A Cessna is beadta a derekát...
Dátum: 2006. november 15. szerda, 02:01 Rovat: Merevszárnyú UL
[kep3 50% left] [kep5 50% right]
A júliusban megrendezett AirVenture Oshkosh 2006 kiállÃtáson a feltûnõen sok újdonság közül is kitûnt a Cessna által bemutatott, LSA (Light Sport Aircraft, könnyû sportrepülõ) kategóriájú új gép. A két éve létrehozott LSA kategóriába maximum 1320 font (600 kg) felszállósúlyú és 120 csomó (kb. 220 km/h) maximális sebességû kétüléses gépek tartoznak.
Ez azért számÃt mérföldkõnek a motoros könnyûrepülés égi országútján, mert a Cessna mind ez idáig görcsösen ragaszkodott a „hagyományos” certifikált légi jármûvek gyártásához, aminek eredményeképpen eddig a történelmi pillanatig még legfrissebb portékájuk is lényegében második világháborús technológiát tükrözött.
[kep4 50% left]
Mint Jack Pelton, a Cessna igazgatója elmondta, az új gép körülbelül féléves fejlesztés eredménye.[kep2 50% right] Bár a Cessna a repülõgépmotorok vezetõ gyártójával, a Textron Lycominggal egy üzleti csoportba tartozik, az új gépet mégis egy 100 lóerõs Rotax 912 S motor hajtja, a súlyhatár szempontjainak figyelembevételével. A gyártást hosszas piackutatást követõen elõreláthatóan csak a jövõ évben kezdik meg, ha sikerül leszorÃtaniuk az elõállÃtási költségeket annyira, hogy az alapmodell vételára az általuk reálisnak tartott 80.000 dollárt ne lépje át. Ami a piaci igényeket illeti, számÃtásaik szerint az elsõ évben akár 2000 gépet is felvehet a piac, utána pedig évi 600 darab körüli forgalmat várnak.
A nagyrészt alumÃniumból, egyes részleteiben pedig kompozitból készült gép 120 centiméteres kabinszélességével egyike kategóriája legkényelmesebbjeinek. Szárnyait biztonsági okokból nem tervezték [kep1 50% right] behajthatóra, mivel az USA-ban az európai országokkal ellentétben ennek a kritériumnak nincs nagy jelentõsége.
Jack Pelton reméli, hogy a könnyû sportrepülõgép új pilótákat vonzhat, és lendületet adhat a repülõgép-iparnak.
A Cessna másik újdonsága prototÃpusának elsõ, teljes meglepetést okozó bemutató repülésére is sor került az oshkoshi kiállÃtáson. Az „NGP” (Next Generation Piston, új generációs dugattyús motorral szerelt gép) eddig 20 órát repült, és a Cessna új termékcsaládját vezeti be. TeljesÃtményadatok és egyéb specifikációk közlése még korai lenne, mondta Pelton, de meggyõzõdésük, hogy az új modell világszintû sikert arat majd. A Cessna több mint fél évszázadon át vitathatatlanul vezetõ szerepet játszott a repülõgépiparban, s most ezekkel az újÃtásokkal kÃván a következõ évtizedekre elegendõ lendületet hozni tevékenységébe.
A Vol Moteur cikke nyomán fordÃtotta Kádár Andrea
|
|