Blois 2004
Dtum: 2004. szeptember 01. szerda, 10:00
Rovat: Merevszárnyú UL


Az idén 24. alkalommal rendezték meg az ultrakönnyû- (és immár sport-) repülõk nagy nyárvégi összeröffenését Blois-ban. Nem az onzaini farm placcán - úgy tûnik, a tulajnak úgy elszállt az agya, hogy már képtelenség volt vele megegyezni bérleti díjban -, hanem Blois le Breuil "rendes" kisgépes repterén.

A rendezvény alkalmával az LFOQ ICAO jelzésû polgári repteret megnyitották az ul-forgalom számára (ez a franciáknál azt jelenti, hogy eltekintenek a rádióforgalmazástól, és amíg ez nem válik közveszélyessé, szemet hunynak a lazaság és a dilettantizmus felett), sõt, a polgári repcsik és a nagyvasak forgalmát korlátozták és kötötték résidõkhöz. A 12/30- as irányú 1200 m-es betont persze meghagyták nekik, és elviekben a reptér északi szektorába ul gépeknek nem lett volna szabad berepülni, de amint ez lenni szokott, a gyakorlat végül köszönõviszonyba sem került az elmélettel. Több mint ötszáz látogató tette tiszteletét légi úton (többségük az idén is motoros sárkánnyal), közúton is odaevett a fene vagy 150 ezer embert Európa minden országából (és még azon is túlról), a százegynéhány kiállító panaszkodott ugyan, hogy többet sétálgattak, mint vásároltak, de azért összességében állítható: a siker is ott volt a "rendez-vous"-n.
Kivételesen az idõjárás is kitett magáért. Szélbõl (és implicite: porból) kevesebbel is beértük volna, de a légi bemutatók szempontjából direkt jól jött, már amennyiben a gyors áthúzásokat hátszélben, a legkisebb sebességeket szembeszélben demonst-rálták az okos pilóták, így aztán a butább közönség azt hihette, hogy a motoros sárkány hol vadászgép, hol helikopter. "Apropos" vadászgép: pár nappal Blois elõtt egy Mirage 2000 levert az égrõl egy merev szárnyú ul-t, s meglepi, a kivizsgálás feltárta: a katona volt a hunyó, na meg a túlélõ is egyébként.
Pénteken késõ este érkeztünk, szégyenszemre közúton. Pedig olyan volt az idõjárás, hogy két nap alatt lazán ki lehetett volna repülni Farkashegyrõl. De az idén sajnos nem fért bele. A reptér értelemszerûen "Concorde"-hoz címzett kocsmájában valami kétezer ul-bandita éppen laza konferenciát tartott az elmúlt év repülõs kalandjairól, vagy inkább feketemisét a szabad repülés oltárán. Amíg az elsõ sörök az út porát mosogatták száraz torkunkon lefelé, megjegyeztem három dolgot. Egy: a jelenlévõk zöme túl van a negyvenen, talán az ötvenen is. Ez megnyugtató. Abban az értelemben, hogy vannak bátor és vannak öreg pilóták. Kettõ: jó néhányan bicegnek, csámpáznak, sõt, többen tolókocsiban száguldoznak. Ez emberi dolog. Mármint tévedni, amit minden híreszteléssel ellentétben ezek szerint a levegõ nem büntet következetesen halállal. Három: ezek az emberek élnek. Úgy értem, hogy van valami cél és értelem létezésükben, és ennek még örülni is tudnak. Nagyapám baljóslatú mondása volt állítólag, hogy "aki nagyon él, az nagyon közel van a halálhoz". Ezzel meg is ideologizálta a lemondást mindenrõl, ami csak kicsit is rizikós. Lehet, hogy ezek a madáremberek pont attól élnek, hogy a szárnyvégen mindig ott utazik velük a kaszás. Elnézést kérek attól, aki nem érti, vagy nem szereti az efféle eszmefuttatást, bocs, nem hozzá szóltam.
Szombaton reggel végigsétáltam a közel egy kilométer hosszú sátorsoron. Nem sok újdonságot láttam. De volt néhány igazi. A leglényegesebbel kezdem: az Air Creation és a Pegasus tõszomszédságában, a legelõkelõbb placcon ott volt az Apollo Aircraft, más néven a Halley Kft. standja. Nem kevesebb, mint öt gépet állítottak ki, kétségkívül nem a legmodernebbeket, de a közönség az idén nem is ezeket kereste, hanem az árban is elérhetõeket. Ebben pedig Zolikáék abszolút eurokonformok voltak.
Húsz év munkájára lehet, hogy most került fel a korona: szépen csendben, diszkréten ott voltak. Az élvonalban. A legnagyobbak között. Mi mást mondhatnék? Amikor beköszöntem az Air Creationhoz, Jean Luc Tilloy, a tulaj második mondatával már arra célozgatott, hogy szívesen beugrana az Apollo standjára, de mozdulni se tud a látogatói miatt. Renaud Guy a Cosmostól nem gyõzte dicsérni a Halley standját, jelezve, hogy örülne a kapcsolatfelvételnek. Ezek után nem csoda, hogy Molnár Zoli úgy jöhetett hazafelé Blois-ból, hogy zsebében ott lapult mindkét nagy francia gyártó névjegye, arról az ígéretrõl és szándékról nem is beszélve, hogy nyitva a kapu mindenféle közremûködés és partnerség elõtt. Ez lenne az egyesült Európa? Bár lenne. De van ennél is jobb hír. Ott volt a HKS, standjukon ott díszelgett egy Air Creation GTE trájk a boxer kéthengeres négyütemû motorral, a Cosmosnál pedig már ki is lehetett próbálni az új csodát: a HKS motorral szerelt Phase III-at. És a Halley Kft. megszerezte a forgalmazás jogát Magyarországra, így aztán várható, hogy hamarosan lesz alternatívája az 582-es Rotaxnak az egri motoros sárkányokon. Elárulok egy üzleti titkot: már van egy fix megrendelés Jet Star HKS-re.
Szintén újdonság: a Parapower hátimotort is kiállították, potom 2990 euróért vesztegette darabját a francia díler. Állítólag tizennégy fix rendelést vettek fel a kiállítás két napja alatt, ebbõl tizenegyet kiképzéssel együtt, vagyis olyan vevõktõl, akik még soha nem repültek ernyõvel, közülük nyolcan csak utasként jártak a levegõben.

Szabó György Fotók: a szerzõ







A hr tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hr webcme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=185