A lányok készültek…
Dátum: 2009. augusztus 24. hétfõ, 10:03 Rovat: Hátimotor
[kep2 40% left]
A június elején Puisserguierben megrendezett francia nemzeti ULM bajnokságra való felkészülés részét képezte a nõi motoros ernyõs válogatott Michel Touitounál, a hátimotoros versenyzés tapasztalt öreg rókájánál töltött kétnapos „edzõtábora”.
A bajnokságon végül ezüstérmesként végzett Sandrine Muzellec élménybeszámolójából szemelgettünk.
[kep3 40% right]
Az érkezés és a meleg fogadtatás után Michel szinte azonnal „csatasorba”, vagyis starthoz is állÃt bennünket, hogy felmérjük a csapat szintjét. Van, aki már részt vett versenyeken, van, akinek ez lesz az elsõ, de mindnyájan azért vagyunk itt, hogy tanuljunk.
Ami nem is késik. Elõször a célra szállást tökéletesÃtjük. Ez az a versenyszám, ahol nagyon könnyû nulla ponttal végezni. Gyakoroljuk a behelyezkedés technikáját, csÃnját-bÃnját, trükkjeit, alkalmazzuk Michel jó tanácsait. Coralie Matéos, aki sokat repült a bajnok Mathieu Rouanet-val, mindannyiunkat lenyûgöz precizitásával.
Ebéd után a beerõsödõ szelet néhányan kihasználják egy kis sziesztára. Michel megerõsÃti, a versenyzés során is fontos az idõnkénti pihenõ. Hiszen a versenynapok hosszúak, általában fél 7-kor kezdõdik az aznapi eligazÃtás, és gyakran még este 11-kor is a másnapi navigációs feladatot készÃtjük elõ. [kep5 45% left]
A délutáni pihenõ után Coralie-val nemes versengésre hÃvjuk ki a látogatóba érkezett Aurélien Ganaye-t és Alexandre-t, Coralie bátyját. Ki tud tovább a levegõben maradni 1 liter üzemanyaggal? Az abszolút gyõztes Alexandre lesz, a motorja láthatóan nem is fogyaszt mást levegõn kÃvül. Persze azért a pilótának is lehet valami szerepe…
A nap befejezéseként a motorok fogyasztását igyekszünk kiismerni. 1 liter üzemanyaggal elindulva mérjük a levegõben töltött idõt, és kiszámoljuk a fogyasztást különbözõ fordulatszámokon, lassúra vagy gyorsra trimmelve, semleges trimmállásban. A versenyzés során igen fontos, hogy tökéletesen ismerjük motorunk étvágyát és viselkedését. Az economy versenyszámok során az átlagos fogyasztás 3 l/h körül alakul, de a legjobbak esetében akár 2 liter alá is csökkenthetõ, Ãgy Michel Carnet négyütemûje például 1,8 literrel is beérte a legutóbbi Európa-bajnokságon. [kep4 40% right]
A jól megérdemelt éjszakai nyugodalom után másnap már hajnalban kezdjük a következõ, a szlalom versenyszámra való gyakorlást. A talajközeli, nagy sebességû fordulók miatt ez talán a legnagyobb koncentrációt és figyelmet igénylõ feladat. Michel ontja magából a jó tanácsokat: lehúzva tartani a belsõ féket, hogy optimális legyen a forduló Ãve, az egyenes vonalakhoz igazodva irányt tartani, hirtelen lekapni a gázt a forduló utáni megemelkedés elkerüléséhez, a karóknak a csúcsát érinteni inkább, nehogy visszacsapódjon a légcsavarba… Különösen érdekes gyakorlatnak bizonyul, mikor párban, egymás felett 20 méterrel csináljuk végig a számot, hogy a szûkre vett fordulókat gyakoroljuk, ehhez persze sok figyelem és hozzáértés kell.
Az ebédnél a stressz legyõzésérõl és a versenyzéshez elengedhetetlen mentális koncentrációról, a külsõ, zavaró körülmények kizárásáról beszélgetünk. A pszichés felkészülés is a siker egyik záloga.
Délután repülési sebességeket mérünk különbözõ motorfordulatszám mellett. Mivel meglehetõs a szél, egy egyenes útvonalat választunk széllel szembe, amelyen többször oda-vissza végigrepülünk, hogy átlagot számolhassunk, és kiküszöböljük a szél hatását.
Vasárnap délelõtt még egy navigációs feladatot is elvégzünk, hogy az összes versenyszám terÃtékre kerüljön. Aztán még egyszer összefoglaljuk és átbeszéljük tapasztalatainkat és a versenyig még hátralévõ egy hónapban ránk váró feladatokat, mielõtt búcsút vennénk Micheltõl és Marie-tól. Köszönet még egyszer!
Szöveg: Sandrine Muzellec
FordÃtotta: Kádár Andrea
Képek: Didier Buard
[kep1 75% left]
|
|