Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Versiunea n romneste
 
Merevszárnyú UL

Blois 2013


Az idén az ultrakönnyû helikopterek uralkodtak Blois-ban. Minden reményen és elképzelésen felüli volt a jelenlétük, mintha csak a kritikus tömeg meghaladásával is azt akarták volna üzenni:...

...igenis helyük van az UL társadalomban, még az sem kizárt, hogy náluk van a sport és szabadidõs repülés jövõjének a kulcsa.
A szervezés minõségét és a kiállítók jelenlétét az idén sem érheti kritika. A látogatók színvonala is évrõl-évre magasabb, értsd: lassan már csak a szenvedélyes repülõsök látogatják a rendezvényt (1075 légi úton, 4250 közúton érkezett), civil nemigen volt a pályán.

A kiállítók (128-an) egyre kevésbé villantanak látványos és megfizethetetlen portékákkal, egyfajta igazodás észlelhetõ a (valljuk be: pénzesebb fajta) vevõkör realisztikus igényeihez. Összesen 450 légi jármû volt látható, 197-et be is mutattak. A vágykeltés, az álmodoztatás, a délibáb funkcióját az idén a forgószárnyasok vették át.
Sajnálatos, hogy Cicaré, a mûfaj egyik nagyágyúja nem tette tiszteletét, de sebaj, alighanem így is túlsúlyban voltak a forgószárnyasok, nyilván a girokoptereket is ide sorolva. A merevszárnyúak hozták a szokásos formájukat, a VL3 olyan látványosakat repült, hogy állítólag kilencet foglalóztak le a vásár alatt, a legjobban azonban az eSpyder dobogtatta meg a nagyérdemû szívét hangtalan suhanásával.
Volt viszont egy másik elektrepülõgép, ami technológiai és esztétikai tökéletességével bámulatba ejtette a szakértõket: a Crossover. Luxusautókat is zavarba ejtõ felszereltségével és kivitelezési nívójával akár új utat is mutathat a movitok mûfajának. Két villanymotorja miatt egyelõre sajnos nem skatulyázható be ultrakönnyûnek, így kereskedelmi kilátásai kétségesek. Az elérhetõ repcsik kategóriájában meg kell említeni a süllyesztõbõl elõkerült Twinbeet, amit immár sorozatban gyártanak, illetve a gazdaságos motoros sárkányoknál az Air Creation Pixel 280-at.
Mint minden évben, a 33. kiállítás és vásár alkalmával is megtartották a „Coupe de l’Esthetique”-et, vagyis a repcsi szépségversenyt. Az elsõ helyet két Kiebitz biplán nyerte holtversenyben, a harmadikat a Mosquito helikopter különleges fényezésével.
Az idén elõször jelent meg a Hungarokopter, mûszaki megoldásait és repülési tulajdonságait látva, elismerõen csóválta mindenki a fejét, és csak egy dolgot nem értett senki: azt, hogy miért egy személyes.
Következzen az újdonságok szubjektív leltára, a teljesség igénye nélkül:
Skyleader Aircraft GP One. Jihlaván gyártják, 100%-ban karbon építésû, a szárnyak bekötése gyorscsatlakozós megoldású,”csak” 80 lóerõs motorja ellenére 200 km/h feletti sebességen utazik, ugyanakkor még 50 km/h-nál sem esik át, 110 l-es tankkal, komplett mûszerezettséggel és mentõernyõvel is befér a 300 kg-os tömeghatár alá. Nettó ára 60 ezer.

Ellipse Aircraft Spirit. Az A2CZ gyártja, létezik behúzható és fix futós változatban, UL és LSA bárcával. A 600 kg-ra vizsgáztatott verzióhoz rendelhetõ az ULPower 350is, vagy 100 – 125 lovas Lycoming és Continental motorok. Ezekkel már 240 - 280 km/h között az utazója. 8 – 8,6 m-es fesztávú elliptikus szárnya a legendás Spit-et juttatja eszünkbe. 120 cm-es kabinszélességével, állítható pedálokkal, ballisztikus mentõernyõvel, 25 kg-ig terhelhetõ csomagterével 77500 és 82000 € közötti áron kínálják.
Golden Avio F30. Stelio Frati mestermûvét alapos fogyókúrának vetették alá, hogy beférjen az ultrakönnyû géposztályba. A 289 kg-os száraz tömegnek ára van, a motortartó bölcsõ, a futószárak, kormányszervek titánból készülnek. Van fix és behúzható futó, három változatban: C-One (alap, még rádió sincs benne), Standard és Prestige, ez utóbbi természetesen full-extrás. A BRS mentõernyõ legalább minden változatban jár. A 95 literes robbanás biztos tank a törzsben van, 1200 km-es autonómiát biztosít a 912 S-el és a Neuform kéttollúval, 210 – 240 km/h között. 150 m kell a felszálláshoz, 250 m a 15 m-es magasság eléréséhez. 80 és 90 ezer € között mozog az ára a választott opciók függvényében.

Az EASA/OSAC minõsítésû Aereas gyár heti egy gép tempóban ontja magából az F30-akat, de csak majd jövõ ilyenkor.
GWI eSpyder E280. Modern csõváz-vászonborítású egyszemélyes. Az elsõ certifikált villanymotoros repcsi, a kaliforniai Uplandban gyártják, elõdeihez képest forradalmi, legalábbis ami a felhasznált anyagokat és technológiákat illeti. A fesztáv 10,13 m, szárnyfelülete 14 m2. Akkumulátorostól 186 kg a száraz felszálló tömeg, erre jöhet rá 95 kg hasznos teher.
A motor egy kínai 32 lovas Yuneec Power Drive, a vezérlõ is odavalósi: Yuneec Power Block 24. A 75 voltos, 13 kWh-s OEM lítium akksik úgyszint. Az autonómia 1 óra és 30 perc navigációs tartalék. 3 óra kell a töltéshez. Az 1,65 m-es karbon kéttollú légcsavarral 109 km/h a max. sebesség, a gazdaságos pedig 61. A zajszint valóban alacsony, alig 51 dB, 39900 € a nettó ára, ami nem kevés egy lassú egyszemélyesért, de a gyártó bizonyítani tudja, hogy az eSpyderrel hosszú távon 3 € lehet a repült óra költsége.
Air Creation iFun Pixel 250. Igazi kis utazógép, különösen az XC változata, melyen már oldalburkolat, csomagtér, mûszerfal, szélvédõ és önindító is található. 95 kg a száraz tömege, ami 135 kg hasznos teher lehetõségét jelenti. A 13 m2-es szárnyat negyedóra alatt egy személy fel vagy leszereli.
A 40%-ban dupla Trilam borítású szárny alig 31 kg, +6 / -3G terhelésen tesztelték. 41 és 110 km/h közötti sebességtartományban élvezhetõ. A motor egy 36 lóerõs folyadékhûtéses Polini Thor 250, kéttollú 150 cm-es Helix sróffal 4 m/sec emelkedést biztosít,a 16 literes tankkal 3 órás repülést. Nettó 12500 € az ára.

ELA Aviacion 09 Junior. Az 1996-ban alapított spanyol gyártó az idén igazi újdonsággal rukkolt elõ: A szokványos kétszemélyeseknél könnyebb, alig 240 kg-os girokopter újszerû dizájnnal érkezik, vonalvezetése szögletesebb, a karosszéria minimális. A tandem üléselhelyezés „intim” jellegû, alkalmi (lehetõleg csinibaba) utasra tervezték. 8,25 m-es nagy inerciájú ELA rotorja van, mechanikus felpörgetõvel és elektropneumatikus rotorfékkel. A 100 lovas Rotax hajtja Duc háromtollú tolólégcsavarral, a váz inox, a tank 45 literes, ami két és fél óra, vagy 300 km autonómiát biztosít. 160 a VNE, 130 az utazó sebesség, nettó 35 ezer az ára.
BHR Mustang F290. Az elsõ francia ultrakönnyû helikopter. A baszkföldi Bayonne-ben a BHR Aircraft által fejlesztett forgószárnyas ez év március 24.-én kapta meg a típus-engedélyt. Sajátossága, hogy nincs váza, a 100%-ban karbon karosszéria önhordó. Forma 1-es autóversenyzésben és az Eurocopternél szerezték tapasztalataikat a gyár mérnökei. A 6,52 m-es kéttollú karbon rotor és a rotoragy a Kompresstõl származnak. A farokrotor szintén szénszálas. Meghajtására használt kardántengely a rezgések csillapítása végett szekcionált. A törésbiztos puha kevlar üzemanyagtartály 44 literes, szükség esetén egy póttankkal ez az üzemanyag-mennyiség duplájára növelhetõ, ez esetben egy személyes használatra korlátozódik a Mustang. A mûszerezettség egyszerû, egy 10,4 inches Efis Stratomaster tölti be a mûszerfal szerepét. 285 kg a száraz tömeg, 175 km/h az utazó, 195 km/h a VNE. A közeljövõben integrálják a befecskendezõs Rotax motort 120 lóerõvel.
LCA LH 212 Delta. Mára ez az olasz helikopter is rendelkezik francia típusengedéllyel. A Vito Lamanna által fejlesztett és gyártott kisgép 16 kg-os titán vázzal, full karbon karosszériával készül, száraz össztömege 278 kg. 115 lóerõs Rotax motorja leleményes tengelykapcsolón keresztül hajtja meg a központi erõátviteli egységet, Robinsonról ismert központi botkormánnyal teret és tömeget nyernek. Ugyanonnan származik az ülések alatti csomagtér, még az ajtók felfogatási elve is. Opcionálisan kérhetõ oldal és menetirányú trimm, robbanásmentes üzemanyag tartály és színezett plexik. 65 literes tankja 3 óra vagy 450 km autonómiát biztosít. Tavaly óta sokat dolgoztak olyan részleteken, mint az áttételház kenése, a hõmérséklet-szondák, fémsorja-detektorok és egyéb kozmetikai elemek, mint például az ajtók kárpitja és az utastér-fûtés. A karbon rotor átmérõje 6,7 m-rõl 6,4-re csökkent, az alapár nettó 138.000 € repülésre kész állapotban.
Emase Sonex. A nagygépes repiparra specializálódott, ISO 9001 és PART 21 minõsítésekkel rendelkezõ francia Emase forgalmazza és szereli össze az amerikai Sonex és Vaiex kiteket. A Sonex a világon egyetlen mûrepülésre certifikált ultrakönnyû kategóriás repcsi. John Monnett 40 éve fejleszti a Sonex / Waiex gépcsaládot, mára több mint 500 fémépítésûje repül világviszonylatban. A Sonex utazója 210 km/h 75%-os teljesítményen, 317 a VNE, 64 km/h az átesési sebessége, +6/-3G között tesztelik. Motorja a VW alapokról avionnált Aerovee 2.1, amin a digitális dupla gyújtás jól megfér a léghûtéssel és a direkt kihajtással. Repülésre kész állapotban 50000 € az ára.
Aero Pilot Legend 540. Szintén Amerika-fíling. Pont olyan mint egy Cessna, csak éppen nem szegecselt alu, hanem full karbon építésû, egyébként még a szarvkormányt is megõrizték. 210 km/h utazósebességen 1350 km-es hatótávolsága. Ha minden igaz, 289 kg a száraz tömege, ára a motorizáció és az extrák függvényében 70 és 90 ezer € között mozog nettóban. Kompress CH 7 Charlie és CH 77 Ranabot. A kiállítás egész ideje alatt szinte rajzottak a Hélisport gépei a légtérben.
Egyszer bemutató, másszor teszt, ha éppen nem utasreptetés volt a cél, de alig lehetett úgy felnézni az égre, hogy ne legyen egy-két minihelcsi odafent. Ezeknek a történetét kis túlzással mindenki ismeri, elég most annyit megjegyezni róluk, hogy 2013. március 15.-én a francia légügy hivatalosan is megmérte (281 kg) és hitelesítette a CH 77 Ranabot-ot, azóta Franciaországban ultrakönnyû forgószárnyasként lajstromozható. Standjukon jelen volt a Héli Light ULM repülõs iskola a Párizstól 60 km-re keleti irányban fekvõ Chateau Thierry-bõl. Kompress-eken oktatnak, az idén 27 növendék kezdte el náluk a kiképzést, két gépük több mint 1000 órát repült már az idén. Nem gyõzik hangsúlyozni, az ultrakönnyû helikopterek vezetése nem könnyebb, egyszerûbb, mint a certifikált polgári nagyoké, egyszerûen: MÁS. Egy több ezer órás profi Ecureuil pilótának is szinte elölrõl kell kezdeni a kiképzést, ha biztonságosan akar repülni a 6-os géposztályban.

Trixy g 4-2 Liberty és Princess. Az osztrák Trixy Aviation és különösen vezetõje, Rainer Ferrag, nem ötlethiányban szenvednek. A tavaly bemutatott Zero hibrid után, amit motorkerékpár módjára lehet meglovagolni, a cseles utánfutók és a mobil hangárok mellett, a G 4-2 banálisnak tûnhet. Az alap inox váz azonos, a Liberty põre, a Princess kabrió. Luxus kivitelezés, két év vagy 500 óra garancia jár a Liberty 45-56, illetve a Princess 62-73 ezer Euro nettó áráért.
Aero East Europe SILA 450 Cruiser. Serbian Industry Light Aircraft, avagy szerb ultrakönnyû repülõgépipar. Ilyenrõl se hallottunk mostanáig, pedig 2006 óta léteznek. A bemutatott repcsi full fémépítésû felsõszárnyas, 11,94 m2 szárnyfelülettel, 1,15 m-es kabinszélességgel, 100 l üzemanyag kapacitással, 290 kg száraz tömeggel. 56 és 230 km/h között van a repülési tartománya. Kraljevoban gyártják, ahol korábban a hírhedt DO17 és Breguet 19 bombázókat. Egyelõre nincs francia dílerük, de Európa szerte 12 Sila 450 C repül már. Ára 53000 € plusz áfa.
Tecnam P92 Eco Club Light. A nagy újdonság a P2008, ami persze nem ultrakönnyû, hiszen négy személyes. 600 kg a max felszálló tömege, 215 km/h-val utazik 75 %-on, pedig csak a száz lovas Rotax hajtja. Az UL géposztályban a Club Light említhetõ meg, 190 km/h utazó és 235 km/h VNE sebességgel, szerény 1,04 m-es mellbõséggel, de sokkal izgalmasabb és stílusosabb a P92-es Tail Dragger.
Apollo Ultralight. A tavaly bemutatott AG 1 mára teljesen kiforrott, sõt, már a zárt utasterû változat is megjelent. A törzs üvegszálas, a rotor egy 8,40 m-es Averso.
A bejelentett 270 kg-os száraz tömeg alig hihetõ. Motorizáció dolgában tisztult a kép, az idén már kizárólag 100 és 115 lovas Rotax motoros gépeket állítottak ki. A repülésre kész alapváltozatot 41800 €-ért kínálták, ami ár-érték arányát tekintve messze a piac legjobb ajánlata az idén. Az idén elõször bemutatót is repültek a gyár pilótái, bizonyíva, hogy a magyar repülõk nem csak szépek és megfizethetõek, de kitûnõen repülnek is.
AutoGyro Europe. Nincs különösebb újdonság az idén, az látható, hogy õk is a piac felsõ szegmensét célozták meg, kínálatukból már a jó öreg MTO Sport is kikopik lassan.
A megmaradt Calidus EFIS-es mûszerfalat, mindenféle butabarát automata megoldásokat és biztonsági berendezéseket kapott, a felhasználói kompetenciaszint kiegészítése végett. A több száz eladott gép tapasztalatával a portéka érezhetõen javult, úgy mûszaki megoldások és részletek dolgában, mint ár-érték arányban. A Cavalon végre megkapta a 115 lovas Rotaxot, ami nélkül 130 cm széles pilótafülkéjével bizony kissé kínlódott. 100 l-es tankjának köszönhetõen elméletileg 6 órát tölthet a levegõben. A csúcsmodell 145 km/h-val utazik és nettó 73400 €-ba kerül.
Bristell Aero XL8. Csehországban gyártja az a team, amelyik korábban az Evektor Eurostart, alumíniumból és szénszálas kompozit anyagokból. Az ízig-vérig utazógépnek hivatalos mérés szerint 303 kg a száraz tömege (nem csalás, nem ámítás, mint a legtöbb gyártónál), valóban 200 km/h feletti sebességen még gazdaságosan üzemel, ami a 126 literes üzemanyag-potenciállal 1200 km feletti autonómiát garantál. Ára 75 ezernél kezdõdik a 80 lovas Rotaxxal, de aki komolyan gondolja, inkább hat számjegyû vételárban gondolkodjon.
Finesse-Max. A piac legszofisztikáltabb és legszebb balerináit a Finesse-max futtatja, akarom mondani: forgalmazza. Minõségi színvonaluknál csak teljesítmény-adataik imponálóbbak. Itt említendõ a Pipistrel Alpha Trainer, a Sinus, Virus és az Aerospool Dynamic. Náluk nincs forradalmi újdonság tavaly óta, csak folyamatos és megállíthatatlan fejlõdés a tökéletesség felé. Az idén a fedélzeti számítógépes, online idõjárással gazdálkodó navigációs digitális mûszerfalak és robotpilóták vitték náluk a prímet.
A szlovák WT9 a repülõklubok sztárja lett az elmúlt években, több mint száz példány repül francia lajstromban, kiváltva ezáltal a Cessnák és Robinok polgári géposztályát.
A Dynali helikopterek kezdettõl fogva úttörõnek számítottak a mûfajban, H2-as modelljük még Subaru motorral repült, az idén bemutatták a frissen certifikált H3-ast, izgalmas dizájnnal és ami a legérdekesebb: a konkurenciát 20 ezer €-val kenterbe verõ belépõ árral. Végezetül egy igazi hazai újdonság: a Freewind Bumble B, Michel Babou kreációja.
Inox vázra épülõ carbon-polyészter karosszériás intim tandem girokopter, 8,4 m-es átmérõjû Averso Stella rotorral, 175 cm-es Helix háromtollú tolólégcsavarral, tetszés szerint 100 vagy 115 lovas Rotax motorral. Ez utóbbival 140 km/h az utazója 4800-as motorfordulaton, 190 km/h a VNE. A száraz felszálló tömeg állítólag 258 kg, jól lealkudva alapverzióban az ára benézhet akár a bûvös negyvenezer Eurós szint alá is. Ez a jó hír zárhatná is az idei repülõ újdonságok felületes és futólagos leltárát.

Szöveg: Miguel Horville
Fordította: Szabó György  
Képek: Guy Fromont   
és Fabrice Gay       



 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Forgószárnyas ULMerevszárnyú ULMotoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
_PAGEGENERATION 0.35 _SECONDS