Több mint 1000 km az óceán felett Ramón Morillas új világrekordja
Dtum: 2007. jlius 01. vasrnap, 09:57
Rovat: Hátimotor


[kep2 37% left] Április 23-án a spanyol pilóta új motoros ernyõs távolsági rekordot állított fel. Reggel 6h40-kor szállt fel a spanyolországi Cádiz közelében lévõ Jerez de la Frontera repterérõl, hogy több mint 14 órát töltve az Atlanti-óceán fölött, este 21h16-kor érjen földet a Kanári-szigetekhez tartozó Lanzarotén. A csúcsdöntésre a Los Realejosban tartott Flypa siklóernyõs fesztivál keretein belül vállalkozott.

[kep4 35% right] Eredetileg a mintegy 200 kilométerrel távolabb fekvõ Tenerife volt a cél, de végül biztonságosabbnak ítélte a B terv megvalósítását – így is több mint 150 kilométerrel szárnyalta túl elõzõ világrekordját. A hajnali felszállás után elõször a kivilágított repülõtér fölött maradva emelkedett megfelelõ magasságra, majd Chipiona felé indult az elsõ néhány órában õt kísérõ katonai helikopterrel való találkozóra. A helikopter azonban késett, így Ramón egyedül vágott neki az útnak a tenger felett. Az elsõ két óra meglehetõs koncentrációt igényelt a részérõl, a turbulens viszonyok közt, erõs inverzióban, felhõk közt repülve nem volt könnyû a tájékozódás és iránytartás, míg végül megtalálta õt a helikopter is. Ramón tervei szerint az itt fújó Levantétõl segítve akart nyugatra repülni, és az óceán fölött jellemzõen északi légáramlatot elérni, de a helikopter nem távolodhatott el jobban a parttól, így Ramónnak is a biztonságosabb, ám szél szempontjából kedvezõtlenebb kurzust kellett választania. A nap elsõ felében jó átlagsebességet tudott tartani, de mikor a helikopter leszállt tankolni, lelassult. 700 méteren repült. Délután háromkor már tudta, hogy ha el akar jutni Teneriféig, legalább pár óra napnyugta utánra marad az útból, amit helikopterkíséret nélkül kell megtennie, ha egyáltalán kitart az üzemanyag. Végül a biztonságosabb, lanzarotei landolást választotta, mint az esetleges tengeren való éjszakázást mentõcsónakjában.
[kep3 35% left] Az utolsó néhány óra nagyon hosszúnak tûnt. „Fáradt voltam és kicsit fájt a fejem, másrészt viszont ez volt a repülés legkönnyebb része, 90 km/órával haladtam hátszélben, csak a trimmekkel irányítva az ernyõt.” 21h16-kor tökéletesen landolva megérkezett.
„Nagyon változó körülményekkel találkoztam. Idõnként igencsak adnom kellett a gázt, hogy a leáramlásokban tartani tudjam a magasságom, máskor az emelésekben alig némi gázzal tudtam egyenletesen haladni. Szokatlanok voltak a szárazföld fölöttitõl nagyon különbözõ légmozgások, tökéletesen éreztem, mikor beértem egy-egy légáramlásba. Hosszabb nyugodt idõszakok is elõfordultak, fõleg az utolsó szakaszban” – mondja Ramón. [kep5 35% right] „Gyönyörû repülés volt, és elértük a célt, sikerült megdönteni a rekordot és elérni a Kanári-szigeteket. Nagyon örülök, hogy annak a sok embernek a több hónapi munkáját, akik támogattak és segítettek nekem, siker koronázta!”
S hogy mivel vágott neki a távnak: PAP ROS 100 motor, 4 üzemanyagtartállyal (összesen 71 literes kapacitás), 130 cm-es kéttollú karbon légcsavarral, Advance Omega 7 ernyõvel és mentõernyõvel, valamint természetesen az összes navigációs, biztonsági és egyéb felszerelés, a GPS-ektõl a mûholdas jeladókon át a speciális ruháig és mentõmellényig; 67 kilós pilótasúlya mellett a felszálláskori össztömege 170 kg körüli volt.

Szöveg: Kádár Andrea
Fotók: Morillas

[kep1 35% left] A friss rekord megdöntésére máris akad bátor jelentkezõ: rettenthetetlen Francis Gardeur barátunk a francia PPG bajnokság után, május második felében készül megkísérelni a Ramón által teljesített táv túlszárnyalását. Hollandiából Spanyolországig repülne egyhuzamban, ROS 125 motorjával, Viper 27 ernyõje alatt, 68 liter üzemanyaggal… Mi szurkolunk, és természetesen beszámolunk majd az eredményrõl!





A hr tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hr webcme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=504