinges szakemberek jó alaposan megnövelték, hogy mindenféle szir-szart el lehessen adni neki jó pénzért (mert megérdemli) hajlamosak vagyunk rá, hogy vétel helyett adáson legyünk, gyakran ragad be az adó (PTT) gomb, és ilyenkor az elnyomja a vételt. Más szavakkal: nem az a fontos, hogy megmutassuk, hogy mi milyen pengék vagyunk, hanem az, hogy más pengeségét ellessük. 2. A fegyelem, a módszeresség és rendszeresség képessége. Ebbõl adódik a precizitás, az igényesség. Aki tízszer egymás után leszáll ugyanarra a pontra, végig tudja húzni a lábujja hegyét a füvön vagy száz méteren, vagy egész egyszerûen: akinek mindig elsõ rántásra pöccen-röffen be a motorja, mert még véletlenül sem kokszos vagy világos a gyertyaképe, hanem mindig õzbarna: hosszú távon mindig elõnyben lesz a zseniális de szeleburdi és szétszórt versenyzõhöz képest. 3. A testalkat. Tetszik, nem tetszik, nem vagyunk egyformák, nem születtünk egyenlõ esélyekkel. Testünk egyben szellemi-lelki adottságainknak, isteni áldásnak vagy hordozott átkainknak a kirakata. Testbeszédünk sok esetben többet mond valós énünkrõl, karmánkról, mint amennyit szeretnénk. A repülésben a kis testtömeg alapvetõ elõny. Ezen nincs amit rugózni, ez van. Manapság, amikor szempont, hogy minél több terméket be lehessen dobálni az emberi testbe, mint egyfajta önjáró komposztba, ez nem könnyû. Ha most összeesküvés elméletet akarnék gyártani, azt mondanám, hogy azért hizlalnak minket egyre több és egyre gyanúsabb nagyipari takarmánnyal, hogy a késõbbi korokban jó sok nyersolajat lehessen kitermelni földi maradványainkból. Viccet félretéve: elég ha Matthieu Rouannet, Alex Matheos vagy Szabó Edina tömagadatait megnézzük, egyértelmû: zsokék elõnyben. A kis testalkattal jellegzetes mozgáskultúra jár, egyfajta anti-mackós jelleg. Az ilyen alkat inkább való levegõbe, mint a kosárlabdás, az amerikai focista vagy a szumó. Piknikus, melankolikus, de lehet, hogy még a nehézatléta testalkatúak is: ez nem a ti bulitok. Maradt az agilis, szangvinikus emberke. Fontos még, hogy ügyes legyen.
A jĂł mozgáskoordináciĂł, az bizony nem mindenkinek adott. BorzasztĂł, de ez van. Van aki lelkesen Ă©s szorgalommal fog Ăłrákon át harcolni, hogy fĂ©lig, pár másodpercre felhĂşzzon egy ernyõt, a másiknak meg magátĂłl feljön a feje fölĂ© Ă©s ott Ăşgy áll meg, mintha a világ legtermĂ©szetesebb dolga volna. SzĂ©gyellem, de elmesĂ©lem: nekem nagyon nehezemre esik a szemĂ©be mondani valakinek, hogy bĂ©na, kár erõlködnie, a repĂĽlĂ©s számára mindig csak frusztráciĂł Ă©s veszĂ©ly forrása lesz. Ha ilyen csillogĂł szemĂ», de repĂĽlĂ©sre alkalmatlan növendĂ©kkel hozott össze a sors, pár Ăłra idõpocsĂ©kolás után inkább adtam neki egy ernyõt Ă©s hagytam kĂ­nlĂłdni egymagában, amĂ­g meg nem unta a szĂ­vást. Ha mĂ©gsem, akkor abban maradtam vele, hogy majd hĂ­vom, ha lesz Ăşjra alkalmas idõjárás a gyakorlásra, s valahogy sose lett… Az ilyenek nĂ©ha feltĂ»ntek más klubokban, oktatĂłknál, akik nem ritkán Ă©ltek a lehetõsĂ©ggel, hogy legalább eladjanak nekik valami hasznavehetetlen felszerelĂ©st, Ăşgyis mindegy alapon. Én Ăşgy döntöttem, hogy ha valakit nem tartok alkalmasnak, Ă©rettnek vagy Ă©rdemesnek az Ă©gi sĂ©tafikálásra, nem verem költsĂ©gbe. Nem is szerettek ezĂ©rt. Ezzel ellentĂ©tes oldalon, találkoztam az elmĂşlt tizenöt Ă©vben rengeteg „madáremberrel” is. SzemĂ©lyes tapasztalatom, hogy az „ĂĽgyes” pilĂłták, akik fáradozás nĂ©lkĂĽl, azonnal el tudják sajátĂ­tani a jĂł mozdulatot, mozgássort, akik nem tĂ©továznak, jĂłl idõzĂ­tenek, satöbbi: rendelkeznek egy icipici „mellĂ©khatással”. Egy idõ után ki szokott derĂĽlni legtöbbjĂĽkrõl, hogy nem csak ĂĽgyesek, de ĂĽgyeskedõk is. Más szĂłval: tisztában vannak „mozgás IQ”-jukkal, azzal, hogy jobb kĂ©pessĂ©gekkel rendelkeznek az átlagosnál Ă©s termĂ©szetesnek Ă©rzik, hogy ez számukra egyfajta feljogosĂ­tás arra, hogy a társadalom fölĂ© helyezzĂ©k magukat, annak a játĂ©kszabályait magukra ne tartsák Ă©rvĂ©nyesnek vagy legalábbis kötelezõnek. Röviden Ă©s velõsen: nem jelent gondot számukra a csalás, lopás, hazudozás. A versenyzõk soraiban is van ilyen, õk szoktak mindenfĂ©le hĂłkuszpĂłkuszos magyarázatokkal szolgálni arra, hogy pont miĂ©rt nem õk nyertek. Ă•k azok, akik laikusoknak, kezdõknek szoktak szakĂ©rteni, majd rájuk sĂłznak, „csak most, csak neked, soha vissza nem tĂ©rõ” alapon, áron felĂĽl egy olyan versenyernyõt, amivel az illetõ simán meg tudja ölni magát. De ne menjĂĽnk el nagyon mĂ©lyen a konyhai lĂ©lektanba, itt már a pszichopatákkal kezdtĂĽnk foglalkozni, elĂ©gedjĂĽnk meg azzal, hogy tudomásul vesszĂĽk: ez a kategĂłria is lĂ©tezik, pont. A kĂ©t vĂ©glet között pedig rengeteg árnyalat. Mind alkalmas Ă©s esĂ©lyes. A tehetsĂ©g Ă©s a gyakorlás szorzata állandĂł. Ha az egyikbõl kevesebb van, lehet mĂ©g a másikkal pĂłtolni. Van mĂ©g valami, amit nem szabad figyelmen kĂ­vĂĽl hagyni: a szerencse. A bolondokĂ© Ă©s a rutintalanokĂ©. Gazdálkodni kell azzal is. És vĂ©gĂĽl: a fizikai kondĂ­ciĂł. Azzal nem lehet alkudni. nemcsak a motor cipelĂ©se Ă©s felvĂ©tele, a starthelyen valĂł tĂ©blábolás teljes felszerelĂ©sben, majd a start, hogy a pilonkerĂĽlgetĂ©s testileg megerõltetõ voltát ne is emlegessĂĽk: csak jĂł bõrben Ă©rdemes prĂłbálkozni. De akit mindezidáig nem sikerĂĽlt elriasztani, azt várjuk Budaörsön, hogy meggyõzõdhessĂĽnk rĂłla: helye van a pĂłdiumon.
Augusztus 29.-31.-e között megmérettetés lesz Dunaújvárosban, a 2014-es VB selejtezõje. Ha Budaörs nem alkalmas valakinek edzés és/vagy ismerkedés céljaiból, legalább oda tegye tiszteletét.

Szöveg és képek: Szabó György



 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.05 _SECONDS